ادارات کل ستادی

اداره کل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات

ریاست: مهندس سعید جهانی

تلفن: 88115393
فکس: 88115393
پست الکترونیکی:

اجرای سیاست های کلان سازمان در حوزه سازمان الکترونیک با توجه به اسناد بالادستی، آیین نامه ها و مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذی صلاح.

تعیین اهداف کمی و کیفی سازمان در راستای تحقق دولت الکترونیک.

عرضه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی.

ایجاد داشبرد مدیریتی برای مدیران ارشد سازمان به منظور دسترسی به آخرین وضعیت فعالیت های اصلی سازمان در هر لحظه.

سازماندهی، پشتیبانی و به روزرسانی سیستم های اتوماسیون اداری و سایر سیستم های عمومی و اختصاصی و یکپارچه سازی آنها.

برنامه ریزی، مطالعه و اقدامات لازم در جهت استقرار سیستم های بدون کاغذ در سازمان.

توسعه فراگیر و همه جانبه سیستم های کاربردی مورد نیاز سازمان و بررسی نیازها و تقاضاهای دریافتی از سایر واحدها و ارایه خدمات لازم در این زمینه.

پیش بینی و برنامه ریزی به منظور تجهیز، پشتیبانی، نگهداری و استفاده بهینه از سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز.

تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل های بهره برداری از تجهیزات انفورماتیکی.

طراحی، ایجاد و نگهداری جایگاه اینترنتی و اینترانتی سازمان.

مدیریت رفع نواقص و کاستی های سیستم های موجود.

 اجرای طرح های تبدیل و ارتقاء سیستم های رایانه ای و نرم افزار.

ارایه طرح جامع امنیت شبکه و اطلاعات با توجه به مصوبات، آیین نامه ها و قوانین و مقررات ابلاغی از مراجع ذیصلاح

تجزیه و تحلیل شبکه و تعیین مخاطرات امنیتی و ارایه راه حل.

ارایه راه حل ها برای کاهش آسیب پذیری، تهدیدات و ریسک ها.

طراحی ساختار مطمئن برای شبکه.

تعیین تجهیزات و فناوری های امنیتی مورد نیاز.

تدوین و نظارت بر اجرای طرح مزایده تجهیزات شبکه.

تدوین و ابلاغ ضوابط امنیتی مربوط به اتصال رایانه ها و شبکه دستگاه اجرایی به شبکه های خارج از دستگاه و نظارت بر حسن اجرای آن.

ثبت کاربران، مدیریت دسترسی و بازنگری در حقوق دسترسی کاربران .

حفاظت از دسترسی غیرمجاز به سرویس های شبکه.

ایجاد و پیاده سازی خط مشی برای کار از راه دور.

حفاظت از داده ها و حریم خصوصی کاربران.

آگاهی رسانی به کاربران شبکه در خصوص روش های جدید نفوذ به سیستم ها و روش های مقابله با آن.

اعمال تغییرات لازم در سیستم امنیتی شبکه به منظور مقابله با تهدیدهای جدید.

مرور روزانه log فایروال ها، مسیریاب ها، تجهیزات گذرگاه های ارتباط با سایر شبکه ها و سرویس دهنده های شبکه داخلی و اینترنت دستگاه، به منظور تشخیص اقدامات خرابکارانه و تهاجم.

بررسی و در صورت نیاز، انتخاب، خرید و تست نرم افزار ضدویروس مناسب و کاراتر برای ایستگاه های کاری و سرویس دهنده های شبکه دستگاه به صورت دوره ای.

مانیتورینگ ترافیک شبکه (در حیطه مانیتورینگ مجاز).

نظارت بر خرید سخت افزار و نرم افزارهای دستگاه اجرایی به منظور انطباق با سیاست های امنیتی-حفاظتی.

رفع اشکالات تشخیص داده شده در عملکرد سیستم امنیتی.

ثبت، رهگیری و مقابله با تلاش های موفق و ناموفق ورود به سیستم های موجود و بررسی علل آنها.

 

مشاهده کامل

اداره کل حقوقی

ریاست: دکتر بهناز احمدوند

تلفن: 88498417
فکس: 88114354
پست الکترونیکی:

اهتمام در جهت ایجاد و ارتقاء ارتباطات دوسویه و تعاملات فی مابین سازمان و مراجع قانونگذاری و اجرایی کشور.

ایجاد تعاملات دوسویه فی مابین سازمان و مجلس و اعمال رایزنی جهت حل و فصل امور سازمان.

تهیه و تدوین مجموعه تنقیح شده از قوانین و مقررات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات با همکاری دفتر حقوقی وزارت مطابق با ضوابط ابلاغی از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور.

راهبری و هدایت امور مربوط به تهیه و تنظیم کلیه بخشنامه ها، دستورالعملها، ضوابط و نظامنامه ها و عناوین مشابه که توسط رئیس سازمان یا مدیران ذیصلاح ارجاع می شود.

تهیه و تنظیم لوایح و یا مصوبات مورد نیاز سازمان برای طرح در مراجع مربوطه.

دفاع از آیین نامه ها، تصویب نامه ها و سایر مصوبات داخلی سازمان در مراجع مختلف.

دفاع‌ از ط‌رحها و لوایح‌ به‌ اقتضا مصالح‌ و منافع‌ سازمانی‌.

هدایت و نظارت عالی بر فعالیتهای حقوقی بخشهای مختلف سازمان در چارچوب قوانین و مقررات به منظور حفظ منافع سازمان.

دفاع از حقوق سازمان در مقابل شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

پشتیبانی حقوقی از کمیسیونها، شوراها و مجامعی که سازمان عضو آن میباشد.

جمع آوری و انتشار نظریات حقوقی در زمینه فناوری اطلاعات.

بررسی و  اظهار نظر در خصوص تأیید قراردادهای مورد نیاز ادارات و واحدهای تابعه سازمان.

رسیدگی به پرونده های املاک و ساختمانهای سازمان و پرونده های دعاوی حقوقی در این رابطه.

تهیه و تنظیم، بررسی و اظهارنظر درباره قراردادها و پروتکل های همکاری سازمان با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه های مربوطه.

اخذ تعهد نامه رسمی، ضمانتنامه بانکی یا وثیقه ملکی و فک وثیقه، فسخ ضمانتنامه های بانکی و سایر تعهدات .

همکاری در اجرای امور حقوقی مربوط به مناقصه ها و مزایده ها و قراردادهای سازمان.

ارائه راه حل های قانونی منطبق بر قوانین و مقررات به ادارات سازمان در موارد حقوقی قضائی اداری و استخدامی ثبتی و غیره .

انجام امور مربوط به مستند سازی اموال منقول و غیر منقول سازمان بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و همکاری با مبادی ذیربط در این خصوص.

اقامه و دفاع از دعاوی له و علیه سازمان در محاکم عمومی و انقلاب دادگستری جمهوری اسلامی ایران.

رسیدگی به اختلاف بین ادارات و واحدهای تابعه سازمان از جهت تداخل وظائف قانونی و همچنین اختلافهای مالی و قراردادی و اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای حقوقی مشخص جهت حل و فصل آن.

تهیه و تنظیم شکوائیه و لایحه دفاعیه در پاسخ به دعاوی و شکایات مطروحه علیه اقدامات و تصمیمات سازمان در دیوان عدالت اداری.

مشاهده کامل

دفتر رییس سازمان، روابط عمومی و امور بین‌الملل

ریاست: دکتر امیر قدیری

تلفن: 88498402
فکس: 88498403
پست الکترونیکی:

اجرای خط مشی های حوزه ستادی رئیس سازمان در زمینه های مصوبات هیات عامل سازمان .

زمینه سازی در راستای برقراری ارتباطات مورد نیاز رئیس سازمان و اعضاء هیات عامل در امور درون سازمانی و برون سازمانی در چهارچوب قوانین و دستورالعملهای قانونی سازمان .

مدیریت مکاتبات وارده و صادره در حوزه ستادی ریاست سازمان.

تهیه و تنظیم گزارشهای لازم پیرامون مطالب مهم روزانه جهت ارائه به ریاست سازمان و اعضاء هیات عامل.

پیگیری دستورهای صادره از طرف رئیس سازمان و اعضاء هیات عامل به اشخاص و مؤسسات ذیربط.

نظارت بر نحوه مصرف تنخواه گردان و کنترل هزینه ها و خریدهای ضروری و فوری دفتر رییس سازمان و سایر موارد مربوطه.

برنامه ریزی و ایجاد شرایط و امکان تولید، ثبت و نگهداری اسناد بصورت نسخ الکترونیکی و ایجاد نسخ پشتیبان جهت استفاده آسان کاربران از اسناد.

فراهم نمودن مقدمات تشکیل جلسات ریاست سازمان و هیأت عامل و تنظیم صورتجلسات و پیگیری مصوبات این جلسات.

برگزاری کمیته معاملات جهت انجام کلیه مراحل انجام معاملات و مناقصات سازمان و پیگیری تصمیم های اخذ شده تا مراحل نهایی کار .

بررسی چگونگی انطباق اسناد دریافتی با قوانین معاملات دولتی و ارائه گزارشات لازم به مسئولین مربوطه .

نظارت بر عملیات، معاملات و کلیه فعالیتهای مالی سازمان .

انجام هماهنگی لازم، کنترل، نظارت و هدایت مستمر ادارات کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانها، بمنظور توسعه خدمت رسانی در حوزه فناوری اطلاعات.

نهادینه سازی فرهنگ به اشتراک گذاری دانش در سازمان و استفاده از بانک دانش و سیستم مدیریت دانش به منظور بهبود وظایف و خدمات.

ساماندهی دانش‌های تولید شده حین فرآیندهای کاری شامل: جمع‌آوری، ارزیابی، دسته‌بندی و بازیابی آنها در جهت تولید بانک دانش.

اخذ، نظم‌دهی، دسته بندی و طبقه‌بندی مستندات دانشی سازمان و نمایش جایگاه و ساختار دانشی و روند رشد آن.

سیاستگزاری‌، برنامه‌ریزی‌ و کاربرد شیوه‌ها و برنامه‌های‌ مناسب‌ برای‌ انعکاس‌ اهداف‌، سیاستها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مواضع‌ سازمان‌ به‌ مخاطبان‌، رسانه‌ها و جامعه‌.

برنامه ریزی و اقدام به منظور ارتقاء کیفیت فعالیتهای تبلیغاتی، انتشاراتی، ارتباطی و ارشادی سازمان.

تدوین‌ و اجرای‌ طرح‌ جامع‌ تبلیغات‌ برای‌ فضاسازی‌ فرهنگی‌ و تبلیغی سازمان .

نقد و بررسی‌ بازتاب‌ فعالیتهای‌ سازمان‌ در نظر اقشار مردم‌ بویژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاهها از یکسو و مدیران‌ و کارکنان‌ از سوی‌ دیگر و انعکاس‌ گزارش‌ آن‌ به‌ مدیریت‌. انعکاس جهت پاسخگویی درصورت لزوم. 

انجام امور تشریفات (استقبال ، مشایعت ، پذیرایی و ... ) از مقامات و میهمانان سازمان.

انجام برنامه های فرهنگی ، تبلیغی وهنری با هماهنگی و همکاری با شورای فرهنگی و شورای هماهنگی روابط عمومی های وزارت.

تدوین سیاست‌های کلان تعاملاتی با مراجع و سازمان‌های بین‌المللی اینترنت .

حضور در جلسات خارج از کشور و انجام مذاکرات با سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های مشابه و همایش‌های بین‌المللی.

پیشنهاد سیاست‌ها در حوزه مدیریت اینترنت به GAC و شرکت در جلسات برگزار شده در GAC و سایر سازمان‌های بین‌المللی سیاست‌گزار در حوزه مدیریت توسعه اینترنت.

همکاری با محاکم قضایی داخلی و بین‌المللی از جمله شوراهای حل اختلاف جرایم رایانه‌ای و اینترنتی  و WIPO برای در اختیار قرار دادن اسناد و مدارک قضایی.

ایجاد تعامل با کشورهای دیگر و شرکتهای خصوصی جهت جذب سرمایه و همچنین نیازسنجی اقتصادی در خصوص نیازهای فعلی مطروحه در بخش IT.

ایجاد هماهنگی های لازم برای استقبال، پذیرایی، اسکان، انجام ملاقاتهای رسمی و غیررسمی، هماهنگی جلسات و بدرقه میهمانان خارجی سازمان.

بررسی و انجام مطالعات لازم به منظور اصلاح ساختار سازمانی در تطبیق با برنامه ها، سیاستها، ضوابط و مقررات مربوطه.

مطالعه و بررسی مستمر سازمان و وظایف به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف میان واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف.

تعیین تعداد و عناوین پستهای سازمانی مورد نیاز و حذف موانع و نارسائی های تشکیلاتی.

بررسی و تهیه و تنظیم نمودار تشکیلاتی، اهداف، شرح وظایف و سازمان تفصیلی با رعایت ضوابط ساختار سازمانی ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و ارائه پیشنهادهای لازم و مراقبت در حسن اجرای تشکیلات مصوب.

بررسی پیشنهادهای واصله از واحدهای مختلف سازمان در خصوص ایجاد و حذف سطوح و پستهای سازمانی و تأمین پستهای مورد نیاز و ارائه تغییرات تشکیلاتی پیشنهادی به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور.

انجام بررسی های لازم به منظور بهینه سازی ساختار، ترکیب نیروی انسانی و ارائه پیشنهادهای لازم به کمیسیون تحول اداری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور.

بررسی و انجام مطالعات مستمر در خصوص نارسایی ها و مشکلات مربوط به سیستم ها، فرآیندها و روش های اختصاصی مشترک و عمومی و ارائه راهنمایی و مشاوره و برنامه ریزی برای اصلاح و بهسازی آنها با همکاری واحدهای ذیربط.

مطالعه، تهیه و تدوین فرمها و کنترل فرمهای اداری، مالی، پشتیبانی و اختصاصی، کد گذاری، اصلاح و بهنگام سازی آنها.

تعیین و پیشنهاد اولولیت های اصلاح روشها، رویه ها و فرآیندهای انجام کار سازمان به کمیسیون تحول اداری در جهت ارتقاء بهره وری، کارایی و رضایت ارباب رجوع و کاهش هزینه ها.

مهندسی مجدد، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و روشهای انجام کار سازمان.

شناخت میزان بهره وری منابع شامل منابع انسانی، فیزیکی، مالی و ...... در سازمان؛ بررسی علل پایین بودن بهره وری منابع و آسیب شناسی آن.

جمع بندی، تهیه و ارائه گزارشهای نوبه ای از چگونگی وضعیت بهره وری سازمان برای انعکاس به مراجع ذیربط.

انجام مطالعه و برنامه ریزی جامع به منظور توسعه و ترویج مفاهیم تحول و انجام فعالیتهای ستادی و پشتیبانی مربوط.

مطالعه، برآورد و پیشنهاد بودجه، اعتبارات و منابع مورد نیاز طراحی و برنامه های نوسازی و ایجاد تحول سازمانی .

نظارت و پیگری اجرای مصوبات و بخشنامه هایی که در راستای ایجاد تحول سازمانی به تصویب مراجع ذیربط رسیده است و ابلاغ گردیده است.

انجام امور کمیسیون تحول اداری سازمان.

مشاهده کامل