بایگانی مطالب

فروشگاه اینترنتی محتوای پارسی

منشور پروژه

طرح جامع فروشگاه اینترنتی محتوای پارسی

با فناوری‌های روز دنیا با هدف کسب‌وکار دیجیتالی بین‌المللی

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه

هدف کلان پروژه، دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و کسب‌وکارهای دیجیتالی در سطح بین‌المللی است. از مهم‌ترین اهداف آن می‌توان به افزایش سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی با فناوری‌های روز دنیا از جمله فروشگاه‌های برخط محتوا و سامانه‌های تبدیل کاغذ به محتوای الکترونیکی و صوتی و کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط‌زیست اشاره کرد.

از طرفی با وجود فناوری‌های روز، هر کتاب، مقاله، روزنامه یا ...، به‌صورت الکترونیکی و گویا به‌راحتی از تمامی دنیا فقط از طریق اینترنت قابل‌دسترس و فروش خواهد بود. در واقع می‌توان همگام با دیگر کشورها کسب‌وکارهایی در سطح بین‌المللی داشت.

فروشگاه‌ها و سامانه‌های فروش برخط محتوا طی سالیان اخیر در دنیا طرفداران و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده‌اند و با فراهم آوردن امکاناتی راه‌های رسیدن کتب، مقالات، مجلات و... به مشتری را تسهیل کرده‌اند و همچنین با ارائه بسته‌های تشویقی و راه‌های تبلیغاتی سعی در همگانی کردن فرهنگ کتاب‌خوانی کرده‌اند.

علاوه بر اهداف مهم طرح که در بالا ذکر شد اهداف جنبی طرح نیز به‌صورت زیر است:

در این طرح به دنبال ایجاد یک درگاه بزرگ فروش محتوای الکترونیکی و گویا، به دنبال اهداف زیر هستیم:

  1. گسترش تولید محتوای الکترونیکی و گویا بجای کاغذی
  2. ایجاد کسب‌وکار دیجیتالی در سطح بین‌المللی
  3. حفظ محیط‌زیست
  4. حذف واسطه‌ها در فروش کتاب
  5. کاهش هزینه‌ها و سود بیشتر برای ذینفعان همچون مؤسسات آموزشی و انتشارات
  6. دسترس‌پذیری هر چه سریع‌تر پارسی‌زبانان و یا علاقه‌مندان غیر پارسی‌زبان به محتوای پارسی
  7. کمک به فراگیرتر شدن کتاب‌های صوتی و گویا و سوق دادن افراد به گوش دادن به کتاب از طریق تلفن همراه
  8. افزایش سرانه مطالعه
  9. کمک به ایجاد منابع آموزشی گویا برای کم‌بینایان و نابینایان در سطح آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها
  10. ایجاد شغل
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره

عنوان

هدف

فرمول

محاسبه

95

96

(درصد)

97

(درصد)

98

(درصد)

99

(درصد)

1404

(درصد)

مرجع آماري توضيحات
1 افزایش تولید محتوای الکترونیکی و گویا بجای کاغذی     100 200 300 400 500   با این روش می‌توان محتوای دیجیتالی را با سرعت‌بالا تولید و در دسترس قرار داد
2 حذف کاغذ و کاهش هزینه‌ها     10 25 42 60 80    
3 افزایش سود ذینفعان     30 45 70 100 150    
4 ایجاد کسب‌وکار دیجیتالی بین‌المللی                  
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه

    1. همه پارسی‌زبانان دنیا

    2. مؤسسات انتشاراتی

    3. نابینایان و کم‌بینایان

  2. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

  3. شرح كلي پروژه

    در این طرح به دنبال ایجاد یک درگاه بزرگ فروش محتوای الکترونیکی و گویا، با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا همچون سامانه‌های تبدیل متن به گفتار جهت گویاساز متون، با فروش در سطح بین‌المللی، هستیم. برای انجام این پروژه نیاز به تولید، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای لازم و همچنین طراحی و پیاده‌سازی فروشگاه برخط محتوا با به‌کارگیری روش‌های روز دنیا داریم و همچنین به دنبال دسترس‌پذیری هر چه بیشتر محتوا به زبان پارسی برای مردم ایران و خارج از ایران هستیم.

با بررسی سامانه‌های معتبر خارجی همچون آمازون، google book، kindle، kobo و ... و بررسی فرهنگ ایرانی برخی از راه‌ها برای جذب مشتری به‌قرار زیر است:

  1. امکان خرید برخط کتاب به طرق زیر:
  • نسخه کاغذی: ایجاد سامانه سفارش و خرید نسخه کاغذی کتاب (سامانه واسط بین نشریات و مشتریان) و ارسال کتاب به مشتریان (ارسال به نقاط مختلف کشور با دریافت هزینه پستی)
  • خرید نسخه الکترونیکی کتاب
  • نسخه صوتی:
استفاده از موتور صوتی گاتا برای همه کتاب‌ها
  • قرار دادن کتاب‌های صوتی با صدای اشخاص حقیقی و یا افراد معروف (جنبه‌ی تبلیغاتی)
  1. سامانه تخفیف گروهی، سازمانی، ناشر و یا داخل سامانه
  • مثلاً فروش 1000 نسخه از کتاب به دانشگاه آزاد و تخفیف 20 درصدی
  • تخفیف گروهی به مناسبت‌های مختلف مثل روز دانشجو
  • تخفیف نشر خاص برای مشتریان ثابت
  • قرار دادن بن تخفیف در وبگاه‌هایی مانند نت برگ
  1. امکان پرداخت حق عضویت ماهانه و سالانه در یک نشر خاص و دسترسی به تمام کتب آن نشر (امکان خواندن هر تعداد کتاب برای آن مشتری خاص)
  2. امکان قرار دادن تبلیغات در بین صفحات کتاب (مثلاً ارائه نسخ کتب کم طرفدار و یا آرشیو مجلات به‌صورت رایگان و قرار دادن تبلیغات در بین صفحات کتاب و کسب درآمد از کتب سوخته)
  3. امکان ارائه بسته‌های تشویقی همچون
  • ارائه رایگان چند نسخه از مجموعه کتاب‌های سری (مثلاً ارائه رایگان جلد یک و دو از مجموعه هری پاتر و تشویق آن‌ها برای خرید نسخه‌های بعدی)
  • ارائه یک‌بار رایگان از هفته‌نامه‌ها، مجلات و ... به کاربران جدید و تشویق آن‌ها برای خرید نسخه‌های بعدی
  1. امکان اجاره کتب (مثلاً برای چند ساعت یک کتاب با قیمت پایین‌تر اجاره داده می‌شود)
  2. امکان فروش فیلم‌های آموزشی

در ضمن می‌توان با ایجاد کانال‌های تبلیغاتی معرفی کتاب در نرم‌افزارهای گروهی همچون تلگرام، اینستاگرام و وبگاه‌های مختلف امکان نقد، تشریح و معرفی کتب مختلف را قرار داد. (جذب مشتری)

مشخصات سامانه تحت وب فروش برخط:

برخی از امکانات سامانه:

  1. امکان قرار دادن پیوند وب‌گاه، مولتی‌مدیا همچون فیلم و ... در کتاب
  2. پشتیبانی از کتب الکترونیکی با قالب pdf. epub، txt و تبدیل به قالب اختصاصی نرم‌افزار
  3. قالب اختصاصی نرم‌افزار
  • پشتیبانی از انواع صفحه‌بندی با ظاهر زیبا
  • قرار دادن کلیپ، موسیقی و پیوند وب‌گاه در آن‌ها
  • امنیت بالا (رمزگذاری هم بر روی بسته و هم بر روی text)
  • قابلیت بزرگ‌نمایی عکس
  • نمایش تبلیغات پویا
  1. امکان ساخت کتاب به‌سادگی در قالب نرم‌افزار از طریق سامانه تعریف‌شده برای ناشرین (واگذاری به گروه ما برای تبدیل به فرمت اختصاصی نرم‌افزار)
  2. ارائه داستان‌های کوتاه و بلند
  3. امکان دسته‌بندی کتب (مثلاً دسته ادبیات جنایی)
  4. نمایش کتب منتخب کاربران
  5. امکان کامنت گذاری و امتیازدهی به کتب از طریق کاربران
  6. امکان هدیه دادن کتاب و اعتبار به فرد دیگر
  7. دسته‌بندی و جستجو پیشرفته
  8. امکان امتیاز دادن به مشتریان دائمی و تخصیص امتیاز ویژه برای آن‌ها
  1. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي
شماره عنوان مرحله خروجي ملموس مدت‏زمان
1
مرحله طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای لازم
1- نرم‌افزار کتاب ساز

2- درگاه فروش محتوا

3- اپلیکیشن تحت وب، تلفن همراه و تبلت

3 ماه
2 همکاری با انتشاراتی‌ها و ارائه نرم‌افزار کتاب ساز به آن‌ها برای تولید محتوای الکترونیکی و گویا
تولید کتاب‌ها با نرم‌افزار کتاب ساز با قفل خاص برای هر انتشارت
3 ماه
3 آماده‌سازی و قرارگیری کتاب‌های الکترونیکی و گویا در درگاه و طراحی‌های لازم و راه‌اندازی درگاه با محتوای غنی از موضوعات مختلف و شامل روزنامه، مجله، کتاب و ... به‌صورت الکترونیکی و گویا محتواها از جمله کتاب، مقالات، روزنامه، مجله ویرایش شده الکترونیکی با قالب‌های مشخص‌شده و گویا با طراحی گرافیک و... و قرارگیری در درگاه برای فروش 3 ماه
4 راه‌اندازی کمپین و تبلیغات درگاه جهت آگاه‌سازی مردم راه‌اندازی کمپین و تبلیغات درگاه 3 ماه
5 ایجاد مدل‌های تجاری تبلیغاتی در اپلیکیشن و ارائه پیشنهادهای مختلف به مشتریان جهت جذب آن‌ها و فروش کتاب طراحی و پیاده‌سازی امکانات لازم برای سامانه و اپلیکیشن ها در راستای مدل‌های تبلیغاتی و فروش برای جذب مشتری (به‌موازات مرحله چهارم انجام می‌شود)
  1. بودجه پروژه
مراحل مبلغ (ميليارد ريال)
1
3500
2
500
3
1000
4 1000
5 1000
جمع كل 7000
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه  
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
1 مرحله اول 01/03/95 31/05/95   شرکت گاتا اپلیکیشن‌ها و درگاه 50 3500  
1-1- فعالیت 1-1       شرکت گاتا تولید نرم‌افزار کتاب ساز برای انتشاراتی‌ها      
1-2- فعالیت 2-1       شرکت گاتا طراحی و پیاده‌سازی درگاه فروش کتاب‌های الکترونیکی و گویا      
1-3- فعالیت 3-1       شرکت گاتا طراحی اپلیکیشن تحت وب، تلفن همراه و تبلت این درگاه      
2 مرحله دوم 01/06/95 30/09/95   شرکت گاتا همکاری با انتشاراتی‌ها و ارائه نرم‌افزار کتاب ساز به آن‌ها برای تولید محتوای الکترونیکی و گویا 15 500  
3 مرحله سوم 01/10/95 29/12/95   شرکت گاتا آماده‌سازی و قرارگیری کتاب‌های الکترونیکی و گویا در درگاه و طراحی‌های لازم و راه‌اندازی درگاه با محتوای غنی از موضوعات مختلف و شامل روزنامه، مجله، کتاب و ... به‌صورت الکترونیکی و گویا 10 1000  
4 مرحله چهارم 14/01/96 14/04/96   شرکت گاتا راه‌اندازی کمپین و تبلیغات درگاه جهت آگاه‌سازی مردم 15 1000  
5 مرحله پنجم 14/01/96 14/04/96   شرکت گاتا ایجاد مدل‌های تجاری تبلیغاتی در اپلیکیشن و ارائه پیشنهادهای مختلف به مشتریان جهت جذب آن‌ها و فروش کتاب 10 1000
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 217 نفر