بایگانی مطالب

تبلت كودكانه

منشور پروژه

تأمین و توسعه زیرساخت­های ارتباطی به‌منظور توسعه کاربری فناوری اطلاعات در آموزش‌وپرورش

  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه

    امروزه کودکان به‌جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و تلفن همراه هستند که گاهی استفاده آن‌ها از این وسایل ساعت‌ها زمان می‌برد و ارتباط آن‌ها را با دنیای اطرافشان قطع می‌کند این در حالی است که استفاده زودهنگام کودکان از فناوری می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد که گاهی والدین به علت مشغله‌های زیاد از آن‌ها بی‌خبرند.

    آمار فروش تبلت و تلفن همراه افزایش چشم‌گیری یافته و هنگامی‌که والدین در خانه از فناوری استفاده کنند، فرزندان نیز نسبت به استفاده از آن کنجکاو و ترغیب می‌شوند. چرا کودکان از این فنّاوری‌ها استفاده می‌کنند؟

    والدین نمی‌توانند برای کودکان خود وقت بگذارند بنابراین برایشان وسایلی تهیه می‌کنند تا سرگرم‌کننده باشد. خانواده‌ها باید احساس مسئولیت کنند، خانواده‌ها باید آموزش بینند و بیاموزند که اعتمادبه‌نفس لازم را به کودکانشان بدهند. آن‌ها باید آگاهی پیدا کنند که چه خطراتی کودکانشان را تهدید می‌کند.

    سن استفاده از فناوری بستگی به محیط رشد کودک دارد اما به‌طورمعمول از سه‌سالگی به بعد می‌تواند از این وسایل استفاده کند. از سوی دیگر خانواده‌هایی هستند که به علت شاغل بودن پدر و مادر تبلت و تلفن همراه را جایگزینی برای پر کردن خلأ خودشان می‌دانند.

    در پایان در خصوص تجربه غربی‌ها در این زمینه باید گفت: آن‌ها برای هر سن اسباب‌بازی خاص خود را دارند، مثلاً تبلت‌هایی برای سنین پایین دارند که کودک دائم در آن‌ها برنده می‌شود و در تقویت اعتماد به ‌نفسشان مؤثر است.

    تبلت‌ها انصافاً وسایل خوبی برای سرگرمی کودکان هستند. از طرفی سبک هستند، نیاز به یک جانشینی ندارند و این خاصیت تحرک بچه‌ها را محدود نمی‌کنند، از طرفی قابلیت‌های زیادی برای انواع کارها دارند. کودکان و نوجوانان می‌توانند خود را با یک تبلت ساعت‌ها سرگرم کنند. در مسافرت، هواپیما، تفریح و… تبلت‌ها بهترین گزینه برای جلوگیری از شیطنت کودکان هستند.

    ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

    با توجه به آمار موجود، بالغ بر 90% اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های دیجیتالی از خارج کشور واردشده که این امر سالانه بالغ بر نیم میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌كند.

    با تولید و عرضه این محصول حداقل مبلغی حدود 000/000/8 دلار از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

  2. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف

شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري
1 ترویج فناوری اطلاعات   50% 100% 150% 200% 300% 400%  
2 جایگزینی محصولات فناورانه ایرانی   50% 100% 150% 200% 300% 400%  
3 ایجاد کسب کار   50% 100% 150% 200% 300% 400%  
4 بهره‌وری و کسب سود   50% 100% 150% 200% 300% 400%  
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه
  • اقشار مرتبط با IT
  • کودکان و نوجوان خلاق
  • والدین دغدغه مند
  • وزارت آموزش‌وپرورش
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه

    4-1 شمارگان تولید:

    بر اساس برآورد اولیه براي تولید تجاری، حداقل 20.000 نسخه اولیه تولید و آماده فروش می‌گردد ولی با توجه به برآورد فروش تا 100.000 بسته، در صورت فروش بیشتر، برنامه تولید باید طوری هماهنگ گردد تا همزمان با شروع فروش، تولید در دست اقدام هم داشته باشیم تا بلافاصله بعد از درخواست مجدد بتوان در کمترین زمان بسته‌های جدید را تولید کرد.

    4-2 محتویات ‌بسته:

  1.  
  2.  
  3.  
      1. تمام محتویات قابل‌استفاده در ‌بسته به شرح زير است:

ردیف موارد قیمت خرید از بازار (ريال) قیمت تولید خودمان (ريال)
1 دفتر رحلی رنگ‌آمیزی 27.000 8.100
2 کتاب داستان 12.500 12.500
3 عروسک پلاستیکی (فنری) 40.500 40.500
4 عروسک پارچه‌ای 54.000 54.000
5 DVD لانچر 5.000 5.000
6 DVD سواد رسانه‌ای 5.000 5.000
7 مداد رنگی 6 تایی 19.000 17.000
8 مداد رنگی 12 تایی 38.000 34.000
9 تخته وایت برد 35.000 14.500
10 ماژیک کوچک 3.000 3.000
11 بازی پازل قطب شمال 50.100 50.100
12 بازی پازل 3 بعدی جنیو (با مقوا کرجی) 58.600 58.600
  1. انواع حالات مختلف از محتویات:
‌بسته شماره 3 به علت تناسب بیشتر محتویات با محصول اصلی و تعداد اقلام کافی و قیمت ملایم‌تر پیشنهاد می‌گردد.
ردیف موارد تعداد پیشنهاد شماره 1 پیشنهاد شماره 2 پیشنهاد شماره 3 پیشنهاد شماره 4
1 دفتر رحلی رنگ‌آمیزی 1 8.100 8.100 8.100 8.100
2 کتاب داستان 3 37.500=12.500*3 37.500=12.500*3 12.500 12.500
3 عروسک پلاستیکی (فنری) 1 40.500 40.500 - -
4 DVD لانچر 1 5.000 5.000 5.000 5.000
5 DVD سواد رسانه‌ای 1 5.000 5.000 5.000 5.000
6 مداد رنگی 6 تایی 1 17.000 17.000 17.000 17.000
7 تخته وایت برد 1 14.500 14.500 14.500 -
8 ماژیک کوچک 1 3.000 3.000 3.000 -
9 بازی پازل قطب شمال 1 50.100 - - -
10 بازی پازل 3 بعدی جنیو 1 - 58.600 58.600 58.600
تعداد کل اقلام: 11 11 8 6
قیمت کل محتویات: 180.700 189.200 123.700 106.200
  1. شیوه‌های بسته‌بندی:

    بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بهترین و شکیل‌ترین نوع بسته‌بندی شماره 5 است که علاوه بر کیفیت، منحصربه‌فرد بودن را هم به همراه دارد تا از مواردی مثل کپی‌برداری جلوگیری کند و دید فروشگاهی آن هم برای فروش در فروشگاه‌ها خوب است.

ردیف
شیوه بسته‌بندی تصویر مشخصات ابعاد قیمت نهایی به ازای هر ‌بسته (ريال)
1 کتاب 86x65px 10 برگ گلاسه و 40 برگ تحریر A4 دورو + جلد و داخل گالینگور + پاکت CD + دکمه 2*22*30 41.200
2 جعبه مقوایی دسته‌دار 104x78px جعبه دربدار چاپ 4 رنگ سلفون دار + دسته پلاستیکی 4*35*30 15.900
3 جعبه مقوایی دسته‌دار به همراه وکیوم داخلی 104x78px جعبه دربدار چاپ 4 رنگ سلفون دار + دسته پلاستیکی + وکیوم 4*35*30 39.900
4 کیف پلاستیکی 82x61px قالب + تزریق پلاستیک 4*35*30 45.800
5 ‌بسته وکیوم 74x55px قالب + وکیوم + جوش پلاستیک + چاپ جلد 4*32*33 46.050
  1. قیمت ‌بسته کامل:

ردیف
موارد پیشنهاد شماره 1 پیشنهاد شماره 2 پیشنهاد شماره 3 پیشنهاد شماره 4
1 قیمت محتویات 180.700 189.200 123.700 106.200
2 قیمت بسته‌بندی (‌بسته وکیوم) 46.050 46.050 46.050 46.050
قیمت ‌بسته کامل: 226.750 235.250 169.750 152.250
سرمایه موردنیاز: 4,535,000,000 4,705,000,000 3,395,000,000 3,045,000,000
  1. هزینه‌های بسته‌بندی کلی و آماده‌سازی برای توزیع: (با کف شمار 10.000 عدد)

ردیف
نوع هزینه تعداد قیمت واحد (ريال) قیمت کل (ريال)
1 کارتن بسته‌بندی (48*33*32) 850 17.000 14.450.000
2 چسب پهن (80 متر) 40 25.000 500.000
3 پالت چوبی (20*130*110) 10 180.000 1.800.000
4 جعبه پستی 10.000 6.000 60.000.000
5 برچسب ‌نشاني 10 150.000 1.500.000
6 برگ خرید (کاغذ آ 5) 20 55.000 1.100.000
جمع کل هزینه‌های بسته‌بندی: 79.350.000
متوسط هزینه تمام‌شده بسته‌بندی هر ‌بسته: 7.935
  1. هزینه‌های انبارداری:

ردیف
مورد فضای موردنیاز هزینه اجاره ماهانه (ريال) حداقل زمان انبارداری متوسط هزینه انبارداری (ريال)
1 انبار 20 متر 6.000.000 2 ماه 1.200
  1. هزینه‌های حمل‌ونقل: (با کف شمار 10.000 عدد)

ردیف
مورد وسیله نقلیه تعداد دفعات حمل هزینه باربری (ريال) متوسط هزینه انبارداری (ريال)
1 حمل اقلام تا محل بسته‌بندی پیکان وانت 10 200.000 2.000.000
2 حمل ‌بسته‌ها تا پست خاور 2 800.000 1.600.000
جمع: 3.600.000
متوسط هزینه‌های حمل‌ونقل: 360
  1. هزینه‌های توزیع:

پست خراسان رضوی
ردیف
1
  1. هزینه‌های تبلیغات: (با کف شمار 10.000 عدد)

ردیف
نوع مدت‌زمان هزینه (ريال) متوسط هزینه تبلیغات برای 10.000 فروش (ريال)
1 تبلیغات تلویزیونی 1 ماهه 3.000.000.000 300.000
  1. هزینه‌های فروش:

    1. هزینه حقوق و دستمزد واحد فروش:

      ساعت کاری 8 الی 22 شب بسته به زمان پخش آگهی در 2 نوبت‌کاری برای مدت 2 ماه کاری (10 روز قبل از پخش آگهی 30 روز حین پخش آگهی و 20 روز بعد از پخش آگهی)

ردیف سمت تعداد ساعت کاری روزانه کل ساعت کاری پروژه برای 2 ماه حقوق ساعتی حقوق روزانه جمع کل حقوق (ريال)
1 مدیر فروش و توزیع 1 9.5 570 63.794 18.181.290 36.362.580
2 بازاریاب فروش تلفنی 6 7.5 2700 43.624 9.815.400 117.784.800
3 حسابدار 1 7.5 450 43.624 9.815.400 19.630.800
4 مسئول بسته‌بندی و انبار 2 7.5 900 43.624 9.815.400 39.261.600
جمع کل 10 - 4620 -   213.039.780
جدول پیشنهادی حقوق کارکنان بازاریاب

(برآورد فروش روزانه 50 عدد برای 55 درصد موفقیت در فروش از 7.5 ساعت کاری)

موارد
ثابت
پورسانت
جمع کل دریافتی ماهانه:
  1. هزینه ملزومات مصرفی واحد فروش: (با کف شمار 10.000 عدد)
رديف شرح مبلغ كل ماهانه
1 کاغذ 550.000
2 نوشت‌افزار 500.000
3 شارژ کارتریج (5 کارتریج 2000 برگی) 700.000
جمع کل 1.750.000
  1. هزینه انرژی: (با کف شمار 10.000 عدد)
رديف
شرح واحد نحوه محاسبه مصرف 2 ماهانه هزينه هر واحد (ريال) هزينه كل 2 ماهانه (ريال)
1 برق مصرفي کیلووات ساعت 90W*14*60*10 756 2.114 1.598.184
2 تلفن (ثابت به همراه) دقیقه 5*10.000 50.000 625 31.250.000
جمع كل: 32.848.184
  1. جمع کل هزینه‌های فروش: (با کف شمار 10.000 عدد)
ردیف
مورد مبلغ (ريال)
1 هزینه حقوق و دستمزد واحد فروش 213.039.780
2 هزینه ملزومات مصرفی واحد فروش 1.750.000
3 هزینه انرژی 32.848.184
جمع کل هزینه‌های فروش: 247.637.964
متوسط هزینه‌های فروش: 24.763
  1. جمع کل متوسط هزینه‌ها برای هر ‌بسته: (با کف شمار 10.000 عدد)

رديف
شرح
مبلغ كل هزينه
1 سرانه قیمت ‌بسته کامل 169.750
2 سرانه هزینه‌های بسته‌بندی کلی و آماده‌سازی برای توزیع 7.935
3 سرانه هزینه‌های انبارداری 1.200
4 سرانه هزینه‌های حمل‌ونقل 360
5 سرانه هزینه‌های توزیع 47.000
6 سرانه هزینه‌های تبلیغات 300.000
7 سرانه هزینه‌های فروش 24.763
8 هزينه پیش‌بینی‌نشده (5 درصد اقلام بالا) 27.550
جمع کل متوسط هزینه‌ها برای هر ‌بسته: 578.558
جمع کل متوسط هزینه‌ها برای هر ‌بسته (بدون سرانه تبلیغات): 263.558
  1. تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز فروش:

رديف
شرح وسايل
مشخصات
تعداد
قيمت هر واحد (ريال)
هزينه حمل و نصب (10%)
قيمت كل (ريال)
1 میز رایانه ساده و کارمندی 4 2.000.000 800.000 8.800.000
2 صندلی گردان ساده 4 2.000.000 800.000 8.800.000
3 هدست میکروفن دار 4 1.500.000 600.000 6.600.000
4 رایانه رومیزی با کلیه لوازم جانبی و ups 4 20.000.000 8.000.000 88.000.000
5 دستگاه سانترال پاناسونیک 1 25.000.000 2.500.000 27.500.000
  گوشی تلفن پاناسونیک 4 2.500.000 1.000.000 11.000.000
6 چاپگر همه‌کاره HP LaserJet 1 5.000.000 500.000 5.500.000
7 برچسب‌زن حرارتی بیکسلون 1 10.000.000 1.000.000 11.000.000
8 سیم‌کشی برق و تلفن متفرقه 1 2.000.000 200.000 2.200.000
9 کابل شبکه و سوکت 100 متر 1 2.000.000 200.000 2.200.000
10 سایر لوازم رایانه‌ای متفرقه 1 5.000.000 500.000 5.500.000
11 خط تلفن معمولی 8 545.000 436.000 4.796.000
جمع: 181.896.000
  1. محاسبه هزینه‌های ثابت و متغير: (با کف شمار 10.000 عدد)

شرح هزينه
هزينه متغير
هزينه ثابت
هزينه كل (ريال)
 
مقدار
درصد
مقدار
حقوق و دستمزد 7.4563.923 35 138.475.857
هزينه انرژي (آب، برق و سوخت) 26.278.547 80 6.569.637
پیش‌بینی‌نشده 234.175.000 85 41.325.000
هزینه تبلیغات 0 0 3.000.000.000
هزینه ملزومات مصرفی 1.400.000 80 350.000
هزینه قیمت ‌بسته کامل 1.697.500.000 100 0
هزینه‌های بسته‌بندی کلی و آماده‌سازی برای توزیع 79.350.000 100 0
هزینه‌های انبارداری 9.600.000 80 2.400.000
هزینه‌های حمل‌ونقل 2.880.000 80 720.000
هزینه‌های توزیع 470.000.000 100 0
جمع كل 2.595.747.470 - 3.189.840.494

هزينه متغير هر واحد توليد: 259.574

  1. شرح كلي پروژه

    لانچر مدیریت کودک بانی که طراحی شده و آماده ارائه آن به بازار هستیم، به این صورت است که مخصوص کودکان طراحی‌شده است، در واقع برخی عملکردها که فقط به کار بچه‌ها می‌آید در آن تقویت‌شده، بازی‌های خاص کودکان ایرانی که باعث افزایش بهره‌وری هوشی آن‌ها می‌شود در آن گنجانده‌شده و از همه مهم‌تر به والدین این امکان را می‌دهد که برای فرزند خود، مدت استفاده، زمان استفاده، نحوه استفاده، سطح دسترسی به اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه و... را به فراخور سن، مکان، زمان و ... تعریف نموده و در آینده اصلاح و یا مدیریت كند.

    این تبلت‌ها قادرند هرگونه برنامه مناسب کودکان را پشتیبانی کنند، انواع بازی‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای سرگرم‌کننده و در برخی موارد هم WIFI. با این سرویس به‌راحتی می‌توانید هرچه می‌خواهید برای کودکانتان دانلود کنید.

    طبق تحقیقات و نظرسنجی‌های میدانی صورت گرفته، بیش از 80 درصد والدین ایرانی ضرورت استفاده از این لانچر را برای کودکان خود، امری ضروری می‌دانند.

    این لانچر برای کودکان بین سنین 3 تا 11 سال طراحی‌شده است. مطابق آمار موجود حدود شش میلیون کودک در این فاصله سنی قرار دارند؛ که طبق آمار غیررسمی موجود (بر اساس تبلت‌های فروخته‌شده) حداقل 20% این کودکان دارای تبلت بوده یا به گوشی‌ها یاتبلتهای والدین خود دسترسی دارند. با یک اطلاع‌رسانی گسترده (از طریق صداوسیما) و تلفیق لانچر با محصولات مکمل دیداری، قطعاً بازار خوب و چشم‌انداز مطلوبی برای این طرح می‌توان متصور بود.

  2. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي

شماره
عنوان مرحله
خروجي ملموس
تاريخ
1
مطالعات و تحقیقات
امکان‌سنجی پروژه و اخذ خروجی مطلوب نسبت به سایر محصولات موجود در بازار
 
2
استقرار تیم برنامه‌نویسی و نوشتن برنامه
محصول اولیه جهت آزمون اولیه و بازار سنجی
 
3
به‌روزرسانی برنامه‌های تکمیلی
آمادگی کامل جهت ورود به بازار فروش  
4
بازار سنجی و ارائه ‌بستهیج به بازار
فروش محصول  
5
فروش محصول و پشتیبانی
ایجاد نقدینگی مطلوب و سودآوری  
6
نظرسنجی و بروز رسانی برنامه‌ها برای تولید محصولات جدیدتر
رضایت مشتریان و بالا بردن فروش محصول  
  1. بودجه پروژه
مراحل (فازها)
مبلغ (ميليارد ريال)
سرمایه‌گذاری تولید و فروش ‌بسته
5.785.580.000
تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز فروش
181.896.000
سرمایه‌گذاری تولید اپلیکیشن
0
جمع کل
5.967.476.000
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن
شرکت سهامی خاص
اختيارات و وظايف
کاملاً مستقل و بدون وابستگی به ارگان‌ها
مدير پروژه
حمیدرضا بحرینی
اختيارات و وظايف مدير پروژه
اختیار در سطح تفویضات هیئت‌مدیره
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري
 
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  • مطالعات و تحقیقات
  • استقرار تیم برنامه‌نویسی و نوشتن برنامه
  • به‌روزرسانی برنامه‌های تکمیلی
  • بازار سنجی و ارائه ‌بستهیج به بازار
  • فروش محصول و پشتیبانی
  • نظرسنجی و بروز رسانی برنامه‌ها برای تولید محصولات جدیدتر
  1. برنامه زمان‏بندي
كد WBS
فعاليت/بسته كاري
زمان آغاز
زمان پايان
پیش‌نیاز
مسئول
خروجي ملموس
1
مطالعات و تحقیقات
10/10/1394
10/11/1394
 
دکتر سعید مقدم آریایی
امکان‌سنجی پروژه و اخذ خروجی مطلوب نسبت به سایر محصولات موجود در بازار
2
استقرار تیم برنامه‌نویسی و نوشتن برنامه
1/11/1394
29/12/1394
جذب، گزینش، آموزش و... نیروی متخصص موردنیاز
مهندس روح ا... صالحی آسفیجی
محصول اولیه جهت آزمون اولیه و بازار سنجی
3
به‌روزرسانی برنامه‌های تکمیلی
1/1/1395
31/2/1395
 
مهندس بهروز حسنی مهموئی
آمادگی کامل جهت ورود به بازار فروش
4
بازار سنجی و ارائه ‌بستهیج به بازار
1/3/1395
31/06/1395
 
رضا کارگزار
فروش محصول
5
فروش محصول و پشتیبانی
31/05/1395
29/12/1404
 
رضا کارگزار
ایجاد نقدینگی مطلوب و سودآوری
6
نظرسنجی و بروز رسانی برنامه‌ها برای تولید محصولات جدیدتر
31/05/1395
29/12/1404
 
مهندس وحید معینی فر
رضایت مشتریان و بالا بردن فروش محصول
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 252 نفر