سال سرمایه گذاری برای تولید
EN

تبیین نقش پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در ارائه خدمات به مردم

حدود 11 میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده اند و از شهریور ماه تا کنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می‌کنند.

حدود 11 میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده اند و از شهریور ماه تا کنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می‌کنند و 95 درصد دستگاه‌های نیز متصل شده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی در همایش «معماری پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی»، ضمن ترسیم وضعیت آینده خدمات دولت هوشمند به تبیین ضرورت اتصال پنجره واحد خدمات دانشگاهی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در کشور پرداخت.

معاون دولت الکترونیکی، با اشاره به این که پاندمی کرونا یکی از اصلی‌ترین محرک‌های پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی طی دو سال گذشته بود، در تکمیل اظهارات خود بیان داشت: محرک‌های دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوری‌های نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش بسزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی ایفا کرده‌اند. از این رو در نقشه راه کشورهای زیادی من جمله ژاپن و سنگاپور و کشورهای منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژه‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود.

جواد موحد در تشریح اجزای سازنده دولت هوشمند از فناوری‌های نوین، فناوری‌های بنیادین، پردازش‌های ابری و فناوری‌های ارتباطی مانند 5G، اینترنت اشیا و موبایل یاد کرد و افزود: به طور کلی دستگاه‌ها در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما وجود محرک‌های اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و برخی موارد دیگر، آنها را وادار به پذیرش اصلاحات  و بازمهندسی فرآیندها می‌کنند.

وی حوزه‌های ماموریتی دولت‌های هوشمند در دنیا را در پنج بخش معرفی کرد و تصریح داشت: تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم‌گری و اجرا ، نیروی کار، حوزه‌های ماموریت دولت هوشمند هستند که در حوزه تحویل خدمات، بحث دولت بدون تماس یا دولت یک مطرح است. در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش می‌رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک نباید صرفا به درخواست شهروند باشد. بلکه باید با توجه به نیاز آنها ارائه شود. در حوزه خط مشی‌گذاری نیز موضوع دولت پیش‌بینی کننده با استفاده از کلان داده‌ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است که طی سال‌های اخیر مورد توجه وزارت ارتباطات در دولت هوشمند نیز قرار گرفته است.

معاون دولت الکترونیکی، با اشاره به این که امارات متحده عربی و عربستان با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کشورشان توانسته‌اند در رتبه‌بندی جهانی EGDI رشد قابل توجهی را تجربه کنند ،اظهار داشت: ما در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستگاه‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های متعدد با یک بار احراز هویت، تجربه کاربری متفاوتی را برای مردم ایجاد کرده‌ایم. در حال حاضر 95 درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل هستند و 11 میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریور ماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.

وی در خاتمه گفت: با توجه به این که نیاز است دانشگاه‌های کشور، پنجره واحد خود را داشته باشند و سپس پنجره واحد دانشگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال پیدا کند از وزارت علوم می‌خواهیم تا پیگیر تحقق این مهم به طور جدی باشد. در همین راستا، با توجه به این که ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک بار احراز هویت است، دانشگاه‌ها توجه داشته باشند که ضمن پرهیز از اخذ اطلاعات اضافی از دانشجو و یا استاد، موضوع انجام یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه  را رعایت کنند و هر چه سریع‌تر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.