بایگانی مطالب

کوثرنت

منشور پروژه: تولید و بارگذاری 100 هزار مطلب آموزشی دینی در قالب شبکه علمی اجتماعی کوثرنت
  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه
    1. تولید محتوای الکترونیکی و ارتقای حجم مطالب آموزشی دینی در شبکه اینترنت توسط جامعه طلاب
    2. افزایش نرخ پذیرش و مشارکت جامعه حوزوی در بهره‌برداری و تولید محتوای الکترونیکی دینی
    3. افزایش عدالت آموزشی در مراکز دینی کشور و حذف چالش‌های ناشی از پراکندگی جغرافیایی مدارس
    4. ارتقای توانمندی طلاب در افزایش توانمندی شناخت و تولید محتوای الکترونیکی با هدف افزایش اشتغال آنان
    5. بهبود تعامل دینی با محوریت جامعه زنان و خانواده، در بستر شبکه اجتماعی تخصصی
    6. افزایش ضریب همکاری جمعی در فضای مجازی میان جامعه دینی کشور

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

انطباق نتايج انجام پروژه با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، سياست‌هاي كلي برنامه ششم و سند چشم‌انداز:

-سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

بند یکم- تأمین شرایط و فعال­سازي کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه­هاي انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت­هاي اقتصادي با تسهیل و تشویق همکاري­هاي جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط

بند پنجم- سهم­بري عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آن‌ها در ایجاد ارزش، به‌ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه

بند بیستم- تقویت فرهنگ جهادي در ایجاد ارزش‌افزوده، تولید ثروت، بهره­وري، کارآفرینی، سرمایه­گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص داراي خدمات برجسته در این زمینه

  • سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

بند ۲ - بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها

بند ۳- مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آن‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی

بند ۳۳- توسعه محتوی در رایا فضا بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

بند ۶۸- تلاش شایسته برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی.

بند ۷۲- حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات.

  • سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

بند 1 ـ ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به‌عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور

بند 2 ـ آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاي توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور (آموزش‌وپرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی) و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آن‌ها.

  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف
شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404
1 تعداد افراد فعال مولد محتوا در قالب شبکه اجتماعی تخصصی طرح فعال مولد محتوا 4000 6000 9000 13500 20000 50000
2 حجم محتوای بارگذاری شده به تعداد پست حجم محتوای بارگذاری شده به تعداد پست 50000 100000 150000 240000 300000 1000000
3 حجم آموزش­های چندرسانه‌ای ارائه‌شده 10 ساعت به ازای هر کاربر*تعداد کاربران 50 100 200 400 600 1000
4 حجم مشاوره ارائه‌شده (نفر ساعت) 100 ساعت به ازای هر هسته*تعداد هسته‌ها 1000 2000 4000 6000 8000 15000
5 تعداد هسته‌های اساتید تشکیل‌شده (عدد هسته) و مجموع اعضای آن‌ها (نفر) تعداد هسته‌ها در سامانه 500 1000 2000 4000 5000 10000
6 حجم تسهیلات اعتباری اعطاء شده به کاربران طرح (میلیارد ریال) 20 میلیون ریال هر کاربر*تعداد کاربران 4000 6000 9000 13500 20000 50000
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه
  • فرهنگ عمومی (ارتقای فرهنگ عمومی فضای مجازی زنان و خانواده‌ها)
  • مؤسسات دینی و دانشگاه‌ها
  • جمعیت بانوان ایرانی و خارجی محصل در مؤسسات دینی (200 هزار نفر سال 94)
  نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
1 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص 8 میلیارد ریال جهت توسعه زیرساخت شبکه اجتماعی و حمایت از افراد فعال در تولید محتوای الکترونیکی فاخر دینی در قالب طرح
2 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه دانش‌آموختگان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر تحصیل
5 وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌برداری از محتوای تولیدشده توسط دانش آموزان، دانشجویان و زنان و اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه
  • تأمین مالی توسعه زیرساخت و حمایت از تولید محتوای فاخر فارسی شبکه اجتماعی کوثرنت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • صدور مجوز و زمینه‌سازی گسترش فعالیت سامانه توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و دیگر نهادهای مردم‌نهاد مؤثر
  • مشارکت جدی حوزه‌های علمیه، نهادهای فعال در زمینه زنان و طلاب زن خارجی در ابلاغ طرح جهت بهره‌برداری معرفی طرح به کلیه دانش‌آموختگان حوزوی و علاقه‌مندان به فرهنگ دینی در میان دانشجویان و دانش آموزان
  • رونمائی طرح
  1. شرح كلي پروژه
در این پروژه تعداد قابل‌توجهی طلاب و دانش‌آموختگان زن حوزوی جذب طرح‌شده و پس از طی کردن مراحل مختلف طرح شامل توانمندسازی مهارتی، ایده یابی و انگیزش، تشکیل هسته‌های تبلیغ و پژوهش مجازی، مشاوره و آماده‌سازی هسته‌ها جهت تولید محتوای فاخر دینی متناسب با نیاز جامعه و گسترش تصاعدی جامعه فعال طرح پس از مدت 6 ماه (مراحل طرح) ایجاد می‌شوند.

به‌طور خلاصه این سامانه در راستای شتاب‌دهی تولید محتوای دینی فاخر به زبان فارسی به طلاب و دانش‌آموختگان حوزوی کشور کمک می­کند.

همچنین جهت غنا بخشی به حجم محتوای دیجیتالی در رایافضا، حداقل 1000 ساعت محتوای آموزشی، مشاوره‌ای و تبلیغی در حوزه سبک زندگی، مفاهیم دینی مرتبط با خانواده و تربیت کودک، در این پروژه تولید و بارگذاری می‌گردد.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي

اجرای کل پروژه: 24 ماه

مرحله 1: 3 ماه

مرحله 2: 8 ماه

مرحله 3: 4 ماه

مرحله 4:8 ماه

  • مرحله یک- تکمیل ماژول‌ها و کارایی شبکه اجتماعی کوثرنت و با ظرفیت 200 هزار کاربر فعال (با سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب)
  • مرحله دو- توانمندسازی اعضای شبکه در تدوین و بارگذاری محتوای فاخر الکترونیکی: 4000 نفر
  • مرحله سه- فعال‌سازی هسته‌های اساتید به تعداد 500 هسته در سال اول
  • مرحله چهار- بارگذاری آموزش­های چندرسانه‌ای 500 ساعت
1 طراحی، برنامه‌نویسی و راه‌اندازی سامانه تکمیل ماژول‌ها و کارایی شبکه اجتماعی کوثرنت و با ظرفیت 200 هزار کاربر فعال (با سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب) 1/4/95 31/6/95
2 توانمندسازی اعضای شبکه توانمندسازی اعضای شبکه در تدوین و بارگذاری محتوای فاخر الکترونیکی: 4000 نفر 1/5/95 30/10/95
3 فعال‌سازی هسته‌های اساتید 500 هسته 1/4/95 30/8/95
4 بارگذاری آموزش­های چندرسانه‌ای بارگذاری آموزش­های چندرسانه‌ای 500 ساعت 1/11/95 1/8/96
  1. بودجه پروژه
مرحله‌ها سرمایه‌گذاری دولتی مبلغ (ميليارد ريال) سرمایه‌گذاری مجری پروژه (مرکز مدیریت) مبلغ (ميليارد ريال)
1 3 1
2 4 2
3 1 1
4 0 2
جمع كل 8 6
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه

علی طائی زاده

رئیس مرکز فناوری حوزه‌های علمیه

اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري  
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي:
کد WBS عنوان فعالیت‌ مسئول شروع پایان خروجی ملموس وزن فعالیت

هزینه

(به ریال)

1 طراحی، برنامه‌نویسی و راه‌اندازی سامانه ملی   1/4/95 31/6/95

درگاه ملی با ظرفیت 200 هزار کاربر

(سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب)

 

بخش خصوصی و سازمان فاوا:

4

1-1 طراحی و راه‌اندازی اجزاء و ماژول­های سامانه   1/4/95 31/5/95     1.7
1-2 طراحی و راه‌اندازی دیتابیس درگاه   1/5/95 31/5/95     0.9
1-3 اتصال به مراکز سرویس   20/5/95 10/6/95     0.9
1-4 آزمون و راه‌اندازی سامانه   1/2/95 31/6/95     0.5
2 توانمندسازی اعضای شبکه   1/5/95 30/10/95    

بخش خصوصی و سازمان فاوا:

6

2-1 تدوین سرفصل‌های موردنیاز   1/5/95 30/6/95     0،1
2-2 برگزاری کارگاهی مجازی   1/6/95 30/8/95     3
2-3 دوره‌های آموزش مجازی توانمندسازی   1/5/95 30/10/95     2
2-4 بارگذاری محتوا در سامانه   1/7/95 15/7/95     0,9
3 فعال‌سازی هسته‌های اساتید   1/4/95 30/8/95    

بخش خصوصی و سازمان فاوا:

2

3-1 آموزش مهارت‌های پایه به کاربران   1/4/95 30/8/95     1,5
3-2 انگیزش، ایده یابی و معرفی ایده‌ها به کاربران   1/4/95 30/8/95     0,5
4 بارگذاری آموزش‌های چندرسانه‌ای   1/11/95 1/8/96 خروجی محتوای بارگذاری شده با حجم 500 ساعت  

بخش خصوصی:

2

4-1 تدوین سرفصل‌های موردنیاز   1/11/95 1/12/95     0.3
4-2 تدوین و ضبط ماده آموزشی   1/12/95 1/5/96     1.7
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 600 نفر