بایگانی مطالب

سكوي جمع سپاري بازی‌های رایانه‌ای

منشور پروژه

سكوي جمع سپاري بازی‌های رایانه‌ای

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه

صنعت بازی‌های رایانه‌ای و کسب‌وکار بازی‌ها با نفوذ و ارتباط مفهومي منحصربه‌فرد خود تمامي تعاريف فضاهاي دنياي مجازي اينترنتي، صنعت تبليغات و بازاريابي، تعليم و آموزش و روش‌های درآمدزايي را تحت تأثیر خود قرار داده است و با كمك رشد بستر اينترنت روند صعودي هيجاني آن آغاز گشته است به‌نحوی‌که بازی‌سازی طي مدت كوتاهي خود را در جايگاه يكي از 3 صنعت پويا و ديناميك جهاني مطرح كرده است. بر اساس آمارهاي بنياد ملي بازی‌های رایانه‌ای، ايران با داشتن 20 ميليون گيمر در رده‌بندی سني و جنسي مختلف كه روزانه 40 ميليون ساعت/زمان به‌صرف بازي كردن می‌پردازند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار منطقه خاورميانه و يكي از 10 بازار بزرگ كشوري دنيا، در کسب‌وکار بازی‌های رایانه‌ای لقب گرفته است. علاوه بر ظرفیت‌های بالقوه، با بهبود مستمر زیرساخت‌های اينترنت و احتمال حضور IPTV، اينترانت و ابزار و فن‌های جديد در پيكره اين صنعت نویددهنده آينده خاص اين تجارت است. امروزه فلسفه تجارت بازی‌ها بر اساس مدل محصول/ مشتري محور، كه بر ساختار رفتاري، سلیقه‌ای و سني و جنسي مخاطب استوار است باعث می‌شود تحليل بازار و رفتارشناسی نياز و انتظار مخاطب بر اساس محدودیت‌ها و سلايق، خاصه در حوزه آن بازار شكل پذيرد. بررسي سلايق و علايق گيمرها بايد از ابتدایی‌ترین مراحل توسعه ‌یك بازي موردتوجه قرار گيرد. ما در پروژه جمع سپاري بازی‌های رایانه‌ای كه آن را «سپار» نامیده‌ایم، تلاش داريم تا سكوي ايجاد كنيم تا بخش‌های مختلف و بعضاً حاشیه‌ای زنجيره ارزش صنعت بازی‌های رایانه‌ای را گرد هم آوريم.

«سپار»، سكوي انقلابي و برخط به‌منظور جمع سپاری بازی‌های رایانه‌ای است كه بر اساس ایده‌های نوآوري باز و جمع سپاري، تلاش می‌کند فرايند طراحي و توسعه بازي رایانه‌ای براي تمام افراد علاقه‌مند به اين زمينه امري ساده، مفرح، جذاب و امکان‌پذیر باشد. محصول اصلي «سپار» سكوي سه‌بخشی است كه شامل استخر ايده، استوديوي توليد و ناشر ديجيتالي است. خدمات ارائه‌شده در بستر اين سكو عبارتند از حمايت مالي و معنوي پروژه‌های توسعه بازي، هماهنگي تیم‌های توسعه توسط تهیه‌کنندگان خبره و نشر الكترونيكي بازي. با استفاده از اين سكوي بازی‌ها بر اساس ایده‌های موردقبول جامعه ساخته می‌شود و لذا احتمال موفقيت آن‌ها افزايش می‌یابد، فرصتي براي توسعه‌دهندگان مستقل و افراد صاحب ايده ايجاد می‌شود تا بتوانند در توسعه یک بازي مشاركت داشته و از منافع مادي و معنوي آن بهره‌مند شوند. نظرات بازيكنان و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای در مراحل ايده پروري و توسعه لحاظ خواهد شد. بازيكنان به تعداد زيادي بازي رایانه‌ای به‌صورت رايگان دسترسي خواهند داشت.

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

مقام معظم رهبری (دامت برکاته) اقتصاد مقاومتی را آن اقتصادی تعریف کرده‌اند که «در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان، 16 / 5 / 91) از سوی دیگر از نظر‌گاه معظم له اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش‌بنیان، عدالت محور، درون‌زا، برونگرا و مردم بنیاد است. ازآنجاکه سكو «سپار»، بر اساس الگوواره نوآوری بازطراحی شده تمامی مشخصات فوق را دارا بوده و می‌تواند بستری جهت افزایش خلاقیت فراهم آورد. علاوه بر این بدین‌جهت که سكو «سپار»، بازی‌های تولیدشده توسط خیل عظیم کاربران موردبررسی قرارگرفته‌اند، مدل کسب‌وکار پایدار است. بر اساس مفاهیم پایه اقتصاد مقاومتی، تلاش‌های مربوط در این حوزه باید بر مبنای توانمندی‌های بومی و با به‌کارگیری توانمندی‌های دانش‌آموختگان ایرانی انجام شود. ازآنجاکه در سكو «سپار» توسعه توسط متخصصان بازی‌سازی به‌صورت جمع سپاری انجام می‌گیرد، در این حوزه نیز نیازمندی‌های اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار داده است.

  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره

عنوان

هدف

فرمول

محاسبه

95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري توضيحات
1 EBITDA درآمد منهای مخارج 4200 میلیون ریال 7400

میلیون ریال

21500

میلیون ریال

38000

میلیون ریال

40000

میلیون ریال

45000

میلیون ریال

  تخمین بازار
2 YAU کاربر فعال ماهانه - 40000 90000 150000 180000 200000   تخمین بازار
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه
  • علاقه‌مندان به بازی
  • جوانان نوجوانان
  • متخصصان حوزه بازی‌سازی
  • ایده پردازان
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

پیش‌نیاز خاصی ندارد.

  1. شرح كلي پروژه

براي توسعه یک بازي ویدئویی شما نياز داريد تا به گروهي از افراد حرفه‌ای دسترسي داشته باشيد. براي مثال، براي ساخت يك بازي ویدئویی بسيار ساده شما به مهارت‌ها و توانایی‌های زير احتياج داريد: •برنامه‌نویس متخصص براي: فيزيك موتور بازي، هوش مصنوعي، مهندسي صدا، رابط كاربري، شبكه، ابزارهاي بازي و • طراح‌های گرافيكي براي: جان‌بخشی به اشيا و هنرهاي تصوير، حكاكي سه‌بعدی کاراکترهای و ... • آهنگساز، تدوينگر صدا و موسيقي • نويسنده سناريو و نمایشنامه‌ی بازي و...

می‌توان گفت كه تقریباً تمامي ناشران بازي، استودیوهای توسعه خود را دارند و تمامي افراد با مهارت‌هایی كه در بالا ذكر شد را دارا هستند. آن‌ها به‌واقع هيچ مشكلي براي طراحي و توسعه یک بازي ندارند. به آن‌ها در اصطلاح توسعه‌دهندگان دست اول، دوم و سوم گفته می‌شود. از طرف ديگر، افراد علاقه‌مند به طراحي و توسعه‌ی بازي كه توسط ناشر بازي يا استوديوهاي توسعه‌دهنده استخدام نشده‌اند می‌باید به‌عنوان يك توسعه‌دهنده مستقل فعاليت كند. بيشتر اوقات، اين گروه از افراد علاقه‌مند – كه اغلب روي نوآوري تمركز می‌کنند – نمی‌توانند مهارت‌ها و افراد مناسب را براي همكاري و ايجاد تیم‌های مختلف داپي كنند. يكي از مهم‌ترین دلايل اين امر این است كه ناشران بزرگ به‌طور افزاینده‌ای تبديل به استودیوهای داخلي شده و اغلب توسعه‌دهنده‌های با مهارت و مستقل توسط اين استودیوها از قبل استخدام‌شده‌اند. دليل ديگر نيز این است كه جستجو و پيدا كردن افراد مناسب براي مهارت‌های موردنیاز واقعاً سخت است، حتي براي ساخت يك بازي بسيار ساده. حال در نظر بگيريد كه شما به ساخت و توسعه‌ی بازی‌های رايانه‌اي علاقه‌مند هستيد، چطوري می‌توانید تمامي افراد و گروه‌های كه براي ساخت يك بازي لازم هست (همانند آن‌هایی كه در قبل به آن‌ها اشاره شد) را پيدا كنيد و كنار يكديگر جمع كنيد؟ براي مثال چطور شما می‌توانید بهترين برنامه‌نویس ابزارهاي بازي و يا طراحي سه‌بعدی كاراكترها را براي نياز خود پيدا كنيد؟ حال بگذاريد فرض كنيم شما فقط يك ايده ناب براي يك بازي جذاب داشته باشيد، حال چه بايد كنيد؟ و يا اينكه چه می‌شود اگر شما يك سناریونویس خوب باشيد و نه يك برنامه‌نویس و يا طراح؟ آيا همه این‌ها به اين معني است كه شما تا زماني كه توسط يك استوديوي توسعه بازي استخدام شويد نمی‌توانید جزئی از تجارت توسعه بازی‌ها باشيد؟ متأسفانه جواب اين سؤال يك بلي بزرگ است. ايده و هدف ما: بازي رؤيايي خود را بسازيد. اين شعاري است كه ما قصد داريم در سكو «سپار» آن را محقق كنيم سپار يك استارتاپ نوپا در زمينه توسعه بازی‌ها است. در سپار ما تلاش می‌کنیم تا فرايند طراحي و توسعه بازی‌ها براي تمامي افراد علاقه‌مند به اين زمینه‌ها ساده شود. ایده‌ی ما بر پايه جمع سپاري و نوآوری باز است. ما درحال‌توسعه سكويي هستيم كه تمامي ابزارهاي موردنیاز براي ساخت يك بازي را در كنار يكديگر جمع می‌کند. اين سكو از دو قسمت اصلي ساخته‌شده است. ما اين دو قسمت را این‌گونه نامیده‌ایم؛ موتورخانه و عرشه. اين بخش‌ها هرکدام وظايف خاصي از فرايند طراحي بازي را بر عهده دارند كه در ادامه به‌طور اختصار به آن‌ها اشاره خواهد شد. موتورخانه مكاني براي جمع‌کردن گروه‌هایی از افراد علاقه‌مند به توسعه بازی‌های رایانه‌ای است. اين افراد معمولاً به‌صورت پاره‌وقت و پروژه‌ای در قسمت‌های مختلف يك پروژه فعاليت می‌کنند (مانند تهیه‌کننده بازي، برنامه‌نویس موتور بازي و ...). در اين قسمت ما از توسعه‌دهندگان مستقل نيز دعوت می‌کنیم كه به تیم‌های ما بپيوندند، درعین‌حال كه براي مهارت‌های موردنیازي كه خالي هستند نيز آگهی‌هایی قرار می‌دهیم. قسمت دوم عرشه هست، يعني جايي كه بازی‌ها تهيه می‌شوند. اين قسمت خودش نيز از 3 زیرشاخه تشکیل‌شده است؛ استخر ایده‌ها، استوديوي ساخت و ناشر ديجيتالي.

در استخر ایده‌ها ما تمامي ایده‌های افراد در مورد بازی‌های بالقوه را یکجا جمع می‌کنیم. هر كسي می‌تواند ايده خود و توضيحات آن را در اين استخر وارد كند. هر ايده در يك صفحه ثبت می‌شود، جايي كه افراد ديگر می‌توانند آن را دست‌کاری و بهبود ببخشند. زماني كه اين ايده به وضعيت پايدار و كمال خود رسيد به قسمت رأی‌گیری رفته و در قسمت‌های متفاوتي مثل داستان بازي، اغواكنندگي براي بازيكن، تعامل با بازي و ... امتيازاتي دريافت می‌کند. ایده‌هایي با امتياز و جايگاه بالاتر از استخر ايده بيرون آمده و به استوديوي ساخت می‌روند. در استوديوي ساخت تهیه‌کننده بازی‌های رایانه‌ای نقشه و خط پروژه يك بازي را ترسيم كرده، برنامه‌ی زمان‌بندی را تهيه و نيازهاي يك پروژه اعم از بودجه، افراد و مهارت‌های لازم، تیم‌ها و ... را تعيين می‌کند. همچنين تصميماتي روي خصوصيات ويژه بازي ساخته‌شده در اين سكو (مانند استفاده كردن از اقتصاد مجازي مشترك كه در بين بازی‌های ساخته‌شده توسط سكو ما قابل‌استفاده است) نيز در اين قسمت گرفته می‌شود. بعد از آن نيز تیم‌های موردنیاز توسط همين گروه تشکیل‌شده، براي موقعیت‌هایی كه احتمالاً خالي مانده و موردنیاز هست نيز در بخش موتورخانه مجدداً اعلام نياز و از افراد علاقه‌مند دعوت به همكاري می‌گردد. سپس توسعه بازي بر اساس طرح ايده منتخب و برنامه تبیین شده توسط گروه‌های كاري شروع می‌شود

در نهايت هنگامی‌که بازي ساخته شد، نسخه نهايي آن به ناشر ديجيتالي می‌رود. در ناشر ديجيتالي، بازي در بين مخاطبان وسيعي منتشر می‌شود. ناشر ديجيتالي همچنين با صاحبان سكو‌های مختلف (چون Xbox Nintendo و PlayStation) توافقات لازم را انجام داده و كارهايي نظير ايجاد صفحه‌های پرسش و پاسخ و نظرآزمایی‌های علاقه‌مندان را شكل می‌دهد. همچنين اين قسمت وظيفه برنامه‌ریزی و كنترل هرگونه مشكل پیش‌بینی‌نشده را بعد از انتشار بازي بر عهده‌ دارد. مسئوليت عمده درآمدزایی براي «سپار» نيز بر دوش بخش ناشر ديجيتالي خواهد بود.

در سكو با روندي كه ذكر شد، هنگامی‌که يك بازي ساخته می‌شود، همه‌ی كساني كه در اين فرايند شركت کرده‌اند سهمي خواهند داشت و به هیچ‌کس تا انتشار نهايي بازي سهمي داده نخواهد شد. پس ساخت يك بازي خوب به معني درآمد بيشتر از طريق اقتصاد مجازي و سهم بيشتري در انتشار نهايي است كه اين خود يك انگيزه قوي دروني براي ساخت بازی‌های با كيفيت است.

مدل کسب‌وکار

مدل کسب‌وکار به‌منظور بيان مدل کسب‌وکار «سپار: سكو جمع سپاری بازی‌های رایانه‌ای»، قصد داريم تا از بوم مدل کسب‌وکار و بوم ارزش پيشنهادي، ارائه‌شده توسط الكساندر استروالدر بهره ببريم. يكي از مهم‌ترین بخش‌ها در هر بازي، ايده اوليه آن است. بدين سبب ما از مفهوم استخر ايده استفاده خواهيم كرد. صاحبان ايده، ایده‌های خود را در استخر ايده بيان می‌کنند و ديگر ایده پردازان، بازيكنان و توسعه‌دهندگان، عقايد خود را براي هر ايده اعلام می‌کنند. بدين ترتيب ایده‌های خوب با نقدهاي منصفانه پرورش‌یافته و ازآنجاکه نظرات افراد مختلف بيان می‌شود، احتمال افزايش موفقيت تجاري هر ايده به‌شدت افزايش می‌یابد. ایده‌های برتر در استخر ايده به بخش استوديوي ساخت خواهند رفت. در استوديوي ساخت، علاقه‌مندان به توسعه بازی‌ها من‌جمله برنامه‌نویسان، طراحان و ... ذيل تیم‌های تخصصي جمع شده‌اند تا با راهنمايي تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای به توليد بازي بر اساس ایده‌های برتر استخر ايده مبادرت ورزند. پس از توسعه و آزمون بازي، بازي تولیدشده به بخش ناشر ديجيتالي می‌رود. ازآنجا که هدف سكو جمع سپاری بازي، توسعه و پخش بازی‌هایی با حداقل هزينه است، لذا نشر برخط بدون نياز به سخت‌افزار پيچيده در دستور كار قرار دارد. نشر ديجيتالي خود به دو بخش سامانه نظارت بر محتوا و اقتصاد مجازي تقسيم می‌شود. بخش نظارت بر محتوا امكان بررسي محتواهاي تولیدشده در بازي و نظارت بر آن‌ها را فراهم می‌آورد. ازآنجاکه اكثر خدمات سپار براي بخش‌های مختلف مشتريان رايگان است، وظيفه اصلي ايجاد جريان درآمدي بر عهده بخش اقتصاد مجازي سكو نهاده شده است. اقتصاد مجازي، اقتصادي است كه در محیط‌های مجازي خصوصاً بازی‌ها رخ می‌نمایاند و مبتني بر خریدوفروش كالاي مجازي در بازی‌ها است. افراد بيشتر به‌منظور افزايش تجربه سرگرمي در اين اقتصاد فعاليت می‌کنند تا اينكه نيازي به آن داشته باشند. اجازه دهيد اجزاي مختلف مدل کسب‌وکار جمع سپاری بازی‌های ويدئويي را در بوم مدل کسب‌وکار مشاهده كنيم:

624x393px

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي
شماره عنوان مراحل خروجي ملموس مدت‏زمان
1
طراحی بستر نرم‌افزاری
  95
2 طراحی API   95
3 توسعه backend   95
4 ارائه مدل اولیه وب‌گاه 96
5 بهبود و رشد   97
  1. بودجه پروژه
مراحل مبلغ (ميليارد ريال)
طراحی بستر نرم‌افزاری 1.2
طراحی API 0.8
توسعه backend 4
ارائه مدل اولیه 5
بهبود و رشد 7
جمع كل 18
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- جواد نیک‌پیام
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه
جواد نیک پیام
اختيارات و وظايف مدير پروژه
هماهنگی اجرا
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي
كد WBS فعاليت/بسته كاري زمان آغاز زمان پايان پیش‌نیاز مسئول خروجي ملموس وزن فعاليت هزينه توضيحات
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 200 نفر