بایگانی مطالب

توسعه زير ساخت ها و ارائه محتوا و آموزش الكترونيكي-v.02-950205

منشور پروژه

توسعه زیرساخت‌ها و ارائه محتوا و آموزش الکترونیکی

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
  • محتوای تخصصی کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها و نهادها
  • ارائه ده سرفصل اصلی استاندارد یونسکو مهارت‌های عمومی شهروندان
  • ارائه هشت سرفصل استاندارد سازمان جهانی کار
  • ارائه محتوای عمومی حقوق شهروندی بر اساس منشور
  • ارائه محتوای مهارت‌های عمومی کاربری صحیح شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه محتوای تخصصی کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها و نهادها
  • جذب و ترویج همگانی با مشارکت وزارت ورزش و جوانان

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

سیاست­های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری:

  • منبع[۱] 1 به‌ویژه بندهای 4 و 7 تا 9
  • منبع 2 به‌ویژه بندهای 8 و 11 تا 14
  • منابع 3.1و3.2و3.3 و 5 و 6
  • منبع 4 به‌ویژه بندهای 1 و 2 و 5 و 6
  • منبع 7 به‌ویژه بندهای 1 تا 11.
  • افزايش سطح توليدات داخل
  • ايجاد فرصت‌های شغلي جديد
  • ايجاد بستر توليد ثروت از دانش
  • افزايش سرعت و ميزان گردش مالي
  • ارتقاء سطح دانش و مهارت‏هاي فردي و گروهي ذينفعان
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره عنوان هدف

فرمول

محاسبه

95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
1 ارائه سند سرمایه‌گذاری سند 2              
2 تولید و ارائه دوره‌های مهارت‌های عمومی دوره 40              
3 تولید و ارائه دوره‌های مهارت‌های تخصصي دوره 28              
4 ایجاد سامانه‌های متن‌باز آموزش الکترونیکی و ورزش همگانی سامانه 2              
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه

دولت و ملت ايران

نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
صندوق کارآفرینی امید تخصیص 30 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی به کسب‌وکارهای ایجادشده در طرح
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
سازمان صداوسیما، رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی

اطلاعات جدول فوق براي نمونه می‌باشد.

  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

    پیش‌نیاز: چه قانون يا مصوبه و اقدامي براي آغاز اين پروژه لازم است؟

  2. شرح كلي پروژه

    اين پروژه شامل بخش‏هاي زير است:

  1. آینده‌پژوهی فاوا (استاندارد بنیاد جهانی آینده‌پژوهی):
وجود دید راهبردی در حوزه آینده‌ی صنعت فناوری اطلاعات از ضرورت‌های گریزناپذیر صنعت فاوا است. منابع پس از تبدیل به محتوای الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اطلاعات جهت بهره‌برداری ستاد وزارت، سازمان فناوری اطلاعات و دستگاه‌های تابعه و نیز مدیران و مسئولان فناوری اطلاعات سازمان‌ها عرضه خواهد شد. این امر می‌تواند برای بقا و ادامه حیات به‌صورت درآمدزا به بخش خصوصی صاحب صلاحیت واگذار شود.
  1. سواد اطلاعاتی (استاندارد یونسکو):
هدف از پروژه پیشنهادی حاضر، پژوهش برای ایجاد شاخص‏هاي ارزیابی میزان سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای، پژوهش برای تدوین محتوا و سرفصل‌های آموزشی ویژه معلمین و کارکنان دولت و ارائه محتوای الکترونیکی مبتنی بر محورها و چارچوب‌های سازمان ملل متحد برای ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی می‌باشد.
  1. مهارت‌های زندگی (استاندارد یونسکو):
از الزامات افزایش رتبه IDI هر یک از کشورها در مسیر نیل به توسعه‌یافتگی و بهره‌مندی از جایگاهی مطلوب در سطح بین‌المللی، رشد و توسعه کاربری شبکه‌ای و ایجاد فرهنگ بهره‌وری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و به‌تبع آن افزایش حجم تبادل دادگانی است که بخش بزرگی از این تبادل اطلاعاتی می‌تواند و بایسته است که معطوف به محتوای کاربردی و مناسب باشد.

از این منظر به نظر می‌رسد هدایت سرمایه‌های انسانی، معنوی و مادی در جهت تدوین، تولید و ارائه محتواهای مناسب و متناسبی جهت رفع نیازهای فوق‌الذکر به‌صورت آزمونه و نمونه، ارائه محتواهای شاخص و نمونه و برگزیده ملی جهت دسترسی گسترده و در کنار آن ارائه مدل‌های تجاری و مبنایی برای نحوه و چگونگی دسترسی به این اطلاعات و در گام آخر تأسیس و راه‌اندازی پایگاه‌های مرجع مجازی با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول و به هدف ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی و سواد دیجیتال می‌تواند راه را در تحقق بسیاری از اهداف والای نظام ممکن و محقق نماید.

  1. مهارت‌های شغلی (استاندارد یونسکو):
شناسایی مهارت‌ها و نیازهای رو به رشد بازار کار، ایجاد زمینه و توسعه یادگیری این مهارت‌ها برای کارکنان سازمان و ارتقای سطح دانشی و مهارتی آن‌ها لازمه بقا و بهره‌وری نیروی کار و ارتقای بهره‌وری سازمانی است. الگوهای متعدد و متنوعی جهت تعریف مجموعه مهارت‌هایی که نیروهای شاغل بایستی کسب نمایند، وجود دارد که تجمیع یافته این الگوهای رفتاری از 10 مهارت شغلی کلیدی تشکیل می‌شوند که هر کارمند می‌بایست در این حوزه‌ها توانمندتر شود.
  1. کارآفرینی فاوا (استاندارد سازمان جهانی کار):
آنچه مسلم است فناوری ارتباطات و اطلاعات چه به‌عنوان محور کار و کارآفرینی و چه به‌عنوان ابزار توسعه و تغییر رویکرد و عملکرد مشاغل ، جایگاه بی‌نظیری در توسعه فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است اما در این میان تلاش‌های چندساله اخیر جهت انتقال تجربیات و افزایش مهارت‌های کارآفرینی در میان آحاد جامعه به‌ویژه جوانان به دلایل مختلف از جمله نبود آموزش‌های مهارتی جذاب، شورآفرین، غیرتخصصی و عمومی و کارآمد به نتیجه مطلوب نرسیده است.

با عنایت به همین پیش‌گفته‌ها در نظر است تا یک سامانه الکترونیکی آموزش مهارت‌های کارآفرینی فاوا- که قطعاً می‌تواند و بایسته است از طریق بستر الکترونیکی آموزش داده‌شده و ترویج یابد- به‌صورت مدرسه مجازی کارآفرینی فاوا راه‌اندازی شود.

در این سامانه، افراد پس از ثبت‌نام بر اساس علاقه‌مندی و ایده اولیه خود، (یا با استناد به خروجی‌های پروژه شایستگی و انگیزش شغلی) کسب‌وکار خود را به‌صورت مجازی به راه‌اندازی نمونه اعلای (prototype) شغل خود مشغول می‌شوند .

در مسیر توسعه و راهبری کسب‌وکار خود ( به‌صورت مجازی ) از خدمات مربیان حقیقی و مجازی برای بهبود کسب‌وکار خود بهره‌مند ‌می­شوند.

  1. حقوق شهروندی (منشور حقوق شهروندی نظام ج.ا.ا):
بخش قابل‌توجهی از منازعات و درگیری‌های موجود در جامعه کمبود دانش و اطلاع شهروندان در تعامل فی‌مابین خود و با دستگاه‌های دولتی است. اگر آموزش عمومی این مهم بتواند به‌صورت جذاب و فراگیر محقق شود، بی‌تردید شرایط تعامل‌پذیری، مدارا و همکاری آحاد مردم و دولتمردان دوچندان خواهد شد.

در همین راستا در نظر است پژوهشی جامع با استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی و توسعه‌ی آموزش الکترونیکی، دوره آموزش تبیین حقوق شهروندی با همکاری سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولت ازجمله نهاد ریاست جمهوری تولید و ارائه گردد.

  1. کاربری شبکه‌های اجتماعی:
توسعه، فراگیری و تغییر روابط میان فردی جامعه بر اساس کاربری شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست اما این پدیده نیز مانند پدیده‌های فناورانه دیگر (چه‌بسا بیشتر و پیش‌تر از آن‌ها) نتوانسته فرهنگ کاربری خاص خود را همسان و همپای این سرعت ترویج و تطبیق نماید.

کمبود ادبیات، فرهنگ، سازوکار کاربری باعث بروز بسیاری از مشکلات و تنش‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه شده است.

برای پوشش خلأ موجود در نظراست تا ضمن ارائه یک دوره آموزشی کاربری و راهبری صفحات و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی هم به افزایش جذابیت و مخاطب­پذیرتر­کردن محتوای الکترونیکی منتشرشده در این شبکه‌ها بپردازیم و هم با ارائه الگوها و نمونه‌های عملی جذاب و پرمخاطب ( مانند حوزه ادبیات ، سینما ، ورزش و ... ) فرهنگ مناسب کاربری و راهبری صفحات و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی را ترویج و توسعه دهیم.

  1. دوره‌های آموزشی دولت الکترونیکی(استاندارد یونسکو):
راستای اجرای برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری از نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوب شورای عالی اداری بند 5-1 ( موضوع طراحی و راهبری اجرای آموزش مدیران، کارکنان دولت و کارشناسان واحدهای فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی) و ماده 15 آیین‌نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی مصوبه کمیسیون توسعه دولت الکترونیک فهرست بلندی از دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات در دستور کار آموزش کارکنان دولت قرارگرفته است.
  1. سامانه آموزش عمومی ورزش همگانی
محتوا ندارد
  1. سامانه متن‌باز آموزش الکترونیکی:
با توجه به نبود بسترهای بومی عرضه و ارائه محتوای یادگیری الكترونيكی و نياز عموم بخش‏هاي يادگيري کشور به اين زیرساخت که متأسفانه و در حال حاضر از نسخ غیرقانونی نرم‌افزارهای تجاري و مالکانه استفاده می‌کنند؛ از سوي ديگر در حال حاضر محتوا ساز مناسبي براي آموزش الکترونيکي که بتواند بر بستر سکوهاي مختلف (به‌ویژه ابزارهای همراه) قابليت توليد و عرضه محتوا را دارا باشد؛ موجود نيست (به‌ویژه که پشتيباني از زبان فارسي را ندارند) در همين راستا نياز است تا با بهره‌گیری از دانش و توان داخلي و بر بستر رايانش ابري امکان پژوهش تأمین زیرساخت آموزش الکترونيکي مهيا شود.
  1. راه‌اندازی میان رشته‌های تحصیلی کاربردی فاوا:
از میان حوزه‌های پیش‌گفته و با پیگیری‌های مکرر انجام‌شده، برگزاری چندین جلسه کارشناسی مشترک با مسئولان و متخصصین در این حوزه‌ها، دو رشته (مجموعاً با 5 گرایش) در مقطع کارشناسی ارشد طراحی‌شده است که به‌صورت الکترونیکی تولید محتوا و برگزاری دوره آموزشی گردد. ورود بسترهای الکترونیکی فرصت­های توسعه‌ای، توزیع عدالت محور کارآفرینی­های نوین و افزایش سطح دانش و مهارت همه نیروهای مستعد و جوان کشور را فراهم خواهد کرد.

این دو رشته شامل بازی‌سازی رایانه‌ای (با 3 گرایش فنی، هنری و کارگردانی و کسب‌وکار با درخواست و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) و مدیریت کسب‌وکار ارزش‌افزوده (با 2 گرایش با درخواست و همکاری دانشکده پست و مخابرات) خواهد بود.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي

    مدت‌زمان كل

شماره عنوان فاز خروجي ملموس تاريخ
1 آینده‌پژوهی فاوا (استاندارد بنیاد جهانی آینده‌پژوهی)
  • راه‌اندازی دوره آموزشی آزمونه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات
  • برگزاری دوره‌های الکترونیکی برای سازمان فناوری اطلاعات و سایر سازمان‌های مرتبط
9 ماه از زمان آغاز تولید محتوا تا برگزاری دوره آموزشی اول
2 سواد اطلاعاتی (استاندارد یونسکو)
  • ایجاد چارچوب استاندارد آموزش و ارتقای سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای معلمین و کارکنان دولت
  • تعیین معیارهای اندازه‌گیری (Indicators) سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای در ایران
  • پژوهش برای تولید، عرضه و ارائه محتوای متناظر با حوزه‌های گوناگون سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای بر بستر شبکه ملی اطلاعات
6 ماه
3 مهارت‌های زندگی (استاندارد یونسکو)
  • پژوهش و تدوین ده عنوان دوره مهارتی طبق استانداردهای یونسکو
  • افزایش اقبال نسبت به کاربری یادگیری الکترونیکی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات
6 ماه
4 مهارت‌های شغلی (استاندارد یونسکو)
  • پژوهش و تدوین راه‌کار عملی مطابق استانداردهای جهانی برای افزایش جذب و ماندگاری نیروی کار حوزه فاوا
  • پژوهش و تدوین ده عنوان دوره مهارتی طبق استانداردهای یونسکو
  • افزایش اقبال نسبت به کاربری یادگیری الکترونیکی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات
6 ماه
5 کارآفرینی فاوا (استاندارد سازمان جهانی کار) ایجاد یک سامانه عمومی شناسایی، پرورش و توسعه مشاغل و کارآفرینان فاوا 6 ماه
6 حقوق شهروندی (منشور حقوق شهروندی نظام ج.ا) پژوهش جهت ارائه راهکارهای آموزش محور در مسیر تبیین و تعامل شهروندان، متخصصین و مسئولین امر 4 ماه
7 کاربری شبکه‌های اجتماعی
  • پژوهش درزمینه تدوین، طراحی و ارائه دوره‌های آموزشی
  • پژوهش و ارائه بسته‌های محتوای الکترونیکی درزمینه­های پرمخاطب
4 ماه
8 دوره‏های آموزشی دولت الکترونیکی(استاندارد یونسکو)
  • پژوهش و تدوین نسخه بومی و استاندارد دوره‌های اصلی و محوری توسعه دولت الکترونیک
  • ارائه الگو و ترویج آموزش الکترونیکی به‌عنوان بستر مناسب آموزش‌های دولت الکترونیکی
6 ماه
9 سامانه آموزش عمومی ورزش همگانی ؟ ؟
10 سامانه متن‌باز آموزش الکترونیکی
  • پژوهش و بررسي تطبيقي و توسعه‌ای براي ارائه زیرساخت‌های بومي و متن‌باز آموزش الکترونيکي
  • پژوهش در ابزارهاي نرم‌افزاری توليد و عرضه محتواي آموزش الکترونيکي
  • ارائه پژوهش‌های انجام‌شده در قالب نرم‌افزاری کاربردي
8 ماه
11 راه‌اندازی میان رشته‌های تحصیلی کاربردی فاوا
  • رونق بخشی کسب‌وکار حوزه بازی‌سازی و ارزش‌افزوده با تربیت نیروی انسانی متخصص.
  • زمینه‌سازی برای راه‌اندازی پردیس الکترونیکی دانشگاه پست و مخابرات.
1 سال
  1. بودجه پروژه
شماره عنوان فاز مبلغ (ميليارد ريال)
1 آینده‌پژوهی فاوا (استاندارد بنیاد جهانی آینده‌پژوهی) 20
2 سواد اطلاعاتی (استاندارد یونسکو) 15
3 مهارت‌های زندگی (استاندارد یونسکو) 10
4 مهارت‌های شغلی (استاندارد یونسکو) 10
5 کارآفرینی فاوا (استاندارد سازمان جهانی کار) 10
6 حقوق شهروندی (منشور حقوق شهروندی نظام ج.ا) 8
7 کاربری شبکه‌های اجتماعی 3
8 دوره‌های آموزشی دولت الکترونیکی(استاندارد یونسکو) 10
9 سامانه آموزش عمومی ورزش همگانی 5
10 سامانه متن‌باز آموزش الکترونیکی 25
11 راه‌اندازی میان رشته‌های تحصیلی کاربردی فاوا 45
جمع كل 161
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه وزير/معاون وزير
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- علوم، تحقیقات و فناوری – بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌وپرورش- علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- ورزش و جوانان، قوه قضائیه، کار،رفاه و امور اجتماعی،
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
                   

جدول پيوست 1:

منبع 1 ابلاغیه رهبری در دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی
منبع 2 سیاست کلی محیط زیست - ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 3.1 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات؛ مصوب مجلس شورای اسلامی
منبع 3.2 آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 3.3 ماده هشت آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 4 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور؛ بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 5 سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور در افق 1404 هجري شمسي
منبع 6 قانون جرائم رایانه‌ای
منبع 7 برنامه ملّی توسعه محتوای الکترونیکی کشور؛ مصوب سازمان فناوری اطلاعات ایران
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 1152 نفر