بایگانی مطالب

مرکز زنجیره‌ای سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی

منشور زير پروژه

مرکز زنجیره‌ای سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
فناوري واقعيت مجازي به‌عنوان پروژه‌ای نوظهور از سال 2015 ميلادي در جهان ظهور كرد و در كمتر از یک سال بسياري از شرکت‌های بزرگ دنيا وارد طراحي، توليد و عرضه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن به نقاط مختلف جهان و از جمله ايران شدند. گروه ما نيز براي اولين بار موفق به طراحي و توليد هدست، استيشن، و ملزومات سخت‌افزاری آن با استفاده از ابزارهاي بومی‌شده است. همچنين طرح مرکز زنجیره‌ای سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی يا شهربازی واقعيت مجازي نيز به‌عنوان اولين پروژه متمركز بومي حوزه واقعيت مجازي است كه از سخت‌افزارهای بومي استفاده می‌برد.

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي: ارتباط اين پروژه با سياست هاي زير تشريح شود. يعني بندهايي از سياست ها كه در راستاي اجراي پروژه مي باشد بيان شود.)

سیاست­های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری:

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری:

  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف (اطلاعات كامل نيست و عناوين هدف به درستي تعيين نشده و شاخص براي آن در نظر گرفته نشده است)
شماره
عنوان هدف
فرمول محاسبه
95
96
97
98
99
1404
مرجع آماري
1
كسب سود
20 درصد
             
2
اشتغال وسیع
               
3
میزان و ویژگی جمعیت جامعه هدف
               
4
نمونه‌های مشابه
               
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه
تكيه صددرصدی پروژه به توليدات بومي حوزه واقعيت مجازي در همه ابعاد و جامعه هدف 25 میلیونی زمینه را برای 10 دسته ذينفع به وجود آورد:
  • تولیدکنندگان سخت‌افزاری واقعيت مجازي
  • تولیدکنندگان نرم‌افزاری واقعيت مجازي
  • طراح و متخصص حوزه احداث پارک‌های مبتني بر واقعيت مجازي
  • سرمایه‌گذار مركز زنجیره‌ای
  • برگزاركنندگان دوره‌ای بازی‌های رایانه‌ای واقعيت مجازي
  • اپراتورها و شرکت‌های ارائه خدمات اينترنت و آنلاين
  • شهرداری‌ها و مدیریت پارک‌ها و فضاي سبز، اماکن مربوط به سرگرمی، اماکن ارائه خدمات مجازی
  • شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی
  • رسانه‌های سمعی و بصری و مجازی از تلویزیون و رادیو تا جراید و مطبوعات و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها
  • مارکتهای جدیدالتأسیس در شکل فروشگاه مجازی یا بازار نرم‌افزار و سخت‌افزار
  • پست و شرکت‌های حمل‌ونقل بار
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

    ابتدا بايد با سازوكار مشخص و به‌خصوص استفاده از ظرفیت‌های موجود در تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌ای اقدام به شناساندن فناوري جديد واقعيت مجازي به جامعه هدف یا همان کاربران بازی‌های رایانه‌ای کرد. بر اساس آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 25 ميليوني كاربراني فعال در ایران هستند كه به‌طور مداوم و روزانه حدود 2 ساعت از وقت خود را صرف انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند. این جامعه هدف باید طبق آمار کمتر از 100 هزار نسخه هدست به‌عنوان سخت‌افزار بازی در ایران به فروش رسید که در مقایسه با نمونه‌های مشابه مانند پلی‌استیشن باید مهم‌ترین دلیل را عدم آگاهی کاربران از این فناوری دانست. عامل دیگر قیمت بالای نمونه‌های خارجی موجود در بازار است. با وجود طراحی و تولید بومی و ارزان‌قیمت کالا ضمن رسیدن به پیش‌فرض و ملزومات طرح از سود ناشی از فروش هم می‌توان بهره برد.

  2. شرح كلي پروژه

  3. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي

شماره عنوان مرحله خروجي ملموس تاريخ
1
مرحله اول؛ تأسیس زیرساخت‌های لازم و تولید انبوه سخت‌افزارهای موردنیاز و نرم‌افزارها در این مرحله از یک‌طرف استیشن‌های موردنیاز به‌صورت بومی تولید و از سوی دیگر تجهیزات موردنیاز مانند ساختمان‌های مربوطه و تقسیم‌بندی برای اختصاص به بخش‌های مختلف این امر به یک بازه زمانی 6 تا 8 ماهه نیاز دارد.
2
مرحله دوم؛ تجهیز ساختمان و جانمایی تولیدات سخت‌افزاری در این مرحله تجهیزات تولیدشده جانمایی شده و مرکز آماده بهره‌برداری است این امر به یک بازه زمانی یک‌ماهه نیاز دارد.
3
مرحله سوم؛ تبلیغات و بهره‌برداری در این مرحله تبلیغات گسترده آغاز و از طرح بهره‌برداری می‌شود این مرحله همزمان با بهره‌برداری اولیه است.
4
مرحله چهارم؛ گسترش موضوعات و حوزه‌ها در این مرحله مرکز؛ ضمن به‌کارگیری تجربیات در سایر شهرها اقدام به گسترش مرکز و گسترش زمینه‌ها و موضوعات واقع‌شده در مرکز این مرحله به بخش زنجیره‌ای بودن مرکز برمی‌گردد.
  1. بودجه پروژه
مراحل مبلغ (ميليارد ريال)
مرحله اول 8 میلیارد ریال
مرحله دوم 4 میلیارد ریال
مرحله سوم 6 میلیارد ریال
بستگی به سرمایه  
جمع كل
18 میلیارد ریال
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن ساختار تولید شامل ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری+ ساختار سرمایه‌گذاری، بازرگانی و فروش+ ساختار اجرایی
اختيارات و وظايف

ساختار تولیدی با مدیریت مجزا از هم و زیرمجموعه مدیریت اجرایی به تولید انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار مبتنی بر واقعیت مجازی می‌پردازند.

ساختار سرمایه‌گذاری بازرگانی و فروش به تبلیغات و بازاریابی و برنامه‌ریزی برای ارائه انواع خدمات مرکز و جذب پشتیبان و محاسبه هر مرحله از مراحل راه‌اندازی و گسترش مرکز سرگرمی را مدیریت می‌کند.

ساختار اجرایی جذب سرمایه و ارتباط نهادی و همچنین هماهنگی بین زیرساختارهای فوق تا تعریف و جذب ایده‌های نوین و نظارت بر تولید مبتنی بر ایده و تجاری‌سازی

مدير پروژه امرالله امانی کلاریجانی مدیر ساختار اجرایی
اختيارات و وظايف مدير پروژه

اجراي پروژه با توجه به حوزه های 9 گانه مدیریت پروژه (بر اساس استاندارد PMBOK)

مدیریت و نظارت بر تمامی روندهای تأسیس و اجرای مرکز سرگرمی مبتنی بر واقعیت مجازی

عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه؛ که به دلیل افزایش تولید محتوای بومی و ایجاد بسترهای جدید اشتغال می‌تواند در زمینه‌هایی مانند پهنای باند و یا مركز داده و همچنین کمک‌های مالی همکاری کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ مجوزهای لازم برای توزیع برنامه‌ها و نرم‌افزار و سخت‌افزار و برگزاری و نظارت بر مسابقات

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ زمینه تجهیز بخش سخت‌افزاری به قطعات و تجهیزات به‌روز و نظارت بر روند تولید

سازمان گردشگری؛ جامعه هدف مرکز در طراحی بازی، فیلم، پویانمایی و مسابقات با موضوع تور گردشگری مجازی در مرکز

سازمان محیط‌زیست: جامعه هدف مرکز در طراحی بازی، فیلم، پویانمایی و مسابقات مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و 360 درجه با موضوع حفظ محیط‌زیست

راهنمایی و رانندگی:جامعه هدف مرکز در طراحی بازی یا فیلم آموزشی با موضوع آموزش مجازی، آزمون نظری و عملی مجازی، گواهینامه مجازی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و 360 درجه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: جامعه هدف مرکز در طراحی بازی، فیلم، پویانمایی در بخش آموزش و انتقال تجربیات علم پزشکی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و 360 درجه

سازمان حج و زیارت: جامعه هدف مرکز در طراحی فیلم‌های سه‌بعدی با موضوع زیارت مجازی سه‌بعدی

سازمان بهزیستی: آموزش و درمان به کمک فیلم، پویانمایی و مسابقات مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و 360 درجه

نیروهای نظامی؛ آموزش تمامی مراحل نظامی‌گری و دفاع با طراحی بازی، فیلم، پویانمایی و مسابقات مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و 360 درجه

  1. ساختار شكست كار (WBS)
در اين بخش لازم است تا پروژه به سطوح فعاليتي ذيل آن شكسته شود.
  1. برنامه زمان‏بندي
كد WBS
فعاليت/بسته كاري
زمان آغاز
زمان پايان
پیش‌نیاز
مسئول
خروجي ملموس
وزن فعاليت
هزينه
توضيحات
 
مرکز زنجیره‌ای سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی
1 خردادماه 1395
1 اسفند 1395
تبلیغات برای هدست
امرالله امانی
ارائه تمامی فناوری خدمات مبتنی بر واقعیت مجازی
 
18 میلیارد ریال
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 833 نفر