بایگانی مطالب

تولید و بارگذاری 1000 ساعت محتوای دیجیتال کارآفرینی در قالب راه اندازی پرتال ملی شتابدهی

منشور زير پروژه

تولید و بارگذاری 1000 ساعت محتوای دیجیتال کارآفرینی در قالب راه اندازی پرتال ملی شتابدهی کارآفرینی

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:
  • رشد حجم محتوای داخلی (به زبان فارسی) در رایافضا با رویکرد کسب وکار و کارآفرینی
  • بهره برداری از اقبال و توجه جوانان به فضای مجازی بعنوان یک فرصت (تبدیل کردن تهدید به فرصت)
  • ارائه زیرساخت و پشتیبانی از راه اندازی کسب وکار در رایافضا (کسب وکار دیجیتال)
  • تمرکز زدائی در خدمت­رسانی و ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت توانمندسازی و شتابدهی به جوانان در اقصی نقاط کشور (تحقق دولت الکترونیک و همراه) با استفاده از ظرفیت رایافضا
  • ایجاد اولین شبکه اجتماعی کارآفرینی و کسب و کار در کشور
  • کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی با تغییر رویکرد ملی از اشتغال و استخدام به کارآفرینی
  • توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و تعاون در میان جوانان کشور با مشارکت آحاد جامعه در کارآفرینی با تسهیل و تشویق همکاري­هاي جمعی
ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

سیاست­های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری:

بند 1- تأمین شرایط و فعال­سازي کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه­هاي انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت­هاي اقتصادي با تسهیل و تشویق همکاري­هاي جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط

بند 5- سهم­بري عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه

بند20- تقویت فرهنگ جهادي در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره­وري، کارآفرینی، سرمایه­گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص داراي خدمات برجسته در این زمینه

سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری:

بند 2- بهبود مستمر فضای کسب و­کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها

بند ۳- مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی

بند۳۳- توسعه محتوی در فضای مجازی براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری:

بند 1ـ ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور

بند 2- آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاي توان کارآفرینی با مسوولیت نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی) و توام کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها.

بند10- حمایت از تاسیس و توسعه صندوق‌های شراکت در سرمایه برای تجاری‌سازی ایده‌ها و پشتیبانی از شرکت‌های نوپا، کوچک و نوآور

بند 11- برقراری حمایت‌های موثر از بیکاران برای افزایش توانمندی‌های آنان در جهت دسترسی آنها به اشتغال پایدار

بند 12- توجه ویژه به کاهش نرخ بیکاری استان‌های بالاتر از متوسط کشور

  1. اهداف قابل اندازه‏گيري پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف:
شماره
عنوان هدف
فرمول محاسبه
95
96
97
98
99
1404
مرجع آماري
1
تعداد اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد شده در قالب کسب و کارهای ایجاد شده در طرح
حداقل 1 نفر به ازای هر هسته تشکیل شده
2000
4000
6000
8000
10000
20000
گزارش سایت باشگاه کارآفرینی
2
حجم محتوای بارگذاری­شده به مگابایت (ساعت آموزشی)
حجم محتوای بارگذاری شده به ساعت
800
1600
2000
2400
2800
4800
گزارش سایت باشگاه کارآفرینی
3
حجم آموزش­های ارائه شده (میلیون نفر ساعت)
100ساعت بازای هر کاربر*تعداد کاربران
10
20
30
40
50
100
گزارش سایت باشگاه کارآفرینی
4
حجم مشاوره ارائه شده (نفر ساعت)
100ساعت بازای هر هسته*تعداد هسته ها
20000
40000
60000
80000
100000
200000
گزارش سایت باشگاه کارآفرینی
5
تعداد هسته های کارآفرینی تشکیل شده(عدد هسته) و مجموع اعضای آنها (نفر)
تعداد هسته ها در سامانه
2000
4000
6000
8000
10000
20000
گزارش سایت باشگاه کارآفرینی
6
حجم تسهیلات اعتباری اعطاء شده به کاربران طرح (میلیارد ریال)
50 میلیون ریال هر کاربر*تعداد کاربران
5000
10000
15000
20000
25000
50000
سایت باشگاه کارآفرینی
7
حجم تسهیلات نقدی اعطاء شده به کسب وکارهای ایجاد شده(میلیارد ریال)
300 میلیون ریال* تعداد کسب و کارهای ایجاد شده
60
120
180
240
300
600
گزارش باشگاه کارآفرینی+ صندوق کارآفرینی امید
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه:
  • اقتصاد کلان (کاهش نرخ بیکاری)
  • بخش مردمی اقتصاد
  • جمعیت دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در کشور (بیش از 1 میلیون نفر در سال 1394)
نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح
موضوع همکاری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
صندوق کارآفرینی امید
تخصیص 30 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی به کسب و کارهای ایجاد شده در طرح
وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
ابلاغ بهره برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
سازمان صداوسیما، رسانه های جمعی
اطلاع رسانی موثر طرح در سطح ملی
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه:
  • مجوز فعالیت سامانه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (بخش زیرساخت و شبکه اجتماعی)
  • صدور مجوز فعالیت سامانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بخش محتوا، آموزش­ها و مشاوره)
  • ­ تامین و ارائه تسهیلات به کسب و کارهای ایجاد شده در طرح توسط صندوق کارآفرینی امید (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) سالانه حداقل 30 میلیارد ریال
  • مشارکت جدی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در ابلاغ طرح جهت بهره برداری معرفی طرح به کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
  • رونمائی ملی طرح توسط معاون اول ریاست محترم جمهور
  1. شرح كلي پروژه:
در این پروژه تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاهی بیکار جذب طرح ملی شده و پس از طی کردن مراحل مختلف طرح شامل توانمندسازی مهارتی، ایده یابی و انگیزش، تشکیل هسته های کارآفرینی، تهیه طرح کسب وکار، مشاوره و آماده سازی هسته ها جهت کارآفرینی، کسب وکارهای جدید (استارتاپ) پس از مدت 6 ماه (مراحل طرح) ایجاد می شوند.

بطور خلاصه این سامانه در راستای شتابدهی راه اندازی کسب وکار (بویژه کسب وکار الکترونیک) به دانش آموختگان بیکار کمک می­نماید.

همچنین جهت غنابخشی به حجم وحتوای دیجیتال در رایافضا، حداقل 1000 ساعت محتوای آموزشی، مشاوره ای و ترویجی در جوزه کسب وکار در این پروژه تولید و بارگذاری می گردد.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي:

    اجرای کل پروژه: 24 ماه

شماره عنوان فاز خروجي ملموس مدت زمان تاريخ شروع تاریخ پایان
1 طراحی، برنامه نویسی و راه اندازی سامانه ملی شتابدهی کارآفرینی و کسب وکار الکترونیک
پرتال ملی باظرفیت200هزارکاربر

(سخت افزار و نرم افزار متناسب)

2 ماه
1/1/95
31/2/95
2
تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیک فاز 1
محتوای بارگذاری شده با حجم 400 ساعت
8 ماه
1/3/95
30/10/95
3
اجرای طرح شتابدهی200هزار کاربر
4000 کسب­وکارجدید (استارتاپ) با تراکم متوسط 5 نفر
6 ماه
1/3/95
30/8/95
4
تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیک فاز 2
خروجی محتوای بارگذاری شده با حجم 600 ساعت
4 ماه
1/11/95
1/8/96
  1. بودجه پروژه
فازها

سرمایه گذاری دولتی

مبلغ (ميليارد ريال)

سرمایه گذاری مجری پروژه (بخش خصوصی)

مبلغ (ميليارد ريال)

1 - 8
2 4 -
3 - 7
4 6 -
جمع كل
10
15
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه امیرحسین نیکوفر- مدیرعامل باشگاه کارآفرینی
اختيارات و وظايف مدير پروژه

اجراي پروژه با توجه به حوزه های 9 گانه مدیریت پروژه (بر اساس استاندارد PMBOK)

عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي:
کد WBS
عنوان فعالیت‌
مسئول
شروع
پایان
خروجی ملموس
وزن فعالیت
هزینه

(به ریال)

1
طراحی، برنامه نویسی و راه اندازی سامانه ملی
باشگاه سمک
1/1/95
31/2/95
پرتال ملی باظرفیت200هزارکاربر

(سخت افزار و نرم افزار متناسب)

30 %
بخش خصوصی:

8،000،000،000

1-1
طراحی و راه اندازی اجزاء و ماژول­های سامانه
باشگاه سمک
1/1/95
20/1/95
سند نقشه معماری سامانه
20%
4،000،000،000
1-2
طراحی و راه اندازی دیتابیس پرتال
باشگاه سمک
20/1/95
31/1/95
پرتال سامانه
5 %
3،500،000،000
1-3
اتصال به مراکز سرویس
باشگاه سمک
1/2/95
15/2/95
ارائه خدمات جنبی سامانه
10 %
250،000،000
1-4
تست و راه اندازی سامانه
باشگاه سمک
15/2/95
31/2/95
ارائه کامل خدمات شتابدهی
5 %
250،000،000
2
تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیک فاز 1
باشگاه سمک
1/3/95
30/10/95
محتوای بارگذاری شده با حجم 400 ساعت
20 %
سازمان فاوا:

4،000،000،000

2-1
تدوین سرفصلهای مورد نیاز
باشگاه سمک
1/3/95
1/4/95
سند سرفصل های دوره ها
2%
100،000،000
2-2
ضبط و تهیه محتوای آموزشی
باشگاه سمک
1/4/95
1/8/95
محتوای ضبط شده 400 ساعتی
12 %
2،400،000،000
2-3
تبدیل محتوا به دیجیتال
باشگاه سمک
1/8/95
15/10/95
محتوای دیجیتال دوره­ها
5 %
1،490،000،000
2-4
بارگذاری محتوا در سامانه
باشگاه سمک
15/10/95
30/10/95
دسترسی به 400 ساعت محتوا
1%
100،000،000
3
اجرای طرح شتابدهی200هزار کاربر
باشگاه سمک
1/3/95
30/8/95
4000 کسب­وکارجدید (استارتاپ)
20 %
بخش خصوصی:

7،000،000،000

3-1
آموزش مهارتهای پایه به کاربران
باشگاه سمک
1/3/95
1/4/95
اجرای 20میلیون نفر ساعت آموزش آفلاین
5 %
1،000،000،000
3-2
انگیزش،ایده یابی و معرفی ایده­ها به کاربران
باشگاه سمک
1/4/95
1/5/95
ارائه 4000 ایده کسب وکار ثبت شده در مخزن ایده پرتال
5 %
1،000،000،000
3-3
تشکیل هسته­های کارآفرینی از میان کاربران و معرفی فرصتهای کارآفرینی
باشگاه سمک
1/5/95
1/6/95
تشکیل 4000 هسته کارآفرینی با تراکم متوسط 5 نفر
5 %
1،000،000،000
3-4
منتورینگ و مشاوره جهت تدوین طرح تجاری
باشگاه سمک
1/6/95
1/7/95
ارائه 100هزارنفرساعت مشاوره بروش منتورینگ و کوچینگ
5 %
1،000،000،000
3-5
حمایت و پشتیبانی جهت راه اندازی کسب وکار
باشگاه سمک
1/7/95
1/8/95
ارائه 60میلیارد ریال تسهیلات
5 %
1،000،000،000
3-6
ارائه میزکار همراه و رایانش ابری کسب و کار دیجیتال
باشگاه سمک
1/8/95
30/8/95
ارائه 4000 میزکار همراه به استارتاپ­ها
5 %
2،000،000،000
4
تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیک فاز 2
باشگاه سمک
1/11/95
1/8/96
خروجی محتوای بارگذاری شده با حجم 600 ساعت
30 %
سازمان فاوا:

6،000،000،000

4-1
تدوین سرفصلهای مورد نیاز
باشگاه سمک
1/11/95
1/12/95
سند سرفصل های دوره ها
3 %
150،000،000
4-2
تدوین و ضبط ماده آموزشی
باشگاه سمک
1/12/95
1/5/96
محتوای ضبط شده 600 ساعتی
18 %
3،600،000،000
4-3
تبدیل محتوا به دیجیتال
باشگاه سمک
1/5/96
15/7/96
محتوای دیجیتال دوره ها
7.5%
2،235،000،000
4-4
بارگذاری محتوا در سامانه
باشگاه سمک
15/7/96
30/7/96
دسترسی به 600 ساعت محتوا
1.5 %
15،000،000
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 253 نفر