سال سرمایه گذاری برای تولید
EN
معاون وزیر ارتباطات در گفتگوی ویژه خبری خبر داد:

1649؛ پنجره واحد اطلاع‌رسانی حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون وزیر ارتباطات به بررسی موضوع «چگونگی حمایت از کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی» پرداخت. این برنامه که از رسانه ملی پخش شد، ابعاد مختلف حمایت دولت از  کسب و کارهای اینترنتی را مورد ارزیابی قرار داد.

  • خروجی مهم کارگروه اقتصاد دیجیتال

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در ابتدا با اشاره به این که  در دولت سیزدهم یکی از مسائلی که وجهه همت دولت قرار گرفت، به کارگیری فناوری اطلاعات برای توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه‌های مختلف است، بیان داشت: سهم اقتصاد دیجیتال تا سال 1404 به  میزان  10درصد تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده است. در این میان، هدف مورد نظر این است که با اقدامات حمایتی کسب و کارها بتوانند تحولاتی را در بازار، سودآوری و کارایی ایجاد کنند. بر همین اساس، در دی ماه سال گذشته، کارگروهی مشتمل بر 11 نفر از اعضای دولت با هدف ایجاد فرصت‌های جدید و برداشتن موانع در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال تشکیل شد. موضوعات متعددی در این کارگروه مورد بررسی و تایید قرار گرفت که بهترین آن تصویب «آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» است که در نیمه آبان شکل گرفت. نکته مهم در اینجاست که این آئین‌نامه صرفا شامل حمایت از کسب و کارها نیست. بلکه شامل سکوهایی نیز می‌شود که میزبان کسب و کارها به شمار می‌روند.

  • سبد حمایتی دولت از سکوها و کسب و کارها

رئیس سازمان فناوری اطلاعات دامنه حمایت‌های این آئین‌نامه از سکوها و کسب و کارها را بسیار گسترده دانست و گفت: به عنوان نمونه در سکوهای خارجی امکان انجام عملیات بانکی وجود ندارد. اما در سکوهای داخلی این امکان وجود دارد و خدمات کیف پول الکترونیکی، رمز ارز ریالی، استفاده از حساب امانی و سایر موارد برای طرفین وجود دارد. هم‌چنین معافیت‌های مالیاتی مناسبی برای افرادی که در این سکوها به فعالیت می‌پردازند در نظر گرفته شده است که احکام آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور در اوایل آذرماه ابلاغ شد. به طوری که کسب و کارهایی که تا سقف 30 برابر مبلغ مالیات حقوق که حدود 184 میلیون تومان است، درآمد دارند نیازمند ثبت مالیاتی نیستند و به عبارتی معاف هستند. آن دسته که مستلزم ثبت درآمد هستند نیز به صورت پلکانی می‌توانند اقدام به پرداخت مالیات کنند.

به گفته وی، بسته‌های تبلیغاتی از دیگر حمایت‌هایی است که مد نظر قرار گرفته است. این بسته‌ها از یک سو توسط رسانه ملی به سکوها ارائه می‌شود و از سوی دیگر، سکوها بسته‌های تبلیغاتی خود را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. تامین زیرساخت‌های سخت افزاری و فنی برای سکوها، استفاده از ظرفیت‌های شرکت ملی پست و خدمات لجستیکی برای حمل و نقل کالاها و اعطای تسهیلات از دیگر حمایت‌های درنظر گرفته شده در این آئین‌نامه است.

خوانساری با تاکید بر این که سکوها  پس از قرارگرفتن در یک بازار رقابتی برای جذب بیشتر مردم در حال فعالیت هستند که برنده آن کسب و کارها هستند از اعطای بارکد دوبعدی یا تیک سبز به کسب و کارها توسط سکوها خبر داد و آن را عاملی برای جلب و حصول اطمینان مشتری عنوان کرد.

  • درگاه 1649؛ پنجره بازخورد خدمات دستگاه‌ها

دکتر خوانساری، از انتخاب سکوهای مشمول ارائه دهنده خدمات به کسب و کارها یاد کرد و ضمن خطاب آنها به عنوان بازارگاه افزود: تا کنون طبق فراخوان وزارت ارتباطات و با توجه به شرایط اعلام شده، 5 سکو به عنوان بازارگاه، مورد قبول قرار گرفته‌اند که می‌توانند به میزبانی کسب و کارها بپردازند. به طوری که در حوزه آگهی‌های اینترنتی شیپور، در حوزه تجارت اجتماعی روبیکا، در حوزه پیام‌رسان‌ها ایتا و سروش پلاس و بازارگاه‌های حوزه کسب و کاری، کسبینو مورد تایید قرار گرفته‌اند. با توجه به این آیین‌نامه، فعالانی که بر روی این سکوها قرار بگیرند، مشابه این است که در درگاه ملی مجوزها ثبت شده‌اند.

وی از آغاز به کار درگاه 1649 خبر داد و گفت: درگاه 1649 به تازگی راه‌اندازی شده با این هدف که بتوانیم طی یک پنجره واحد اطلاع‌رسانی پیرامون حمایت دستگاه‌ها و سکوهای مشمول را انجام دهیم. دریافت بازخورد خدمات سکوها به کسب و کارها از طریق این درگاه صورت می‌گیرد و با توجه به امکان ثبت شکایات از سکوها و دستگاه‌های متولی، معیاری برای سنجش میزان پاسخگویی آنها به نیازهای کسب و کارها می‌پردازد.