جعبه ابزار را برای دستگاههای دولتی ساختهایم
سازمان فناوری اطلاعات ایران، جعبه ابزار را برای دستگاههای دولتی ساختهاست.
سازمان فناوری اطلاعات ایران، جعبه ابزار را برای دستگاههای دولتی ساختهاست.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، بهنام ولی زاده، معاون دولت الکترونیکی صبح امروز طی یک نشست خبری آنلاین که در ساختمان مرکزی برگزار شد، با این رویکرد که ساماندهی هویت افراد و خدمات به میزان قابل ملاحظهای باعث کاهش مخاطرات فضای مجازی میشود به تشریح جزییات دو سامانه مهم دولت الکترونیک اعم از احراز هویت معتبر در فضای مجازی(سماوا) و نیز پیام ایران پرداخت. اما مطابق آنچه به رسم افتتاح طرحها و رونماییها در چند وقت اخیر تبدیل شده است، معاون وزیر ارتباطات نیز حضور یافت تا به ابعاد کلان قضیه بپردازد. در این گزارش به مرور اهم موضوعاتی میپردازیم که دراین نشست مطرح شد.
- خدمت تطبیق عکس و تشخیص زندهبودن در سماوا
معاون دولت الکترونیکی، بند 4-3-2 مصوبه شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی»، مبتنی بر استقرار چارچوب تعاملپذیری بین تأمینکنندگان شناسهها را خاستگاه قانونی راهاندازی سامانه سماوا عنوان کرد و بیان داشت: تامینکنندگان شناسه هویت معتبر در این سامانه را سازمانهای ثبت احوال کشور، ثبت اسناد و املاک کشور و نیز وزارت کشور تشکیل میدهند. در این میان شاهکار، اطلاعات هویت، سرویس عکس، VIN، پلاک، اطلاعات مکانی و هویت اتباع و غیره نیز جزو مولفههای اصلی سماوا به شمار میروند. به گفته وی، دستگاههای متعددی در سماوا به عنوان بازیگران دولتی به ایفای نقش میپردازند که علاوه بر تامینکنندگان شناسه هویت معتبر عبارتند از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، بانک مرکزی و نیروی انتظامی است. در حال حاضر سرویسهای شاهکار و سرویسهای مرتبط با نشانی پستی به صورت کامل پیادهسازی شده و در حال ارایهی خدمت است، همچنین سرویس احراز هویت افراد حقیقی و تطبیق عکس و تشخیص زندهبودن با همکاری سرویسدهندگان بخش غیردولتی، از نظر فنی پیادهسازی شده است، که در صورت خروج سازمان ثبت احوال کشور از لختی و همکاری بیشتر، امکان ارایه سرویس ایجاد میشود.
بررسی سامانه سماوا از منظر آماری حاکی از این است که تا کنون 38 کسب و کار، بخش غیردولتی، سامانه دولتی و غیره در حال اخذ خدمات از این سامانه هستند و تا پایان اردیبهشت 1400 بیش از سه و هشت میلیون بار احراز هویت با استفاده از این سامانه انجام شده است.
- پیام ایران؛ سامانه ارتباطی مردم و دولت
در ادامه این نشست بهنام ولی زاده به تشریح سامانه پیام ایران به عنوان سامانهای جهت ارتباط دو سویه بین مردم و و دستگاههای اجرایی پرداخت و از مصوبه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات با هدف یکپارچه سازی تبادل داده میان مردم و دستگاهها به عنوان خاستگاه قانونی ایجاد این سامانه یاد کرد. وی سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، سامانه پیامکی 4040، کد دستوری #40* و پست الکترونیکی احراز هویت بومی را جزو اجزای سازنده پیام ایران معرفی کرد و با ارایه اعداد و ارقامی، آخرین تحولات در این سامانه را برای افکارعمومی و رسانهها به تصویر کشید. وضعیت آماری سامانه پیام ایران نشان میدهد، تا کنون 82 دستگاه به این سامانه متصل شدهاند، دارای حدود 600 هزار کاربر است و تقریبا 60 میلیون پیام در بستر این سامانه رد و بدل شدهاند. در همین راستا، آمار ارسال پیامک و کد دستوری در سامانه پیام ایران در سال گذشته عبارت از ارسال 16 میلیون و 500 هزار پیامک در سکوی دولت همراه و پاسخ به 310 میلیون درخواست در قالب USSD است.
- جعبه ابزار را ساختهایم
اما در بخش پایانی و به عبارتی جمعبندی این نشست، امیر ناظمی، معاون وزیر ICT با اظهاراتی از جنس متفاوت و بیشتر خطاب به دستگاهها حضور یافت. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید و در حالی که اطمینان خاطر از آنچه که سازمان متبوعاش سکانداری آن را به عهده دارد، بیان داشت: سازمان فناوری اطلاعات ایران، ارایه دهنده خدمت مستقیم به مردم نیست. بلکه وظیفه ایجاد زیرساختی را به عهده دارد که سایر دستگاهها با استفاده از آن بتوانند به ارایه خدمت به مردم بپردازند. ما جعبه ابزار را برای دستگاههای دولتی ساختهایم، ولو این که آنها تمایلی برای استفاده از این جعبه را نداشته باشند و نباید بهانهای بابت عدم آمادگی زیرساخت بیاورند. به گفته وی، در حال حاضر مرکز ملی تبادل اطلاعات از حدود تقریبا صفر تراکنش به 150 میلیون تراکنش در ماه رسیده است که حاصل این خدمات است. امروزه بیش از هزار خدمت دولتی، الکترونیکی شدهاند در حالی که ممکن است گیرنده مستقیم بیش از 900 خدمت دولتی، مردم نباشند و تبادل اطلاعات صرفا در میان دستگاهها صورت پذیرد.
وی گفت: اگرچه ساختار فعلی دولت الکترونیک در کشور نیازمند بازطراحی است اما اگر قرار باشد این ساختار تنها فرآیندهای بروکراتیک فعلی را الکترونیکی کند، شاهد بهبود ساختار نخواهیم بود و تنها یک نظام بروکراسی الکترونیکی خواهیم داشت. به نظر میرسد این طرح ما را به ۳۰ سال قبل بازمیگرداند.
ناظمی رشد دانش فنی دستگاهها و اراده آنها در استفاده از این خدمات را عامل توسعه دولت الکترونیکی دانست و اظهار امیدواری کرد که سمت و سوی تبادل داده در این مرکز از وضعیت دولت به دولت به حالت شهروند به دولت و نیز کسب و کار به دولت گسترش یابد و مطالبهگری صحیح را راهکار نیل به این مهم دانست.
نویسنده: پریسا خسروداد khosrodad@ito.gov.ir