بایگانی مطالب

کنترل فرآیند تبلیغ شرکت‌های داخلی در خدمات تبلیغاتی خارج از کشور

منشور زير پروژه

طرح توجیهی کنترل فرآیند تبلیغ شرکت‌های داخلی در خدمات تبلیغاتی خارج از کشور

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:

کنترل فرآیند تبلیغات برخط شرکت‌های داخلی در شرکت‌های تبلیغاتی خارجی مانند Google ads

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:
  1. اهداف قابل اندازه‏گيري پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف:
  2. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه:
با ایجاد یک سامانه نظارتی بر فرآیند تبلیغات برخط شرکت‌های داخلی در شرکت‌های تبلیغاتی خارجی، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی، زمان و هزینه‌های ناشران، خدمت‌گیرنده‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی داخلی شده و همچنین از تبعات احتمالی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی جلوگیری خواهد شد. بر این اساس و با توجه به توضیحات ذکرشده در بندهای فوق، ذینفعان و نقش‌آفرینان در این موضوع به شرح زير می‌باشند:

- آژانس‌ها و خدمت‌دهنده‌های تبلیغاتی داخل ایران

- متخصصین و افراد شاغل در حوزه تبلیغات

- شرکت‌های تولیدکننده محتوای داخلی

- متخصصین و افراد شاغل در حوزه تولید محتوا

- کسب‌وکارها و شرکت‌های خدمت‌گیرنده داخلی

- مراجع ذیصلاح و تصمیم‌گیرنده کشوری در حوزه دیجیتالي

همچنین با توجه به توضیحات داده‌شده، تمامی اقشار جامعه ایرانی که دسترسی و استفاده از بستر برخط خواهند داشت نیز، ذینفعان این طرح خواهند بود.

  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه:
  2. شرح كلي پروژه:

جمعیت بالایی از جامعه ایران، حدود 47 میلیون نفر، در حال استفاده از بسترهای موجود در فضای برخط هستند و در همین راستا کسب‌وکارهای داخلی نیز گرایشی با رشد روزافزون نسبت به تبلیغات برخط پیدا کرده‌اند. این موضوع از طرفی بیان‌گر رشد کشور و جامعه در فضای فناوری است؛ اما از طرف دیگر به علت عدم وجود یک سامانه کنترلی بر تبلیغات، امری را سبب شده است که می‌تواند تبعات منفی فرهنگی-اقتصادی فراوانی را به همراه داشته باشد.

به‌صورت میانگین 20 درصد از کاربران اینترنتی ایران با محتوای تولید و ارائه‌شده در داخل کشور مواجه هستند و متأسفانه بیش از 80 درصد از کاربران اینترنتی کشور، از محتوای تولید و ارائه‌شده در خارج از کشور استفاده می‌کنند. بر همین اساس، این نسبت در مورد مقدار محتوای تبلیغاتی درخواست شده و تولیدشده نیز صدق می‌کند؛ و شرکت‌ها، مؤسسات و به‌طورکلی کسب‌وکارهای داخلی برای پیشبرد اهداف، خود را ناچار به همکاری با خدمت ‌دهنده‌های خارج از کشور می‌دانند. امکان استفاده شرکت‌های ایرانی از خدمت Google Ads نیز در صورت عدم کنترل فرآیند آن، این مسئله را حادتر خواهد کرد. قریب به‌تمامی کاربران اینترنتی برای جست‌وجوی عبارات و نیازهای خود از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده می‌کنند؛ در نتیجه بدیهی است که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای داخلی تمایل بسیار زیادی به استفاده از خدمت ‌Google Ads خواهند داشت.

تبعات عدم کنترل فرآیند تبلیغ شرکت‌های داخلی در شرکت‌های تبلیغاتی خارجی

همان‌گونه که ذکر شد تمایل و روی آوردن شرکت‌ها‌ و کسب‌وکارهای داخلی به تولید و ارائه تبلیغات توسط

شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی خارج از کشور می‌تواند تبعات فرهنگی-اقتصادی قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد.

بر اساس این روند و تمایل، کسب‌وکارهای داخلی برای پیشبرد اهداف خود، سفارش‌های تبلیغاتی خود را به خدمت‌دهنده‌های تبلیغاتی خارج از کشور می‌سپارند و این موضوع سبب خواهد شد حجم قابل‌توجهی از نقدینگی موجود در کشور به‌صورت ارز از کشور خارج‌شده و در نتیجه آن، به اقتصاد کشور آسیب وارد شود.

همچنین واضح است که این فرآیند سبب خواهد شد شرکت‌ها، خدمت‌دهنده‌های داخلی و به عبارت کلی‌تر صنعت تبلیغات در کشور دچار رکود شده و به این حوزه چه از لحاظ دانشی و چه از لحاظ اقتصادی صدمات محسوسی وارد گردد. این موضوع تنها گریبان‌گیر صنعت تبلیغات نخواهد بود، در نتیجه این وضعیت، نیاز به تولید محتوای داخلی نیز کاهش‌یافته و تولیدکنندگان محتوای داخلی نیز دچار ضرر و زیان اقتصادی و دانشی خواهند شد.

با نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر به این موضوع، واضح خواهد شد که تبعات مذکور تنها به بسترهای اقتصادی کشور آسیب نمی‌رساند و تبعات فرهنگی قابل‌توجهی نیز در سطح جامعه خواهد داشت. حجم بسیاری از محتوای اینترنتی و تبلیغات کسب‌وکارهای داخلی توسط خدمت‌دهنده‌های تبلیغاتی خارج از کشور تولید خواهد شد و در نتیجه محتوای ارائه‌شده قطعاً نه‌تنها مطابق با ارزش‌ها و اصول فرهنگی و دینی ما نبوده بلکه در تضاد با آن نیز خواهد بود.

در زير براي شفاف‌سازی بیشتر و رعایت اختصار، تبعات مذکور به‌صورت موردی فهرست شده‌اند:

  • خروج ارز از کشور و تبعات اقتصادی ناشی از آن.
  • تضعیف تولیدکنندگان محتوای داخلی از لحاظ اقتصادی.
  • عدم رشد دانش در زمینه تولید محتوا، در داخل کشور.
  • تضعیف صنعت تبلیغات و شرکت‌های مربوطه، در داخل کشور از لحاظ اقتصادی.
  • عقب‌ماندگی داخلی در مورد دانش و علم تبلیغات.
  • تضعیف محتوای مطابق با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و رواج فرهنگی نامتناسب با فرهنگ و آیین سنتی و مذهبی ایران.

لازم به ذکر است که بازگشایی خدمت Google Ads با توجه به تمایل بیش‌ازحد و بدون آگاهی شرکت‌های ایرانی به استفاده از آن، تبعات مذکور را تشدید خواهد کرد.

همچنین، برخلاف تصور شرکت‌های داخلی، تبلیغات در خدمت گوگل از فرآیند و الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای برخوردار است که استفاده صحیح و بهینه از آن نیازمند آگاهی و دانش فنی مربوطه است که اکثر کسب‌وکارهای داخلی از آن برخوردار نیستند، این امر سبب خواهد شد که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای داخلی در اثر استفاده از این خدمت دچار ضرر و زیان قابل‌توجهی شوند و بالتبع اقتصاد کشور نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

مراحل اجرا

با توجه به موارد ذکرشده اتخاذ اقدامی جهت اصلاح فرآیند تبلیغات و تولید محتوا در فضای برخط کشور، امری ضروری است. در همین راستا وجود یک موسسه و شرکت داخلی دارای صلاحیت در این زمینه، جهت مدیریت فرآیند تبلیغات برخط شرکت‌های داخلی در خدمت‌دهنده‌های تبلیغاتی خارجی، می‌تواند موجب جلوگیری از تبعات ذکرشده و اجرای اصلاحات مدنظر شود. واضح است که شرکت مدنظر می‌باید در پیشبرد این موضوع ارتباطی تنگاتنگ و تعریف‌شده با مراجع ذیصلاح و تصمیم‌گیرنده کشوری در حوزه دیجیتالي، داشته باشد؛ که اجرایی شدن این ارتباط از طریق تشکیل یک کارگروه توسط این مراجع، سهولت و بازدهی بالاتری پیدا خواهد کرد.

همچنین با توجه به حساسیت‌های موجود در این حوزه و برای به ثمر نشستن این طرح، دقت در انتخاب شرکت مدنظر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا شرکت... نظر به داشتن 25 گواهی‌نامه معتبر از شرکت Google، دانش و تخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات برخط و برخورداری از بالاترین سطح ارتباطات داخلی و خارجی در حوزه تبلیغات برخط، تمایل خود را نسبت به برعهده‌گیری اجرای این طرح اعلام می‌دارد.

با اجرایی شدن این طرح، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای داخلی ملزم به اخذ تأییدیه از شرکت ... برای سفارش تبلیغ به آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی خارج از کشور خواهند بود. شرکت... با ارائه مشاوره کامل و دانش‌محور به شرکت‌های داخلی، در وهله اول تلاش بر افزایش آگاهی آن‌ها در زمینه تبلیغات برخط كرده و پس از آن با بررسی اهداف این شرکت‌ها از تبلیغات درخواستی و در نظر گرفتن سیاست‌های اقتصادی-فرهنگی کشور در این حوزه و همچنین جلوگیری از معضلات و تبعات مذکور، فرآیند تبلیغات را بهینه خواهد کرد. بدین‌صورت نه‌تنها گرایش به تبلیغات توسط خدمت‌دهنده‌های خارج از کشور و تبعات ناشی از آن کاهش‌یافته، بلکه صنعت تبلیغات و تولید محتوا در داخل کشور نیز ارتقا و رشد خواهد یافت؛ و در نتیجه میزان و چگونگی تولید، ارائه، گسترش و استفاده از محتوا در بستر برخط مطابق با سیاست‌های کشور در این حوزه خواهد بود.

تدوین قوانین

در صورت اجرایی شدن این طرح با توجه به نیاز ذکرشده در مورد ارتباطی هماهنگ و هدفمند مابین مراجع ذیصلاح و تصمیم‌گیرنده کشوری در حوزه دیجیتال (و یا کارگروه در نظر گرفته‌شده) و شرکت ... و همچنین برای افزایش بازدهی و دست‌یابی حداکثری به اهداف طرح، لازم است که قوانین و مقررات اساسی و درعین‌حال شفاف و کاربردی با تلاش طرفین در زمینه فعالیت این سامانه کنترلی به نگارش درآید.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي:
شرکت ... با توجه به برخورداری از تخصص، دانش، شبکه ارتباطی قوی و فعالیت حرفه‌ای در این حوزه، از پیش بروز چنین مشکلاتی را پیش‌بینی كرده و اقدامات اولیه در راستای اجرایی شدن چنین طرحی را به انجام رسانده است. ازاین‌رو در صورت موافقت با طرح، اجرای آن از طرف شرکت... بلافاصله و بدون صرف زمان خواهد بود.

همچنین شرکت... در راستای پیشبرد مطلوب این طرح، خود را موظف به ارائه گزارش‌هایی شفاف، گویا و کاربردی در راستای این فرآیند به شرکت‌های درخواست‌کننده تبلیغات و همچنین مراجع ذیصلاح در حوزه دیجیتالي، می‌داند. این گزارش‌ها سبب بررسی بهینه بودن این فرآیند و بهبود آن در صورت نیاز خواهد شد؛ و در راستای آن سامانه‌ای شفاف، اصلاح شونده و با بازدهی بالا شکل خواهد گرفت.

در جدول زير کلیت و نمونه‌ای از گزارش‌های قابل‌ارائه به مراجع ذیصلاح بیان‌شده است:

عنوان گزارش شرح زمان
تعداد درخواست‌های موجود همراه با جزئیات آن از قبیل نام و حوزه فعالیت شرکت درخواست‌کننده هر 3 ماه یک‌بار
نوع تبلیغات درخواستی به تفکیک همراه با تعداد، درصد و نسبت آن‌ها هر 3 ماه یک‌بار

کلیدواژه‌های درخواستی

(Google Ads)

همراه با جزئیات آن از قبیل نام شرکت درخواست‌کننده، حوزه فعالیت آن هر 1 ماه یک‌بار
لیست درخواست‌های تأییدشده همراه با جزئیات آن از قبیل نام شرکت درخواست‌کننده، حوزه فعالیت آن هر 1 ماه یک‌بار
روند سفارش تبلیغات به‌صورت عدد، درصد و تفکیک بر اساس انواع تبلیغات هر 6 ماه یک‌بار
  1. بودجه پروژه
عنوان فاز مبلغ (ميليارد ريال)
   
   
   
   
   
جمع كل  
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه  
اختيارات و وظايف مدير پروژه

 

عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي:
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 557 نفر