بایگانی مطالب

ساماندهي بازار کسب و كار سنجش ، پ‍ژوهش و آموزش در حوزه فناوري اطلاعات-v.02-950205

منشور پروژه

ساماندهي بازار کسب‌وکار سنجش، پ‍ژوهش و آموزش در حوزه فناوري اطلاعات

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
  • ساماندهی و پایین آوردن خطرپذیری سرمایه‌گذاری‌های حوزه فاوا

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

سیاست­های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری:

  • منبع [۱] 1 به‌ویژه بندهای 2 و 6 و 10
  • منبع 2 به‌ویژه بندهای 8 و 11 تا 14
  • منابع 3.1و3.2و3.3 و 5 و 6
  • منبع 4 به‌ویژه بندهای 2 تا 6
  • منبع 7 به‌ویژه بند 11.
  • افزايش سطح توليدات داخل
  • ايجاد فرصت‌های شغلي جديد
  • ايجاد بستر توليد ثروت از دانش
  • افزايش سرعت و ميزان گردش مالي
  • ارتقاء سطح دانش و مهارت‏هاي فردي و گروهي ذينفعان
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره

عنوان

هدف

فرمول

محاسبه

95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
1 ایجاد سامانه بومی سنجش انگیزش، شایستگی و هدایت شغلی مشاغل فاوا سامانه 3              
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه

    دولت و ملت ايران

نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح
موضوع همکاری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
صندوق کارآفرینی امید
تخصیص 30 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی به کسب‌وکارهای ایجادشده در طرح
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
سازمان صداوسیما، رسانه‌های جمعی
اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی

اطلاعات این جدول برای نمونه می­باشد.

  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

    پیش‌نیاز: چه قانون يا مصوبه و اقدامي براي آغاز اين پروژه لازم است؟

  2. شرح كلي پروژه

    اين پروژه شامل 5 بخش به شرح زير مي‏باشد:

  1. سامانه بومی سنجش انگیزش مشاغل فاوا

    شکل­گیری سازمان­ها و کسب‌وکارها از افراد است. لذا موفقیت سازمان­ها در آینده علاوه بر همراهی و یا کنترل تغییرات اجتماعی، فنّاورانه، اقتصادی، بوم­شناختی و سیاسی درگرو شناخت و مدیریت بهینه عنصر حیاتی آن یعنی کارکنانشان می­باشد. در حال حاضر اغلب جایگاه‌ها و پست‌های سازمانی به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با جایگاه قبلی و تخصصی کارکنان و فارغ از روش‌های علمی و تجربی توان شناسی بالقوه و بالفعل افراد تعیین می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این مشاغل به‌واسطه جایگاه حساسی که دارند می‌بایست بر اساس روش‌های علمی تأیید و تعیین و حتی هدایت شوند.

    روش نيل به چنين دستاوردي، پژوهش، طراحي و به‌کارگیری مجموعه‌ای از ابزارهای ارزیابی ارزشمند درزمینه انگیزش شغلی، شایستگی شغلی و درنهایت هدایت شغلی بر اساس یک سکوی نرم‌افزاری با امکان کاربری در سطح وسیع می‌باشد تا کارکنان را ارزيابي، رتبه‌بندی و راهنمايي كند.

    ارائه خدمات آموزشي و هدایتگری پس از ارزيابي و تعيين شايستگي و انگيزه متقاضيان در راستاي بهبود دانش، عملكرد، مهارت‌ها، برنامه‌ریزی و انتخاب مسير اصلح درزمینه کار و زندگی ايشان از دستاوردهایی است که در ادامه مسیر می‌توان به آن همت گمارد.

    در اين راستا نياز است تا با پژوهشی جامع يك سیستم گروه‌بندی حرفه‌ای استاندارد تهیه گردد تا شاغلین طبقات مختلف شغلی را گروه‌بندی کنیم. همچنين بايد بتوان مشاغل و حرفه‌های جدید و نوظهور را به این طبقه‌بندی اضافه کرد.

  2. سامانه بومی سنجش شایستگی شغلی مشاغل فاوا

شکل­گیری سازمان­ها و کسب‌وکارها از افراد است. لذا موفقیت سازمان­ها در آینده علاوه بر همراهی و یا کنترل تغییرات اجتماعی، فنّاورانه، اقتصادی، بوم­شناختی و سیاسی درگرو شناخت و مدیریت بهینه عنصر حیاتی آن یعنی کارکنانشان می­باشد. در حال حاضر اغلب جایگاه‌ها و پست‌های سازمانی به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با جایگاه قبلی و تخصصی کارکنان و فارغ از روش‌های علمی و تجربی توان شناسی بالقوه و بالفعل افراد تعیین می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این مشاغل به‌واسطه جایگاه حساسی که دارند می‌بایست بر اساس روش‌های علمی تأیید و تعیین و حتی هدایت شوند.

روش نيل به چنين دستاوردي، پژوهش، طراحي و به‌کارگیری مجموعه‌ای از ابزارهای ارزیابی ارزشمند درزمینه انگیزش شغلی، شایستگی شغلی و درنهایت هدایت شغلی بر اساس یک سکوی نرم‌افزاری با امکان کاربری در سطح وسیع می‌باشد تا کارکنان را ارزيابي، رتبه‌بندی و راهنمايي كند.

ارائه خدمات آموزشي و هدایتگری پس از ارزيابي و تعيين شايستگي و انگيزه متقاضيان در راستاي بهبود دانش، عملكرد، مهارت‌ها، برنامه‌ریزی و انتخاب مسير اصلح درزمینه کار و زندگی ايشان از دستاوردهایی است که در ادامه مسیر می‌توان به آن همت گمارد.

در اين راستا نياز است تا با پژوهشی جامع يك سیستم گروه‌بندی حرفه‌ای استاندارد تهیه گردد تا شاغلین طبقات مختلف شغلی را گروه‌بندی کنیم. همچنين بايد بتوان مشاغل و حرفه‌های جدید و نوظهور را به این طبقه‌بندی اضافه کرد.

  1. سامانه بومی هدایت شغلی مشاغل فاوا

شکل­گیری سازمان­ها و کسب‌وکارها از افراد است. لذا موفقیت سازمان­ها در آینده علاوه بر همراهی و یا کنترل تغییرات اجتماعی، فنّاورانه، اقتصادی، بوم­شناختی و سیاسی درگرو شناخت و مدیریت بهینه عنصر حیاتی آن یعنی کارکنانشان می­باشد. در حال حاضر اغلب جایگاه‌ها و پست‌های سازمانی به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات متناسب با جایگاه قبلی و تخصصی کارکنان و فارغ از روش‌های علمی و تجربی توان شناسی بالقوه و بالفعل افراد تعیین می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این مشاغل به‌واسطه جایگاه حساسی که دارند می‌بایست بر اساس روش‌های علمی تأیید و تعیین و حتی هدایت شوند.

روش نيل به چنين دستاوردي، پژوهش، طراحي و به‌کارگیری مجموعه‌ای از ابزارهای ارزیابی ارزشمند درزمینه انگیزش شغلی، شایستگی شغلی و درنهایت هدایت شغلی بر اساس یک سکوی نرم‌افزاری با امکان کاربری در سطح وسیع می‌باشد تا کارکنان را ارزيابي، رتبه‌بندی و راهنمايي كند.

ارائه خدمات آموزشي و هدایتگری پس از ارزيابي و تعيين شايستگي و انگيزه متقاضيان در راستاي بهبود دانش، عملكرد، مهارت‌ها، برنامه‌ریزی و انتخاب مسير اصلح درزمینه کار و زندگی ايشان از دستاوردهایی است که در ادامه مسیر می‌توان به آن همت گمارد.

در اين راستا نياز است تا با پژوهشی جامع يك سیستم گروه‌بندی حرفه‌ای استاندارد تهیه گردد تا شاغلین طبقات مختلف شغلی را گروه‌بندی کنیم. همچنين بايد بتوان مشاغل و حرفه‌های جدید و نوظهور را به این طبقه‌بندی اضافه کرد.

  1. تدوین آیین­نامه­های سرمایه­گذاری­های حوزه فاوا

محتوا ندارد

  1. سند جامع ساماندهي كسب­و­كار محتواي الكترونيكي آموزشي

    آموزش و کسب­وکار آموزشی یکی از پررونق­ترین حوزه‌های کسب‌وکار در ایران است که با ورود بسترهای الکترونیکی فرصت­های توسعه‌ای، توزیع عدالت محور کارآفرینی­های نوین و افزایش سطح دانش و مهارت آحاد جامعه به‌ویژه جوانان را باید فراهم کند اما متأسفانه عدم شناخت متصدیان از نیازهای واقعی مخاطبین و بازار کار از یک‌سو و نداشتن مدل‌های جدید کسب‌وکار در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات از سوی دیگر باعث شد تا این حوزه جدای از فعالیت‌های ارتباطات و اطلاعات نتواند رسالت و جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

    برای رفع این نقیصه پیشنهاد می‌شود تا ضمن پژوهشی جامع در خصوص شناسایی برای رفع این نقیصه فرصت­ها ، مدل‌های کسب‌وکار و تعامل با سایر اجزای زیست‌بوم آموزش الکترونیکی ( اپراتور، شبکه ، مخاطبین ، تولیدکنندگان محتوا ، ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی و ...) زمینه تدوین آیین‌نامه تعامل فی‌مابین این ارکان را فراهم کنیم.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي

    مدت‌زمان كل

شماره عنوان فاز خروجي ملموس مدت‌زمان
1 سامانه بومی سنجش انگیزش مشاغل فاوا
  • ایجاد سامانه بومی انگیزش شغلی مشاغل فاوا
  • ایجاد بانک جامع مشاغل فاوا
شش ماه
2 سامانه بومی سنجش شایستگی شغلی مشاغل فاوا
  • ایجاد سامانه بومی شایستگی شغلی مشاغل فاوا
  • ایجاد بانک جامع مشاغل فاوا
شش ماه
3 سامانه بومی هدایت شغلی مشاغل فاوا
  • ایجاد سامانه بومی هدایت شغلی مشاغل فاوا
  • ایجاد بانک جامع مشاغل فاوا
شش ماه
4 تدوین آیین­نامه­های سرمایه­گذاری­های حوزه فاوا ؟ ؟
5 سند جامع ساماندهي کسب‌وکار محتواي الكترونيكي آموزشي
  • تدوین مدل‌های کسب‌وکار محتوای الکترونیکی آموزشی
  • تدوین آیین‌نامه تعامل میان هم‌سودهای (ذینفعان) حوزه یادگیری الکترونیکی
چهار ماه
  1. بودجه پروژه
عنوان فاز مبلغ (ميليارد ريال)
سامانه بومی سنجش انگیزش مشاغل فاوا 8
سامانه بومی سنجش شایستگی شغلی مشاغل فاوا 8
سامانه بومی هدایت شغلی مشاغل فاوا 8
تدوین آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری‌های حوزه فاوا 15
سند جامع ساماندهي کسب‌وکار محتواي الكترونيكي آموزشي 4
جمع كل 53

با فرض تأمین اعتبار هرسال مالي انتظار نتايج سال بعد منطقي خواهد بود.

  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه وزير/معاون وزير
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري

به‌تناسب فعاليت­ها و بخش­هاي اجرايي پروژه از دستگاه­هاي زير دعوت به همكاري و مشاركت مي­شود:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش ‌و پرورش- علوم، تحقیقات و فناوری - بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
                   

جدول پيوست 1:

منبع 1 ابلاغیه رهبری در دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی
منبع 2 سیاست کلی محیط زیست - ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 3.1 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات؛ مصوب مجلس شورای اسلامی
منبع 3.2 آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 3.3 ماده هشت آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌وزیران برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
منبع 4 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور؛ بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع 5 سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور در افق 1404 هجري شمسي
منبع 6 قانون جرائم رایانه‌ای
منبع 7 برنامه ملّی توسعه محتوای الکترونیکی کشور؛ مصوب سازمان فناوری اطلاعات ایران
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 686 نفر