بایگانی مطالب

اجرايي كردن ثبت مكانيزه تمام فروش‌ها

منشور پروژه

اجرايي كردن ثبت مكانيزه تمام فروش‌ها توسط مؤسسات و بنگاه‌های سراسر كشور

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:
  2. اهداف قابل اندازه‏گيري پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره

عنوان

هدف

فرمول

محاسبه

93 94 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
                         
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه
  2. پيش‏نيازها، الزامات ومفروضات پروژه
  3. شرح كلي پروژه

سابقه و ضرورت: از سال 1374 بر اساس مصوبه 3532 هیئت‌وزیران براي نوین‌سازی شبكه توزيع و خرده‌فروشی در كشور، قرار بوده است كه همه واحدهاي اقتصادي از صندوق‌های مكانيزه فروش (POS) استفاده كنند. اين كار تنها در بخشي از واحدها (تعدادي از فروشگاه‌های زنجيره‌اي) عملياتي و اجرايي شده است.

ماده 79 قانون نظام صنفي كشور نيز بر اين موضوع تأکید دارد. در برنامه پنجم توسعه (ماده 121) نيز تكاليفي بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالياتي گذاشته شده است تا نسبت به اجرايي كردن اين كار اقدام كنند؛ اما عملياتي كردن اين كار و اجراي درست آن تنها و تنها در صورت وجود نظام كدينگ و باركدگذاري همه اقلام امکان‌پذیر است. درصورتی‌که همه كالاها و خدمات داراي كد به شكل برچسب باركدي نباشند، ثبت مكانيزه تراکنش‌های فروش آن‌ها، ناممكن است. خوشبختانه سامانه و سازوكار تخصيص شماره يكتا به هر كالا يا خدمت در كشور به‌صورت هماهنگ با استانداردهاي جهاني وجود دارد و در سال‌های گذشته نيز اقدامات قابل‌توجهی در اين راستا صورت گرفته است.

براي اجرايي كردن اين كار، لازم است سامانه تخصيص پيش‌شماره و شناسه يكتا به هر طرف تجاري (توليدي- خدماتي- پخش- حمل‌ونقلي- خرده‌فروشي – نهاد حاكميتي- اتحاديه صنفي) فعال شود و سپس هر طرف حاضر در زنجيره تأمین، به هر نوع از كالاها يا خدمات خود شناسه‌ای يكتا (موسوم به GTIN) مطابق نظام جهاني GS1 تخصيص داده و آن شناسه به‌صورت برچسب باركدي بر روي تمام اقلام درج شود. (هم‌اکنون بسياري از كالاها اين باركد را دارند و در پایانه‌های فروشگاهي از آن استفاده مي‌گردد). اين كار بايد براي همه كالاها و خدمات تعميم يابد. لازمه اين كار، استفاده از خدمات شرکت‌ها و افرادي است كه كار تخصيص كد، ثبت داده‌ها در بانك اطلاعاتي و مديريت آن‌ها، تهيه و الصاق برچسب، تهيه و پشتيباني تجهيزات سخت‌افزاری خواندن و اسكن باركدها، چاپگرها و ... را انجام دهند. به عبارت ساده هر واحد يا بنگاه اقتصادي در كشور بايد براي انجام امور شناسايي و ضبط خودكار داده‌ها يا AIDC اقداماتي انجام دهد. انجام درست اين اقدامات، نياز به افراد ماهر و آموزش ديده دارد. آموزش افراد و پشتيباني آن‌ها براي ايفاي نقش به‌عنوان مسئول AIDC می‌تواند ضمن اشتغال‌زايي گسترده، سبب اجرايي شدن قانون و رسيدن بسياري از سازمان‌ها (همه مراكز فعال در تمامي زنجیره‌های تأمین – نهادهاي حاكميتي – مصرف‌کنندگان نهايي – شرکت‌های ارائه‌گر خدمات – مراكز پژوهشي و ...) به اطلاعات و داده‌هاي بسيار سودمند و ساختاريافته براي انجام وظايف و مأموریت‌های مربوطه شود.

نهادهايي كه در اين پروژه نقش دارند:

  • مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران (نماينده GS1 در ايران و متولي كدينگ كشور)
  • خرده‌فروشي‌ها
  • شرکت‌های پخش
  • توليدكنندگان (مواد اوليه – فراوري كارخانه و ...)
  • خدمات‌دهندگان
  • شرکت‌های حمل‌ونقلي و لجستيكي
  • اتحاديه‌هاي صنفي
  • اتاق اصناف
  • اتاق بازرگاني
  • ارائه‌کنندگان خدمات (نرم‌افزار – سخت‌افزار – شبكه- چاپ برچسب – تجهيزات خوانش و اسكن و ...)
  • نهادهاي حاكميتي (گمرك - سازمان امور مالياتي – سازمان غذا و دارو – ستاد مبارزه با قاچاق – سازمان تعزيرات – وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت جهاد كشاورزي – وزارت نفت – وزارت نيرو – وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- ...)

نكته مهم اين است كه بانک‌های اطلاعاتي بايد با مشاركت نهادهاي صنفي ذی‌ربط در هر حوزه‌اي شکل‌گرفته و به‌روز نگه‌داشته شود. در استقرار سخت‌افزار بايد توجه گردد كه از امكانات سازگار با شرايط واحدها استفاده شود (براي مثال از تلفن همراه‌هايي كه امكان اسكن باركد و نرم‌افزارهاي تحت تلفن همراه را دارند به‌جای صندوق‌هاي حجيم و گران‌قیمت فروشگاهي در بسياري از واحدهاي صنفي مي‌توان استفاده كرد.)

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و فازهاي كليدي
شماره عنوان فاز خروجي ملموس تاريخ
1      
2      
3      
  1. بودجه پروژه

جدول هزینه‌ها

جدول شماره (1): هزینه‌های تولید محتوای متنی*

  موضوعات کلی برنامه‌ها تعداد درس تعداد صفحه مبلغ (تومان)
1 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح متوسطه 192 1920 000/000/192
2 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح عالی 64 960 000/000/96
3 تفسیر ترتیبی بُشریٰ (بررسی و تحلیل آیات برای جوانان – ده جزء) 180 1800 000/000/180
4 آموزش تفسیر ساده صفحات قرآن کریم 120 1208 000/800/120
5 بررسی و تحلیل چهل واژه کلیدی قرآن کریم 40 400 000/000/40
6 آموزش زبان قرآن (صرف مقدماتی-نحو مقدماتی–تجزیه و ترکیب جزء سی‌ام) 80 800 000/000/80
7 آموزش دانش تجوید (در دو سطح مقدماتی و پیشرفته) 32 320 000/000/32
8 آموزش علوم بلاغی با تأکید بر بلاغت قرآن کریم 32 320 000/000/32
9 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه 96 960 000/000/96
10 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف صحیفه سجادیه 48 480 000/000/48
11 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (مسائل تربیتی و خانوادگی) 16 160 000/000/16
12 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (با تأکید بر اقتصاد مقاومتی) 16 160 000/000/16
13 بررسی تاریخ و سیره نبوی (ص) با تأکید بر ابعاد تربیتی و اقتصاد مقاومتی 64 640 000/000/64
14 بررسی سیره،‌ زندگی و سخنان امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری؟ عهم؟ 48 480 000/000/48
15 مباحث مهدویت و آخرالزمان 16 160 000/000/16
16 نقد و بررسی عرفان‌های کاذب 16 160 000/000/16
جمع کل 1060 10928 000/800/092/1
  • تولید متون فوق‌الذکر شامل مراحل پنج‌گانه خواهد بود: تحقیقات پایه، تألیف و تنظیم، تدوین آموزشی، ویرایش (علمی، ادبی و صوری)، امور فنی (طراحی صفحات و جلد، صفحه‌آرایی، تایپ).
  • متوسط هزینه تولید هر صفحه با طی مراحل پنج‌گانه فوق‌الذکر مبلغ: 000/100 تومان است.
  • هر درس، به‌طور متوسط شامل ده صفحه بوده که در دو جلسه بیست دقیقه‌ای (صوتی یا تصویری) تهیه خواهد شد.

جدول شماره (2): هزینه‌های تولید برنامه‌های تصویری (اینترنتی)

  موضوعات کلی برنامه‌ها تعداد جلسه تعداد دقیقه مبلغ (تومان)
1 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح متوسطه 384 7680 000/000/192
2 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح عالی 128 2560 000/000/64
3 تفسیر ترتیبی بُشریٰ (بررسی و تحلیل آیات برای جوانان – ده جزء) 360 7200 000/000/180
4 آموزش تفسیر ساده صفحات قرآن کریم 240 4800 000/000/120
5 بررسی و تحلیل چهل واژه کلیدی قرآن کریم 80 1600 000/000/40
6 آموزش ادبیات قرآنی – دوره مقدماتی (صرف – نحو – تجزیه و ترکیب جزء سی‌ام) 160 3200 000/000/80
7 آموزش تجوید (مقدماتی – پیشرفته) 64 1280 000/000/32
8 بررسی وجوه بلاغی قرآن کریم 64 1280 000/000/32
9 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه 192 3840 000/000/96
10 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف صحیفه سجادیه 96 1920 000/000/48
11 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (مسائل تربیتی و خانوادگی) 32 640 000/000/16
12 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (با تأکید بر اقتصاد مقاومتی) 32 640 000/000/16
13 بررسی تاریخ و سیره نبوی (ص) با تأکید بر ابعاد تربیتی و اقتصاد مقاومتی 64 1280 000/000/32
14 بررسی سیره،‌ زندگی و سخنان امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری؟ عهم؟ 96 1920 000/000/48
15 مباحث مهدویت و آخرالزمان 32 640 000/000/16
16 نقد و بررسی عرفان‌های کاذب 32 640 000/000/16
جمع کل 2056 41120 000/000/028/1
  • برنامه‌های تولیدی تصویری شامل؛ مجری‌گری، فیلم‌برداری، صدابرداری، دکور، تدوین و... خواهد بود.
  • زمان هر جلسه برنامه تولیدی (تصویری) به مدت 20 دقیقه است.
  • هر دقیقه برنامه تصویری مبلغ 000/25 تومان هزینه خواهد داشت.

جدول هزینه‌ها

جدول شماره (3): هزینه‌های تولید برنامه‌های صوتی (اینترنتی)

  موضوعات کلی برنامه‌ها تعداد جلسه تعداد دقیقه مبلغ (تومان)
1 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح متوسطه 384 7680 000/400/38
2 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم – سطح عالی 128 2560 000/800/12
3 تفسیر ترتیبی بُشریٰ (بررسی و تحلیل آیات برای جوانان – ده جزء) 360 7200 000/000/36
4 آموزش تفسیر ساده صفحات قرآن کریم 240 4800 000/000/24
5 بررسی و تحلیل چهل واژه کلیدی قرآن کریم 80 1600 000/000/8
6 آموزش ادبیات قرآنی (صرف مقدماتی-نحو مقدماتی–تجزیه و ترکیب جزء سی‌ام) 160 3200 000/000/16
7 آموزش تجوید (مقدماتی – پیشرفته) 64 1280 000/400/6
8 بررسی وجوه بلاغی قرآن کریم 64 1280 000/400/6
9 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه 192 3840 000/200/19
10 آموزش ترجمه و مفاهیم و معارف صحیفه سجادیه 96 1920 000/600/9
11 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (مسائل تربیتی و خانوادگی) 32 640 000/200/3
12 سبک زندگی اسلامی در سیره اهل‌بیت؟ عهم؟ (با تأکید بر اقتصاد مقاومتی) 32 640 000/200/3
13 بررسی تاریخ و سیره نبوی (ص) با تأکید بر ابعاد تربیتی و اقتصاد مقاومتی 64 1280 000/400/6
14 بررسی سیره،‌ زندگی و سخنان امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری؟ عهم؟ 96 1920 000/600/9
15 مباحث مهدویت و آخرالزمان 32 640 000/200/3
16 نقد و بررسی عرفان‌های کاذب 32 640 000/200/3
جمع کل 2056 41120 000/600/205
  • برنامه‌های تولیدی صوتی شامل؛ کارشناسی، مجری‌گری، صدابرداری، تدوین و... خواهد بود.
  • زمان هر جلسه تولید برنامه (صوتی) به مدت 20 دقیقه است.
  • هر دقیقه تولید برنامه صوتی مبلغ 000/5 تومان هزینه خواهد داشت.

جدول شماره (4): جمع هزینه‌های تولید محتواهای متنی و برنامه‌های تصویری و صوتی (اینترنتی)

  شرح جمع مبلغ (تومان)
1 هزینه‌ تولید محتواهای متنی 000/800/092/1
2 هزینه‌ تولید برنامه‌های تصویری (اینترنتی) 000/000/028/1
3 هزینه‌ تولید برنامه‌های صوتی (اینترنتی) 000/600/205
جمع کل 000/400/326/2
شماره عنوان مرحله خروجي ملموس محل تأمين مالي 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 تاريخ
1                            
2                            
3                            
  جمع كل                        
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه وزير/معاون وزير
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پيش نياز مسوول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 396 نفر