سازمان فناوری اطلاعات ایران


سوالات متداول


ieaf

چه مراکزی از صلاحیت لازم جهت اخذ مجوز مراکز اعتبارسنجی معماری سازمانی برخوردار هستند و چگونه میتوان مجوز مذکور را دریافت نمود؟

به منظور احراز صلاحیت مراکز اعتبارسنجی معماری سازمانی، دستورالعملی توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی تهیه شده که حاوی دامنه و نوع فعالیت این مراکز، شرایط و مراحل اخذ مجوز این مراکز است.

برنامه حمایتی دولت در خصوص آزمایشگاه های معماری سازمانی در دانشگاه ها به چه صورت است؟

سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی موضوع معماری (فناوری اطلاعات) سازمانی در دانشگاه‌ها از تاسیس آزمایشگاه‌های معماری سازمانی در دانشگاه‌های معتبر که دارای شرایط و توانمندی لازم هستند، حمایت می‌کند. در واقع، آزمایشگاه‌های مذکور به عنوان مراکز اعتبارسنجی، وظیفه نظارت و ارزیابی میزان پیشرفت طرح‌های معماری سازمانی و کسب اطمینان از اجرای موثر این طرح‌ها در دستگاه‌های اجرایی و همچنین تولید دانش و تدوین اسناد فنی و متدولوژیک معماری سازمانی را به عهده دارند. اقدامات حمایتی مذکور شامل برگزاری دوره‌های انتقال دانش فنی معماری سازمانی، همکاری و همچنین اقدامات مشاوره‌‌ای در راستای راه‌اندازی آزمایشگاه، تشکیل هسته پژوهشی و اخذ مجوز کارشناسی ارشد گرایش معماری سازمانی در دانشگاه‌ها است. لازم به ذکر است که آزمایشگاه ها پس از طی مراحل مشخص و اخذ مجوز موردنظر به عنوان مراکز اعتبارسنجی شناخته خواهند شد.

ماموریت و خدمات اصلی مراکز اعتبارسنجی معماری سازمانی شامل چه حوزه‌هایی است؟

نظارت، ارزیابی و صدور گواهینامه در حوزه‌هایی از قبیل- معماری سازمانی
- عملکرد وب‌سرویس‌های سامانه‌های اطلاعاتی سرویس‌گرا
- خدمات و فرایندها
- بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی
- درگاه‌های الکترونیکی
- زیرساخت‌های ارتباطی و سکوهای فناوری

مخاطب چارچوب معماری سازمانی ایران تنها دستگاه های دولتی هستند؟

خیر، همه شرکتها، موسسات و میتوانند از محتوای چارچوب استفاده نمایند، اگرچه برای دستگاه های دولتی الزامات و مشوقهای قانونی درنظر گرفته شده است.

 

آیا چارچوب معماری سازمانی ایران در همه دستگاه ها به صورت مشابه پیاده سازی خواهد شد؟

هر سازمان برای شروع طرح معماری باید متناسب با شرایط، نیازمندی و بلوغ سازمانی خود اقدام به تعیین محدوده و شرح خدمات معماری نماید(این موضوع در روش توسعه معماری نیز توضیح داده شده است). لذا اگرچه کلیت چارچوب مشخص و لازم الاجرا است اما جزئیات و نحوه استفاده از آن متناسب با شرایط تعیین خواهد شد.

 

چگونه میتوان در توسعه و بروزرسانی چارچوب مشارکت نمود؟

کلیه علاقمندان میتوانند در توسعه و تکمیل چارچوب همکاری کنند، بدین منظور لازم است نظرات فنی و کارشناسی در خصوص هرکی از اجزاء چارچوب از طریق پست الکترونیکی info@ieaf.ir به اطلاع متولیان رسانده شود.

 

ثبت آدرس های اینترنتی

نام کاربری و رمز عبورم را می‌زنم ولی می‌نویسد ((کد ملی / شناسه ملی یا کلمه عبور اشتباه است))

در صورتی که اطلاعات اولیه وارد شده صحیح نبوده است نام کاربری از سامانه حذف شده است، لازم است مجددا با اطلاعات صحیح ثبت نام کنید. اگر اطلاعات وارد شده درست بوده است، لطفا با ایمیل زیر در تماس باشید g2b@ito.gov.ir

من نام کاربری و رمز عبورم می‌زنم سیستم اعلام می‌‎کند اکانت شما مسدود شده است چه کار باید کنم؟

شرکت‌ها و موسسات باید به صورت کاربر حقوقی ثبت نام نمایند - لذا لطفا مجددا به صورت حقوقی و به نام شرکت خودتان ثبت نام نمایید.

آیا نماینده فنی یک شرکت به عنوان فرد حقیقی می تواند در سایت ثبت نام نماید؟

اطلاعات وارد شده صحت سنجی می‎شود و بر اساس آن تایید صورت می‎گیرد. اشخاصی که به صورت حقوقی فعالیت می‌کنند لازم است یه صورت حقوقی ثبت نام کنند.

چرا بعد از فعال‌سازی حساب توسط سامانه (دریافت ایمیل فعال‌سازی) همچنان خدمات را نمی‌بینم؟

باید نسبت به تکمیل اطلاعات تکمیلی خود نظیر سهام‌داران، هیات مدیره و.... اقدام نمایید.

چرا پس از ثبت نام امکان ورود به سامانه را ندارم؟

پس از ثبت نام درخواست شما در سامانه ثبت می‎شود و پس از بررسی و تایید می‎توانید وارد سامانه شده و اطلاعات خود را وارد نمایید. کلیه مراحل اطلاع‌رسانی از طریق پست الکترونیکی انجام خواهد شد.

مراحل ثبت‌نام چیست؟

•ابتدا کاربر با توجه به نوع فعالیت خود به صورت حقیقی یا حقوقی ثبت نام می‌کند در این مرحله یک ایمیلی دریافت می‌کند که پس از تایید ایمیل باید منتظر فعال‌سازی حساب کاربری خود باشد.
•در مرحله‌ی بعد حساب کاربری متقاضی توسط ادمین فعال می‌شود و ایمیل فعال‌سازی حساب کاربری را دریافت می‌کند.
•متقاضی می‌تواند وارد سامانه شده و پس از تکمیل اطلاعات کاربری نسبت به درخواست سرویس اقدام نماید.
•کلیه‌ی مراحل درخواست سرویس تا تصویب از طریق ایمیل و سامانه برای متقاضی قابل رصد خواهد بود.
•پس از تصویب نهایی سرویس با توجه به نوع سرویس اقدامات قانونی بعدی انجام می‌شود.

آیا همه‌ی خدمات به افراد حقیقی ارایه می‌شود؟

خیر، ممکن است برای ارایه برخی خدمات حتما صاحب کسب‌وکار به صورت حقوقی ثبت شده باشد. خدمات ارایه شده برای افراد حقیقی خیلی محدودتر است.

چه کسانی در این سامانه باید ثبت نام کنند؟

هر صاحب کسب‌وکاری اعم از حقیقی و حقوقی که نیاز به یکی از خدمات سازمان که در صفحه‌ی اول وجود دارد نیاز دارد می‌تواند در این سامانه ثبت نام کند.

هدف از ایجاد این سامانه چیست؟

این سامانه جهت تمرکز ارایه خدمات از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران به متقاضیان است و به مرور درخواست دریافت کلیه‌ی خدمات به این سامانه منتقل خواهد شد.

تامین خدمات کارپوشه ملی ایرانیان

1) شرایط بهره از خدمات کارپوشه ملی ایرانیان چیست؟

کلیه شهروندان ایرانی اعم از مشتریان حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها) می‌توانند بصورت برخط یا با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سیستم استفاده نمایند.

2) تفاوت ثبت نام حضوری و اینترنتی چیست؟

در ثبت نام حضوری کاربر به یکی از دفاتر پستی یا دفاتر پیشخوان یا ICT مراجعه می‌نماید و به طور حضوری اقدام به ثبت نام می‌نماید. در روش غیرحضوری کاربر از طریق مراجعه به صفحه کارپوشه ملی ایرانیان در اینترنت و تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام به ثبت نام می‌نماید. نام کاربری و رمز عبور کاربر به تلفن همراه کاربر پیامک می‌شود.

3) در صورت فراموش یا گم کردن رمز و یا نام کاربری چه باید کرد؟

نام کاربری شما، کد ملی شما است.
در صورت فراموشی رمز عبور با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT می‌توان درخواست صدور مجدد رمز عبور نمود.

4) در صورت اشتباه وارد کردن رمز عبور چه اتفاقی می‌افتد؟

چنانچه شما بیش از پنج مرتبه رمز خود را اشتباه وارد نمایید، دسترسی شما به خدمت به مدت 24ساعت مسدود و پس از آن مجدداً فعال می‌شود.

5) در صورت غیرفعال‌شدن نام‌کاربری و رمز عبور، چه باید کرد؟

با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT درخواست بررسی مشکل عدم اتصال نمایید.

6) در صورت فوت افراد چه اتفاقی برای کارپوشه او می‌افتد و چه باید کرد؟

کاربر فوق غیرفعال می شود. جهت فعال سازی کارپوشه وی، ذینفعان می‌بایست به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT مراجعه نموده و با طی مراحل قانونی نام کاربری وی را برای مدت معینی فعال نمایند.

7) ورود دومرحله‌ای چیست و چگونه می‌توان آن را فعال نمود؟

برخی کاربران نیاز به اعمال امنیت بالا به کارپوشه خود دارند برای این منظور کاربران فوق می‌توانند به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT مراجعه نمایند و درخواست فعال سازی ورود دومرحله‌ای برای کارپوشه خود بنمایند.
در این روش کاربران پس از ورود نام و رمز عبور یک کد 5 رقمی با پیامک دریافت می‌کنند که با ورود این کد در صفحه ورود سیستم کارپوشه ملی ایرانیان می‌توانند وارد کارپوشه خود شوند.

8) آیا می‌توان نامه‌های دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟

خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه می‌تواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوست‌هایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار می‌گیرد.

9) در صورتی که نامه ای را به اشتباه حذف کنیم چه می‌توان کرد؟

در صورت حذف نامه‌ها دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

10) درصورتی که مهلت پاسخگویی به نامه دریافتی گذشته باشد چه می‌شود کرد؟

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط سازمان ارسال‌کننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.

11) آیا می‌توان از طریق تلفن همراه نیز به سیستم واردشده و نامه‌های دریافتی را مشاهده نمود؟

بله این امکان وجود دارد.

12) آیا نامه‌های دریافتی تا همیشه در کارپوشه کاربر در دسترس خواهند بود؟

خیر نامه‌ها در صورتی که مشاهده شده و پاسخ داده شده باشند در بازه‌های زمانی معین، توسط سیستم حذف می‌گردند.

13) آیا کاربر می‌تواند کارپوشه خود را حذف یا غیرفعال نماید؟

خیر. این امکان وجود ندارد.

14) در صورت عدم دریافت رمزعبور پس از 24 ساعت از ثبت درخواست به صورت غیرحضوری چه باید کرد؟

در صورت عدم دریافت پاسخ به یکی از دفاتر کارگزاری معرفی شده مراجعه کنید.

15) آیا استفاده از خدمات سیستم کارپوشه ملی ایرانیان مشمول هزینه است؟

خیر.

16) آیا پس از ارسال پاسخ به نامه‌ها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟

خیر.

17) چگونه متوجه شوم نامه‌ای در ایران پوشه خود دریافت نموده‌ام؟

برای اطلاع از نامه‌های دریافتی در کارپوشه خود کاربران می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پست یا پیشخوان دولت یا ICT امکان دریافت پیامک یا ایمیل را در کارپوشه خود فعال نمایند. هزینه پیامک‌های ارسالی بر عهده کاربر است.

18) آیا امکان انتقال وجه و واریز قبوض در این سیستم وجود دارد؟

در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

19) آیا در تعداد نامه‌های دریافتی یا ارسالی از طریق این سیستم (به طور روزانه) محدودیتی وجود دارد؟

خیر؛ محدودیتی وجود ندارد.

20) آیا امکان استفاده از خدمات ایران پوشه در خارج از کشور وجود دارد؟

بلی؛ در خارج از کشور نیز امکان استفاده از آن برای کاربران میسر می‌باشد.

21) شرایط اختصاص ایران پوشه برای اتباع خارجی چگونه است؟

اتباع خارجی نیز می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر کارگزاری سامانه مراجعه کرده و شناسه و رمز عبور خود را دریافت کنند.

سامانه نو آفرین

به شماره تلفن و آدرس ایمیل خود دسترسی ندارم تا نام کاربری خود را تایید کنم.

از قسمت ثبتنام در سایت، مجددا با آدرس ایمیل دیگر، ثبتنام نمایید. توجه کنید که به آدرس ایمیل جدید اعلامی، دسترسی داشته باشد. از این پس ، نام کاربری شما، آدرس ایمیل جدید اعلامی شما خواهد بود.

در هنگام ثبتنام با پیغام "شماره تلفن مد نظر شما قبلا ثبت نام کرده است" مواجه میشوم.

در صورتی که اطلاعات خود را بطور صحیح وارد میکنید، امکان دارد شخصی قبلا با کدملی و شماره همراه شما ثبتنام کرده باشد.

در هنگام ثبتنام با پیغام "اطلاعات شماره ملی و شماره همراه وارد شده مطابقت ندارد" مواجه میشوم.

برای ثبتنام در سایت لازم است شماره همراه وارد شده به نام شخصی باشد که کد ملی وی وارد میشود، دقت نمایید اطلاعات وارد شده صحیح باشند.

در هنگام تکمیل فرمهای سایت با پیغام "نام و نام خانوادگی وارد شده با کد ملی مطابقت ندارد" مواجه میشوم.

توجه کنید که اطلاعات خود را دقیقا مطابق رسمالخط کارت ملی خود وارد نموده و از کیبورد فارسی استفاده مینمایید

در هنگام تکمیل فرمهای سایت با پیغام " پاسخی از سامانه ثبت احوال دریافت نشد. لطفا مجددا اقدام نمایید" مواجه میشوم.

در آن لحظه ارتباط با سرویس ثبت احوال قطع میباشد، لطفا مجددا تلاش نمایید و در صورت مواجه شدن مجدد با این پیغام، در زمان دیگری امتحان نمایید.

در هنگام تکمیل فرمهای سایت با پیغام " خطای ارتباط با سرویس پست- لطفا کدپستی را به درستی وارد نمایید" مواجه میشوم.

در قسمت کدپستی و آدرس، لازم است اطمینان حاصل نمایید تا کدپستی صحیح خود را وارد میکنید

-میخواهم برخی از موارد پروفایل خود را اصلاح نمایم.

پس از ورود به سایت، از منو، گزینه "تغییر پروفایل" را انتخاب نمایید.

ایمیل یا پیامک تایید نام کاربری برای من نیامده است.

پاسخ: از قسمت ثبتنام در سایت، مجددا با آدرس ایمیل دیگر، ثبتنام نمایید. توجه کنید که به آدرس ایمیل جدید اعلامی، دسترسی داشته باشید و از این پس ، نام کاربری شما، آدرس ایمیل جدید اعلامی شما خواهد بود.

-نام کاربری خود را تایید کردهام، اما در سایت نمیتوانم وارد شوم.

پاسخ: از گزینه "فراموشی رمز عبور" استفاده نمایید.

صدور گواهی امنیت برای آزمایشگاه ها

روال ارزیابی در این زیر خدمت به چه شکل می‌باشد؟

  1. ایجاد درخواست پروانه برای یک گرایش خاص در داخل سامانه  و تکمیل فرم های ارزیابی در کارتابل شخصی توسط متقاضی
  2. بررسی مدارک متقاضی و ارسال لیست نواقص برای آن توسط  سامانه و به کارتابل شخصی متقاضی
  3. تکمیل نواقص و ارسال مجدد آنها در کارتابل شخصی توسط متقاضی
  4. بررسی نهایی مدارک و انجام مصاحبه یا بازدید در صورت لزوم
  5. اعلام نتیجه ارزیابی به متقاضی و صدور پروانه در صورت قبولی

روال دریافت پروانه فعالیت پس از قبولی در ارزیابی به چه صورت می‌باشد؟

  1. اعلام نتیجه از طریق سامانه https://nama.ito.gov.ir 
  2. دریافت تعهد نامه از سامانه https://nama.ito.gov.ir  توسط متقاضی و چاپ آن
  3. ثبت نسخ در دفترخانه اسناد رسمی
  4. تحویل نسخه های رسمی تعهد نامه به اداره کل نما در تهران برای متقاضیان استان تهران و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ها
  5. تحویل پروانه فعالیت به نماینده متقاضی و دریافت رسید.

ارائه مدارک شرکت های مستقر در استان ها از چه طریقی انجام میشود؟

از طریق ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها که برای مشاهده آدرس و تلفن آنها به  پرتال نما مراجعه نمایید. 

اعطای پروانه فعالیت چه مدت پس از درخواست تعیین صلاحیت صورت خواهد گرفت؟

حداقل دو ماه پس از تحویل مدارک .

اعضای هیات مدیره می توانند جز نفرات اصلی باشند؟

با داشتن شرایط لازم مانعی وجود ندارد.

آیا یک شرکت می تواند همزمان متقاضی دریافت پروانه ارائه در چهار حوزه خدمات افتا باشد؟

با رعایت الزامات مندرج در راهنما مانعی وجود ندارد.

آیا برای ارسال درخواست ها محدودیت زمانی وجود دارد؟

خیر. محدودیتی برای ارسال درخواست ها وجود نداشته و فرایند ارزیابی به طور مستمر می باشد.

آیا فرایند ارزیابی برای بار اول و تمدید پروانه متفاوت است؟

در حال حاضر شاخص های ارزیابی برای هر دو حالت یکسان بوده، با این تفاوت که در هنگام تمدید پروانه، عملکرد شرکت در یکسال گذشته نیز موثر خواهد بود.

آیا می توان فرم های ارزیابی تکمیل شده الکترونیکی را از طریق اینترنت ارسال نمود؟

در حال حاضر تحویل مدارک فقط به صورت حضوری انجام میشود.

آیا می توان فرم های ارزیابی تکمیل شده کاغذی را از طریق پست، پیک، کارپرداز و ... ارسال نمود؟

در حال حاضر با توجه به نیاز به بررسی شکلی مدارک، لازمست نماینده مطلع شرکت، جهت دریافت رسید تحویل کامل مدارک و یا اعلام حضوری نواقص آن به همراه معرفی نامه به اداره کل نما مراجعه نماید.

آیا این امکان وجود دارد شرکت هایی که به تازگی وارد عرصه ارائه خدمات سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) شده اند، بتوانند رتبه 1 دریافت نمایند؟

خیر. برای دریافت رتبه 1 نیاز به داشتن تجربه و قراردادهای مرتبط با موضوع سیستم مدیریت امنیت اطلاعات می باشد.

آیا برای دریافت و پر نمودن فرم های ارزیابی، نیاز به نصب نرم افزار خاصی است؟

فرم¬های ارزیابی در قالب نرم افزار Infopath از مجموعه نرم افزاری office Microsoft طراحی شده که لازمست پس از دریافت فرم ها از سایت و تکمیل آن ها مطابق دستورالعمل به صورت حضوری توسط نماینده مطلع شرکت به اداره کل نما ارائه شود.

ارائه گواهی فعالیت آزمایشگاه در حوزه ارزیابی امنیتی محصولات faq

ارائه مدارک آزمایشگاه‌های مستقر در استان‌ها از چه طریق انجام می‌شود؟

از طریق ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استان‌ها این فعالیت انجام می‌شود.

آیا یک آزمایشگاه می‌تواند هم‌زمان متقاضی انجام فعالیت در چند حوزه کاری باشد؟

بله، با توجه به قابلیت انجام کار توسط آزمایشگاه، حوزه کاری فعالیت آزمایشگاه در چند حوزه قابل تعریف است.

آیا فرآیند ارزیابی آزمایشگاه برای بار اول و تمدید گواهی متفاوت است؟

شاخص‌های ارزیابی در حال حاضر برای هر دو حالت یکسان است ولی هنگام تمدید، گواهی فعالیت عملکرد آزمایشگاه در یک سال گذشته نیز مؤثر خواهد بود.

آیا برای دریافت و پر کردن فرم‌های ارزیابی آزمایشگاه نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی است؟

بله، فرم‌های ارزیابی در قالب نرم افزار Infopath از مجموعه نرم‌افزاری Microsoft Office طراحی شده‌اند.

ارائه گواهی ارزیابی امنیتی faq

ارائه مدارک آزمایشگاه‌های مستقر در استان‌ها از چه طریق انجام می‌شود؟

از طریق ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استان‌ها این فعالیت انجام می‌شود.

آیا یک آزمایشگاه می‌تواند هم‌زمان متقاضی انجام فعالیت در چند حوزه کاری باشد؟

بله، با توجه به قابلیت انجام کار توسط آزمایشگاه، حوزه کاری فعالیت آزمایشگاه در چند حوزه قابل تعریف است.

آیا فرآیند ارزیابی آزمایشگاه برای بار اول و تمدید گواهی متفاوت است؟

شاخص‌های ارزیابی در حال حاضر برای هر دو حالت یکسان است ولی هنگام تمدید، گواهی فعالیت عملکرد آزمایشگاه در یک سال گذشته نیز مؤثر خواهد بود.

آیا برای دریافت و پر کردن فرم‌های ارزیابی آزمایشگاه نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی است؟

بله، فرم‌های ارزیابی در قالب نرم افزار Infopath از مجموعه نرم‌افزاری Microsoft Office طراحی شده‌اند.

دولت همراه

برای نصب اپلیکیشن دولت همراه چه کار باید بکنیم؟

نصب نرم افزاردولت همراه توسط کاربر از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند و یا از طریق لینک‌های معرفی‌شده در سایت دولت همراه https://mob.gov.ir/ صورت می‌پذیرد. نصب و راه‌اندازی از سایر منابع معرفی نشده مورد تأیید این پرتال نمی‌باشد.

برای دریافت خدمات دولت همراه نیاز به چه مدارکی می‌باشد؟

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار دولت همراه بدون نیاز به ارائه مدرک خاصی امکان‌پذیر است؛ اما جهت استفاده از خدمات دولتی نیازمند احراز هویت می‌باشد که این امر از طریق سامانه شاهکار و عندالزوم دیگر سامانه‌های موجود و به صورت درون برنامه‌ای انجام می‌پذیرد.

چه خدماتی را می توان از اپلیکیشن دولت همراه دریافت نمود؟

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدمات‌دهی نمی‌نماید،  لذا تنها خدماتی را ارائه می‌نماید که دستگاههای دیگر اقدام به انتشار آنها در این سامانه نمودهاند. همچنین مسئولیت صحت اطلاعات و استعلامات به عهده دستگاه متولی می‌باشد.

بستر ملی کاتالوگ داده

ساز و کار شناسایی و نحوه صحت سنجی مجموعه داده های قابل بارگذاری در سامانه چگونه است؟

نظر به سیاست ها و ملاحظات داخلی دستگاه ها، مسئولیت شناسایی داده های قابل انتشار در سامانه و همچنین صحت و سقم اطلاعات بر عهده دستگاه متولی یا انتشار دهنده داده می باشد.

سامانه قابلیت پشتیبانی چه فرمت هایی از اطلاعات را داراست؟

سیاست سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور، پوشش تمام فرمت های باز می باشد. در زیر تعدادی از فرمت های تحت پوشش ارائه شده است:

Text JSON GeoJSON MapInfo TAB KML GML

GeoTIFF TIFF PNG JPEG RAR ZIP

XLS OGC WMS DWG DOCX PDF ESRI Shapefile

نحوه عضویت در سامانه به چه صورت است؟ و چه افرادی امکان عضویت در سامانه را دارند؟

کاربران سازمانی از طریق ارسال نامه رسمی همراه با معرفی نماینده و مشخصات شخص مربوطه (شامل نام و نام خانوادگی، شماره سازمانی، سمت و ایمیل) می توانند حساب کاربری دریافت و اقدام به بارگذاری داده نمایند. لازم به ذکر است در حال حاضر امکان عضویت در سامانه برای افراد حقیقی (غیر سازمانی و مستقل) وجود ندارد و می توانند از طریق دسترسی به سامانه، داده های موجود را جستجو و مشاهده کنند.

روش های اخذ داده از سازمان ها به چه صورت است؟

روش های دریافت اطلاعات به سه دسته کلی طبقه بندی می شوند:

1. بارگذاری مستقیم داده ها در سامانه

2. استفاده از لینک URL مربوط به داده

3. اخذ داده با استفاده از وب سرویس های مکانی و غیرمکانی

نحوه تماس با تیم پشتیبانی سامانه چگونه است؟

برای تماس با تیم پشتیبانی می توانید با پست الکترونیکی سامانه به آدرسdatagov@iran.ir  و یا با شماره تلفن های 84802114 (021)،  84802115 (021) و 84802116 (021) تماس حاصل فرمایید.