بایگانی مطالب

مرکز شتاب‌دهنده بازی‌سازی

منشور پروژه

مرکز شتاب‌دهنده بازی‌سازی

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:

    ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

    به‌منظور حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی ناگزیر به توسعه درون‌زا و دانش‌بنیان کشور هستیم. یکی از حوزه‌های نوظهور در اقتصاد جهانی که باید به‌شدت بدان توجه داشت، صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. علی‌رغم تمام توان‌های موجود کشور در حوزه بازی‌سازی مانند ارزش‌افزوده بالا، بازار بزرگ، وابستگی پائین به شرایط اقتصاد جهانی، وجود دانش فنی درون کشور و امکان رقابت با سایر کشورها، هنوز موانع متعددی پیش پای صنعت بازی‌سازی کشور قرار دارد تا این صنعت نوپا بتواند به رشد کافی برسد. جوان بودن جامعه بازی‌سازی کشور در کنار عدم دسترسی کافی به قدرت رسانه‌ای باعث شده است تا حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار پائین‌تر از سایر صنایع باشد. میزان کم سرمایه‌گذاری در کنار نبود سازوکار مناسب نشر و کمبود سامانه مناسب برای ساماندهی نیروی متخصص باعث شده تا تولیدات داخلی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نتواند آن‌چنان‌که بایدوشاید نشان‌دهنده سطح توانمندی ایران بوده و قابل‌رقابت با بازار جهانی باشد. لذا به نظر می‌رسد چنانچه شتاب‌دهنده‌ای تخصصی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تأسیس شود، می‌تواند گام مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته و بر پایه دانش فنی موجود در کشور، به کارآفرینی در این حوزه کمک شایان توجهی كند. با راه‌اندازی شتاب‌دهنده بازی‌سازی می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را حل و شرایط را برای ورود جوانان با استعداد به این عرصه تسهیل كرد. این شتاب‌دهنده با تکیه بر تجربیات و دانش نمونه‌های موفق در ایران و جهان مسیر موفقیت را برای تیم‌های بازی‌ساز هموار خواهد کرد.

  2. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف:

شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
1 تعداد درخواست‌های واصل‌شده   10 25 40 50 50 100    
2 تعداد تجمعی تیم‌های پذیرفته‌شده   5 10 15 20 25 50    
3 تعداد تیم‌های مستقر در مرکز   5 5 5 5 5 5    
4 تعداد تجمعی تیم‌های موفق خارج‌شده از مرکز   0 5 10 15 20 45    
5 تعداد تجمعی شغل مستقیم ایجادشده   20 40 60 80 100 200    
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه:

    تیم‌های جوان بازی‌ساز

  2. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه:

  3. شرح كلي پروژه:

    شتاب‌دهنده‌ها پدیده‌های نوظهوری هستند که در سال‌های اخیر دنیای کسب‌وکارهای نوپا را متحول کرده‌اند چراکه بر اساس روش‌های چابک، توانمندسازهای مؤثری برای کسب‌وکارهای نوپا بوده‌اند و توانسته‌اند بسیاری ازاین‌دست کسب‌وکارها را تا موفقیت همراهی کنند. شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که از ابتدای کار یک استارتاپ، آن را تحت پوشش خود درمی‌آورند. این مجموعه‌ها در ابتدا شرکت‌کنندگان را برای مدتی کوتاه موردبررسی قرار می‌دهند و سپس ایده‌های برگزیده را از میان آن‌ها گلچین می‌کنند. پس از انتخاب تیم‌های برتر توسط شتاب‌دهنده، مبلغ کمی در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد و تیم‌ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود 6 ماه فرصت دارند. البته در قبال این مبلغ، شتاب‌دهنده بین 10 تا 20 درصد از سهام استارتاپ‌ها را از آن خود خواهد کرد. در طول مرحله دوم و ۶ ماهی که تیم‌ها برای پیاده‌سازی ایده خود فرصت دارند، شتاب‌دهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم‌ها نظارت می‌کنند و تلاش می‌كنند تا تجربیات خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذارند. در نهایت و پس از پایان مرحله دوم، یک‌بار دیگر استارتاپ‌ها باید نتیجه کار خود را برای هیئت‌داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم‌ها حذف می‌شوند و تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب‌دهنده دریافت كنند بد نیست اشاره کنیم که معمولاً این افزایش سرمایه با افزایش سهام شتاب‌دهنده در استارتاپ نیز همراه می‌شود.

    در حال حاضر چالش‌های تیم‌های بازی‌سازی در دو بخش تولید و انتشار محصول به‌وضوح قابل‌مشاهده است. در این شتاب‌دهنده، هم برای تولید بازی و هم برای توزیع و نشر، سرویس‌های ویژه پیش‌بینی‌شده است.

    552x338px

  4. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي:

شماره عنوان مرحله خروجي ملموس تاريخ
1
امکان‌سنجی
 
95
2
تهیه زیرساخت موجود (فضا امکانات)
فضا، ساختمان، امکانات فیزیکی
95
3
تشکیل سازوکارهای اجرایی شتاب‌دهنده
 
95
4
معرفی
 
96
  1. بودجه پروژه:
مراحل مبلغ (ميليارد ريال)
امکان‌سنجی
3
تهیه زیرساخت موجود (فضا امکانات)
40
سازوکارهای اجرایی شتاب‌دهنده
2
معرفی و عملیاتی شدن
100
جمع كل
145
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات):
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه  
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري
سازمان فناوری اطلاعات ايران
  1. ساختار شكست كار (WBS):
  2. برنامه زمان‏بندي:
كد WBS
فعاليت/بسته كاري
زمان آغاز
زمان پايان
پیش‌نیاز
مسئول
خروجي ملموس
وزن فعاليت
هزينه
توضيحات
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 546 نفر