راهبری دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات

کد :13061709102

یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. این عمل در لایه‌های مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت می‌گیرد. پیاده سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان های دولتی برای ارائه خدمات خود داده ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب و کار و ارائه هر چه سریعتر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق اتصال به بستر نرم افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) دست می یابد.

GSB مخفف شده Government Service Bus به مفهوم بستر نرم افزاری مرکز تبادل یکپارچه اطلاعات و یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک می باشد. GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت ، سیستم های واسطه نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمانهای دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.

در این زیرخدمت بعد از تایید دستگاه مالک داده در خصوص ارائه سرویس به دستگاه متقاضی، فرآیندهای مورد نظر انجام می شود. و دسترسی ها و راهنمایی های لازم به دستگاه متقاضی ارائه می شود. 

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به کسب و کار (G2B) مخاطبین و خدمت به دیگر دستگاه های دولتی(G2G)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: کلیه دستگاه‌های متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات- شرکت های مبتنی بر کسب و کار دیجیتال
نحوه آغاز خدمت: درخواست تقاضا گیرنده خدمت
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: 1 هفته کاری
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: بر اساس تقاضای دستگاه
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: برای دستگاه های دولتی رایگان/ برای شرکت های حوزه کسب و کار دیجیتال که خصوصی محسوب می شوند مطابق با تعرفه مصوب سرویس درخواستی
مدارک مورد نیاز: نامه رسمی معرفی نماینده سازمان- نامه رسمی مجوز دستگاه مالک داده

فرآیندها


سوالات متداول

پس از دریافت خدمت از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت می­باشد؟

نماینده دستگاه می‌تواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفن‌های 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (بصورت شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پی‌گیری موضوع اقدام نماید. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت می­پذیرد و دستگاه ها می­بایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفن­های 88386294 و 88386289 داخلی 2 (بصورت شبانه روزی) موضوع را پی‌گیری نمایند.

در صورتی که دستگاهی تمایل به دریافت خدمات الکترونیکی از مرکز ملی تبادل اطلاعات را داشته باشد، چه اقداماتی را می‌بایست انجام دهد؟

به منظور دریافت خدمات الکترونیکی، اقدامات زیر لازم است انجام پذیرد:

  1. متقاضی با دستگاه سرویس‌دهنده مذاکره نموده و مجوز بهره­برداری از سرویس مورد نظر را از دستگاه متولی سرویس اخذ و به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نماید. (به دلیل اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی سرویس نیست، لذا به هیچ عنوان اجازه ارائه سرویس بدون مجوز مربوطه وجود ندارد) .
  2. با توجه به اینکه سرویس دریافتی برای چه کاربردی مدنظر است، متقاضی بایستی نسبت به انتخاب گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) یا گذرگاه اختصاصی خدمات دولت (GSB) اقدام نماید. مهمترین نکته‌ای که در خصوص انتخاب نوع گذرگاه بایستی مد نظر قرار گیرد، این است که سرویس دریافتی از GSB بایستی در یک شبکه اختصاصی و منفصل از اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، لیکن سرویس دریافتی از PGSB می‌تواند در سامانه‌های مستقر بر بستر اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن متقاضی می‌تواند به نشانی https://iran.gov.ir/gsb مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های مربوط به اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.

در صورت وجود مجوز بهرهبرداری از سرویس برای دستگاه متقاضی، چگونه اطلاعات سرویس را دریافت نماید؟

پس از حصول اطمینان در خصوص وجود مجوز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، دستگاه متقاضی سپس می­بایست نماینده خود را جهت دریافت اطلاعات و مستندات راهنمای فنی مربوطه، طی نامه‌ای به سازمان معرفی کند و نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و نشانی رایانامه (Email) وی (صرفاً روی نام دامنه اداری دستگاه متقاضی) را به همراه عنوان سرویس مورد نظر اعلام نماید.

پس از دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت میباشد؟

نماینده دستگاه می‌تواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفن‌های 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پی‌گیری موضوع اقدام نمایند. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت می­پذیرد و دستگاه ها می­بایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفن­های 88386294 و 88386289 داخلی 2 (شبانه روزی) موضوع را پی‌گیری نمایند.

چنانچه دستگاه دریافت کننده سرویس با استفاده از هر زبان برنامه نویسی در پیاده سازی دچار مشکل شود و نیاز به نمونه کد داشته باشد چه اقدامی را می‌بایست انجام دهد؟

در صورت وجود مشکل در پیاده سازی سرویس با استفاده از هر یک از زبان های برنامه نویسی مراتب می‌بایست از سوی دستگاه متولی سرویس پیگیری شود تا نمونه کدهای لازم به منظور رفع خطاهای برنامه نویسی توسط ایشان در اختیار دستگاه متقاضی قرار گیرد.

اطلاعات تماس


تلفن: شماره تماس های پشتیبانی و رفع خرابی 88386289 - 88386294 - 88386311: سرویس گذرگاه خدمات دولت GSB (داخلی 2) سرویس گذرگاه عمومی خدمات دولت PGSB (داخلی 3)

نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت