زمین؛ خوش آمدگوی ارایه خدمات به دستگاه‌های اجرایی ذینفع


پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه ­ای است که مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان‌های مرتبط با ارائه خدمات در حوزه اراضی و املاک را به عهد دارد.


یکی از بزرگ‌ترین چالش هایی که  کشور ما با آن روبروست پدیده زمین‌خواری است. دلایلی نظیر وجود قوانین و مقررات قدیمی، هم‌پوشانی و موازی کاری میان وظایف دستگاه­‌های متولی، وجود فرآیندهای معیوب در چرخه خدمات، مجوزها و عواملی از این قبیل،  باعث بروز این پدیده شده است. در چنین شرایطی جهت پیشگیری از تخلفات زمین‌خواری و ایجاد تسهیل در فرآیندهای حوزه زمین لازم بود تا سامانه‌ای منطبق بر نیازمندی‌ها و در عین حال توأم  با اصلاح فرآیندها جهت ارائه خدمات مناسب به متقاضیان ایجاد شود. به همین منظور سازمان فناوری اطلاعات ایران مکلف به ایجاد سامانه‌ای با نام «پنجره واحد مدیریت زمین» جهت بهره‌برداری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی شد که در حال حاضر و با اتمام استقرار نرم افزاری سامانه مذکور، امکان بهره برداری برای دستگاه‌های اجرایی ذینفع فراهم شده است.

  • مهم‌ترین کارکردهای سامانه  زمین

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی در خصوص مهم‌ترین کارکردهای این سامانه اظهار داشت: پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه ­ای است که مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان‌های مرتبط با ارائه خدمات در حوزه اراضی و املاک را به عهد دارد. این سامانه­ به متقاضیان امور مرتبط با اراضی و املاک کشور امکان می‌دهد تا کلیه مجوزهای قانونی مرتبط با فعالیت خود را از طریق یک سامانه  واحد دریافت نمایند. با راه‌اندازی سامانه زمین از جعل مستندات مالکیت و مجوزهای فعالیت و استعلامات قانونی پیشگیری می‌شود و موارد تبانی بین زمین‌خواران و متخلفین دستگاه‌های اجرایی به شکل محسوسی کاهش می‌یابد و تداخل وظایف بین دستگاهی و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای به نرخ حداقل می‌رسد. ضمن این‌که با افزایش بهره‌وری در نیروی کار به محافظت از اراضی کشور کمک قابل توجهی می‌شود و افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به متقاضیان را در پی دارد.

  • نحوه تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، پنجره واحد مدیریت زمین را به مثابه بستر مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی حوزه زمین دانست که نیازمند برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی مختلفی است و در خصوص نحوه تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این راستا اقدام به تعامل با حدود 30 دستگاه اجرایی ذینفع جهت ارائه خدمات مورد نیاز پنجره واحد مدیریت زمین نمود. در این ‌بین با دستگاه‌هایی نظیر امور اراضی کشور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، محیط‌زیست، توانیر و راه و شهرسازی نیز تعاملات مثبتی داشتیم، اما متاسفانه از برخی دستگاه‌ها همکاری موردانتظار را مشاهده نکردیم. لذا با توجه به این که بهره‌برداری از سامانه زمین از اهمیت بالایی برخوردار است و بر حسب تکالیف بالادستی پیاده‌سازی و انجام شده است، موارد موجود به نهادهای مربوطه منعکس شد و در آینده‌ای نزدیک نیز وضعیت همکاری هر یک از دستگاه‌ها در قالب انتشار گزارش‌های مستمر مورد اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی قرار می‌گیرد.  

  • چگونگی وضعیت پیشرفت

مباشری، جزییات چگونگی وضعیت پیشرفت پنجره واحد مدیریت زمین را چنین تشریح کرد: ابلاغ برنامه عملیاتی سامانه زمین در دی ماه سال 1398 و پس از طی نمودن فرآیندهای قانونی جهت انتخاب مشاور صورت گرفت. پس از انعقاد قرارداد، بالغ‌ بر70 جلسه در سطوح کارشناسی و مدیریتی با محوریت سازمان فناوری اطلاعات ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی حوزه زمین در شش ماهه دوم سال جاری برگزار شد. سرانجام پیاده­ سازی و استقرار این سامانه در بازه زمانی تقریبی سه ماهه صورت گرفت که اهم اقدامات انجام شده شامل ایجاد زیرسامانه پایش اراضی کشور، بارگذاری لایه‌های نقشه الکترونیکی برخی از محدوده‌های تولی گری پیاده‌سازی سرویس‌های نقشه و تصاویر ماهواره‌ای پایه و نیز هماهنگی با دستگاه‌های متولی جهت برقراری وب‌سرویس‌های الکترونیکی است.

وی با خاطرنشان ساختن این مهم که وظایف سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص ایجاد سامانه نرم افزاری پنجره واحد مدیریت زمین در این مرحله بصورت آزمونه (پایلوت) است و آمادگی جهت اتصال و بهره ­برداری از آن توسط دستگاه­‌های مربوط اعلام شده است، تصریح داشت: بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های این سامانه در بهار 1400صورت می‌گیرد،  اما بخش‌هایی از آن نظیر زیرسامانه پایش اراضی کشور جهت بهره‌برداری در دستور کار نهادهای ذینفع قرار دارد و اظهار امیدواری نمود تا با همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط پنجره واحد مدیریت زمین بتواند از وقوع جرائم و تخلفات مرتبط با حوزه زمین  پیشگیری کند و با ارایه خدمات بهتر،  رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.