بایگانی مطالب

تولید محتوای دیجیتالی در قالب رسانه مشارکتی گردشگری ایران

منشور پروژه

تولید و بارگذاری متوسط سالانه 730000 کلمه، 1825 واحد فایل عکس، 365 واحد فایل فیلم و 1095 واحد فایل صوتیِ دیجیتالی رسانه­ای گردشگری با تکیه بر توسعه صنعت گردشگری داخلی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در قالب رسانه مشارکتی گردشگری ایران

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
    • رشد تولید محتوای گردشگری ایران به چندین زبان زنده دنیا در رایافضا با رویکرد جذب و توسعه گردشگری ایران و معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری
    • ایجاد اولین رسانه مشارکتی (تولید محتوا هم توسط تولیدکنندگان و هم کاربران) گردشگری در کشور
    • توسعه زیرساخت­های فنّاورانه در راستای معرفی جاذبه­ها و مقاصد گردشگری ایران بر پایه تولید محتوای کاربر محور
    • توسعه کسب‌وکارهای الکترونیکی مرتبط با گردشگری به‌منظور توسعه خدمات برخط گردشگری
    • ایجاد فضای باز رقابتی در بازار گردشگری
    • توسعه و ترویج گردشگری پایدار از طریق ارائه خدمات و محتوای مطلوب با تمرکز بر حفظ منافع طبیعی و زیست‌بوم‌ها و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

انطباق نتايج انجام پروژه با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، سياست‌هاي كلي برنامه ششم و سند چشم‌انداز:

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

  • بند یکم - تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.
  • بند دوم -  پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.
  • بند سوم - محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
  • بند دوازدهم -  افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق: توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به‌ویژه همسایگان

سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

  • بند 1- رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال‌زا به‌گونه‌ای که با بسیج همه‌ی امکانات و ظرفیت‌های کشور، متوسط رشد ۸ درصد در طول برنامه محقق شود.
  • بند ۲ - بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها
  • بند ۳ - مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آن‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی
  • بند 8 - جذب سرمایه‌ی ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم.
  • بند 20 - اتخاذ برنامه‌ها و اقدامات اجرایی جهت توسعه‌ی روستایی کشور برای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت به مناطق روستایی و عشایری (کانون تولید و ارزش‌آفرینی) با برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی، تعیین سهم واقعی در توزیع منابع و ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و حمایت‌های ویژه از فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی مزیت‌دار بومی و مقاوم‌سازی تأسیسات و زیرساخت‌ها و اماکن روستایی با تأکید بر بند ۹ سیاست‌های کلی کشاورزی.
  • بند 32 - کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه‌ی دولت الکترونیکی در بستر شبکه‌ی ملی اطلاعات.
  • بند ۳۳- توسعه محتوی در رایا فضا بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی
  • بند 41 - توانمند‌سازی و خوداتکائی اقشار و گروه‌های محروم در برنامه‌های مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی.
  • بند 72- حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات
  • بند 80- توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش‌های مسأله‌محور و تجاری‌سازی پژوهش و نوآوری و توسعه‌ی نظام جامع تأمین مالی در جهت پاسخ به نیاز اقتصاد دانش‌بنیان.

سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

  • بند 3 ـ ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و آینده‌نگری نسبت به تحولات آن‌ها در سطح ملی و جهانی.
  • بند 5 ـ بهبود محیط کسب‌و‌کار و ارتقاي شاخص‌های آن (محیط سیاسی، فرهنگی و قضایی و محیط اقتصاد کلان، بازار کار، مالیات‌ها و زیرساخت‌ها) و حمایت از بخش‌های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌های ذی‌ربط در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  • بند 9 ـ گسترش و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی دارای مزیت مانند؛ گردشگری و حق گذر (ترانزیت).
  • بند 10 ـ حمایت از تأسیس و توسعه صندوق‌های شراکت در سرمایه برای تجاری‌سازی ایده‌ها و پشتیبانی از شرکت‌های نوپا، کوچک و نوآور
  • بند 11 ـ برقراری حمایت‌های مؤثر از بیکاران برای افزایش توانمندی‌های آنان در جهت دسترسی آن‌ها به اشتغال پایدار
  • بند 12 ـ توجه ویژه به کاهش نرخ بیکاری استان‌های بالاتر از متوسط کشور
  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري
1 تعداد اشتغال مستقیم ایجادشده در قالب کسب‌وکارهای مستقیم ایجادشده در رسانه مشارکتی گردشگری ایران حداقل جذب نیروی مستقیم در هر یک از بخش­های موردنظر 73 88 106 128 154 385 بر اساس گزارش‌ها نرخ تولید محتوای فعلی موجود در مجموعه سفرهای علی بابا
2 حجم محتوای متنی بارگذاری شده برحسب تعداد کلمه حجم محتوای بارگذاری برحسب هزار کلمه به ازای نرخ رشد 25% تعداد کاربران 464 584 725 1368 907 2767 بر اساس گزارش‌ها موجود از تولید محتوی و میزان رشد کاربران مخاطب گردشگری
3 حجم محتوای تصویری بارگذاری شده برحسب تعداد عکس حجم محتوای بارگذاری برحسب تعداد عکس به ازای نرخ رشد 25% تعداد کاربران 876 1095 1368 1710 2138 6523 بر اساس گزارش‌ها موجود از تولید محتوی و میزان رشد کاربران مخاطب گردشگری
4 حجم محتوای صوتی بارگذاری شده برحسب تعداد فایل صوتی حجم محتوای بارگذاری برحسب تعداد عکس به ازای نرخ رشد 25% تعداد کاربران 561 701 876 1095 1369 4177 بر اساس گزارش‌ها موجود از تولید محتوی و میزان رشد کاربران مخاطب گردشگری
5 حجم محتوای فیلمی بارگذاری شده برحسب تعداد فایل فیلم حجم محتوای بارگذاری برحسب تعداد عکس به ازای نرخ رشد 25% تعداد کاربران 187 234 292 366 458 1396 بر اساس گزارش‌ها موجود از تولید محتوی و میزان رشد کاربران مخاطب گردشگری

3- ذينفعان اصلي و كليدي پروژه

بر اساس سند نیپا

  • اقتصاد کلان (کاهش نرخ بیکاری)
  • بخش مردمی اقتصاد
  • جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در کشور (بیش از 1 میلیون نفر در سال 1394)
  • توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای غیرنفتی
ردیف نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
1 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور و اعطای مجوز فعالیت رسانه مشارکتی گردشگری ایران
2 سازمان فناوری اطلاعات ایران تأمین سرمایه و تخصیص اعتبار ریالی
3 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه دانش‌آموختگان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
4 سازمان صداوسیما، رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی
5 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسعه همکاری چندجانبه جهت توسعه زیرساخت­های الکترونیکی مقاصد گردشگری داخلی

4- پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

  • مجوز فعالیت رسانه مشارکتی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (بخش زیرساخت و شبکه اجتماعی)
  • صدور مجوز فعالیت رسانه مشارکتی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بخش محتوا، آموزش­ها و مشاوره)
  • صدور مجوز فعالیت رادیو گردشگری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
  • مشارکت جدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ابلاغ طرح جهت بهره‌برداری معرفی طرح به کلیه مقاصد گردشگری و فعالان حوزه گردشگری
  • تأمین سرمایه و تسهیلات مالی از جانب سازمان فناوری اطلاعات ایران

5- شرح كلي پروژه:

گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک، علاوه بر مزایای غیرقابل جایگزین فرهنگی، یکی از مهم‌ترین اهرم‏های اقتصادی توسعه برای کشورهای درحال‏توسعه قرارگرفته و بهره‏وری‌ منابع را افزایش داده و ارز بین‏المللی را به کشورها سرازیر کرده است. گردشگری، با تأکید بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها، موجبات صلح بین‏المللی و تعامل سازنده بین کشورهای دهکده جهانی را فراهم ساخته است. مقصدهای گردشگری حوزه خلیج‌فارس باوجود پتانسیل‌های قابل‌تحریک گردشگری، می‏تواند به یکی از برترین مناطق گردشگر پذیر کشور بدل شده، جهت سرعت بخشیدن به استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ ابزارهای بازاریابی نوین را به کار گیرد. مقصدهای گردشگری این منطقه متأثر از عوامل گوناگونی از جمله محیط متغیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فنّاورانه است؛ این منطقه استراتژیک به‌منظور افزایش تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی و دستیابی به منابع اقتصادی حاصل از آن، نیازمند ابزارهای نیرومند و گوناگون مدیریتی، برنامه‏ریزی راهبردی، هدف‏گذاری و بازاریابی مقصدها هستند؛ این نیاز با توجه به ویژگی‏های دوران کنونی (دوران جهانی شدگی و انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات) با تکیه بر رسانه‏های نوین اجتماعی تسریع عملی می‌یابد.

به شیوه سنتی، سازمان‌هایی که در حوزه بازاریابی مقاصد گردشگری بازاریابی فعال بودند، تصویری مطلوب از طریق یک ارتباط یک‌سویه برای مصرف‌کنندگان (گردشگران) خود فراهم می­آوردند. این در حالی است که رسانه­های مشارکتی ابزاری جدید به‌منظور تسهیل مؤثر و برقراری ارتباط دوطرفه در هر محتوای تولیدشده توسط کاربر (مصرف‌کننده) به وجود آورده­اند که تصویری در دسترس از دورنمای مقصد گردشگری ایران به دست می­دهند.

در این پروژه تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار، عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری محلی، کارآفرینان و ... جذب طرح‌شده و پس از طی کردن مراحل مختلف در طول مدت 4 ماه، شامل توانمندسازی مهارتی، ایده یابی و انگیزش، تهیه طرح کسب‌وکار، کسب‌وکارهای جدید ایجاد می‌شوند.

به‌طور خلاصه این رسانه در راستای معرفی و ایجاد تصویری مطلوب از مقاصد گردشگری ایران برای جهانیان و توسعه کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری راه­اندازی خواهد شد.

6- زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي:

اجرای کل پروژه: 5 سال

مرحله 1: 18 ماه

مرحله 2: 15 ماه

مرحله 3: 7 ماه

مرحله 20:8 ماه

7- زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي

شماره
عنوان مرحله خروجي ملموس تاريخ شروع تاریخ پایان
1 طراحی اولیه و برنامه‌نویسی، راه‌اندازی رسانه مشارکتی رسانه مشارکتی با ظرفیت 350 هزار کاربر، (سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب) 1/01/95 31/06/96
2 تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیکی در گام اول، تبلیغات محیطی و برخط در راستای معرفی رسانه گردشگری
محتوای بارگذاری شده با حجم 725 هزار کلمه، 1368 تصویر، 292 فیلم و 876 فایل صوتی
01/07/96 01/10/97
3 اجرای طرح­های شتاب‌دهنده­ی علی­بابا به‌منظور ایجاد 60 کسب‌وکار جدید (استارتاپ) در حوزه گردشگری، جذب 210 هزار کاربر جدید
توسعه فناوری­های نوین و جذب کسب‌وکارهای نو در حوزه رسانه‌های مشارکتی با 310 هزار کاربر فعال
02/10/97 31/04/98
4 تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیکی در گام دوم و خروجی محتوای بارگذاری شده بزرگ‌ترین و اولین مرجع تخصصی گردشگری موجود با ارائه محتوای فارسی، انگلیسی و عربی 01/05/98 29/12/99

8- بودجه پروژه

شماره مرحله­ها

مبلغ موردنیاز سرمایه‌گذاری

(میلیارد ریال)

1 طراحی، برنامه‌نویسی و راه‌اندازی 6.7
2 بارگذاری اولیه محتوا و برندینگ رسانه 20
3 توسعه کسب‌وکارهای جدید در حوزه گردشگری 17
4 پیاده‌سازی نهایی رسانه مشارکتی و بارگذاری محتوای الکترونیکی توسط تولیدکنندگان محتوای داخلی و خارجی (کاربران و تولیدکنندگان) 5
جمع كل 48.7

9- ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)

ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه

مجید حسینی نژاد

مدیرعامل مجموعه سفرهای علی بابا

اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
10- ساختار شكست كار (WBS)

11- برنامه زمان‏بندي

کد WBS عنوان مرحله مسئول خروجي ملموس تاريخ شروع تاریخ پایان وزن فعالیت هزینه (میلیارد ریال)
1 مرحله اول واحد فنی رسانه مشارکتی با ظرفیت 350 هزار کاربر (سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب) 1/01/95 31/06/96 30% 6.7
1-1 طراحی اولیه و برنامه‌نویسی     1/01/95 1/10/95   3.4
1-2 راه‌اندازی رسانه مشارکتی     1/10/95 31/06/96   3.3
2 مرحله دوم واحد بازاریابی و تحقیقات بازار تبدیل‌شدن به اولین رسانه مشارکتی گردشگری در داخل کشور 01/07/96 01/10/97 30% 20
2-1 تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیکی در گام اول   محتوای بارگذاری شده با حجم 725 هزار کلمه، 1368 تصویر، 292 فیلم و 876 فایل صوتی 01/07/96 01/10/97   20
3 مرحله سوم واحد بازاریابی و واحد توسعه کسب‌وکار جذب 310 هزار کاربر فعال 02/10/97 31/04/98 20% 17
3-1 تبلیغات محیطی و برخط در راستای معرفی رسانه گردشگری     01/05/96 01/10/97   12
3-2 جذب 210 هزار کاربر جدید     01/04/97 31/04/98   5
4 مرحله چهارم تمامی واحدهای فعال بزرگ‌ترین و اولین مرجع تخصصی گردشگری موجود با ارائه محتوای فارسی، انگلیسی و عربی 01/05/98 29/12/99 20% 5
4-1 اجرای طرح­های شتاب‌دهنده­ی علی­بابا به‌منظور ایجاد 60 کسب‌وکار جدید (استارتاپ) در حوزه گردشگری     01/05/98 31/10/98   3
4-2 تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیکی در گام دوم و خروجی محتوای بارگذاری شده   محتوای بارگذاری شده با حجم 907 هزار کلمه، 2138 تصویر، 458 فیلم و 1369 فایل صوتی 1/11/98 29/12/99   2
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 600 نفر