بایگانی مطالب

طرح ایجاد مرکز تولید محتـوای دیجیـتالي¬ یو¬جی¬سی

منشور زیر پروژه

طرح ایجاد مرکز تولید محتـوای دیجیـتالي­ یو­جی­سی با همراهی همه مردم ایران‌زمین

خلاصه مدیریتی

این طرح با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق افزایش تولید محتوا در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتالي ایجاد گردیده است و از طریق ایجاد ‌سكو و اپلیکیشن اجرایی می‌شود. اساس این طرح بدین شکل است که در ‌سكو و اپلیکیشن طراحی‌شده، به‌صورت ماهانه موضوعی در موردنیازهای محتوایی انتخاب و معرفی می‌شود و از دو گروه خواسته می‌شود تا در مورد موضوع مشخص‌شده به تولید محتوا بپردازند و در ‌سكو قرار دهند. این دو گروه عبارتند از:

  1. مردم
  2. مالکین و کارکنان کسب‌وکارهای دیجیتالي
  3. دانشگاهیانی که در زمینه کسب‌وکار و به‌طور خاص، کسب‌وکارهای دیجیتالي مشغول انجام پژوهش و تحقیق می‌باشند.

نهایتاً به‌واسطه یک ‌سامانه امتیازدهی، محتواهای برتر در هر ماه انتخاب‌شده و خدمات ویژه‌ای مرتبط با نیازهایشان به آن‌ها ارائه می‌شود. مجریان و دست‌اندرکاران طرح علاوه بر این که خود دائماً به تولید محتوا در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتالي می‌پردازند، محتواهای تولیدشده توسط دو گروه مذکور را که در قالب صوت ویدئو، صوت، پادکست، مقاله و ... می‌تواند باشد، جمع‌آوری و طبقه‌بندی كرده و به شیوه‌ای ساده، قابل‌فهم و کاربردی برای مخاطب عام و خاص، در نشریات الکترونیکي و غیرالکترونیکي منتشر می‌سازند که از طریق ‌سكو طراحی‌شده دسترسی بدان میسر خواهد بود؛ بنابراین مخاطبین اصلی طرح علاوه بر افراد درگیر در کسب‌وکارهای دیجیتالي، عموم مردم جامعه می‌باشند. به‌طور خاص در نظر است تا محتوایی خاص جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی کشور ایجاد گردد، زیرا که بر این باوریم که فرهنگ‌سازی و آموزش در سنین پایین اثرات بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین در صورت اجرایی شدن این طرح، در درجه اول ایجاد، رشد و بقای کسب‌وکارهای دیجیتالي تسهیل خواهد شد و در مرحله بعد از طریق فرآیند آگاهی‌رسانی به عموم جامعه، امید است که رشد این‌گونه از کسب‌وکارها افزایش یابد و نهایتاً کل اقتصاد کشور توسعه یابد.

  1. هدف کلان پروژه:

این طرح در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال 1395 در باب پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد می‌شود که هدف اصلی آن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق دو برابر ‌كردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتالي با مشارکت حداکثری بخش خصوصی است.

اقتصاد مقاومتی اقتصاد مبتنی بر توانمندی مردمی و استفاده از ظرفیت‌های بومی است. بسیج عموم مردم در راستای تولید محتوای دیجیتالي بومی، علمی، جامعه پسند، عالمانه و مبتنی بر استانداردهای تولید محتوای دیجیتالي، از مسائل مهمی است که می‌تواند محتوای دیجیتالي تولیدی جامعه را گسترش دهد. تجارب خوبی مثل آپارات، سیمای همراه، لنزور وبلاگ‌ها نشان داده است که اگر حداقل ظرفیت‌های فنی و زیرساختی وجود داشته باشد، علاقه عموم جامعه به تولید و بازنشر محتوا بسیار بالاست. حال اگر شاخص‌ها و پارامترهایی برای ارزیابی این محتوا در دسترس باشد و محتوای تولیدی مردم دسته‌بندی، کدگذاری، آنالیز و ارزش‌گذاری گردد، می‌تواند عامل ایجاد اشتغال و زمینه‌ساز افزایش ناگهانی و مستمر تولید محتوای دیجیتالي باشد.

تولید محتوا در زمینه کسب‌وکار دیجیتالي فرآیند ایجاد، رشد و بقای کسب‌وکارهای دیجیتالي را تسهیل کرده و با توجه به این که امروزه کسب‌وکارهای دیجیتالي نقش قابل‌توجهی در توسعه اقتصادی کشورها دارند، بنابراین توسعه کیفی و کمی آن در بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور اثر خواهد داشت.

در این طرح پنج رویکرد اساسی اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری مطرح‌ شده‌اند، محقق می‌شود: این طرح عدالت بنیان است که چراکه در فضایی ارائه می‌شود که دسترسی به آن برای همگان میسر است، مردمی است زیرا تولیدکننده اصلی محتوا مالکین و کارکنان کسب‌وکارها و همچنین دانشگاهیان هستند، دانش‌بنیان است زیرا هدف اصلی آن تولید محتوا در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتالي است، درون‌زاست چون تمام مراحل طرح توسط افراد و نیروهای داخلی انجام می‌شود و نهایتاً برونگراست زیرا با هدف تولید دانش بومی در جهت توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و گسترش آن‌ها خارج از مرزهای کشور انجام می‌شود.

  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معیارهای اندازه‌گیری موفقیت این اهداف:
شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماری توضیحات
1 تولید محتوا در راستای کسب‌وکارهای دیجیتالي توسط مردم میزان محتوای بارگذاری شده به مگابایت - 10 درصد وضع موجود 30 50 70 200    
2 تولید محتوا در راستای کسب‌وکارهای دیجیتالي توسط عوامل دیگر میزان محتوای بارگذاری شده به مگابایت - 3 درصد 5 10 20 50    
3 ایجاد CDN گیگابایت داده توزیع‌شده                
4 ایجاد سكوي موردنیاز                  
5 تعداد محتوای خرید ایجادشده تعداد در قرارداد   1000 10.000 20.000 100.000 1.000.000    
6 کسب سود     20% 20% 25% 30% 40%    
  1. ذینفعان:

می‌توان گفت با اجرای این طرح اقتصاد کلان کشور از منافع آن بهره‌مند خواهد شد، چراکه همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان گردید تولید محتوا در این زمینه فرآیند ایجاد، رشد و بقای کسب‌وکارهای دیجیتالي را تسهیل خواهد کرد و امروزه کسب‌وکارهای دیجیتال نقش بسزایی را در توسعه اقتصادی کشورهای ایفا می‌کنند.

علاوه بر تأثیر اجرایی شدن این طرح بر اقتصاد کلان، گروه‌های زیر نیز از نتایج آن بهره‌مند خواهند شد:

  1. جامعه جوان و دانش‌آموز کشور
  2. مالکین و کارکنان کسب‌وکارهای دیجیتالي
  3. افراد دانشگاهی که در زمینه کسب‌وکار به‌طورکلی و کسب‌وکار دیجیتالي به‌طور خاص مشغول تحقیق و پژوهش می‌باشند.
  4. افرادی که تمایل دارند تا کسب‌وکاری دیجیتالي برای خود ایجاد كنند و یا به عبارتی مالکین بالقوه کسب‌وکارهای دیجیتالي.
  5. کلیه افراد علاقه‌مند به موضوع و مبحث کسب‌وکارهای دیجیتالي
  6. اعضای پروژه شامل مدیر پروژه و کارشناسان و همکاران پروژه
  1. پیش‌نیازها، الزامات و مفروضات:

پیش‌نیاز اساسی برای تولید محتوای دیجیتالي مردمی، راه‌اندازی سامانه است. برای این کار فرآیند زیر باید طی شود:

  • دریافت مجوزهای لازم از ارگان‌های مربوطه
  • ایجاد سکوي موردنیاز و یا استفاده از سکوي سایر اپراتورها مثل آپارات، تلویزیون و ...
  • تدوین شاخص‌های ارزش‌گذاری محتوای دیجیتالي است. این محتوا می‌تواند از طریق لایک مردمی و شاخص‌های آن و یا شناسایی و ارزیابی توسط متخصصان انجام گردد.
  • ایجاد سی دی ان
  1. شرح پروژه:

دو گروه از افراد می‌توانند به تولید محتوا در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتالي کمک کنند:

  1. مردم و افراد علاقه‌مند به تولید محتوای دیجیتالي
  2. مالکین و کارکنان کسب‌وکارهای دیجیتالي
  3. دانشگاهیان شامل اساتید، دانشجویان و محققینی که در رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار تحصیل‌کرده‌اند.

به‌منظور رسیدن به اهداف این طرح که در بندهای پیشین ذکر گردید، باید به هر سه گروه توجه شود، چراکه مردم حجم انبوه اطلاعات را رد زمان کم تولید می‌کنند، مالکین و کارکنان کسب‌وکارها می‌توانند دانش تجربی و حرفه‌ای خود را به اشتراک بگذارند و دانشگاهیان، دانش علمی خود را و واضح است که برای انجام هر کاری هر دو نوع دانش موردنیاز است.

برای جذب این سه گروه به درگیر شدن در فرآیند تولید محتوا، تلاش شده است تا بر نیازهای آنان تمرکز شود و از طریق رفع این نیازها، مشارکت حداکثری برای تولید محتوا صورت گیرد.

نیازهای مردم در تولید محتوای دیجیتالي عبارت است از:

  • شهرت و مطرح‌شدن در جامعه
  • اشتغال و فروش محتوا
  • فعالیت انسان دوستانه
  • ارضای روحی و روانی فعالیت در محیط اجتماعی
  • دریافت جوایز و مشوق‌ها

نیازهای مالکین کسب‌وکار عبارتند از:

  • نیاز به سرمایه و پول در جهت تأمین منابع لازم
  • انگیزه فروش بیشتر برای رسیدن به سود بیشتر
  • نیاز به اطلاعات: کسب‌وکارهای دیجیتالي هم همچون سایر کسب‌وکارها به اطلاعات مختلفی نیازمندند، از جمله اطلاعات مربوط به رقبا، روش‌های بهتر اداره کسب‌وکار، روش‌های تأمین منابع مالی و انسانی و ... .
  • نیاز به برقراری ارتباط مؤثر با ارگان‌های مختلف در جهت به انجام رسیدن هر چه سریع‌تر کارها و برنامه‌ها.
  • نیاز به معرفی شدن به جامعه و یا به‌نوعی نیاز به تبلیغات
  • نیاز به ارتباط با دانشگاه و آگاهی از آخرین تحقیقات علمی در زمینه کسب‌وکار خود و راهکارهای بهبود آن.

نیازهای افراد دانشگاهی نیز عبارتند از:

  • ایجاد رزومه بهتر و شناخته شدن بیشتر از طریق چاپ مقالات و ایراد سخنرانی سمینارها و کنفرانس‌های مختلف
  • نیاز به دسترسی به اطلاعات کسب‌وکارهای داخل کشور جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی
  • نیاز به ارتباط با مالکین و کارکنان کسب‌وکارها جهت شناسایی شکاف‌ها و خلأهای پژوهشی موجود در کشور
  • تمایل به شناسایی سایر محققانی که در زمینه تحقیقاتی مشترکی مشغول به فعالیت هستند و
  • نیازهای مالی

برای اجرای طرح پیشنهاد می‌شود که یک ‌سكو و اپلیکیشن طراحی شود که در آن هر ماه یک موضوع از میان موضوعات مهم و چالشی که در رابطه با محتوای دیجیتالي موردنیاز از قبل شناسایی‌شده، به ترتیب اولویت انتخاب و معرفی شود و از سه گروه فوق خواسته شود تا دانش خود را در این زمینه در چارچوب‌های مشخص و از پیش تعریف شده‌ای به اشتراک گذارند. لازم است تا مخاطبین برای شرکت در این طرح به عضویت ‌سكو درآمده و كاربرگی را که در آن اطلاعات مربوط به مشخصات خود، کسب‌وکار و یا دانشگاهشان است را تکمیل كنند و سپس محتوایی را که ایجاد کرده‌اند را در قالب سخنرانی، مقاله، مصاحبه، پادکست و ... آپلود کنند. پس از انجام فرآیند آپلود، محتوای تولیدشده با نام خود شخص برای همگان در دسترس خواهد بود، اما امکان دانلود آن میسر نیست مگر بر طبق الگوی مشخص. در ‌سكو و اپلیکیشن طراحی‌شده امکان امتیازدهی به محتوای تولیدشده هم از سوی یک گروه متخصص (که همان مجریان و همکاران پروژه و طرح هستند) و هم از سوی خود مشارکت‌کنندگان در طرح وجود دارد. نهایتاً به محتواهایی که بیشترین امتیاز را پس از گذشت یک ماه کسب كنند، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود که در ادامه به‌تفصیل توضیح داده می‌شود.

همکاران طرح وظیفه دارند تا محتواهای تولیدشده‌ای که ارزش انتشار دارند را در هر روز شناسایی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی کرده و نتیجه کار را در قالب سه نوع مجله برای سه گروه مخاطب طرح به‌صورت الکترونیکي و غیرالکترونیکي منتشر سازند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که با ثبت نام مردم، مالکین و کارکنان کسب‌وکارها و همین‌طور دانشگاهیان برای قرار دادن محتوایشان در ‌سكو یا اپلیکیشن، یک بانک اطلاعاتی غنی در زمینه این که چه کسانی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتالي فعال هستند، به دست خواهد آمد که در صورت نیاز می‌تواند در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

در کنار این اعضای فعال در پروژه خود نیز به‌طور فعال باید به تولید محتوا در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتالي بپردازند. یکی از خلأهای اساسی که وجود دارد این است که متأسفانه پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، در دنیای واقعی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. تیم پروژه به‌عنوان یکی از اهداف خود باید محتوایی را تولید كنند که پژوهش‌های دانشگاهی داخلی و خارجی را به زبان ساده، کاربردی و قابل‌فهم تبدیل كند. ضمناً باید پیگیر اخبار و آمارهای مرتبط با فضای کسب‌وکار باشند و هم در ‌سكو و هم در مجله‌ای که هر ماه منتشر می‌شود این اخبار و آمار را در اختیار دیگران قرار دهند.

خدماتی که به سه گروه تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌شود می‌تواند به‌صورت زیر تعریف شود:

  1. انجام تبلیغات برای گروه مالکین و کارکنان کسب‌وکارهای دیجیتالي هم در ‌سكو و اپلیکیشن، هم در مجله الکترونیکي و هم در مجله چاپ‌شده در مدت مشخص.
  2. ارائه اطلاعات ارزشمند به هر دو گروه مخاطبین از طریق پایگاه داده‌ای که در طول زمان ایجاد می‌شود.
  3. معرفی و دانشگاهیان به نام، به‌عنوان مشاور برای کسب‌وکارها و تأمین هزینه مربوط به مشاوره تا مدت مشخص.
  4. چاپ محتوای تولیدشده از سوی مخاطبین در مجله و کمک به کسب شهرت و اعتبار آنان و به‌طور خاص تقویت رزومه دانشگاهیان.
  5. امکان ایجاد ارتباط ساده‌تر با ارگان‌های موردنیاز کسب‌وکار
  6. امکان برقراری ارتباط با دیگرانی که در حوزه فعال هستند و به عبارتی ایجاد شبکه موردنیاز. امروزه سرمایه اجتماعی یکی از ارکان اصلی موفقیت هر فرد در هر حوزه کاری محسوب می‌شود. همچنین یافتن افرادی مناسب خود تبدیل به فرآیندی زمان‌بر شده است. هر دو گروه مخاطبین از طریق این ‌سكو و اپلیکیشن همراه آن می‌توانند روابط و شبکه‌های اجتماعی مناسب فعالیت خود را گسترش دهند.
  7. برگزاری دوره‌ای سمینارهای مرتبط با کسب‌وکارهای دیجیتالي و دعوت و تقدیر از مخاطبین برتر
  8. طراحی اپلیکیشن‌های مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالي. به‌طور خاص مالکین کسب‌وکار می‌توانند از اپلیکیشن‌هایی که در زمینه کسب‌وکار تولید می‌شود با هزینه بسیار کم و یا حتی به‌طور رایگان استفاده كنند. این اپلیکیشن‌ها به مالکین کسب‌وکارهای به‌ویژه نوپا و جوان کمک می‌کند تا از فرآیند و رویه‌های انجام کار مطلع شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان اپلیکیشنی بومی طراحی کرد که بتوان با آن طرح کسب‌وکار را به‌سادگی نوشت و این امکان را در اختیار مالکین و کارکنان کسب‌وکارها قرار داد.
  1. زمان‌بندی کلان پروژه و مراحل کلیدی:
شماره
عنوان مرحله خروجی ملموس مدت‌زمان
1 تأسیس زیرساخت‌های لازم و تولید انبوه سخت‌افزارهای موردنیاز و نرم‌افزارها سرور، زیرساخت توزیع، نرم‌افزار و سكو 3 ماه
2
ساختمان و جانمایی تولیدات سخت‌افزاری
تجهیز مرکز آنالیز و فروش اطلاعات 3 ماه
3 تبلیغات و بهره‌برداری حجم تبلیغات، تیزرها، فیلم‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی 1 ماه
  1. بودجه پروژه:
مراحل مبلغ (ميليارد ريال)
مرحله اول
10
مرحله دوم
30
مرحله سوم
60
جمع كل 100
  1. ساختار پروژه:
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن ساختار تولید شامل ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری+ ساختار سرمایه‌گذاری، بازرگانی و فروش+ ساختار اجرایی
اختيارات و وظايف

ساختار تولیدی با مدیریت مجزا از هم و زیرمجموعه مدیریت اجرایی به تولید انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار مبتنی بر محتوای دیجیتالي می‌پردازند.

ساختار سرمایه‌گذاری بازرگانی و فروش به تبلیغات و بازاریابی و برنامه‌ریزی برای ارائه انواع خدمات مرکز و جذب پشتیبان و محاسبه هر مرحله از مراحل راه‌اندازی و گسترش مرکز سرگرمی را مدیریت می‌کند.

ساختار اجرایی جذب سرمایه و ارتباط نهادی و همچنین هماهنگی بین زیرساختارهای فوق تا تعریف و جذب ایده‌های نوین و نظارت بر تولید مبتنی بر ایده و تجاری‌سازی

مدير پروژه طرح ایجاد مرکز تولید محتـوای دیجیـتالي­ یو­جی­سی با همراهی همه مردم ایران‌زمین
اختيارات و وظايف مدير پروژه مدیریت و نظارت بر تمامی روندهای تأسیس و اجرای مرکز سرگرمی مبتنی بر واقعیت مجازی
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه؛ که به دلیل افزایش تولید محتوای بومی و ایجاد بسترهای جدید اشتغال می‌تواند در زمینه‌هایی مانند پهنای باند و یا مركز داده و همچنین کمک‌های مالی همکاری کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ مجوزهای لازم برای توزیع محتوای دیجیتالي، برنامه‌ها و نرم‌افزار و سخت‌افزار و برگزاری و نظارت بر مسابقات، جشنواره‌های موضوعی و تبلیغات

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ زمینه تجهیز بخش سخت‌افزاری به قطعات و تجهیزات به‌روز و نظارت بر روند تولید

سازمان گردشگری؛ جامعه هدف مرکز در طراحی بازی، فیلم، پویانمایی و مسابقات با موضوع تور گردشگری مجازی در مرکز

سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگ برای خرید محتوای دیجیتالي موضوعی و خاص

وزارت خانه‌های مردم محور جهت استفاده زا ظرفیت تولید محتوای دیجیتالي در فرهنگ‌سازی

سازمان‌های فرهنگی مردم محور جهت فرهنگ‌سازی توسعه محتوای دیجیتالي و استفاده از این فضا

  1. ساختار شکست کار (WBS)
  2. برنامه زمان‌بندی
کد WBS فعالیت/ بسته کاری زمان آغاز زمان پایان پیش‌نیاز مسئول خروجی ملموس وزن فعالیت هزینه توضیحات
1.1.1 طراحی نهایی اجزاء و ماژول‌های سامانه                
1.1.2 بارگذاری ماژول‌ها                
1.1.3 اتصال به مراکز سرویس                
1.1.4 آزمون و راه‌اندازی سامانه                
1.2.1 جمع‌آوری محتوای اولیه مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالي                
1.2.2 انتخاب موضوع‌های ماهانه و اولویت‌بندی آن‌ها                
1.3.1 برگزاری جشنواره‌های موضوعی                
1.3.2 برگزاری رویدادهای مردم محور                
1.4.1 جمع‌آوری و ساده‌سازی محتواهای دو گروه مخاطب                
1.4.2 ایجاد محتوا توسط کارشناسان
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 538 نفر