بایگانی مطالب

شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی

منشور پروژه: شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی
  1. هدف كلان پروژه و دليل يا توجيه انجام پروژه:
    1. رشد حجم محتوای داخلی (به زبان فارسی) در رایافضا
    2. بهره‌برداری از اقبال و توجه نوجوانان به رایا فضا به‌عنوان یک فرصت (تبدیل کردن تهدید به فرصت)
    3. جهت‌دهی به توسعه محتوای ملی و بومی در سطح دانش‌آموزی
    4. ایجاد اولین شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی در کشور
    5. تمرکززدایی در خدمت­رسانی و ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت آموزشی، فرهنگی و تفریحی، توانمندسازی و شتاب‌دهی به دانش آموزان در اقصی نقاط کشور با استفاده از ظرفیت رایافضا
    6. توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و تعاون در میان جوانان کشور با مشارکت آحاد جامعه در کارآفرینی با تسهیل و تشویق همکاري­هاي جمعی
    7. آشنایی و حضور فعال دانش آموزان در فضای سایبری با ضریب اطمینان بالای امنیت
    8. ظرفیت‌سازی آموزش و اطلاع‌رسانی برای دانش آموزان با مشکلات ذهنی و... از طریق خانواده‌ها در شبکه اجتماعی
    9. ایجاد شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و نابینا و ناشنوا که توانایی ورود به این شبکه‌ها را دارند.
    10. تخصیص وبلاگ به هر دانش‌آموز

ارتباط اين پروژه با اقتصاد مقاومتي:

انطباق نتايج انجام پروژه با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، سياست‌هاي كلي برنامه ششم و سند چشم‌انداز:

-سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

بند بیستم- تقویت فرهنگ جهادي در ایجاد ارزش‌افزوده، تولید ثروت، بهره­وري، کارآفرینی، سرمایه­گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص داراي خدمات برجسته در این زمینه

  • سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی):

بند ۳۳- توسعه محتوی در رایا فضا بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

بند ۶۸- تلاش شایسته برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی.

بند ۷۲- حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات.

۷۵- اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی.

  • سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش

بند ۱-۴- روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه‌ی درس ملی مبتنی بر فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفت‌های علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی

بند ۵-۴- تحول بنیادین شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان

بند ۴- ۷- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه‌ی استفاده‌ی بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های نو در مدارس

  1. اهداف قابل‌اندازه‌گیری پروژه و معيارهاي سنجش موفقيت اين اهداف:
شماره
عنوان هدف فرمول محاسبه 95 96 97 98 99 1404 مرجع آماري
2 حجم محتوای بارگذاری شده به مگابایت (ساعت آموزشی) حجم محتوای بارگذاری شده به ساعت 300 600 900 1500 2200 4800  
3 حجم آموزش­های ارائه‌شده 100 ساعت به ازای هر کاربر*تعداد کاربران 10 20 30 40 50 100  
4 حجم مشاوره ارائه‌شده (نفر ساعت) 100 ساعت به ازای هر هسته*تعداد هسته‌ها 20000 40000 60000 80000 100000 200000  
5 تعداد گروه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی تشکیل‌شده بین دانش آموزان سراسر کشور (عدد گروه) و مجموع اعضای آن‌ها (نفر) تعداد گروه‌ها در سامانه 2000 4000 6000 8000 10000 20000  
6 حجم تراکنش‌های انجام‌شده (مشاهده، دریافت و ارجاع مقالات) از بانک‌های اطلاعاتی علمی و پژوهشی (میلیون تراکنش) 12 تراکنش برای هر کاربر*تعداد کاربران 1.2 1.8 2.7 4.05 6.07 9.11  
7 تعداد وبلاگ ایجادشده تعداد وبلاگ ایجادشده 12000 18000 27000 40000 60000 90000  
8 تعداد استفاده از خدمات الکترونیکی نظیر استفاده از بازار محصولات آموزشی، پست الکترونیکی، بلیت سینما و ...،                
  1. ذينفعان اصلي و كليدي پروژه:
  • بخش کلان آموزش‌وپرورش
  • دانش آموزان کشور
  • جمعیت دانش آموزان کشور (بیش از 12 میلیون نفر در سال 1394)
  نام دستگاه اجرایی ذینفع در طرح موضوع همکاری
1 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور و اعطای مجوز فعالیت سامانه ملی طرح
4 وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ بهره‌برداری از طرح و معرفی طرح به کلیه دانش آموزان
5 سازمان صداوسیما، رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی مؤثر طرح در سطح ملی
  1. پيش‏نيازها، الزامات و مفروضات پروژه:
  • مجوز فعالیت سامانه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (بخش زیرساخت و شبکه اجتماعی)
  • مشارکت جدی وزارت آموزش‌وپرورش در ابلاغ طرح جهت بهره‌برداری معرفی طرح به کلیه دانش آموزان
  • رونمائی ملی طرح توسط معاون اول ریاست محترم جمهور و وزیر آموزش‌وپرورش
  1. شرح كلي پروژه:

در این پروژه تعداد قابل‌توجهی از دانش آموزان جذب طرح ملی شده و با برقراری ارتباط، شبکه‌سازی با کلیه دانش آموزان، معلم‌ها و مشاورین سراسر کشور و عضویت در گروه‌های مختلف می‌توانند از محتواهای آموزشی موجود در شبکه بهره‌مند گردند

به‌طور خلاصه این سامانه به توسعه متوازن تربیت و آموزش و هم‌افزایی بین دانش آموزان کمک می‌کند.

همچنین جهت غنا بخشی به حجم محتوای دیجیتالی در رایافضا، حداقل 1000 ساعت محتوای آموزشی، مشاوره‌ای و ترویجی در حوزه تعلیم و تربیت در این پروژه تولید و بارگذاری می‌گردد.

  1. زمان‏بندي كلان پروژه و مراحل كليدي:

    اجرای کل پروژه: 18 ماه

    مرحله 1: 3 ماه

    مرحله 2: 3 ماه

    مرحله 3: 8 ماه

    مرحله 4: 4 ماه

  • مرحله یک- طراحی و راه‌اندازی شبکه اجتماعی - خروجی: درگاه ملی با ظرفیت 5 میلیون کاربر
  • مرحله دو- ارتقای ظرفیت بهره‌برداری تا 5 میلیون کاربر
  • مرحله سه- فعال‌سازی کاربران و تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای آموزشی: خروجی محتوای بارگذاری شده با حجم 400 ساعت
  • مرحله چهار- اتصال به سامانه‌های مختلف اطلاعاتی و محتوایی و استقرار گروه‌های مختلف بر اساس ESB و سامانه پیشنهاددهنده- خروجی: 2000 گروه علمی
  •  
شماره عنوان مرحله خروجي ملموس تاريخ شروع تاریخ پایان
1 طراحی، برنامه‌نویسی و راه‌اندازی شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی با ظرفیت 500 هزار کاربر

(سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب)
1/4/95 1/7/95
2 ارتقای ظرفیت بهره‌برداری ارتقای ظرفیت بهره‌برداری تا 5 میلیون کاربر 1/7/95 1/10/95
3

تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای الکترونیکی

محتوای بارگذاری شده با حجم 400 ساعت

محتوای بارگذاری شده با حجم 400 ساعت 1/10/95 31/5/96
4 اتصال به سامانه‌های مختلف اطلاعاتی و محتوایی و استقرار گروه‌های مختلف بر اساس ESB و سامانه پیشنهاددهنده 2000 گروه 2000 گروه 1/6/96 31/9/96
  1. بودجه پروژه
مرحله‌ها سرمایه‌گذاری دولتی مبلغ (ميليارد ريال) سرمایه‌گذاری مجری پروژه (بخش خصوصی) مبلغ (ميليارد ريال)
1 3.5 0
2 5 0
3 2 0
4 2 0
جمع كل 12.5 0
  1. ساختار پروژه (معرفي نظام رهبري و پايش پروژه، مسئوليت‏ها و اختيارات)
ساختار راهبري پروژه و اعضاي آن  
اختيارات و وظايف  
مدير پروژه  
اختيارات و وظايف مدير پروژه  
عناوين دستگاه‏هاي اجرايي همكار و موضوع همكاري وزارت ارتباطات-وزارت آموزش‌وپرورش
  1. ساختار شكست كار (WBS)
  2. برنامه زمان‏بندي:
کد WBS عنوان فعالیت‌ مسئول شروع پایان خروجی ملموس وزن فعالیت

هزینه

(به ریال)

1 طراحی، برنامه‌نویسی و راه‌اندازی شبکه اجتماعی شرکت پارسا 1/4/95 1/7/95 شبکه اجتماعی با ظرفیت 200 هزار کاربر   3.5
1-1 طراحی و راه‌اندازی اجزاء و ماژول­های سامانه شرکت پارسا 1/4/95 1/5/95 سند نقشه معماری سامانه   1.7
1-2 طراحی و راه‌اندازی دیتابیس درگاه شرکت پارسا 1/5/95 15/5/95 درگاه سامانه   0.7
1-3 اتصال به مراکز سرویس شرکت پارسا 15/5/95 1/6/95 ارائه خدمات جنبی سامانه   0.7
1-4 آزمون و راه‌اندازی سامانه شرکت پارسا 1/6/95 1/7/95 ارائه کامل خدمات شتاب‌دهی   0.4
2 ارتقای ظرفیت بهره‌برداری شرکت پارسا 1/7/95 1/10/95 ارتقای عملیاتی ظرفیت بهره‌برداری تا 5 میلیون کاربر   5
2-1 بازطراحی ماژول‌های نرم‌افزاری شرکت پارسا 1/7/95 1/10/95 مستند طراحی   2.5
2-2 بهینه‌سازی ارتباطات سامانه‌ای شرکت پارسا 1/7/95 1/10/95 نتایج آزمون   1
2-3 آزمودن و آزمون شرکت پارسا 1/7/95 1/10/95 خروجی نتایج آزمون   1
2-4 بارگذاری ارتقا در سامانه شرکت پارسا 1/7/95 1/10/95 ارتقای نسخه سامانه   0.5
3 فعال‌سازی کاربران و تهیه، تدوین و بارگذاری محتوای آموزشی شرکت پارسا 1/10/95 31/5/96 خروجی محتوای بارگذاری شده با حجم 600 ساعت   2
3-1 تدوین سرفصل‌های موردنیاز شرکت پارسا 1/10/95 31/5/96 سند سرفصل‌های دوره‌ها   0.3
3-2 تدوین و ضبط ماده آموزشی شرکت پارسا 1/10/95 31/5/96 محتوای ضبط‌شده 600 ساعتی   0.8
3-3 تبدیل محتوا به دیجیتال شرکت پارسا 1/10/95 31/5/96 محتوای دیجیتال دوره‌ها   0.6
  بارگذاری محتوا در سامانه شرکت پارسا 1/10/95 31/5/96 دسترسی به 600 ساعت محتوا   0.3
4 اتصال به سامانه‌های مختلف اطلاعاتی و محتوایی و استقرار گروه‌های مختلف بر اساس ESB و سامانه پیشنهاددهنده 2000 گروه شرکت پارسا 1/6/96 31/9/96 2000 گروه   2
4-1 اتصال به سامانه‌های اطلاعاتی شرکت پارسا 1/6/96 31/7/96 اتصال به سرویس‌های سامانه‌های اطلاعاتی و محتوایی   0.9
4-2 سامانه پیشنهاددهنده شرکت پارسا 1/6/96 31/8/96 اجرای زیرساخت برای سامانه پیشنهاددهنده بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در خصوص هر فرد در مرحله 3-1   0.9
4-3 استقرار گروه‌ها شرکت پارسا 1/6/96 31/9/96 تشکیل 2000 گ   0.2
تاریخ انتشار مطلب:
منبع:
بازدیدها: 389 نفر