راهنمای درخواست صدور مجوز ثبت آدرسهای IP (ترافیک نیمبها)
ورود به سامانه
جهت ورود به حساب کاربری خود از طریق سامانه خدمات الکترونیک به نشانی اینترنتی sso.ito.gov.ir طبق گامهای زیر عمل کنید:
گام اول: در صفحه اصلی سامانه روی کلید «ورود» کلیک کنید.
گام دوم: نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه درج نمایید.
گام سوم: کد امنیتی موجود در تصویر را به طور دقیق در محل مشخص شده وارد کنید.
گام چهارم:
کلید «ورود» را فشار دهید.
• توجه: نام کاربری اشخاص حقیقی کد ملی و رمز عبور، همان رمزی است که در هنگام ثبتنام در سیستم ثبت کردهاید. در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردهاید میتوانید از طریق بازیابی رمز عبور اقدام نمایید.
پس از ورود به حساب کاربری، وارد پروفایل خود میشوید. جهت شروع مراحل ثبت درخواست مجوز سلامت و احراز اصالت نرمافزار، مشابه تصویر زیر بر روی لینک «ورود به سامانه خدمات الکترونیک» کلیک نمایید:
کارتابل:
پس از ورود در صفحه نخست سامانه (کارتابل)، دستهبندی بخشهای مختلف خدمات الکترونیکی سازمان فناوری را مشاهده خواهید کرد.
با انتخاب هر دستهبندی لیست خدمات ارائهشده توسط سازمان فناوری نمایش داده میشود.
ایجاد درخواست جدید
پس از انتخاب دستهبندی موردنظر، لیست درخواستهای مرتبط با دستهی انتخاب شده در جدولی مشابه تصویر زیر نمایش داده میشود. در این صفحه میتوانید درخواستهای ثبتشده خود را مشاهده و یا حذف نمایید.
جهت ایجاد یک درخواست جدید طبق مراحل زیر عمل کنید:
گام اول: روی قسمت «ایجاد درخواست جدید» کلیک کنید.
گام دوم: نوع سامانه را «شبکه ملی اطلاعات» و نوع درخواست را «ثبت آدرسهای IP (ترافیک نیمبها)» انتخاب نمایید.
گام سوم: کلید «تائید و ادامه» را فشار دهید.
پیشخوان
پس از انتخاب و تائید نوع درخواست، به صفحهای مشابه تصویر زیر هدایت میشوید. در این صفحه مشخصات درخواست و نیز اطلاعیه و پیغامهایی که در مراحل مختلف کارشناسی پرونده صادر میشوند نمایش داده میشود.
جهت ثبت مشخصات درخواست روی کلید « شروع تکمیل اطلاعات» کلیک نمایید.
اطلاعات شخص
در اولین مرحله از ثبت درخواست مجوز میبایست مشخصات فرد حقیقی را ثبت نمایید. برای این منظور طبق گامهای زیر اقدام کنید:
گام اول: اطلاعات مربوطه را در کادرهای مشخصشده وارد نمایید.
گام دوم: استان محل فعالیت را از لیست انتخاب کنید.
گام سوم: روی کلید ثبت اطلاعات کلیک کنید.
ثبت آدرسهای IP
در گام بعدی و قبل از ثبت آدرسهای IP به صورت شخص حقیقی میبایست به چند نکته توجه نمایید:
- درصورتی کهIP های شما به عنوان IP داخل کشور در سامانه مدیریت منابع اینترنتی کشور ثبت نشدهاست، با مراجعه به آدرس http://eservices.ito.gov.ir نسبت به ثبت IP خود اقدام نمایید.
- توجه داشته باشید که IP ثبت شده متعلق به ایران باشد و علاوه بر ثبت در سامانه eservices.ito.gov.irمیزبانی آن نیز از لحاظ موقعیت جغرافیایی در داخل کشور صورت پذیرد.
- چنانچه نام دامنه وIP دارای بازدید و ترافیک بالایی باشد، متقاضی موظف به برقراری قرارداد peering با اپراتورهای دسترسی است.
- نام دامنه وIP مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه ای نباشد.
- نام دامنه وIP شامل تبلیغ یا فروش نرمافزارهای فیلترشکن، پراکسی، نرمافزارهای کرک شده یا بدافزار و نظایر آن نباشد.
• توجه: مسئولیت رعایت شرایط فوق و صحت اطلاعات تماما به عهده کاربر است و در خصوص بند 3 و 4، در صورتی که مشخص شود اطلاعات نامهای دامنه و IPهای ثبت شده توسط کاربر فاقد شرایط فوق است، ضمن حذف نامهای دامنه و IPهای فوق از لیست تعرفه ترجیحی، حساب کاربری وی نیز مسدود خواهد شد و امکان ثبت نام مجدد ایشان نیز سلب میشود. همچنین وظیفه و مسئولیت به روز رسانی تمامی اطلاعات ثبت شده از جمله نام دامنه و IP به عهده کاربر است.
حال به منظور ثبت آدرسهای IP طبق مراحل زیر عمل کنید:
گام اول: از منو، روی گزینه «ثبت آدرسهای IP» کلیک نمایید و سپس «کلید افزودن» را انتخاب کنید.
• توجه: در صورتی که قبلا اقدام به ثبت آدرسهای IP کردهایددقت داشته باشید که IP و نشانی وبسایت در رکوردهای مختلف همزمان نمیتوانند یکسان باشند.
گام دوم: عنوان سایت، دستهبندی موضوعی و نشانی وبسایت را در کادرهای مشخص شده وارد کنید.
گام سوم: آدرس و رنج IP را با دقت در محل مربوطه درج نمایید.
•توجه: دقت داشته باشید که رنج IP انتخابی، نباید با رنج IPهای سایتهای دیگر تداخل داشته باشد.
گام چهارم: اطلاعات مربوط به مرکز داده، تعداد کاربران و مقدار ترافیک را ثبت کنید.
گام پنجم: در صورتی که IP مورد نظر داخلیست و در سامانه ripe ثبت شدهاست، از لیست IP داخلی گزینه «به عنوان IP داخلی در سامانه eservices.ito.gov.ir ثبت شدهاست» را انتخاب نمایید.
• توجه: دقت داشته باشید که IPثبت شده متعلق به ایران باشد و علاوه بر ثبت در سامانه eservices.ito.gov.irمیزبانی آن نیز از لحاظ موقعیت جغرافیایی در داخل کشور انجام شود، در غیر این صورت درخواست شما با موفقیت ثبت نخواهد شد.
گام ششم: مربع کنار عبارت «شرایط و ضوابط را میپذیرم» را علامت بزنید.
گام هفتم: کلید «تائید و ثبت» را فشار دهید.
نواقص
در صورتی که اطلاعات و مدارک مورد نیاز در درخواست شما دارای نقص باشد، در این قسمت از سامانه میتوانید جزئیات آنها را مشاهده کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات درخواست خود اقدام نمایید.
• توجه: تا زمانی که مدارک و مشخصات مورد نیاز کامل نباشد، امکان ارسال درخواست مجوز برای کارشناسی وجود نخواهد داشت.
• توجه: دقت داشته باشید پس از اعمال کارشناسی درخواست مجوز، در صورتی که در پرونده شما اعلام نقص اطلاعات شود، جزئیات این نواقص در همین بخش نمایش داده خواهد شد.
ارسال برای کارشناسی
در صورتی که اطلاعات و مدارک مورد نیاز در درخواست شما کامل و بدون نقص باشد، در این قسمت از سامانه میتوانید درخواست مجوز خود را برای کارشناسی ارسال نمایید.
• توجه: پس از فشردن کلید «ارسال برای کارشناسی»، دیگر امکان ویرایش و یا تغییر اطلاعات ثبت شده را نخواهید داشت، بنابراین قبلا از صحت اطلاعاتی که وارد کردهاید اطمینان حاصل نمایید.