سوالات متداول
توسعه زیرساخت ملی هویت فضای مجازی
سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) سامانهای امن برای تضمین صحت اطلاعات هویتی کاربران است. این سامانه توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و واسطی امن برای ارائه خدمت به کاربران و کسبوکارها(نهاد متکی) می باشد. کاربران این اطمینان را خواهند داشت که اطلاعات ارائه شده به این سامانه محرمانه بوده و بدون اجازه آنها در اختیار کسبوکارها قرار نمی گیرد. کسبوکارها نیز میتوانند از صحت اطلاعات اعلامی توسط کاربران اطمینان حاصل نمایند.
سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی در فاز اول به کسبوکارها کمک میکند تا هویت ادعایی افراد را با خصیصههای هویتی آنها تطبیق دهند. این سامانه بین کاربر و کسب و کار قرار میگیرد و کاربران به جای آنکه اطلاعات هویتی خود را به کسبوکار بدهند در این سامانه وارد میکنند. در صورت صحت اطلاعات اعلامی توسط کاربر، این امر به اطلاع کسبوکار رسیده و مجوزی با محدودیت زمانی مشخص برای ارائه خدمات صادر میشود. این مجوز که به آن توکن نیز گفته میشود در شرایط مخاطرهانگیز و عدم اطمینان، با درخواست نهادمتکی، کاربر و یا از طریق استعلامات انجام شده توسط خود سامانه لغو میگردد. برای مثال کاربر برای جلوگیری از هرگونه سرقت هویت یا سوء استفاده از هویت و مجوزهای خود در سامانه میتواند توکنهای صادر شده را لغو نماند. همچنین در صورتی که سیمکارت کاربر واگذار شود تمامی مجوزهای صادر شده بر مبنای آن سیم کارت به صورت خودکار باطل خواهند شد.
- حرکت به سمت ساماندهی نظام احراز هویت مطابق با (نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور)
- کاهش مخاطرات ناشی از جمعآوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی
- ارایه دسترسی یکپارچه، کنترل و مدیریت شده و با واسطه به اطلاعات هویتی پایه و غیر پایه موجودیتها در فضای مجازی کشور
- نظارت و پایش متمرکز و فراهم نمودن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذیصلاح
- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی : تامین کننده شناسه معتبر تطبیق کد ملی با شماره موبایل
- سازمان ثبت احوال کشور: تامین کننده شناسه معتبر برای اشخاص حقیقی (اتباع ایرانی)
- وزارت کشور: تامین کننده شناسه معتبر برای اتباع غیر ایرانی
- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: تامین کننده شناسه معتبر برای اشخاص حقوقی
- شرکت ملی پست جمهوری اسلامی: تامینکننده شناسه معتبر نشانی اشخاص
- بانک مرکزی: تامینکننده شناسه معتبر مالکیت حساب کارت
- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی: تامینکننده شناسه معتبر وسایل نقلیه (خودرو، موتور)
- شرکتهای ارایه دهنده خدمات احراز هویت
- مراکز میانی صدور گواهی امضا
- logo به فرمت png یا jpg: این تصویر باید مربوط به برند شما باشد. دقت کنید لوگوی شرکت مد نظر نیست. ارتفاع این عکس حداکثر 64 پیکسل و حجم آن حداکثر 50K باشد. دقت بفرمایید این تصویر در پس زمینهای با رنگ سرمهای تیره نشان داده خواهد شد. لذا جهت نمایش مناسب، لوگویی را ارسال کنید که ترکیب رنگ آن مطابقت بیشتری با این پس زمینه دارد.
- IP Valid : در فرآیند احراز هویت دو سرویس وجود دارد که از نهادهای متکی (سرور کسب و کارها) فراخوانی میشوند که بر روی آدرس این دو سرویس محدودیت اعمال شدهاست و فقط بر روی یک IP معتبر و ثابت از سوی کسب و کار پاسخ داده خواهد شد. لذا لازم است این IP در زمان ثبت نام اعلام شود.
- اطلاعات سرویس شاهکار: شامل نام کاربری، گذرواژه و کد.
- آدرسهای بازگشت (redirect_uri): آدرسی در سامانه کسب و کار که در انتهای فرآیند احراز هویت، کاربر به آن هدایت میشود. دقت کنید در زمان ثبت نام کسب و کار میتواند بیش از یک مورد آدرس بازگشتی داشته باشد، اما در هر بار شروع فرآیند احراز هویت، فقط یکی از آدرسها قابل ارسال میباشد (به صورت معمول هر کسب و کار یک آدرس بازگشت دارد).
برای اتصال به سامانه سماوا و دریافت توکن برای هر کاربر، فرآیندی شامل مراحل زیر طراحی شدهاست. دقت کنید طی یک مرحله کسب و کار شناسایی میشود و بعد از آن نوبت به شناسایی کاربر (مشتری یا خدمت گیرنده کسب و کار) میرسد:
- مرحله اول (شناسایی کسب و کار): سرویس شناسایی کسب و کار را فراخوانی میشود
- مرحله دوم (درخواست شناسایی کاربر): کاربر به سامانه سماوا هدایت (redirect) میشود.
- مرحله سوم (عملیات شناسایی کاربر): عملیات شناسایی کاربر در سامانه سماوا.
- مرحله چهارم (بازگرداندن کاربر به سامانه کسب و کار): هدایت کاربر به سامانه کسب و کار.
- مرحله پنجم (درخواست توکن): درخواست توکن از سماوا.
- شناسه کلاینت (client-id)
- رمز کلاینت (client-secret)
OAuth2 یک پرتکل امنیتی به شمار میآید که هدف اصلیش را میتوان در امن کردن اطلاعات برنامه مورد استفادهی کاربر و محفوظ نگهداشتن خود اطلاعات کاربر تعریف کرد.
چهار مدل پیادهسازی برای این پرتکل وجود دارد که هرکدام درصد امنیت متفاوتی دارند و براساس همین، هرچه درصد بالاتر برود فرآیند سختتر میشود و این سختی میزانش با دخالت کاربر رابطهی مستقیم دارد.
چهار مدل پیادهسازی عبارتند از :
Client Credentials
Password
Implict
Authorization Code
سامانه سماوا براساس مدل 4 یعنی Authorization Code پیادهسازی شدهاست که امنترین حالت ممکن به حساب میآید.
بله، در قدم اول ارتباط به سرور آزمایشی برقرار میشود، اگر این ارتباط به خوبی صورت گرفت، با تأیید راهبر سامانه سماوا میتوانید به سامانه اصلی متصل شوید.
کافی است کسب و کار، آدرس پایه سرویس مرحله اول که بر روی https://idtest.iran.ir قرار گرفته بود را به https://idbtob.iran.ir تغییردهد. بقیه سرویسها به علت آنکه آدرس پایه آنها در پاسخ سرویس مرحله اول قرار گرفته شدهاست (url_base_b2b) نیازی به تغییر ندارند.
دقت داشته باشید در محیط تستی سامانه سماوا، نیازی نیست آدرس بازگشت بر بستر Https باشد ولی در محیط عملیاتی سماوا حتما باید آدرس بازگشت کسب و کار بر روی بستر Https قرار گرفته باشد.
لازم به ذکر است که ارسال اطلاعات دو بار برای کسب و کار در محیطهای تستی و عملیاتی سماوا انجام میشود.
بله، از طریق ارسال پست الکترونیکی به آدرس id@ito.gov.ir میتوانید درخواست خود را مرقوم نمایید.
ارائه خدمات کسب و کارهای نوپای فاوا
محدودیتی در حداقل یا حداکثر تعدا درخواست وجود ندارد. بجز برای مراکز فضای کار اشتراکی که حداقل درخواست مورد قبول ۵ عدد کد پستی می باشد
کد پستی فضای کار اشتراکی، خدمتی است که به دو هویت فضای کار اشتراکی و شتابدهندهها ارائه میشود. به منظور بهره مندی از این خدمت نیاز است تا پس از دریافت کدنوآفرین و ورود به سامانه، از بخش خدمات، گزینه فضای کار اشتراکی را انتخاب کرده و پس از ورود اطلاعات درخواست شده، نام شرکت ها و یا تیم های مستقر در مجموعه را وارد نمایید. پس از بررسی اولیه توسط سامانه، در صورت تایید، پیامک تاییدیه برای درخواست کننده ارسال می شود و میتوان پس از ورود با سامانه و بخش درخواست کدپستی، اقدام به پرداخت هزینه پستی( بر اساس تعداد کد پستی درخواست شده) نمایند
- خدمت بوم سرمایه برای شرکت ها و تیم های نوپا که به دنبال سرمایه برای پیش برد اهداف خود هستند مناسب میباشد و همچنین سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری بر روی ایدهای جذاب را دارند میتوانند با ثبت نام در ایران نوافرین امکان دسترسی به ایده های سرمایه پذیران ایران نوافرین را داشته باشند
خدمت بوم سرمایه یکی از خدمات سامانه ایران نوافرین در زمینه سرمایه گذاری میباشد. سرمایه پذیر با ثبت ایده خود درسامانه ، ایده خود را در معرض دید سرمایه گذاران قرار میدهند و سرمایه گذاران با بررسی ایده ها در صورت صلاحدید برای سرمایه گذاری بر روی ایده با سرمایه پذیر تماس میگیرند.
ارائه خدمات ایران نوآفرین به هر نوع از ثبت نامی ها در سایت (شرکت نوپا، تیم نوپا، شتابدهنده و...) متفاوت است و تنها خدماتی که ارائه درخواست آن ها فعال است امکان ثبت دارند.
تمامی کاربران و بازدید کنندگان سامانه می توانند از طریق چت آنلاین، ایمیل، بخش تماس با ما و شماره تماس های درج شده در سامانه، اقدام به طرح مشکل خود با پشتیبانی نمایند
در صورتی که اطلاعات ویرایش شده در سامانه، مورد تایید باشد، نهایتا 24 ساعت کاری، تایید نهایی و ثبت در سیستم میشود.
اطلاعاتی که در بخش تکمیل اطلاعات هر هویت وجود دارد، قابل ویرایش است. بدین منظور با ورود به سامانه و کلیک بر روی ایمیل خود( در بالای صفحه) گزینه ویرایش اطلاعات را انتخاب نمایید. سپس در صفحه باز شده، بخش هایی که نیاز به ویرایش دارند را تغییر دهید.
شماره تماس ثبت نام شده و ایمیل در ثبت نام اولیه، به عنوان هویت اصلی کاربر شناخته می شود و امکان تغییر آن وجود ندارد. در صورتی که این اطلاعات به اشتباه وارد شده باشد، میتوانید با ارائه مشکل به پشتیبانی سامانه، اقدام به رفع آن نمایید.
با توجه به تفاوت اطلاعات دریافتی در بخش تکمیل اطلاعات در هر هویت، امکان ویرایش هویت ثبت نام شده (مثلا از تیم نوپا به شرکت نوپا) وجود ندارد. در صورتی که کاربر به اشتباه هویت خود را وارد نموده باشد، ضروری است تا مساله را با پشتیبانی سامانه مطرح نموده تا در خصوص اصلاح درخواست، اقدام شود.
در صورتی که اطلاعات وارد شده نقص نداشته باشد، کدنوآفرین نهایتا 24 ساعت کاری برای کاربر پیامک می شود.
ابتدا با مراجعه به آدرس irannoafarin.ir در قالب یکی از هویت های موجود در سامانه (تیم نوپا، شرکت نوپا، شرکت رشد یافته و...) بر اساس نوع کسب و کار خود ثبت نام اولیه نمایید. سپس با ورود به سامانه و پنل کاربری، اقدام به تکمیل اطلاعات نموده، در صورتی که ثبت نام شما به درستی انجام شده باشد و مدارک ارسال شده به سامانه مورد تایید ادمین سایت قرار بگیرد، کد نوآفرین کاربر، به شماره تماس ثبت شده در ثبت نام اولیه، پیامک خواهد شد. هر کاربر تنها پس پس از دریافت کدنوآفرین، مجاز به استفاده از خدمات است
توسعه زیر ساخت ارائه سرویس در پنجره ملی
شماره تلفن همراه اعلامشده میبایست به نام شخص ثبتنام کننده باشد.
اطلاعات واردشده توسط کاربر میبایست دقیقاً منطبق بر مشخصات شناسنامهای وی باشد. با توجه به اینکه این احراز هویت مبتنی بر وبسرویس ارائهشده توسط سازمان ثبتاحوال کشور انجام میشود، در صورت بروز خطای عدم تطبیق اطلاعات و اطمینان کاربر از صحت اطلاعات هویتی، کاربر میبایست به یکی از دفاتر ثبتاحوال محل سکونت خود مراجعه نماید.
تمامی سازمانهای علاقهمند میتوانند جهت کسب اطلاعات و اخذ مجوزهای لازم با سازمان فناوری اطلاعات ایران مکاتبه نمایند و یا درخواست خود را از طریق پنجره واحد سازمان فناوری اطلاعات ایران (قابلدسترس در پنجره ملی) بهصورت الکترونیکی ارسال نمایند.
هر فرد با کلیه خطوط همراهی که به نام وی است میتواند وارد پنجره ملی شود.
مدتزمان ارائه خدمات داخل سامانه بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شده است.
با توجه به اینکه اطلاعات ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بهصورت برخط از سمت سازمان ارائهدهنده آن سرویس در اختیار کاربران قرار میگیرد لذا مسئولیت اطلاعات ارائهشده با سازمان ارائهدهنده سرویس است. در صورت مشاهده هرگونه اطلاعات ناقص، نادرست یا نیازمند اصلاح لازم است با سازمان مربوطه تماس حاصل شود.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدماتدهی نمینماید. پس تنها خدماتی روی این سامانه به کاربران ارائه میشود که دستگاههای دیگر به این سامانه متصل نمودهاند.
استفاده از سامانه رایگان است لیکن هزینه خدمات ارائهشده توسط دستگاههای اجرایی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متناسب با ماهیت خدمات و سازمان ارائهکننده آن است.
برای ورود به سامانه پس از اولین ثبتنام، تنها یک مرحله بررسی امنیتی در هنگام اجرا وجود دارد که کاربر بایستی پس از وارد کردن کد امنیتی، رمز یکبارمصرف ارسالشده به تلفن همراه خود را وارد نماید. لازم به ذکر است احراز هویت و استعلام شماره موبایل در داخل سامانه انجام شده و نیازی به انجام عملیات اضافه از سوی کاربر وجود ندارد.
استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیاز به هیچ مدرک خاصی ندارد، اما جهت استفاده از خدمات سامانه، لازم است ثبتنام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز جهت احراز هویت کاربر عبارتاند از اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه که حتماً میبایست به نام خود کاربر و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت دادهشده و همزمان با اطلاعات شناسنامهای فرد در سامانه ثبتاحوال تطبیق دادهشده و در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبتنام کاربر انجام نخواهد شد. همچنین ارائه یک کدپستی محل سکونت در زمان ثبتنام اجباری است.
کلیه کاربران میتوانند از طریق آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبتنام نمایند. پس از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیادهسازی و نگهداری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.
سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمانهای دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه است. بهعبارتدیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاههای اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی و جلب مشارکت شهروندان میپردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی در قالب خدمات مستقیم استعلامی و سامانههای ملی استانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به شهروندان ارائه میشود.
سامانه خدمات پیامکی و کددستوری
در راستای وظایف قانونی شورای اجرایی فناوری اطلاعات (مصوبات شماره دو جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به شماره 118793/1 تاریخ 16/07/1399) بهمنظور ساماندهی و یکپارچهسازی راهکارهای تبادل پیام بین مردم و دستگاههای اجرایی، کاهش زمینه تخلفات مبتنی بر تبادل پیام با مردم از جمله جعل، کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفهجویی در هزینههای دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی به ویژه در شرایط بحران و کاهش تردد شهروندان، سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام به ارائه خدمات درخصوص تخصیص سرشماره اختصاصی ذیل سرشماره 4040 و همچنین کددستوری ذیل سر شماره #4* به دستگاههای اجرایی کرده است.
مطابق با ماده 2 مصوبه شماره دو جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات ایران، تمامی دستگاههای اجرایی مکلفاند جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام از قبیل پیامک و نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی، از بستر سامانه پیام ایران استفاده نمایند.
دستگاه ها از دو طریق می توانند از سامانه خدمات پیامکی سامانه خدمات پیامکی استفاده کنند
- دسترسی از طریق پنل پیامکی
- دسترسی از طریق وب سرویس پیامکی
ابتدا دستگاه اجرایی میبایست جهت دسترسی به پنل پیامکی ضمن مکاتبه با سازمان (دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در سامانه پیام ایران به آدرس https://payam.iran.ir ثبت نام کند. پس از اعطای دسترسی درگاه خدمات الکترونیکی سازمان، درخواست دریافت دسترسی پنل و وب سرویس پیامکی را ارسال نماید.پس از بررسی درخواست دستگاه در واحد قراردادها و تایید آن در بخش مربوطه، تعیین سرشماره پیامکی و تخصیص آن به دستگاه اجرایی صورت گرفته، نام کاربری و گذرواژه در احتیار نماینده تام الااختیار معرفی شده از سوی دستگاه اجرایی قرار میگیرد.
سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیادهسازی و نگهداری سامانه خدمات پیامکی و کددستوری است.
در پنل پیامکی به آدرس امکان دریافت خدماتی از قبیل ارسال پیامک به صورت تکی یا گروهی، مشاهده تراکنشهای دستگاه، شارژ باقیمانده و گزارشاتی درخصوص پیامکهای ارسالی را در اختیار نماینده دستگاه قرار خواهد داشت. در ارسال از طریق وب سرویس، ارسال پیامک از طریق فراخوانی وب سرویس سامانه پیامکی از روی بستر PGSB یا GSB امکانپذیر خواهد بود. به عنوان مثال با اتصال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانه پیامکی از طریق سرویس ارائه شده بر بستر PGSB، پیامک کدهای یکبار مصرف ورود به صورت اتوماتیک ذیل سرشماره تخصیص یافته به کاربران ارسال میشود.
در ابتدا نماینده دستگاه اجرایی میبایست جهت ثبت درخواست درخصوص دریافت دسترسی پنل پیامکی، ضمن مکاتبه با دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت معرفی نماینده، نسبت به ثبت نام در سامانه پیام ایران به آدرس https://payam.iran.ir اقدام نماید. سپس از درگاه خدمات الکترونیکی سازمان درخواست خود جهت دریافت پنل سامانه پیامکی را ثبت نماید. پس از بررسی درخواست دستگاه در واحد قراردادها و تایید آن، نسبت به تعیین سرشماره پیامکی و تخصیص آن به دستگاه اجرایی اقدام شده و نام کاربری و گذرواژه سامانه خدمات پیامکی جهت استفاده از سامانه در اختیار نماینده معرفی شده از سوی دستگاه اجرایی قرار میگیرد.
سرشماره پیامکی ذیل 4040 توسط دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی مطابق با الگوریتم خاص به تفکیک هر دستگاه تخصیص داده میشود و متناسب با ماهیت دستگاه و ساختار سلسله مراتبی سایر دستگاههای وابسته، سایر سرشمارههای پیامکی دستگاههای تابعه نیز تعیین میشوند.
پس از تایید نهایی درخواست اتصال به وب سرویس پیامکی، مستند راهنمای فراخوانی سرویس و اطلاعات دسترسی سرویس پیامکی شامل نام کاربری و رمزعبور در سامانه پیام ایران به آدرس https://payam.iran.ir بارگذاری میشود. شایان ذکر است نام کاربری و رمزعبور ارسال شده به دلیل مسائل امنیتی و سایبری صرفاً به مدت 7 روز قابل نمایش است و پس از این میبایست دفتر توسعه دولت الکترونیک اطلاع داده شود. همچنین اطلاعات لازم درخصوص فراخوانی وب سرویس پیامکی نیز از طریق دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی در سامانه پیام ایران بارگذاری میشود و متقاضیان میتوانند از آن استفاده نمایند. شایان ذکر است ارائه این دسترسی صرفاً بعد از اولین ورود ادمین پنل پیامکی به سامانه امکانپذیر است.
در ابتدا دستگاهاجرایی ضمن مکاتبه با دفنر همکاریهای فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه، میبایست نسبت به عقد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت شارژ پنل پیامکی خود اقدام نماید. شارژ پنل پیامکی توسط دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی انجام میشود.
ارسال صورتحساب به دستگاهاجرایی طی مکاتبه دفتر همکاریهای فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان متبوع، با دستگاههای اجرایی صورت میپذیرد. صورتحساب ارسالی توسط سازمان فناوری اطلاعات شامل تعداد پیامکهای ارسال شده توسط دستگاه به تفکیک ماه ارسال و تعرفه اپراتورهای همراه است.
درخواستهای ارسال شده در خصوص خدمات سامانه پیامکی، پس از وارد شدن به کارتابل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی در بازه زمانی بین 7 الی 10 روز کاری و کددستوری در بازه زمانی 20 روز کاری به نتیجه خواهد رسید.
امکان تخصیص چندین سرشماره پیامکی مطابق الگوریتم مشخص به هر دستگاه وجود دارد. لذا نماینده تامالاختیار هر دستگاه در سامانه پیام ایران میبایست فرآیند ثبت درخواست برای هر نام نماینده را در سامانه پیام ایران طی نماید.
امکان تخصیص هر تعداد سرشماره برای نمایندگان و دستگاههای اجرایی جهت ارسال پیامک وجود دارد. بر همین اساس این امکان وجود دارد که سرشمارهها به یک نماینده تخصیص یابد و یا هر یک از سرشمارهها به تفکیک هر نماینده اعطا گردد.
بله. با ایجاد زیردامنه از سامانه خدمات پیامکی میتوان کلیه کاربران یک دستگاه و زیر مجموعههای آن را تحت مدیریت واحد قرار داد. برای این منظور دستگاه متقاضی باید درخواست کتبی خود را به دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی ارسال نماید.
کلیه دستگاههای اجرایی که متقاضی استفاده از کددستوری برای ارائه خدمات خود میباشند میبایست درخواست خود را در سامانه خدمات الکترونیکی https://payam.iran.ir ثبت نمایند.
تخصیص سرشماره کددستوری ذیل سرشماره #4* تعیین میشوند و طبق الگوریتم مشخص، کددستوری مجزا برای هر خدمت در دستگاه اجرایی در نظر گرفته میشود.
استفاده از سامانه خدمات پیامکی از طریق وب سرویس دارای دو مرحله می باشد.
1-دسترسی به بستر GSB یا PGSB
2-دسترسی به وب سرویس پیامکی
لازم به ذکر است به منظور بهرهبرداری از وب سرویس پیامکی نیاز است دستگاهاجرایی به گذرگاه خدمات دولت (GSB) و یا گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) متصل باشد. درغیر اینصورت ابتدا باید دسترسی به GSB ویا PGSB فعال گردد برای این منظور باید نماینده دستگاه درخواست اتصال به GSB ویا PGSB را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس https://payam.iran.ir را ثبت نماید. بنابراین به منظور فراخوانی وب سرویس پیامکی نماینده دستگاه به دو نام کاربری و رمز عبور نیاز دارد. 1) دسترسی به شبکه GSB و یا PGSB 2) دسترسی به وب سرویس پیامکی. در ادامه نماینده دستگاه جهت دسترسی به وب سرویس پیامکی میبایست درخواست خود را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس https://payam.iran.ir ثبت نماید. پس از بررسی درخواست و تایید آن توسط دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی مستند راهنمای وب سرویس و اطلاعات دسترسی شامل نام کاربری و رمزعبور وب سرویس پیامکی در سامانه پیام ایران بارگذاری خواهد شد.
شکایات
برای ثبت شکایت ازطریق زیرمی توان اقدام نمود:
با مراجعه به سایت /https://ito.gov.ir سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق زیرمنو (آیکن) شکایات در پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران و یا از طریق شماره گیری 8113476 و نیز از طریق پست الکترونیکی inspection@ito.gov.ir می¬توانید نسبت به هر یک از "خدمات و کارکنان" سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام نمایید.
نکته: همچنین می¬توانید هر نوع شکایتی از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتید از جمله: (سرعت اینترنت، شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی، مخابرات شهرستانها، دفتر پیشخوان دولت و ...) از طریق سامانه 195 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شماره گیری 195 و یا مراجعه به سایت /https://195.cra.ir و ثبت شکایت خود در این سامانه اقدام نمایید.
- در صورت مشاهده تخلفات احتمالی مرتبط با موضوع فوق در این سازمان می توانید به شرح ذیل با بازرسان ویژه تماس حاصل نمائید.
نشانی پست الکترونیک | تلفن | سمت | نام و نام خانوادگی |
ghaderan@ito.gov.ir | 88115878 | معاون دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد- بازرس معتمد و متخصص | مرتضی قادران |
ravandi@ito.gov.ir | 88115886 | معاون اداره کل حراست-بازرس معتمد و متخصص | هادی راوندی |
e.mohammadi@ito.gov.ir | 88115791 | رئیس گروه امور مجلس دفتر حقوقی-بازرسی معتمد و متخصص | الیاس محمدی |
در صورت مشاهده تعارض منافع احتمالی در مصادیق اعلام شده در این سازمان می توانید به آدرس https://salamatedari.ict.gov.ir/ بخش دریافت گزارشات مردمی مراجعه نمائید.
ایمیل ایران
شما میتوانید با استفاده از نرمافزارهای مدیریت ایمیل مانند اوتلوک اطلاعات خود را دریافت کرده و به حساب mail.ir که دارای تصدیق اصالت نیست وارد و از آن استفاده نمایید، درصورتیکه برای این کار با اشکالاتی روبرو هستید با پشتیبانی تماس گرفته و از کمک آنها بهره بگیرید.
بله پس از تصدیق اصالت شما میتوانید از سرویس ایمیل برای کاربریهای مختلف استفاده کنید. لیکن دسترسی به ایمیل ایران فقط از داخل کشور میسر است.
سرویس ایمیل ایران تحت مالکیت سازمان فناوری اطلاعات، یک سرویس ایمیل برای ارتباط با دولت الکترونیک و همچنین یک سرویس تصدیق اصالت شده داخلی محسوب میشود. این سرویس دارای پشتیبانی بوده و تلاش در جهت ارائه یک سرویس پایدار را هدفگذاری کرده است.
بله در کشور آلمان برای ارتباط با دولت از سرویس ایمیل احراز هویت شده استفاده میشود.
با توجه به اینکه با استفاده از ایمیل ایران میتوانید با سازمانهای دولتی مکاتبه نمایید لذا تصدیق اصالت (احراز هویت) برای جلوگیری از جعل هویت اجباری است، منظور از تصدیق اصالت بررسی اطلاعات هویتی بر اساس سرویسهای شاهکار، ثبتاحوال و ثبتاسناد بهصورت بر خط است.
- بهصورت کلی بر اساس آنکه فرد حقیقی یا حقوقی هستید ثبتنام صورت میگیرد.
- همچنین قابلذکر است جهت ارتباط بین دستگاههای اجرایی میتوان با معرفی نماینده دستگاه اجرایی بهصورت رسمی از طریق سامانه پیام ایران نسبت به درخواست ایجاد ایمیل سازمانی اقدام کرد.
ایمیل حقیقی دارای تصدیق اصالت نیست و به دامنه دیگری با نام mail.ir برای ثبتنام ارجاع میشود. لیکن حقیقی ویژه رایگان در دامنه mail.iran.ir و بر اساس تصدیق اصالت سرویس را ارائه میدهد.
اگر تمایل به داشتن ایمیل احراز هویت شده بر اساس کد ملی خود رادارید میتوانید از دو روش ثبتنام در mail.iran.ir و یا استفاده از سرویس ثبتنام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرسmy.gov.ir اقدام نمایید. درصورتیکه تمایل به تصدیق اصالت ندارید میتوانید جهت ثبتنام به آدرس mail.ir مراجعه نمایید.
برای کاربران قدیمی یک صفحه میانی در زمان ورود فعال میشود که کاربر میتواند با استفاده از آن تصدیق اصالت نماید، قابلتوجه است که این صفحه میانی بهصورت طراحیشده است که تا 3 بار اجازه ورود بدون تصدیق اصالت را به کاربر میدهد، لیکن پسازآن تا تصدیق اصالت امکان ورود نمیدهد.
شما برای ارتباط با دولت از طریق وب میتوانید با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبتنام و به کارپوشه خود جهت ارتباط با دولت دسترسی داشته باشید. همچنین این امکان از طریق سرویس ایمیل نیز بهصورت مستقل برقرار است.
خیر کلیه فرآیند بر خط است و نیاز به حضور فیزیکی ندارد.
این نیاز اجبار نیست و شما میتوانید مستقلاً از طریق سرویس وب ایمیل اقدام نمایید، لیکن استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دولت من باعث تجمیع و راحتی دسترسی به سرویسها میشود.
بله شما میتوانید به بخش راهنمای استفاده از سرویس در همین صفحه مراجعه و از این نرمافزارها که بر اساس پروتکلهای استاندارد عمل مینمایند، استفاده کنید
شما میتوانید مانند فرآیند معمول ارسال ایمیل، در بخش «ارسال به» نام سازمان موردنظر را جستجو و ارسال ایمیل خود را انجام دهید.
بعد از ارسال ایمیل، شما یک ایمیل حاوی شماره نامه ثبتشده دریافت خواهید کرد.
درصورتیکه حساب کارپوشه پیام ایران خود را ساختهاید و سپس اقدام به ارسال ایمیل کردهاید نباید با خطا روبرو شوید، در این صورت لطفاً با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
پس از ساخت حساب کاربری کارپوشه و پس از ارسال ایمیل توسط شما به سازمان مربوطه، پیام شما در بخش اسناد ارسالشده در حساب کاربری کارپوشه قابلمشاهده است.
بهصورت کلی بله، اطلاعات شما در سرویس ایمیل با سرویس کارپوشه پیام ایران همگامسازی میشود، البته این موضوع تنها در خصوص ایمیلها ارسالی و دریافتی به سازمانها دولتی است.
با توجه به آنکه توسعه سرویسها در حال انجام است، امکان بروز مشکلاتی وجود دارد، در صورت بروز مشکل با پشتیبانی در تماس باشید.
بهصورت معمول سازمانها میبایست به درخواستها پاسخ دهند، لیکن با توجه به جدید بودن فرآیندها و ابزارها، ممکن است نیاز باشد تا از سازمان مربوطه مطالبه گری برای پاسخ را انجام دهید.
گواهی آزمایشگاه
بله، فرمهای ارزیابی در قالب نرم افزار Infopath از مجموعه نرمافزاری Microsoft Office طراحی شدهاند
شاخصهای ارزیابی در حال حاضر برای هر دو حالت یکسان است ولی هنگام تمدید گواهی فعالیت، عملکرد آزمایشگاه در یک سال گذشته نیز مؤثر خواهد بود.
بله، با توجه به قابلیت انجام کار توسط آزمایشگاه، حوزه کاری فعالیت آزمایشگاه در چند حوزه قابل تعریف است.
در حال حاضر مجموع هزینههای مربوط به اخذ گواهی ارزیابی امنیتی محصول، مربوط به هزینههای آزمون محصول در آزمایشگاههای مورد تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران است که طبق تعرفه، توسط آزمایشگاه دریافت میشود.
اگر پاسخ سؤال شما در فهرست بالا نبود، برای دریافت پاسخ سؤالات خود با شماره تلفنهای 88115728 و 88115727 تماس بگیرید.
پست الکترونیکی: eram@ito.gov.ir
نشانی پستی: تهران- خیابان شهید بهشتی بین بزرگراه مدرس و خیابان قائممقام فراهانی- ساختمان سهند پلاک 267 طبقه دوم، کدپستی: 1514617125
سؤالات متداول ارم
اداره کل ارم دو گواهی صادر میکند:
- گواهی ارزیابی امنیتی محصول که صرفاً برای محصولات بومی و داخلی در حوزه فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) صادر میشود.
- گواهی ارزیابی امنیتی آزمایشگاه که برای آزمایشگاههای ارزیاب محصولات امنیتی دارای واجد شرایط صادر میشود.
نمونههای هر دو گواهی در سایت قرار داده شده و قابل مشاهده است.
گواهی ارزیابی امنیتی محصول
در حال حاضر مجموع هزینههای مربوط به اخذ گواهی ارزیابی امنیتی محصول، مربوط به هزینههای آزمون محصول در آزمایشگاههای مورد تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران است که طبق تعرفه، توسط آزمایشگاه دریافت میشود.
اگر پاسخ سؤال شما در فهرست بالا نبود، برای دریافت پاسخ سؤالات خود با شماره تلفنهای 88115728 و 88115727 تماس بگیرید.
پست الکترونیکی: eram@ito.gov.ir
نشانی پستی: تهران- خیابان شهید بهشتی بین بزرگراه مدرس و خیابان قائممقام فراهانی- ساختمان سهند پلاک 267 طبقه دوم، کدپستی: 1514617125
- مستندات زونکن اعتباری برای استعلام از مرکز افتا
- مستندات چهارگانه مورد نیاز آزمایشگاه (ارائه توسط آزمایشگاه)
- فرآیند کلی ارزیابی امنیتی محصول چگونه است؟
- مذاکره با آزمایشگاه و عقد قرارداد بین تولیدکننده و آزمایشگاه
- تکمیل مدارک زونکن اعتباری توسط تولید کننده و ارسال به سازمان فناوری اطلاعات ایران
- ارزیابی امنیتی محصول در آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO15408 و مستندات چهارگانه محصول
- تعیین موارد عدم انطباق محصول با استاندارد و ارائه گزارش و مهلت سه ماهه به تولیدکننده برای رفع نواقص
- مراجعه تولیدکننده به آزمایشگاه پس ازرفع موارد عدم انطباق با استاندارد برای ارزیابی مجدد محصول
- بررسی گزارشهای ارزیابی محصول توسط نهاد حاکمیتی و تصمیم در خصوص صدور گواهی
- صدور گواهی ارزیابی امنیتی محصول و ارائه به تولیدکننده در قبال اخد تعهدنامه محصول
- تداوم گواهی در پایان اعتبار آن بر اساس درخواست تولیدکننده و با توجه به شرایط محصول
جزییات فرآیند و لینکهای لازم از این نشانی در دسترس هستند: https://sec.ito.gov.ir/eramrequest
بر اساس اقدام 3 از راهبرد 2 سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور مصوبه شماره 232690/ت 38518 ک مورخ 11/12/87 مبنی برارزیابی امنیتی محصولات فتا، تائید صلاحیت آزمایشگاهی ارزیابی امنیتی محصولات و صدور گواهی جهت محصولات و آزمایشگاههای ارزیابی امنیتی و اقدامات 2و 4 راهبرد 4 سند مذکور، مبنی بر طرح حمایت از ایجاد آزمایشگاههای تخصصی افتا و حمایت از تولید پشتیبانی و بهکارگیری محصولات داخلی در حوزه افتا و نیز با عنایت بند(ب) ماده(2) و ماده(5) تصمیم نامه شماره 226967/ت45524ن مورخ 11/10/89 نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه فاوا، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات موظف گردید، ضمن حمایت از طراحی و بومیسازی محصولات افتا و ضد بدافزار بومی در خصوص ارزیابی امنیتی و صدور گواهی برای محصولات داخلی اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی بخشنامه 395/1/م مورخ 10/2/90 به کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد، ضمن بهکارگیری محصولات بومی افتا از تخصیص اعتبار برای خرید محصولات خارجی و همچنین محصولاتی در حوزه افتا که به تأیید این وزارتخانه نرسیده است، خودداری کنند.
هر محصول بومی که در فضای تولید و تبادل اطلاعات توسط دستگاههای اجرایی ذیل ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری بهرهبرداری میشود.
گواهی ارزیابی امنیتی محصول برای محصولات بومی (داخلی) واجد شرایطی صادر میشود که تولیدکننده بخش غیردولتی (خصوصی) برای فروش به دستگاههای اجرایی ذیل ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ارائه میکند.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمانهای دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه است. بهعبارتدیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاههای اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی و جلب مشارکت شهروندان میپردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی در قالب خدمات مستقیم استعلامی و سامانههای ملی استانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به شهروندان ارائه میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیادهسازی و نگهداری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.
کلیه کاربران میتوانند از طریق آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبتنام نمایند. پس از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال میشود.
استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیاز به هیچ مدرک خاصی ندارد، اما جهت استفاده از خدمات سامانه، لازم است ثبتنام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز جهت احراز هویت کاربر عبارتاند از اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه که حتماً میبایست به نام خود کاربر و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت دادهشده و همزمان با اطلاعات شناسنامهای فرد در سامانه ثبتاحوال تطبیق دادهشده و در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبتنام کاربر انجام نخواهد شد. همچنین ارائه یک کدپستی محل سکونت در زمان ثبتنام اجباری است.
برای ورود به سامانه پس از اولین ثبتنام، تنها یک مرحله بررسی امنیتی در هنگام اجرا وجود دارد که کاربر بایستی پس از وارد کردن کد امنیتی، رمز یکبارمصرف ارسالشده به تلفن همراه خود را وارد نماید. لازم به ذکر است احراز هویت و استعلام شماره موبایل در داخل سامانه انجام شده و نیازی به انجام عملیات اضافه از سوی کاربر وجود ندارد.
استفاده از سامانه رایگان است لیکن هزینه خدمات ارائهشده توسط دستگاههای اجرایی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متناسب با ماهیت خدمات و سازمان ارائهکننده آن است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و خدماتی روی این سامانه به کاربران ارائه میشود که دستگاههای دیگر به این سامانه متصل نمودهاند.
با توجه به اینکه اطلاعات ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بهصورت برخط از سمت سازمان ارائهدهنده آن سرویس در اختیار کاربران قرار میگیرد لذا مسئولیت اطلاعات ارائهشده با سازمان ارائهدهنده سرویس است. در صورت مشاهده هرگونه اطلاعات ناقص، نادرست یا نیازمند اصلاح لازم است با سازمان مربوطه تماس حاصل شود.
مدتزمان ارائه خدمات داخل سامانه بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شده است.
هر فرد با کلیه خطوط همراهی که به نام وی است میتواند وارد پنجره ملی شود.
تمامی سازمانهای علاقهمند میتوانند جهت کسب اطلاعات و اخذ مجوزهای لازم با سازمان فناوری اطلاعات ایران مکاتبه نمایند و یا درخواست خود را از طریق پنجره واحد سازمان فناوری اطلاعات ایران (قابلدسترس در پنجره ملی) بهصورت الکترونیکی ارسال نمایند.
اطلاعات واردشده توسط کاربر میبایست دقیقاً منطبق بر مشخصات شناسنامهای وی باشد. با توجه به اینکه این احراز هویت مبتنی بر وبسرویس ارائهشده توسط سازمان ثبتاحوال کشور انجام میشود، در صورت بروز خطای عدم تطبیق اطلاعات و اطمینان کاربر از صحت اطلاعات هویتی، کاربر میبایست به یکی از دفاتر ثبتاحوال محل سکونت خود مراجعه نماید.
شماره تلفن همراه اعلامشده میبایست به نام شخص ثبتنام کننده باشد.
کارپوشه پیام ایران
در سامانه کارپوشه پیام ایران هر یک از مردم و کسبوکارها دارای یک کارپوشهای الکترونیکی بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلانها و ابلاغیههای دولتی و مکاتبات از تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی را بهصورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران میتوانند برای تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.
در حال حاضر علاوهبر اینکه، امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران از طریق سامانه پیام ایران وجود دارد، امکان ورود به سامانه با احراز هویت یکپارچه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (https://sso.my.gov.ir/login) نیز وجود دارد.
خیر، ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران صرفاً از طریق سامانه پیام ایران صورت میگیرد.
در حال حاضر امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه از طریق سامانه پیام ایران وجود دارد و درصورت مغایرت شماره تلفن فرد با کد ملی پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " به شخص نمایش داده میشود.
بله. به صورت مستقل از طریق آدرس https://inbox.iran.gov.ir/faces/InboxLogin امکان فراموشی و تغییر رمز وجود دارد.
کلیه کاربران حقیقی و حقوقی، امکان دسترسی به سامانه کارپوشه پیام ایران را چه به صورت مستقل از طریق آدرس https://inbox.iran.gov.ir/faces/InboxLogin و یا از طریق سامانه پیام ایرانhttps://sso.ito.gov.ir/ و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند https://sso.my.gov.ir/login خواهند داشت.
بله، دو سامانه کارپوشه پیام ایران و پست الکترونیکی ملی به صورت یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند. هر سندی که در کارپوشه فرد ارسال و یا دریافت میشود به صورت خودکار، در پست الکترونیکی ذیل دامنه @iran.ir نیز وجود خواهد داشت.
دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.
در حال حاضر در صورتی که دستگاه ارسال کننده سند امکان پاسخ را فعال کرده باشد، امکان پاسخ به سند وجود دارد.
در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامهها دیگر امکان بازیابی آنها وجود ندارد.
برای اطلاع از نامههای دریافتی، پیامکی مبنی بر اطلاع از ارسال سند از طرف دستگاههای اجرایی با مسک MGOV ارسال خواهد شد.
بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحله ای در پروفایل کاربری ، ورود دو مرحله ای خواهد شد.
با انتخاب گزینه "آیا رمز عبور خود را فراموش کرده اید" و اعلام نام کابری (کد ملی فرد حقیقی/ شناسه ملی شرکت)، رمز عبور جدید به شماره تلفن همراه پیامک میشود.
خیر، دسترسی برای خارج از ایران غیرفعال شده است.
به دلیل راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و استفاده از سرویس احراز هویت یکپارچه، امکان ویرایش اطلاعات، وجود نخواهد داشت. لیکن امکان ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و یا ثبت نام از طریق سامانه پیام ایران، با هر شمارهای که به نام فرد باشد وجود خواهد داشت.
صدور گواهی های ارم
در حال حاضر مجموع هزینههای مربوط به اخذ گواهی ارزیابی امنیتی محصول، مربوط به هزینههای آزمون محصول در آزمایشگاههای مورد تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران است که طبق تعرفه، توسط آزمایشگاه دریافت میشود.
اگر پاسخ سؤال شما در فهرست بالا نبود، برای دریافت پاسخ سؤالات خود در حوزه محصولات با شماره تلفنهای 88115728 و 88115727 و 88115968 تماس بگیرید.
پست الکترونیکی: eram@ito.gov.ir
نشانی پستی: تهران- خیابان شهید بهشتی بین بزرگراه مدرس و خیابان قائممقام فراهانی- ساختمان سهند پلاک 267 طبقه دوم، کدپستی: 1514617125
- مذاکره با آزمایشگاه و عقد قرارداد بین تولیدکننده و آزمایشگاه
- تکمیل مدارک زونکن اعتباری توسط تولید کننده و ارسال به سازمان فناوری اطلاعات ایران
- ارزیابی امنیتی محصول در آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 15408 و مستندات چهارگانه محصول
- تعیین موارد عدم انطباق محصول با استاندارد و ارائه گزارش و مهلت سه ماهه به تولیدکننده برای رفع نواقص
- مراجعه تولیدکننده به آزمایشگاه پس ازرفع موارد عدم انطباق با استاندارد برای ارزیابی مجدد محصول
- بررسی گزارشهای ارزیابی محصول توسط نهاد حاکمیتی و تصمیم در خصوص صدور گواهی
- صدور گواهی ارزیابی امنیتی محصول و ارائه به تولیدکننده در قبال اخد تعهدنامه محصول
- تداوم گواهی در پایان اعتبار آن بر اساس درخواست تولیدکننده و با توجه به شرایط محصول
جزییات فرآیند و لینکهای لازم از این نشانی در دسترس هستند: https://sec.ito.gov.ir/eramrequest
- مستندات زونکن اعتباری برای استعلام از مرکز افتا
- مستندات چهارگانه مورد نیاز آزمایشگاه (ارائه توسط آزمایشگاه)
بر اساس اقدام 3 از راهبرد 2 سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور مصوبه شماره 232690/ت 38518 ک مورخ 11/12/87 مبنی بر ارزیابی امنیتی محصولات فتا، تائید صلاحیت آزمایشگاهی ارزیابی امنیتی محصولات و صدور گواهی جهت محصولات و آزمایشگاههای ارزیابی امنیتی و اقدامات 2و 4 راهبرد 4 سند مذکور، مبنی بر طرح حمایت از ایجاد آزمایشگاههای تخصصی افتا و حمایت از تولید پشتیبانی و بهکارگیری محصولات داخلی در حوزه افتا و نیز با عنایت بند(ب) ماده(2) و ماده(5) تصمیم نامه شماره 226967/ت45524ن مورخ 11/10/89 نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه فاوا، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات موظف گردید، ضمن حمایت از طراحی و بومیسازی محصولات افتا و ضد بدافزار بومی در خصوص ارزیابی امنیتی و صدور گواهی برای محصولات داخلی اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی بخشنامه 395/1/م مورخ 10/2/90 به کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد، ضمن بهکارگیری محصولات بومی افتا از تخصیص اعتبار برای خرید محصولات خارجی و همچنین محصولاتی در حوزه افتا که به تأیید این وزارتخانه نرسیده است، خودداری کنند.
هر محصول بومی که در فضای تولید و تبادل اطلاعات توسط دستگاههای اجرایی ذیل ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری بهرهبرداری میشود.
در حال حاضر از طریق ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها نیز این فعالیت قابل انجام است.
اگر پاسخ سؤال شما در فهرست بالا نبود، برای دریافت پاسخ سؤالات خود در حوزه آزمایشگاه با شماره تلفنهای 88115723 و 88115968 تماس بگیرید.
جزییات فرآیند و لینکهای لازم از این نشانی در دسترس هستند: https://sec.ito.gov.ir/eramrequest
بله فرمهای ارزیابی در قالب نرمافزار infopath از مجموعه نرمافزاریMicrosoft office طراحی شدهاند.
شاخصهای ارزیابی در حال حاضر برای هر دو حالت یکسان است؛ ولی برای تمدید گواهی فعالیت، عملکرد آزمایشگاه در یک سال گذشته نیز مؤثر است.
بله با توجه به قابلیت انجام کار توسط آزمایشگاه، حوزه کاری فعالیت آزمایشگاه در چند حوزه قابل تعریف است.
گواهی ارزیابی امنیتی محصول برای محصولات بومی (داخلی) واجد شرایطی صادر میشود که تولیدکننده بخش غیردولتی (خصوصی) برای فروش به دستگاههای اجرایی ذیل ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ارائه میکند.
اداره کل ارم دو گواهی صادر میکند:
- گواهی ارزیابی امنیتی محصول که صرفاً برای محصولات بومی و داخلی در حوزه فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) صادر میشود.
- گواهی ارزیابی امنیتی آزمایشگاه که برای آزمایشگاههای ارزیاب محصولات امنیتی دارای واجد شرایط صادر میشود.
نمونههای هر دو گواهی در سایت قرار داده شده و قابل مشاهده است.
صدور پروانه های نما
در حال حاضر ارائه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در 4 حوزه ( مدیریتی- عملیاتی- فنی- آموزشی) ارائه می شود که گرایشهای هریک در سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران به نشانی https://sec.ito.gov.ir/page/namarequest قابل مشاهده میباشد.
متقاضیان با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس https://my.gov.ir و سپس ورود به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس https://mojavez.ir اقدام به ثبت درخواست خود نمایند.
کد اخذ شده از درگاه ملی مجوزهای کشور تنها 24 ساعت اعتبار دارد. لذا متقاضیان باید قبل از سپری شدن زمان اعتبار مذکور، نسبت به بارگذاری مدارک و مشتندات در سامانه ارزیابی و صدور پروانه خدمات امنیتی اقدام نمایند.
دریافت کنندگان خدمات با مراجعه به سایت https://sec.ito.gov.ir/ و انتخاب گزینه«لیست پروانه های صادر شده» می توانند به اطلاعات مورد نیاز شرکتهای دارای پروانه در حوزهها و گرایشهای مختلف دسترسی پیدا نمایند
فرآیند صدور مجوز حداکثر 6 ماه طول می کشد که بستگی به نوع گرایش و حجم درخواست های ارسال شده دارد.
نتیجه ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی و صدور پروانه خدمات امنیتی و ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.
دارندگان پروانه در صورت تمایل به تمدید پروانه مکلف هستند از دو ماه قبل از اتمام اعتبار پروانه، درخواست تمدید خود را از طریق سامانه ارزیابی و صدور پروانه خدمات امنیتی ارائه نمایند.
پذیرش مجدد درخواست احرازصلاحیت، برای متقاضیانی که حداقل الزامات رابرای کسب پروانه نداشته اند، پس از تاریخ اعلام نتیجه و طی مدت زمانی محدود، صورت خواهدپذیرفت.
بله با توجه به اعتبار پروانه، پس از انقضای دو ساله، لازمست کلیه افراد معرفی شده، مجددا ارزیابی شوند.
دارنده پروانه مکلف است هرگونه تغییرات در شرایطی که بر اساس آنها احراز صلاحیت شده اند را با ارایه مستندات کامل، از طریق درگاه ملی مجوزها بخش اصلاح ارائه نماید. سازمان پس از وصول اعلام تغییر و بررسی و ارزیابی تغییرات، نتیجه را در مورد ادامه اعتبار و یا ابطال پروانه اعلام می نماید.
دارنده پروانه مکلف است هرگونه تغییرات در شرایطی که بر اساس آنها احراز صلاحیت شده اند را با ارایه مستندات کامل، از طریق درگاه ملی مجوزها بخش اصلاح ارائه نماید تا پس از اخذ تاییدیه های مرتبط، پروانه فعالیت با همان مدت اعتبار صادر گردد.
شرکت باید غیر دولتی ایرانی بوده و موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه متناسب با موضوع پروانه باشد.
ممیزی از طریق شرکتهای ارایه دهنده خدمات ممیزی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات احراز صلاحیت شده، انجام و پس از انجام فرایند های مورد نظر توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر می گردد.
در حال حاضر شاخص های ارزیابی برای هر دو حالت یکسان بوده، با این تفاوت که در هنگام تمدید پروانه، عملکرد شرکت در طول یک سال نیز موثر خواهد بود.
بله، از کارشناسان معرفی شده، مصاحبه و آزمون کتبی گرفته خواهد شد. گرایش نصب و پشتیبانی مصاحبه و آزمون کتبی ندارد.
تاییدیه فنی
مطابق قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانه ای، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی از نرم افزارها به مدت سی سال برای پدید آورنده نرم افزار است به شرطی که پدیدآورده اثر خود را در وزارت ارشاد به ثبت برساند، طبق قانون قبل از صدور سند ثبت توسط وزارت ارشاد میبایست یک گواهی فنی جهت تائیدیه فنی نرمافزار توسط وزارت ارتباطات صادر شود، این امر در حال حاضرتوسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می پذیرد.
پایش شاخص های فناوری اطلاعات
به فردی که در سه ماه گذشته حداقل یک بار از اینترنت استفاده کرده باشد.
اطلاعات دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فاوا
برنامه ششم توسعه ج.ا ایران و آخرین تحولات حوزه بینالملل
طی سالهای برنامه ششم توسعه هر ساله بهروزرسانی انجام میشود.
تامین خدمات کارپوشه ملی ایرانیان
امکان تخصیص بیش از یک سرشماره برای نمایندگان و دستگاههای اجرایی جهت ارسال پیامک وجود دارد. بر همین اساس این امکان وجود دارد که سرشمارهها به یک نماینده تخصیص یابد و یا هر یک از سرشمارهها به تفکیک هر نماینده اعطا گردد.
امکان تخصیص بیش از یک سرشماره پیامکی مطابق درختواره مشخص به هر دستگاه وجود دارد. لذا نماینده تامالاختیار هر دستگاه در سامانه خدمات الکترونیک میبایست فرآیند ثبت درخواست برای هر نام نماینده را در سامانه مذکور طی نماید.
انعقاد قرارداد و ارسال فاکتورهای پرداخت از طریق دفتر همکاریهای فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان متبوع صورت میپذیرد و جهت ارتباط با آن حوزه شماره های 02188115377 و 02188115678 اعلام می شوند.
در ابتدا دستگاهاجرایی ضمن هماهنگی با دفتر همکاریهای فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه، میبایست نسبت به عقد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت شارژ پنل پیامکی خود اقدام نماید. شارژ پنل پیامکی توسط دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی و با هماهنگی با شماره ، 02188113759، 02188115876 و 02188115873 انجام میشود.
سرشماره پیامکی ذیل4040 توسط دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی مطابق با الگوریتم خاص به تفکیک هر دستگاه تخصیص داده میشود. همچنین دستگاههای اجرایی امکان پیشنهاد درخصوص سرشمارههای پیامکی خود را نخواهند داشت و تنها در بازه عددی مشخص امکان انتخاب آن را دارند.
پس از تایید نهایی درخواست اتصال به وب سرویس پیامکی، مستند راهنمای فراخوانی سرویس و اطلاعات دسترسی سرویس پیامکی شامل نام کاربری و رمزعبور در سامانه خدمات الکترونیک سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir بارگذاری میشود. شایان ذکر است نام کاربری و رمزعبور ارسال شده به دلیل مسائل امنیتی صرفاً به مدت 7 روز قابل نمایش است و پس از این میبایست از طریق اداره PGSB اقدام شود.
لازم به ذکر است به منظور بهرهبرداری از وب سرویس پیامکی نیاز است دستگاهاجرایی به گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) متصل باشد. درغیر اینصورت ابتدا باید دسترسی به PGSB فعال گردد. شایان ذکر است به منظور فراخوانی سرویس پیامکی نماینده دستگاه به دو نام کاربری و رمز عبور نیاز دارد. 1) شبکه PGSB 2) سرویس پیامکی.
در ادامه جهت دسترسی به سرویس پیامکی میبایست درخواست خود را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان فناوری https://sso.ito.gov.ir به آدرس ثبت نماید. پس از بررسی درخواست و تایید آن توسط دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، مستند راهنمای وب سرویس و اطلاعات دسترسی شامل نام کاربری و رمزعبور سرویس پیامکی در سامانه خدمات الکترونیک بارگذاری خواهد شد.
در ابتدا نماینده دستگاه اجرایی میبایست جهت ثبت درخواست درخصوص دریافت دسترسی پنل پیامکی، ضمن مکاتبه معرفی نماینده با دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir اقدام نماید. سپس از درگاه خدمات الکترونیکی سازمان درخواست خود جهت دریافت دسترسی به پنل/ وب سرویس سرشماره پیامکی را ثبت نماید.
خدمات پیامکی از هر دو طریق پنل و وب سرویس ارائه می شود و متقاضیان می توانند در زمان ثبت درخواست متناسب با نیاز خود هر یک از دو طریق را انتخاب نمایند.
سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام به راهاندازی سامانه پیامکی جهت تخصیص سرشماره پیامکی ذیل 4040 کرده است و دستگاههای اجرایی امکان دریافت دسترسی پنل، وب سرویس و تخصیص سرشمارههای مختص به خود را خواهند داشت. در ابتدا دستگاه اجرایی میبایست جهت دسترسی به پنل پیامکی ضمن مکاتبه با سازمان (دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در سامانه خدمات الکترونیک سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir ثبت نام کند. پس از اعطای دسترسی درگاه خدمات الکترونیکی سازمان، درخواست دریافت دسترسی پنل و وب سرویس پیامکی را ارسال نماید. شایان ذکر است جهت شارژ پنل پیامکی و ارسال پیامک توسط دستگاههای اجرایی نیاز به عقد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات ایران و پرداخت هزینه مطابق با تعرفه مشخص وجود دارد.
در حال حاضر علاوهبر اینکه، امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان وجود دارد، امکان ورود به سامانه با احراز هویت یکپارچه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (https://sso.my.gov.ir/login) نیز در نظر گرفته شده است. لذا کاربر میبایست اطلاعات دقیق هویتی از قبیل کدملی، شماره همراه به نام و ... را وارد نماید.
ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند صورت میگیرد. باتوجه به اینکه در این سامانهها اطلاعات پایهای هویتی افراد از سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ... دریافت میشود، کاربر میبایست اطلاعات هویتی دقیق خود را در هنگام ثبت نام وارد نماید.
در حال حاضر امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی https://ito.gov.ir وجود دارد و درصورت مغایرت شماره تلفن فرد با کد ملی پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " به شخص نمایش داده میشود.
بله. به صورت مستقل از طریق آدرس https://inbox.iran.gov.ir/faces/InboxLogin امکان فراموشی رمز و در بخش پروفایل سامانه امکان تغییر رمز وجود دارد.
بله، دو سامانه کارپوشه پیام ایران و پست الکترونیکی ملی به صورت یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند. هر سندی که در کارپوشه فرد ارسال و یا دریافت میشود به صورت خودکار، در پست الکترونیکی ذیل دامنه @iran.ir نیز وجود خواهد داشت.
برای اطلاع از سندهای دریافتی، پیامکی مبنی بر اطلاع از ارسال سند از طرف دستگاههای اجرایی با مسک MGOV ارسال خواهد شد.
در حال حاضر در صورتی که دستگاه ارسال کننده سند امکان پاسخ را فعال کرده باشد، امکان پاسخ به سند وجود دارد.
در صورتی که دستگاه ارسال کننده سند امکان حذف سند را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف سندها دیگر امکان بازیابی آنها وجود ندارد.
با انتخاب گزینه "آیا رمز عبور خود را فراموش کرده اید" و اعلام نام کاربری (کد ملی فرد حقیقی/ شناسه ملی شرکت)، رمز عبور جدید به شماره تلفن همراه پیامک میشود.
خیر، دسترسی برای خارج از ایران غیرفعال شده است.
به دلیل راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و استفاده از سرویس احراز هویت یکپارچه، امکان ویرایش اطلاعات، وجود نخواهد داشت. لیکن امکان ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و یا ثبت نام از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی https://sso.ito.gov.ir ، با هر شمارهای که به نام فرد باشد وجود خواهد داشت.
ثبت آدرس های اینترنتی
امکان ارایهی لیست به صورت وبسرویس و فایل وجود دارد، اپراتورها در این خصوص باید با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ نمایند.
با توجه به سرویسدهنده مربوطه میزان ترافیک را میتوان از سایت شرکت مذکور دریافت کرد.
ترافیک داخلی وابسته به پروتکل نیست و ثبت یک مورد کافی می باشد.
اعمال تعرفه داخلی مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و در آن استثنایی آورده نشده است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر نحوهی اجرا نظارت میکند، این مورد را از سازمان مذکور میتوانید سوال کنید.
پس از تایید آی پی و قرار گرفتن در لیست تعرفه داخلی؛ حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها در لیست تعرفه ترجیحی به آدرس (https://eservices.ito.gov.ir/page/iplist) مشخص شده و توسط کاربران قابل مشاهده است. پس ابتدا با جستجوی نام دامنه یا آی پی خود حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها را برای رکورد خود مشاهده نموده و سپس در صورتیکه پس از اتمام مهلت مقرر اپراتورها، برای کاربر مشخص شود که تعرفه ترجیحی برای ایشان اعمال نمی شود می تواند از طریق شماره تلفن 195 و یا سامانه https://195.cra.ir/ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.
به محض تأیید یا عدم تأیید IP یک پیام به شماره تلفن همراه و یک پیام به پست الکترونیکی کاربر ارسال میشود. همچنین کاربر می تواند از پس از ورود به سامانه از طریق منوی ثبت آدرس های آی پی وضعیت رکوردهای خود را مشاهده نماید.
کلیه پرتالها، سایتها، برنامهها و یازیهایی که کلیهی عملیات میزبانی آن در داخل کشور انجام میشود؛ و دارای شرایط لازم هست میتوانند درخواست ثبت ارایه کنند. IPهایی ثبت شدهای تایید میشوند که دارای شرایط زیر یاشند:
- آی پی های وارد شده، IP های داخل کشور ایران بوده و به عنوان IPداخلی در بخش منابع عددی اینترنتی همین سامانه ثبت شده باشد.
- پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانهای موجود در قانون نباشد.
- پرتال، وب سایت، اپلیکیشن فاقد نرم افزارهایی نظیر پراکسی، فیلترشکن، دانلود نرم افزار های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.
- پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.
بله. هر دامنه ای اعم از .COM، .NET و .... که میزبانی آن در داخل کشور انجام میشود؛ میتوانند در این سایت ثبت شوند.
چنانچه کاربر در خصوص رد پرونده اطلاعات هویتی سوالی داشته باشد، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که موضوع را باید ثبت نام و تایید مدارک انتخاب نماید و برای واحد مربوطه تیکت خود را ارسال نماید.
کلیهی کسانی که به عنوان LIR در کشور فعالیت میکنند مطابق مصوبات 106 و 172 کمیسیون موظف به ثبت نام در سامانهی مذکور هستند، این کار لزوما توسط دارنده محتوا انجام نمیشود، مالک IP باید این کار را انجام دهد که ممکن است دیتاسنتر یا فراهمکننده اینترنت و... باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا هر گونه سوال در این زمینه از طریق ثبت تیکت با موضوع منابع عددی اینترنتی اقدام نمایید.
چنانچه کاربر در خصوص خدمت تعرفه داخلی مشکل یا سوالی داشته باشد که از طریق سوالات متداول به آن پاسخ داده نشده ، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که موضوع را باید خدمت تعرفه ترجیحی انتخاب نماید.
مدیریت منابع اینترنتی کشور
- اطلاعات خودتان به عنوان دارنده منبع اینترنتی شامل تیم فنی و آدرس و اطلاعات تماس شناسه شما در رایپ (RegID) و نام انگلیسی شرکت (org-name)
- اطلاعات کسانی که منابع عددی اینترنتی را به آنها واگذار نمودید اعم از افراد حقیقی یا حقوقی
- منابعی که به افراد حقیقی یا حقوقی واگذار شدند اعم ازIPv4,IPv6 و ASN
- اطلاعات مربوط به پرداخت ها
در صورتی که به عنوان ثبت کننده محلی اینترنت (LIR) دارای چندین چندین شناسه (RegID) هستید، به ازای هر شناسه (RegID) درخواست مجزا در سامانه ثبت نمایید.
توصیه می شود شناسه (RegID) و نام انگلیسی ثبت شده در Ripe.net (org-name) خود را به طور مستقیم از سامانه ripe.net جایگذاری نمایید. شناسه و نام انگلیسی باید با آنچه در ripe.net ثبت شده است، مطابقت داشته باشد. این مقدار به حروف کوچک و بزرگ حساس است و در صورت داشتن حتی فاصله اضافی (space)، از قبول اطلاعات شما جلوگیری به عمل می آید. درصورتی که نام انگلیسی ثبت شده در Ripe.net (org-name) شامل کوتیشن، نقطه، پرانتز و .. ثبت شده در این سامانه نیز به همین صورت وارد نمایید.
نیازی به ثبت منابع عددی (IPv4,IPv6, ASN) به طور مستقیم توسط شما نیست در صورت تایید اطلاعات شما به عنوان توزیع کننده منابع اینترنتی (LIR) درسامانه، این منابع در کارتابل به طور خودکار بارگذاری خواهد شد.
در صورتی که به تازگی (کمتر از یک هفته ) از ripe.net منبع یا منابع عددی جدیدی برای شما ثبت شده است، چند روز صبر نمایید تا اطلاعات شما در این سامانه بروز رسانی شود. درغیر اینصورت از طریق ثبت تیکت با موضوع "منابع عددی اینترنتی"، مشکل خود را مطرح نمایید.
در صورتی که شما از ثبت کنندگان محلی اینترنت که به صورت PI هستید، در فرم ورود اطلاعات حتما به جای گزینه LIR گزینه PI را انتخاب نمایید، سپس در فیلد مربوطه نتنیم (netname) خود را وارد نمایید.
صدور گواهینامه تایید صلاحیت نهادهای ارائه خمات ممیزی مراکز داده
خیر صرفاً باید از ممیزان احراز صلاحیت شده نظام ممیزی و رتبه بندی استفاده نمود.
تشکیل کمیته سه نفره متشکل از نماینده سازمان فناوری اطلاعات ایران، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه ای و مدیرعامل نهاد ارائه خدمات ممیزی مراکزداده