بایگانی مطالب

سامانه امداد کشاورز

منشور زیر پروژه

سامانه امداد کشاورز

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:
  • سامانه‌ی امداد کشاورز با پیاده‌سازی سامانه اطلاعات و دانش کشاورزی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، شکاف میان کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی از یک‌سو و متخصصان و تولیدکنندگان دانش و محتوای آموزشی بخش کشاورزی را از سوی دیگر پر می‌كند.
  • از لحاظ اقتصادي در پي بهبود عملكرد و سود، افزایش بهره‌وری، كاهش هزينه و بهبود مديريت واحد بهره‌برداري است.
  • از لحاظ اكولوژيكي در پي كاهش مصرف سموم و آفت‌كش‌هاي شيميايي، بهره‌گيري از دشمنان طبيعي آفات جهت حفظ توازن و تنوع گونه‌هاي زنده است.
  • از لحاظ اجتماعي در پي ارتقا دانش کشاورزان، سازمان‌دهی كشاورزان در گروه‌هاي هميار، ايجاد شبكه، حفظ بهداشت و سلامت جامعه، افزایش امنيت و سلامت غذايي است.
  • سامانه امداد کشاورز یک سامانه‌ی کلیدی و اثرگذار در زمینه‌ی ارائه خدمات و آموزش و تولید محتوا و دانش در حوزه‌ی کشاورزی است.
  • سامانه امداد کشاورز، زیرساختی را بر مبنای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی فراهم كند که کشاورزان به کمک کانال‌های دسترسی موجود خود مانند تلفن، اينترنت، تلفن همراه و ... به دانش و محتوای موردنياز در حوزه تخصصی خود مانند زراعت، باغداری، دام و طيور و... دسترسی پيدا کند.
  • سامانه امداد کشاورز، زیرساختی برای توسعه کشاورزی الکترونیکي در کشور است.
  • سامانه امداد کشاورز، سامانه‌ای برای ارائه خدمات الکترونیکي به بهره‌برداران حوزه کشاورزی است.
ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی:

  • پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.
  • محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
  • سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آن‌ها در ایجاد ارزش، به‌ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
  • تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا)
  • تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش‌افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال

سیاست‌های کلی بخش کشاورزی ابلاغی مقام معظم رهبری:

  • نوسازی نظام تولید کشاورزی بر مبنای دانش نوین و بومی‌سازی فناوری‌های روز، تربیت، حفظ و تجهیز نیروی انسانی موردنیاز، توسعه و تقویت تعاونی‌ها و سایر تشکل‌های اقتصادی، اجتماعی، صنفی و تخصصی با مشارکت آحاد جامعه و رقابتی نمودن (بند 4)
  • ارتقاء سطح درآمد و زندگی روستاییان، کشاورزان و عشایر، توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل و اقتصادی به‌ویژه صنایع تبدیلی و روستایی و خدماتی نوین. فعالیت‌ها در بخش. (بند 9)

برنامه ششم توسعه:

  • افزایش عملکرد در واحد سطح و عدم توسعه سطح کل زیر کشت، به‌کارگیری ارقام  و گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری، رعایت الگوی کشت مناسب با منطقه.
  • ارتقاء شاخص بهره‌وری آب کشاورزی با توسعه روش‌های نوین آبیاری حداقل به میزان سالانه 400 هزار هکتار با پرداخت تا 85 درصد هزینه اجرای عملیات به‌عنوان کمک دولت به‌صورت بلاعوض، اعمال مدیریت تقاضای مصرف آب با مشارکت ذی‌نفعان در حوزه‌های آبریز، تحویل حجمی آب در زمان و مکان موردنیاز.
  • ارائه حمایت‌های لازم برای توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت محصولاتی که قابلیت انتقال از فضای باز به گلخانه را دارند و اعمال محدودیت و یا ممنوعیت کشت این محصولات و گیاهان با نیاز آبی بالا در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی.
  • پرداخت هرگونه یارانه و حمایت مالی به محصولات که برخلاف الگوی کشت تولید می‌شوند، ممنوع است.
  • اتخاذ برنامه‌ها و اقدامات اجرایی جهت توسعه روستایی کشور برای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت به مناطق روستایی و عشایری (کانون تولید و ارزش‌آفرینی) با برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی، تعیین سهم واقعی در توزیع منابع و ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و حمایت‌های ویژه از فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی مزیت‌دار بومی و مقاوم‌سازی تأسیسات و زیرساخت‌ها و اماکن روستایی با تأکید بر بند ۹ سیاست‌های کلی کشاورزی.

چشم‌انداز بخش کشاورزی کشور در افق 1404:

  • توانمند در برقراری امنیت غذایی با تولید غذای سالم، پاک و خودکفا در محصولات اساسی و توسعه صادرات
  • بهره‎مند از منابع انسانی توانمند، آگاه، متخصص، نوآور و کارآفرین
  • پیشرفته در حفاظت، احیاء و بهره‎برداری پایدار از منابع طبیعی و پایه، محیط‎زیست و ذخایر ژنتیکی
  • رقابت‎پذیری با تکیه بر استانداردهای جهانی و مشارکت حداکثری بخش خصوصی و تعاونی
  • توانمند در تولید ثروت و ایجاد رفاه برای فعالان بخش
  • برخوردار از زیرساخت‌های فنی و اقتصادی صنایع کشاورزی توسعه‎یافته و پیشرفته
  • دست‌یافته به کشاورزی پایدار با مدیریت جامع حوضه‎های آبخیز و مناطق کشاورزی، روستایی و عشایری توسعه‎یافته
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف:
شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري
1 تعداد اعضای درگاه اينترنتی سالیانه ده درصد دانش‌آموختگان 50000 100000 150000 200000 250000 500000 سامانه امداد کشاورز
2 تعداد اعضای مرکز تماس سالیانه 3 درصد کشاورزان 120000 240000 360000 480000 500000 1200000 سامانه امداد کشاورز
3 تعداد اعضای سامانه تلفن همراه ساليانه دو درصد کشاورزان 80000 160000 240000 320000 400000 800000 سامانه امداد کشاورز
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه:
ردیف نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
1 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه
2 وزارت جهاد کشاورزی حمايت مديريتی و سیاست‌گذاری از طرح
3 سازمان صداوسیما اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه:
  1. مجوز فعالیت سامانه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  2. تأمین زيرساخت و سرمایه لازم جهت اجرای طرح
  3. حمايت مديريتی و سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی از طرح
  1. شرح كلي پروژه:

گسترش روزافزون زیرساخت­های ارائه خدمات فناوری اطلاعات، فرصتی را جهت افزایش بهره­وری و تأثیرگذاری مستقیم بر شاخص­های اقتصادی در تمامی زمینه­های صنعتی، اقتصادی، علمی و... فراهم كرده است. ازاین‌رو ارائه این خدمات در کشورهای درحال‌توسعه از ارزشی مضاعف برخوردار است. آمار نشان‌دهنده آن است که یکی از صنایع اصلی این کشورها که درصد قابل‌توجهی از کل صنعت و همین‌طور نیروی کار کشورهای درحال‌توسعه را تشکیل می­دهد، صنعت کشاورزی است.

آمارهای فوق نشان‌دهنده سهم کم کشاورزی ایران نسبت به صنایع دیگر و توان­های موجود تا رسیدن به استاندارد کشورهای درحال‌توسعه است که با ارائه سرویس­هایی که منجر به افزایش بهره­وری گردد، قابل‌دستیابی است.

با توجه به توسعه شبکه تلفن همراه در سال­های اخیر و دسترسی­ها و قابلیت­های این شبکه، کانال اصلی ارتباطی در این سرویس، بستر شبکه تلفن همراه خواهد بود. این خدمات با هدف قرار دادن فعالان این صنعت و ارائه محتوای کاربردی به آنان ضمن آموزش، به کانالی جهت هدایت کشاورزان به سمت افزایش بهره­وری تبدیل می­گردد. این پروژه با در نظر گرفتن عوامل زیر به ارائه سرویس می­پردازد:

  1. پایین بودن بهره­وری در صنعت کشاورزی
  2. افزایش سهم صنعت کشاورزی در تولید ناخالص داخلی
  3. پایین بودن سطح آگاهی و کشاورزی غیرعلمی
  4. ایجاد و توسعه بستری به‌منظور ارائه خدمات سراسری به جامعه روستایی
  5. ترویج و کمک به سودآوری فعالیت­های تولیدی
  6. تنوع آب و هوایی،­ جغرافیایی و فرهنگی در کشور
  7. معیوب بودن زنجیره تأمین محصولات کشاورزی
  8. محدودیت منابع انرژی و بحران منابع آبی در کشور

شاه‌کلید اصلی و مرکز ثقل این پروژه، محتوای تولیدی است که با در نظر گرفتن پارامترهای گوناگون، اهداف پروژه را محقق می‌سازد. این محتوا بر اساس برنامه تولید محتوا و با در نظر گرفتن ویژگی­های جامعه هدف ارائه می­گردد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • چرخه کشاورزی منطقه
  • نوع محصول
  • اقلیم جغرافیایی منطقه
  • زمینه فعالیت مخاطب
  • نوع کانال ارائه
  • زبان و جنسیت مخاطبان
با توجه به تجربه موفق برخی کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته در ارائه این نوع سرویس­ها به جوامع روستایی و تأثیرگذاری بر شاخص­های اقتصادی کشور­ها، می­توان این پروژه را پروژه­ای ملی تلقی کرد که دامنه خدمات آن در آینده نه‌فقط صنعت کشاورزی بلکه حوزه­های دیگر از بهداشت و سلامت تا خدمات بیمه­ای و گردشگری را شامل گردد.
  1. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي:
شماره عنوان مرحله خروجي ملموس تاريخ شروع تاريخ پايان
1 استقرار درگاه اینترنتی امداد کشاورز درگاه اینترنتی امداد کشاورز در آغاز طرح پایان ماه سوم
2 تهیه و تکمیل محتوای کاربردی و آموزشی محتوای تخصصی کشاورزی از ابتدای ماه سوم در کل زمان اجرای طرح
3 معرفی طرح و جذب مخاطب   از ابتدای ماه چهارم در کل زمان اجرای طرح
4 راه‌اندازی مرکز تماس و مشاوره تلفنی مرکز تماس از ابتدای ماه دهم بعد از شش ماه
5 پیاده‌سازی سامانه امداد کشاورز همراه سامانه امداد کشاورز همراه از ابتدای ماه چهارم بعد از نه ماه
6 برنامه‌ها و طرح‌های تبلیغاتی   از ابتدای ماه چهارم در کل زمان اجرای طرح
  1. بودجه پروژه:
مراحل (فازها) مبلغ (ميليارد ريال)
استقرار درگاه اینترنتی امداد کشاورز 0.1
تهیه و تکمیل محتوای کاربردی و آموزشی 0.3
معرفی طرح و جذب مخاطب 0.1
راه‌اندازی مرکز تماس و مشاوره تلفنی 0.3
پیاده‌سازی سامانه امداد کشاورز همراه 0.2
برنامه‌ها و طرح‌های تبلیغاتی 0.1
جمع كل 11
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه

مهدی سلگی

مدیرعامل شرکت صنعت يار

اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار راهبري پروژه:
  2. برنامه زمان­بندی:
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 435 نفر