سال سرمایه گذاری برای تولید
EN

سازمان فناوری اطلاعات، صدرنشین کیفیت خدمات دولت هوشمند

سازمان فناوری اطلاعات ایران در ارزیابی دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور با امتیاز 95.89، رتبه نخست را در میان 168 دستگاه اجرایی کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در نشست خبری دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، نتایج دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور اعلام شد. بر اساس این ارزیابی، سازمان فناوری اطلاعات ایران با کسب امتیاز 95.89، رتبه نخست را در میان 168 دستگاه اجرایی به خود اختصاص داد و به عنوان سازمان برتر در ارائه خدمات الکترونیکی شناخته شد. مسعود همدانلو، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت که کمیته امداد امام خمینی (ره) با امتیاز 92.78 و سازمان تعزیرات حکومتی با امتیاز 90.99 به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. وی همچنین بیمه مرکزی ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نفت، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و سازمان بنادر و دریانوردی را به عنوان دستگاه‌های حائز رتبه‌های بعدی معرفی کرد.

همدانلو با اشاره به ارزیابی 37 شاخص در چهار محور دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی، اعلام کرد که امتیاز کل این دوره برای 168 دستگاه اجرایی 47.15 بوده است. وی افزود: «از دوره ششم به بعد، محورهای ارزیابی از زیرساختی به مدل‌های مفهومی و مردم‌گرا تغییر کرده و با پیشرفت‌های حاصل‌شده، شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تری برای ارزیابی دقیق‌تر اعمال می‌شود.» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات همچنین از راه‌اندازی سامانه وضعیت پاسخگویی و استعلامات دستگاه‌های اجرایی تا یک ماه آینده برای دسترسی عموم مردم خبر داد. وی با اشاره به جدول ارزیابی عملکرد دستگاه‌های پرمخاطب، سازمان فناوری اطلاعات، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان تعزیرات حکومتی را سه دستگاه برتر از میان 144 دستگاه پرمخاطب معرفی کرد.

همدانلو با اعلام بیشترین رشد دستگاه‌ها نسبت به دوره قبل، اظهار داشت: «سازمان تبلیغات اسلامی با 68 رتبه، وزارت جهاد کشاورزی با 53 رتبه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 51 رتبه، بیشترین پیشرفت را داشته‌اند.»

وی در ادامه به اهداف این ارزیابی‌ها اشاره کرد و گفت: «الکترونیکی کردن تمامی فرایندها، کاهش مراجعات مردمی، راه‌اندازی پنجره واحد دستگاهی و ارائه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین انتظارات این ارزیابی‌هاست.» همچنین، هوشمندسازی دولت، تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی و حذف سامانه‌های موازی از دیگر اهداف عنوان شد.