
توسعه زیر ساخت ارائه سرویس در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
کد :13091710000پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، یک پلتفرم آنلاین است که به هدف ارائه خدمات دولتی به شهروندان راهاندازی شده است. پنجره ملی، مرکزی برای ارتباط بین مردم و دستگاههای اجرایی دولت است و شهروندان میتوانند از طریق این پلتفرم به صورت آنلاین به خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.
شناسنامه خدمت
سطح خدمت: | ملی |
نوع خدمت: | خدمت به شهروندان (G2C) خدمت به کسب و کار (G2B) |
ماهیت خدمت: | حاکمیتی |
نحوه آغاز خدمت: | تقاضای گیرنده خدمت |
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: | خدمت به دو صورت وب و اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد. لذا مدت زمان نصب اپلیکیشن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مانند سایر اپلیکیشن ها میباشد. مدت زمان ارائه خدمات داخل اپلیکیشن بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شود. |
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): | ماهیانه |
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: | رایگان |
مدارک مورد نیاز: | ثبت نام برخط و ارائه اطلاعات هویتی جهت احراز هویت در سامانه |
شناسنامه | دریافت |
توافقنامه سطح خدمات | دریافت |
فرآیندها
سوالات متداول
چرا در هنگام ثبتنام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیام "کاربر گرامی شماره تلفن واردشده مربوط به این کد ملی نیست" دریافت میشود؟
شماره تلفن همراه اعلامشده میبایست به نام شخص ثبتنام کننده باشد.
در هنگام ثبتنام پیام " اطلاعات واردشده با اطلاعات موجود در ثبتاحوال همخوانی ندارد" ظاهر میشود؟
اطلاعات واردشده توسط کاربر میبایست دقیقاً منطبق بر مشخصات شناسنامهای وی باشد. با توجه به اینکه این احراز هویت مبتنی بر وبسرویس ارائهشده توسط سازمان ثبتاحوال کشور انجام میشود، در صورت بروز خطای عدم تطبیق اطلاعات و اطمینان کاربر از صحت اطلاعات هویتی، کاربر میبایست به یکی از دفاتر ثبتاحوال محل سکونت خود مراجعه نماید.
سازمانها چگونه میتوانند خدمات خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه نمایند؟
تمامی سازمانهای علاقهمند میتوانند جهت کسب اطلاعات و اخذ مجوزهای لازم با سازمان فناوری اطلاعات ایران مکاتبه نمایند و یا درخواست خود را از طریق پنجره واحد سازمان فناوری اطلاعات ایران (قابلدسترس در پنجره ملی) بهصورت الکترونیکی ارسال نمایند.
آیا امکان تغییر شماره همراه در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وجود دارد؟
هر فرد با کلیه خطوط همراهی که به نام وی است میتواند وارد پنجره ملی شود.
متوسط مدتزمان ارائه خدمت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چقدر است ؟
مدتزمان ارائه خدمات داخل سامانه بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شده است.
در صورت وجود هر نوع خطا در فراخوانی در سامانهها و خدمات ارائهشده و یا پاسخ نمایش دادهشده در هر یک از سامانههای متصل چه باید کرد؟
با توجه به اینکه اطلاعات ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بهصورت برخط از سمت سازمان ارائهدهنده آن سرویس در اختیار کاربران قرار میگیرد لذا مسئولیت اطلاعات ارائهشده با سازمان ارائهدهنده سرویس است. در صورت مشاهده هرگونه اطلاعات ناقص، نادرست یا نیازمند اصلاح لازم است با سازمان مربوطه تماس حاصل شود.
چه خدماتی میتوان از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دریافت نمود؟
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدماتدهی نمینماید. پس تنها خدماتی روی این سامانه به کاربران ارائه میشود که دستگاههای دیگر به این سامانه متصل نمودهاند.
آیا استفاده از خدمات پنجره ملی دولت هوشمند مشمول هزینه است؟
استفاده از سامانه رایگان است لیکن هزینه خدمات ارائهشده توسط دستگاههای اجرایی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متناسب با ماهیت خدمات و سازمان ارائهکننده آن است.
آیا جهت ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیاز به احراز هویت مجدد وجود دارد؟
برای ورود به سامانه پس از اولین ثبتنام، تنها یک مرحله بررسی امنیتی در هنگام اجرا وجود دارد که کاربر بایستی پس از وارد کردن کد امنیتی، رمز یکبارمصرف ارسالشده به تلفن همراه خود را وارد نماید. لازم به ذکر است احراز هویت و استعلام شماره موبایل در داخل سامانه انجام شده و نیازی به انجام عملیات اضافه از سوی کاربر وجود ندارد.
در مرحله ثبتنام برای دریافت خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چه اطلاعاتی میبایست توسط کاربر اعلام گردد؟
استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیاز به هیچ مدرک خاصی ندارد، اما جهت استفاده از خدمات سامانه، لازم است ثبتنام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز جهت احراز هویت کاربر عبارتاند از اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه که حتماً میبایست به نام خود کاربر و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت دادهشده و همزمان با اطلاعات شناسنامهای فرد در سامانه ثبتاحوال تطبیق دادهشده و در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبتنام کاربر انجام نخواهد شد. همچنین ارائه یک کدپستی محل سکونت در زمان ثبتنام اجباری است.
نحوه دسترسی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چگونه است؟
کلیه کاربران میتوانند از طریق آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبتنام نمایند. پس از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال میشود.
متولی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کیست؟
سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیادهسازی و نگهداری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟
سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمانهای دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه است. بهعبارتدیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاههای اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی و جلب مشارکت شهروندان میپردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی در قالب خدمات مستقیم استعلامی و سامانههای ملی استانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به شهروندان ارائه میشود.
پیوستها
قوانین و اسناد بالادستی
آمار
اطلاعات تماس
تلفن: 1649-021