مسئولیت‌ اجتماعی سکوها، آگاهی بخشیدن به نوجوانان است


حضور نوجوانان در فضای مجازی نیازمند اعمال مسئولیت‌ اجتماعی رایج در سکو(platform)هاست.


حضور نوجوانان در فضای مجازی نیازمند اعمال مسئولیت‌ اجتماعی رایج در سکو(platform)هاست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ضمن حضور در برنامه کافه هنر رادیو سراسری، ضمن تبیین چالش‌های حضور نوجوانان در فضای مجازی به قابلیت‌های موجود در راستای  واپایش یا کنترل در این زمینه پرداخت.

وی ضمن اشاره به این نکته که دنیای مجازی، بازتاب دنیای واقعی است و در کنار فرصت‌ها و امکاناتی که به همراه دارد، تهدیداتی نیز چاشنی آن است گفت، اقدامات اصلی در راستای واپایش کودکان و نوجوانان در سه سطح خلاصه می‌شود. سطح یک یا همان سطح کاربر که مهم‌ترین بخش آن آگاهی بخشی به کودک و نوجوان است که ناشی از تحت تأثیر قرارگرفتن زندگی واقعی از مخاطرات فضای مجازی است. سطح دوم، کمک گرفتن از ابزارهایی است که به همین منظور طراحی‌شده‌اند که شامل دودسته است. دسته‌ای که به‌طور شخصی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در قالب PC(parental control) موجود است که در نهایت به شناسایی اقدامات فرزندان در فضای مجازی می‌انجامد. دسته دوم نیز مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده در سکوهای مجازی برای کاربران است. سطح سوم نیز متوجه مسئولیت‌های لایه دولت و حاکمیت است که نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند.

دکتر ناظمی در خصوص ارزیابی موضوع فیلترینگ و نقش آن در واپایش حضور نوجوانان در فضای مجازی تصریح داشت، اعمال فیلترینگ در هفت موضوع مورد اجماع جهانی در این حوزه قرار دارد. این حوزه‌ها شامل سو استفاده‌های مالی(فیشینگ)، سواستفاده از کودکان، عضوگیری گروه‌های تروریستی، ترویج خشونت، ارایه اطلاعات نادرستی که به حوزه سلامت انسان‌ها بازمی‌گردد، برهنه‌نگاری و ارایه بدافزارهاست.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید براین که ارایه آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری، یک نیاز جدی است، افزود، آگاهی بخشی کاربران از سنین پایین بسیار موثرتر خواهد بود و حتی لازم است به صورت بخشی از برنامه آموزشی لحاظ شود.  گرچه تا قبل از هفت سالگی، میزان استفاده از ابزارهای هوشمند مانند تبلت و گوشی نباید بیش از دو ساعت باشد، اما به دلیل شرایط هم‌گیری کرونا در عمل استفاده از ابزارهای هوشمند افزایش یافته است.

وی در خاتمه بنا به درخواست تیم اجرای برنامه در نظرسنجی کافه هنر شرکت کرد و در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد مسولان در حوزه تولید محصولات فرهنگی برای نوجوانان رضایت دارد یا خیر،  گفت در وضعیت کنونی، ظرفیت‌های موجود در این حوزه به جای تولید محتوا، بیشتر به توسعه پلتفرم‌ها معطوف شده است و زمانی در این حوزه موفق خواهیم بود که تولید محتوای بهتری داشته باشیم.