سازمان فناوری اطلاعات ایران

کارپوشه ملی ایرانیان

کد :13061401000

سامانه کارپوشه ملی ایرانیان سامانه‌ای ست که در آن هر فرد ایرانی (اشخاص حقیقی / حقوقی) پس از احراز هویت، کارپوشهای‌ اختصاصی، یکتا، ایمن و قابل استناد به نام "ایران پوشه" جهت دریافت بیواسطه خروجی خدمات الکترونیکی مورد تقاضای خود از دولت و نهادهای عمومی در قالب اعلان‌هاو ابلاغیه‌ها را دارد.

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به شهروندان(G2C)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: شخاص اعم از حقیقی و حقوقی
هزينه ارايه خدمت به خدمت گيرندگان: رایگان
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: کمتر از 1 روز

دریافت شناسنامه

سوالات متداول

1) شرایط بهره از خدمات کارپوشه ملی ایرانیان چیست؟

کلیه شهروندان ایرانی اعم از مشتریان حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها) می‌توانند بصورت برخط یا با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سیستم استفاده نمایند.

2) تفاوت ثبت نام حضوری و اینترنتی چیست؟

در ثبت نام حضوری کاربر به یکی از دفاتر پستی یا دفاتر پیشخوان یا ICT مراجعه می‌نماید و به طور حضوری اقدام به ثبت نام می‌نماید. در روش غیرحضوری کاربر از طریق مراجعه به صفحه کارپوشه ملی ایرانیان در اینترنت و تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام به ثبت نام می‌نماید. نام کاربری و رمز عبور کاربر به تلفن همراه کاربر پیامک می‌شود.

3) در صورت فراموش یا گم کردن رمز و یا نام کاربری چه باید کرد؟

نام کاربری شما، کد ملی شما است.
در صورت فراموشی رمز عبور با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT می‌توان درخواست صدور مجدد رمز عبور نمود.

4) در صورت اشتباه وارد کردن رمز عبور چه اتفاقی می‌افتد؟

چنانچه شما بیش از پنج مرتبه رمز خود را اشتباه وارد نمایید، دسترسی شما به خدمت به مدت 24ساعت مسدود و پس از آن مجدداً فعال می‌شود.

5) در صورت غیرفعال‌شدن نام‌کاربری و رمز عبور، چه باید کرد؟

با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT درخواست بررسی مشکل عدم اتصال نمایید.

6) در صورت فوت افراد چه اتفاقی برای کارپوشه او می‌افتد و چه باید کرد؟

کاربر فوق غیرفعال می شود. جهت فعال سازی کارپوشه وی، ذینفعان می‌بایست به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT مراجعه نموده و با طی مراحل قانونی نام کاربری وی را برای مدت معینی فعال نمایند.

7) ورود دومرحله‌ای چیست و چگونه می‌توان آن را فعال نمود؟

برخی کاربران نیاز به اعمال امنیت بالا به کارپوشه خود دارند برای این منظور کاربران فوق می‌توانند به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT مراجعه نمایند و درخواست فعال سازی ورود دومرحله‌ای برای کارپوشه خود بنمایند.
در این روش کاربران پس از ورود نام و رمز عبور یک کد 5 رقمی با پیامک دریافت می‌کنند که با ورود این کد در صفحه ورود سیستم کارپوشه ملی ایرانیان می‌توانند وارد کارپوشه خود شوند.

8) آیا می‌توان نامه‌های دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟

خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه می‌تواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوست‌هایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار می‌گیرد.

9) در صورتی که نامه ای را به اشتباه حذف کنیم چه می‌توان کرد؟

در صورت حذف نامه‌ها دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

10) درصورتی که مهلت پاسخگویی به نامه دریافتی گذشته باشد چه می‌شود کرد؟

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط سازمان ارسال‌کننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.

11) آیا می‌توان از طریق تلفن همراه نیز به سیستم واردشده و نامه‌های دریافتی را مشاهده نمود؟

بله این امکان وجود دارد.

12) آیا نامه‌های دریافتی تا همیشه در کارپوشه کاربر در دسترس خواهند بود؟

خیر نامه‌ها در صورتی که مشاهده شده و پاسخ داده شده باشند در بازه‌های زمانی معین، توسط سیستم حذف می‌گردند.

13) آیا کاربر می‌تواند کارپوشه خود را حذف یا غیرفعال نماید؟

خیر. این امکان وجود ندارد.

14) در صورت عدم دریافت رمزعبور پس از 24 ساعت از ثبت درخواست به صورت غیرحضوری چه باید کرد؟

در صورت عدم دریافت پاسخ به یکی از دفاتر کارگزاری معرفی شده مراجعه کنید.

15) آیا استفاده از خدمات سیستم کارپوشه ملی ایرانیان مشمول هزینه است؟

خیر.

16) آیا پس از ارسال پاسخ به نامه‌ها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟

خیر.

17) چگونه متوجه شوم نامه‌ای در ایران پوشه خود دریافت نموده‌ام؟

برای اطلاع از نامه‌های دریافتی در کارپوشه خود کاربران می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT امکان دریافت پیامک یا ایمیل را در کارپوشه خود فعال نمایند. هزینه پیامک‌های ارسالی بر عهده کاربر است.

18) آیا امکان انتقال وجه و واریز قبوض در این سیستم وجود دارد؟

در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

19) آیا در تعداد نامه‌های دریافتی یا ارسالی از طریق این سیستم (به طور روزانه) محدودیتی وجود دارد؟

خیر؛ محدودیتی وجود ندارد.

20) آیا امکان استفاده از خدمات ایران پوشه در خارج از کشور وجود دارد؟

بلی؛ در خارج از کشور نیز امکان استفاده از آن برای کاربران میسر می‌باشد.