بایگانی مطالب

ايجاد و توسعه خدمات اعتبار بخشي كاربران و محتوا-v.02-950205

منشور پروژه

ایجاد و توسعه خدمات اعتباربخشی کاربران و محتوا

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
  • ایجاد قابلیت جلوگیری از کپی غیرقانونی محتوای رسانه‌ای
  • امکان تطبیق با پایگاه محتوای متنی کشور شناسایی و عدم ثبت نسخه متنی کپی
  • ارائه خدمت ورودی یکپارچه کاربران بر اساس مشخصات هویتی احرازشده
  • ارائه برخط استعلام یکپارچه نظام ملی آموزش و مهارت

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

سیاست­های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری:

  • منابع[۱] 3.1و3.2و3.3 و 4و 5 و 6
  • منبع 1 به‌ویژه بندهای 6 و 8 و 10
  • منبع 2 به‌ویژه بندهای 11 تا 14 و 15.3
  • منبع 7 به‌ویژه بندهای 1و2و4و7 تا 11
  • افزايش سطح توليدات داخل
  • ايجاد فرصت‌های شغلي جديد
  • ايجاد بستر توليد ثروت از دانش
  • افزايش سرعت و ميزان گردش مالي
  • ارتقاء سطح دانش و مهارت‏هاي فردي و گروهي ذينفعان
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره

عنوان

هدف

فرمول

محاسبه

95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
1 ایجاد سامانه بومی برای محافظت و طبقه‌بندی دسترسی محتوا سامانه 4              
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه

    دولت و ملت ايران

نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
صندوق کارآفرینی امید تخصیص 30 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی به کسب‌وکارهای ایجادشده در طرح
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
سازمان صداوسیما، رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی

اطلاعات جدول فوق براي نمونه می‌باشد.

  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

پیش‌نیاز: چه قانون يا مصوبه و اقدامي براي آغاز اين پروژه لازم است؟

  1. شرح كلي پروژه

    اين پروژه شامل 4 بخش به شرح زير مي‏باشد:

  1. سامانه مدیریت حقوق رقومی DRM:

    پیچیدگی کسب‌وکارهای مبتنی بر رسانه‌های قابل‌ارائه تحت وب همچون ویدئو نظیر شبکه‌های ویدئویی آموزشی یا تفریحی و شبکه‌های تلویزیونی مبتنی بر IP به‌صورت نمایی در حال افزایش است. این خدمات از عرضه محتوای ارائه‌شده بر بستر ستاپ باکس‌ها تا محتوای عرضه‌شده بر بستر وب و بسیاری از شبکه‌ها تا آستانه ارائه مجازی بر روی هرگونه ابزار را شامل می‌شود.

    با توجه به این پیچیدگی و گستره ، سرقت محتوا سریع‌تر از همیشه در حال رشد است و بزرگ‌ترین تهدید پیش رو برای بسیاری از اپراتورها و صاحبان و عرضه‌کنندگان محتوا حرکت به سمت «ارائه امن محتوا بر بسر اینترنت» می‌باشد.

  2. سامانه شناسایی دستبرد ادبی:

    دستبرد ادبی می­تواند شامل «دستبرد از نظرات»، «دستبرد از متن» و «دستبرد از متون خود» یا به عبارتی استفاده مجدد از متون خود فرد باشد. درواقع با دستبرد ادبی، حریم/ حقوق معنوی افراد به خطر می­افتد. برای جلوگیری از این اتفاق در محتوای متنی، امروزه ابزارهایی تهیه‌شده است که امکان سنجش یا مطابقت متن انتشار داده‌شده توسط هر فرد را با مجموعه منابع علمی که پیش از آن تولیدشده و به ثبت رسیده، فراهم ساخته و از این طریق، محتوای تولیدشده را با محتواهای قبلی که به ثبت رسیده­اند، مورد مقایسه قرار می­دهد.

  3. راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی هویت مجازی کاربران(NSSO):

    امروزه، سطح دسترسی مردم در فضای مجازی به صورتی بی تنوع و همگن رخ می­دهد.این سامانه امکان دسترسی محدود کاربران تخصصی را به سایت­هایی که امروزه به‌صورت یکپارچه و همه­­گیر فیلتر شده­اند، فراهم می­سازد. علاوه بر این، امکان هدایت و رصد مخاطبین نوپاتر را در فضای مجازی به‌منظور کسب اطلاع سیاست‌گذاران و ارائه­کنندگان سرویس مهیا می­سازد. بدیهی است استفاده از این درگاه ورودی، امری اختیاری برای مخاطبین خواهد بود و درواقع قصد افزایش نوعی فیلترینگ جدید مدنظر نیست.

  4. راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی مدارج تحصیلی و مهارتی (NQF):

    هدف از این طرح پژوهش برای ایجاد یک سامانه یکپارچه ثبت، نگهداری، ارزیابی/کیفیت­سنجی، تصدیق و گواهی مدارج تحصیلی و مهارتی کشور می­باشد.

    این پایگاه ملی ایجاد همسان­سازی، شفاف­سازی و توسعه مدارج تحصیلی و البته مهارتی را فراهم خواهد آورد و نیز امکان درجه­بندی متخصصین حوزه­های مختلف کاری را مهیا می­سازد. یک مدرک تحصیلی نمی­تواند تعیین­کننده توانمندی و مهارت افراد در حوزه تحصیلی مذکور در مدرک باشد. بنابراین ازآنجایی‌که احراز یک مدرک و به عبارتی گذراندن یک مقطع تحصیلی متناظر با توانمندی یا درجه مهارتی برای آن فرد نیست، لذا در عنوان این طرح نیز کلمه مدارج تحصیلی( که بیان‌کننده مهارت فرد است) به‌جای مقاطع تحصیلی به‌کاررفته است.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي

    مدت‌زمان كل

شماره عنوان فاز خروجي ملموس مدت‌زمان
1 سامانه مدیریت حقوق رقومی DRM
  • پشتیبانی از محتوای ویدئوی بر بستر وب (برخط) و نیز به‌صورت غیر برخط
  • امنیت تبادل کلیه انواع محتوا از قبیل صوت، متن و نظایر در فضای برخط

شش‌ماهه اول پس از آغاز پروژه

شش‌ماهه دوم پس از آغاز پروژه

2 سامانه شناسایی دستبرد ادبی
  • ایجاد سامانه نرم­افزاری که توانایی شناسایی دستبرد ادبی را داشته باشد.
  • فراهم ساختن امکانی برای اتصال مجموعه خطوط به مخزن دادگان ( امکان تبادل انواع محتواهای متنی با مخزن داده)
6ماه
3 راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی هویت مجازی کاربران(NSSO) پرتال «ثبت هویت ایرانیان» یک سال
4 راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی مدارج تحصیلی و مهارتی (NQF) پژوهش برای ایجاد یک سامانه یکپارچه ثبت، نگهداری، ارزیابی/کیفیت­سنجی، تصدیق و گواهی مدارج تحصیلی و مهارتی کشور یک سال
  1. بودجه پروژه
عنوان فاز مبلغ (ميليارد ريال)
DRM سامانه مدیریت حقوق رقومی 28
سامانه شناسایی دستبرد ادبی 30
راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی هویت مجازی کاربران(NSSO) 40
راه‌اندازی سامانه ثبت و ساماندهی مدارج تحصیلی و مهارتی (NQF) 40
جمع كل 138

با فرض تأمین اعتبار هرسال مالي انتظار نتايج سال بعد منطقي خواهد بود.

  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه وزير/معاون وزير
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري

به‌تناسب فعاليت­ها و بخش­هاي اجرايي پروژه از دستگاه­هاي زير دعوت به همكاري و مشاركت مي­شود:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش- علوم، تحقیقات و فناوری – بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، رفاه و امور اجتماعی، نهاد کتابخانه عمومی کشور، کتابخانه ملی

  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
                   

جدول پيوست 1:

منبع 1 ابلاغیه رهبری در دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی
منبع 2 سیاست کلی محیط زیست - ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 3.1 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات؛ مصوب مجلس شورای اسلامی
منبع 3.2 آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 3.3 ماده هشت آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 4 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور؛ بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 5 سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور در افق 1404 هجري شمسي
منبع 6 قانون جرائم رایانه‌ای
منبع 7 برنامه ملّی توسعه محتوای الکترونیکی کشور؛ مصوب سازمان فناوری اطلاعات ایران
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 568 نفر