راهنمای تاییدیه فنی نرم افزار



ورود به سامانه

جهت ورود به حساب کاربری خود از طریق سامانه پیام ایران به نشانی اینترنتی payam.iran.ir طبق گام‌های زیر عمل کنید:

گام اول: در صفحه اصلی سامانه روی کلید «ورود» کلیک کنید.

گام دوم: نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه درج نمایید.               

گام سوم: کد امنیتی موجود در تصویر را به طور دقیق در محل مشخص شده وارد کنید.               

گام چهارم:

 کلید «ورود» را فشار دهید.

    توجه:  نام کاربری اشخاص حقیقی کد ملی و رمز عبور، همان رمزی است که در هنگام   ثبت‌نام در سیستم ثبت کرده‌اید. در صورتی که رمز عبور خود را فراموش   کرده‌اید می‌توانید از طریق بازیابی رمز عبور اقدام نمایید.

پس از ورود به حساب کاربری، وارد پروفایل خود می‌شوید. جهت شروع مراحل ثبت درخواست مجوز سلامت و احراز اصالت نرم‌افزار، مشابه تصویر زیر بر روی لینک «ورود به سامانه خدمات الکترونیک» کلیک نمایید:

کارتابل:

            پس از ورود در صفحه نخست سامانه‌ (کارتابل)، دسته‌بندی بخش‌های مختلف خدمات الکترونیکی سازمان فناوری را مشاهده خواهید کرد.

 

            با انتخاب هر دسته‌بندی لیست خدمات ارائه‌شده توسط سازمان فناوری نمایش داده می‌شود.

 

ایجاد درخواست جدید

پس از انتخاب دسته‌بندی موردنظر، لیست درخواست‌های مرتبط با دسته‌ی انتخاب شده در جدولی مشابه تصویر زیر نمایش داده می‌شود. در این صفحه می‌توانید درخواست‌های ثبت‎شده خود را مشاهده و یا حذف نمایید.

جهت ایجاد یک درخواست جدید طبق مراحل زیر عمل کنید:

گام اول: روی قسمت «ایجاد درخواست جدید» کلیک کنید.

گام دوم: نوع سامانه را «تائیدیه نرم‌افزار» و نوع درخواست را «تائیدیه فنی نرم‌افزار» انتخاب نمایید.

            گام سوم: کلید «تائید و ادامه» را فشار دهید.

پیشخوان

            پس از انتخاب و تائید نوع درخواست، به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت می‌شوید. در این صفحه مشخصات درخواست و نیز اطلاعیه‌ و پیغام‌هایی که در مراحل مختلف کارشناسی پرونده صادر می‌شوند نمایش داده می‌شود.

            جهت ثبت مشخصات درخواست روی کلید « شروع تکمیل اطلاعات» کلیک نمایید. 

اطلاعات شخص

در اولین مرحله از ثبت درخواست مجوز می‌بایست مشخصات فرد حقیقی را ثبت نمایید. برای این منظور طبق گام‌های زیر اقدام کنید:

گام اول: اطلاعات مربوطه را در کادرهای مشخص‌شده وارد نمایید.

گام دوم: استان محل فعالیت را از لیست انتخاب کنید.

گام سوم: روی کلید ثبت اطلاعات کلیک کنید.

 

مشخصات کلی نرم‌افزار

            در مرحله سوم از ثبت اطلاعات در سامانه درخواست مجوز، می‌بایست مشخصات کلی نرم‌افزار از جمله نام، نسخه، نوع معماری و... را طبق گام‌هایی که در ادامه شرح داده می‌شود وارد نمایید:

            گام اول: نام نرم‌افزار را به فارسی و انگلیسی در کادرهای مشخص شده درج نمایید.

            گام دوم: نسخه و طبقه‌بندی نرم‌افزار را تعیین کنید.

            گام سوم: توصیف و شرح کلی‌ای از اهداف تولید نرم‌افزار ارائه دهید.

            گام چهارم: کارکردهای نرم‌افزار را توضیح دهید.

            گام پنجم: روی کلید «ثبت اطلاعات» کلیک کنید.

مالکین و پدیدآورندگان

در این مرحله می‌بایست مشخصات افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی، مالک و یا پدیدآورنده‌ی نرم‌افزار هستند، در سامانه ثبت نمایید. 

    در هنگام تکمیل اطلاعات این قسمت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:   

  • منظور از پدیدآورنده، شخصیت حقیقی است که تمامی حقوق معنوی نرم‌افزار متعلق به اوست. دقت شود که پدیدآورنده حتما باید شخصیت حقیقی باشد و در صورت وارد نمودن شخصیت حقوقی درخواست مورد تائید واقع نخواهد شد.
  • منظور از تهیه کننده، شخصیتی حقوقی است که سفارش تهیه نرم افزار را به مالک ارائه کرده‌است. به طور مثال اگر نرم افزار به سفارش دستگاه دولتی خاصی تهیه شده‌است، تهیه کننده دستگاه مربوطه در نظر گرفته می‌شود.

 

 

بنابراین جهت افزودن شخص حقیقی اقدامات زیر را انجام دهید:

            گام اول: روی گزینه «افزودن شخص حقیقی» کلیک کنید.

گام دوم:

 مشخصات فردی شخص را در کادرهای مربوطه وارد نمایید. 

 

گام سوم: نقش فرد را از لیست انتخاب کنید.

            گام چهارم: سهم مالکیت فرد را به صورت درصد در کادر مربوطه درج نمایید.

            گام پنجم: کلید «تایید و ثبت» را فشار دهید.

در صورتی که فرد یا افراد حقوقی جزو مالکان یا پدیدآورندگان نرم‌افزار هستند، برای درج اطلاعات آن‌ها در سامانه مطابق گام‌های زیر عمل نمایید:

گام اول: روی گزینه «افزودن شخص حقوقی» کلیک کنید.

گام دوم: مشخصات شرکت را نظیر شناسه ملی، شماره ثبت و... را در کادر وارد نمایید. 

گام سوم: اطلاعات تماس با شرکت را در قسمت‌های مشخص شده درج کنید.

گام چهارم: نقش فرد را از لیست انتخاب کنید.

گام پنجم: سهم مالکیت فرد را به صورت درصد در کادر مربوطه درج نمایید.

     توجه:  دقت داشته باشید در صورتی که مالکین یا پدیدآورندگان نرم‌افزار بیش از یک   نفر هستند، مجموع سهم همه‌ی آن‌ها در کل باید 100 درصد باشد.

 

مشخصات فنی نرم‌افزار

            در مرحله پنجم از ورود اطلاعات جهت ثبت درخواست مجوز، سامانه مشخصات فنی نرم‌افزار نظیر زیرسیستم‌ها، سرورها و ایستگاه‌های کاری را درخواست می‌کند. 

در هنگام تکمیل اطلاعات این قسمت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:      

  • در گواهی احراز اصالت و سلامت نرم افزار باید حتما زیرسیستم‌هایی که خواهان اخذ تاییدیه و دریافت مجوز هستند به عنوان زیر سیستم ثبت شوند.
  • عددی که به ازای هر زیرسیستم به عنوان تعداد مشتریان ذکر می شود باید با لیست مشتریان تطابق داشته باشد.

بنابراین جهت افزودن این اطلاعات، اقدامات زیر را انجام دهید:

            الف - افزودن زیرسیستم:

گام اول: در قسمت «زیرسیستم‌ها» روی کلید «افزودن» کلیک کنید.

گام دوم: مطابق تصویر نوع زیرسیستم را از لیست انتخاب نمایید.

گام چهارم: کاربردهای زیرسیستم را در کادر درج کنید.

گام پنجم: کلید «ثبت و تایید» را فشار دهید.

 

ب -  افزودن مشخصات سرور:

گام اول: عنوان سرور را وارد کنید.

گام دوم: زبان برنامه‌نویسی را از لیست انتخاب نمایید.

گام سوم: تعیین کنید نرم‌افزار رو کدام سیستم‌عامل‌ها اجرا می‌شود.

گام چهارم: نوع پایگاه داده‌ای که استفاده می‌کنید از لیست انتخاب نمایید.

گام پنجم: کلید «تایید و ثبت» را فشار دهید.

پ -  افزودن ایستگاه کاری:

گام اول: عنوان ایستگاه کاری را وارد کنید.

گام دوم: نوع پلتفرمی که ایستگاه کاری بر بستر آن پیاده‌سازی و اجرا می‌شود را از لیست انتخاب نمایید.

گام سوم: زبان برنامه‌نویسی را از لیست تعیین کنید.

گام چهارم: مشخص کنید ایستگاه کاری رو کدام سیستم‌عامل‌ها اجرا می‌شود.

گام پنجم: نوع مرورگرها را از لیست انتخاب نمایید.

گام ششم: کلید «تایید و ثبت» را فشار دهید.

 

مستندات و مدارک

            در این مرحله لازم است تا مدارک و مستنداتی که سامانه درخواست می‌کند را مشابه تصویر، به طور دقیق و صحیح در این صفحه بارگذاری کرده و کلید «تایید و ارسال» را فشار دهید.

      توجه:  دقت داشته باشید فرمت قابل قبول برای باگذاری فایل مدارک PDF است.   همچنین، حجم هر فایل نبایست از پنج مگابایت فراتر باشد.

      توجه:  مدارک و مستنداتی که در این صفحه توسط سامانه درخواست می‌شوند، با   توجه به اطلاعاتی که در سیستم درج کرده‌اید(مانند تعداد اشخاص حقیقی،   حقوقی و...) تغییر می‌کند.

نواقص

در صورتی که اطلاعات و مدارک مورد نیاز در درخواست شما دارای نقص باشد، در این قسمت از سامانه می‌توانید جزئیات آن‌ها را مشاهده کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات درخواست خود اقدام نمایید.

 

      توجه:  تا زمانی که مدارک و مشخصات مورد نیاز کامل نباشد، امکان ارسال   درخواست مجوز برای کارشناسی وجود نخواهد داشت.

 

      توجه:  دقت داشته باشید پس از اعمال کارشناسی، در صورتی که در   پرونده شما   اعلام نقصِ اطلاعات شود، جزئیات این نواقص در همین بخش نمایش داده   خواهد شد.

ارسال برای کارشناسی

در صورتی که اطلاعات و مدارک مورد نیاز در درخواست شما کامل و بدون نقص باشد، در این قسمت از سامانه می‌توانید درخواست مجوز خود را برای کارشناسی ارسال نمایید.