
پایش شاخص های فناوری اطلاعات
کد :13061712000نهاد متولی: سازمان فناوری اطلاعات ایران- مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی فا
سازمان فناوری اطلاعات ایران (مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات) به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به عنوان نهاد هماهنگ کننده ملی، در طی سال های گذشته، ارکان نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات را به میزان بسیار خوبی شکل داده است و با توجه به الزامات قانونی موجود، با بهره گیری از تجارب گذشته و همچنین تجارب بین المللی، نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تدوین نموده است. نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات وارتباطات در کشور، شامل مدل مفهومی تدوین شاخص ها، مجموعه کلیدی شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، روش سنجش، ارزیابی و تحلیل شاخص های فناوری اطلاعات در کشور، مشخص شدن نهاد متولی تامین زیرساخت های فنی، آموزشی و پژوهشی و سازوکارهای لازم به منظور تعامل با نهادهای بین المللی است.
شناسنامه خدمت
فرآیندها
بعد از اجرای دو دوره پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های 92 و 95 و با توجه به اینکه یکی از فرایندهای کلیدی در این نظام "بهبود مستمر"می باشد،بر اساس بازخوردهای دریافتی از کلیه ذی نفعان، رصد آخرین تحولات در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نشانگرهای مرتبط، و تجارب حاصل از تعامل با نهادهای بین المللی و حضور فعال در مجامع بین المللی مرتبط، نگارش سوم سند نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات ( نسخه بهبود) مورد بازنگری قرار گرفت.
تعداد نشانگر و شاخصهای این نگارش از مجموعه کلیدی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 145 نشانگر است. تعداد 101 عدد از این نشانگرها آمارهای ثبتی هستند و تعداد 44 نشانگر از این مجموعه از طریق روشهای آمارگیری احصاء میگردند.
لازم به ذکر است 44 شاخص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران استخراج گردیده است و 5 شاخص بین المللی در این سند مورد ارزیابی قرار می گیرد. بهطورکلی، میتوان گفت که سه روش کلی آمارگیری، جمعآوری اطلاعات از مراجع مرتبط (استعلام از دستگاه مسئول و جمعآوری اطلاعات از طریق عملیات میدانی) و استفاده از مدلهای تخمینی به منظور دستیابی به مقادیر این نشانگرها درنظرگرفته شده است. در این نگارش از سند نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، نشانگرها براساس چارچوب مفهومی زیر تدوین گردیدهاند. این چارچوب در شکل 2 نشان داده شده است.
- زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات
- دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات
- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
- مقرون به صرفه بودن (Affordable ICT)
- کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
- دولت الکترونیک و دولت همراه (e-government and m-government)
- سلامت الکترونیک (e-health)
- تجارت الکترونیک در کسب و کار و خانوار
- آموزش الکترونیکی (e-learning)
- محتوای الکترونیکی (e-content)
- کشاورزی الکترونیک (e-agriculture)
- اثرات اقتصادی و اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات
- اشتغال پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- تجارت بینالمللی محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات
- محیط زیست و فناوری اطلاعات و ارتباطات
- اثرات کلان اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات
- زیرساخت های توانمند ساز
- پژوهش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
- امنیت اینترنت
- بسط قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی
- مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
سوالات متداول
کاربر اینترنت به چه کسانی گفته میشود؟
به فردی که در سه ماه گذشته حداقل یک بار از اینترنت استفاده کرده باشد.
ضریب نفوذ اینترنت در کشور در سال 1400 چقدر است؟
78/6 درصد
آخرین بهروزرسانی شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) کشور مربوط به چه سالی است؟
2017
توسعه فاوا در استانها در چه بازههای زمانی بروز میشود؟
در بازههای زمانی سه ماهه
منابع مرتبط با توسعه فاوا در استانها چیست؟
اطلاعات دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فاوا
اسناد بالادستی که پایش شاخصهای فاوا براساس آن انجام میشود چیست؟
برنامه ششم توسعه ج.ا ایران و آخرین تحولات حوزه بینالملل
آخرین سال پایش شاخصهای فاوا در کشور چه سالی است؟
1400
پایش شاخصهای فاوا در چه بازه زمانی بهروزرسانی میشود؟
طی سالهای برنامه ششم توسعه هر ساله بهروزرسانی انجام میشود.
پیوستها
قوانین و اسناد بالادستی
آمار
اطلاعات تماس
تلفن: 02188115809
پست الکترونیکی: mis@ito.gov.ir
آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، ورودی 22، سازمان فناوری اطلاعات ایران
نظرسنجی مخاطبین
مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد
شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت