ارائه خدمات الکترونیکی تامین اجتماعی در نوروز توسط پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
یکی از خدمات مهم و ضروری که در ایام تعطیلات نوروزی مورد استفاده بسیاری از مردم و نیز مسافران قرار میگیرد، خدمات سازمان تامین اجتماعی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، این خدمات در قالب «درگاه خدمات الکترونیکی تامین اجتماعی» به صورت شبانهروزی و بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس عموم قرار دارد.
آنچه که دسترسی به خدمات سازمان تامین اجتماعی از طریق مراجعه به نشانی https://my.gov.ir/، منوی خدمات مستقیم استعلامی و سپس انتخاب سازمان تامین اجتماعی را متمایز میکند، این است که کلیه بیمهشدگان با یک بار احراز هویت میتوانند از کلیه خدمات این پنجره که شامل بیش از 70 خدمت مستقیم استعلامی از 126 دستگاه اجرایی است، بهرهمند شوند. سامانه تامین اجتماعی شامل چهار بخش اصلی است که عبارت از: بیمهشدگان، کارفرمایان، مستمریبگیران و تامین اجتماعی من است.
بیمه شدگان: خدمات بیمه شدگان که بیشترین مورد استفاده در میان خانواده بزرگ تامین اجتماعی کشور به خصوص در ایام نوروز را در برمیگیرد، شامل: خدمات نامنویسی، خدمات پرونده الکترونیک، خدمات سابقه، خدمات درمانی، حمایتهای کوتاه مدت، بازرسیهای انجام شده از محل اشتغال، امور بیمهشدگان، بازنشستگی، بیمهشدگان خاص، خدمات سلامت الکترونیک و کارگران ساختمانی است. استفاده از خدمات بیمه شدگان، دارای تنوع گستردهای است. به طوری که از مشاهده نسخههای الکترونیکی بیمار در ایام تعطیل تا درخواست هدیه ازدواج، کمک هزینه ترحیم، مشاهده تاییدیههای دریافتی از مراجع پزشکی را شامل میشود.
کارفرمایان: خدمات کارفرمایان، بیشتر حول محور مسائل رد و بدل شده مالی، حقوقی و اداری میان کارفرمایان و کارگاههاست که شامل: خدمات کارفرمایان، واگذارندگان، بازرسیهای کارگاهی، لیست حق بیمه، مکاتبات و ابلاغها، مطالباتی کارگاه، بازرسی دفاتر قانونی، مدیریت بدهی و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی است.
مستمریبگیران: اما مستمری بگیران نیز میتوانند فارغ از دید و بازدیدهای نوروزی با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند. این خدمات عبارتند از: فیش حقوقی مستمری بگیران، حکم مستمری بگیران، خدمات پرونده الکترونیک، درخواست گواهی، بازنشستگی، اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری بگیران، استعلام وضعیت مستمری بگیران، مستمری بازماندگان، مستمری از کارافتادگی و ثبت درخواست تسهیلات است.
تامین اجتماعی من: این خدمت که بیشتر شامل ثبت درخواست، نگهداری برخی مستندات و برقراری ارتباط با مرکز مشتریان سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده است عبارتند از: درخواستهای من، صندوق شخصی من و تیکتهای پشتیبانی من است.