سال سرمایه گذاری برای تولید
EN

توسعه و نگهداری زیرساخت فنی تعاملی دستگاه های اجرایی با مردم و کسب و کارها

کد :13091716000

به منظور یکپارچه‌سازی راهکارهای تبادل داده پیام بین مردم با دستگاه‌های اجرایی، کاهش زمینه تخلفات در تبادل پیام با مردم، ازجمله جعل، کلاه‌برداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی با مردم،  به ویژه در شرایط بحران سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام به راه­اندازی سامانه یکپارچه پیام ایران کرده است.

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به شهروندان(G2C)خدمت به کسب و کار (G2B) خدمت به دیگردستگاه های دولتی(G2G)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی نماینده دستگاههای اجرایی
نحوه آغاز خدمت: تقاضای گیرنده خدمت- تشخیص دستگاه- سایر: تصویب و ابلاغ دستور العمل اجرایی سامانه یکپارچه پیام ایران
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: کمتر از 1 روز
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
شرایط و ضوابط دریافت خدمت: ماده 27- اسناد ارسالی از سوی دستگاه‌ها در ایران پوشه کاربران حفظ می‌شود و با مجوز کاربر اسناد مذکور یا کلیه اسنادی که توسط کاربر ذخیره شده و حسب نیاز توسط دستگاه‌های ذیربط احراز اصالت شده می‌تواند در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار گیرد. ماده 28- در صورت لزوم بازیابی رمز عبور ایران پوشه، کاربران سطح دو و سه باید به یکی از کارگزاری‌ها بصورت حضوری مراجعه و با ارائه اصل کارت هوشمند ملی یا کارت ملی، رمز عبور جدید را دریافت کنند. بازیابی رمز عبور کاربران سطح یک بصورت غیر حضوری و از طریق سازوکار تعیین شده در سامانه انجام می‌شود. ماده 29- وصول سند جدید در سامانه باید بوسیله پیامک ویا سامانه پیام‌رسان داخلی ویا رایانامه برای سه بار در بازه‌های زمانی متناسب به آگاهی کاربر برسد. در صورت دریافت دو بار تأیید پیام از سوی کاربر، مکاتبه مزبور به منزله ابلاغ واقعی خواهد بود. ماده 30- کاربر می‌تواند بدون محدودیت جغرافیایی به سامانه دسترسی داشته و نسبت به چاپ و ذخیره اسناد ارسالی در ایران پوشه خود اقدام کند. تغییر اطلاعات هویتی موضوع مواد (18)، (19) و (20) تنها پس از راستی‌آزمایی ثبت می‌شود. ماده 31- در صورت فوت یا حجر کاربر حقیقی دسترسی به ایران پوشه کاربر تابع قوانین انحصار وراثت است. ماده 32- در صورت انحلال کاربر حقوقی، می‌بایستی کاربر بلافاصله موضوع انحلال شرکت را به یکی از کارگزاری‌ها اعلام کند. هرگونه دسترسی به سامانه کاربران حقوقی پس از درج پیام از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، منوط به رعایت تشریفات برشمرده در ماده (20) است. پیامدهای اطلاع‌ندادن یا اطلاع‌رسانی دیرهنگام به عهده نماینده کاربر خواهد بود. ماده 33- اسناد و مستندات ایران پوشه کاربران و همچنین داده‌های حاصل از تبادل (داده ترافیک) آنها، تا زمان انقضای اعتبار تعیین شده از سوی دستگاه فرستنده نزد سامانه نگاهداری می‌شوند.
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: رایگان
شناسنامه دریافت
توافق‌نامه سطح خدمات دریافت

فرآیندها


مدارک خدمت

ثبت نام برخط در سامانه پیام ایران و ارائه اطلاعات هویتی و شماره موبایل جهت احراز هویت در سامانه برای کاربران حقیقی و حقوقی 

ارسال نامه رسمی معرفی نماینده سازمان برای دستگاه های اجرایی 

سوالات متداول

امکان ثبت بیش از یک سرشماره به هر نماینده دستگاه وجود دارد؟

امکان تخصیص بیش از یک سرشماره برای نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی جهت ارسال پیامک وجود دارد. بر همین اساس این امکان وجود دارد که سرشماره‌ها به یک نماینده تخصیص یابد و یا هر یک از سرشماره‌ها به تفکیک هر نماینده اعطا گردد.

نحوه درخواست سرشماره جدید به دستگاه‌های اجرایی متقاضی بیش از یک سرشماره ذیل 4040 به چه صورت است؟

امکان تخصیص بیش از یک سرشماره پیامکی مطابق درختواره مشخص به هر دستگاه وجود دارد. لذا نماینده تام‌الاختیار هر دستگاه در سامانه خدمات الکترونیک می‌بایست فرآیند ثبت درخواست برای هر نام نماینده را در سامانه مذکور طی نماید.

نحوه انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه پیامک ها به چه صورت است؟

انعقاد قرارداد و ارسال فاکتورهای پرداخت از طریق دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان متبوع صورت می­پذیرد و جهت ارتباط با آن حوزه شماره های 02188115377 و 02188115678 اعلام می شوند.

چگونه پنل پیامکی را شارژ کنیم؟

در ابتدا دستگاه‌اجرایی ضمن هماهنگی با دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه، می‌بایست نسبت به عقد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت شارژ پنل پیامکی خود اقدام نماید. شارژ پنل پیامکی توسط دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و با هماهنگی با شماره ، 02188113759، 02188115876 و 02188115873 انجام می‌شود.

فرآیند تخصیص سرشماره پیامکی ذیل 4040 به دستگاه‌های اجرایی چگونه است؟

سرشماره پیامکی ذیل4040  توسط دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی مطابق با الگوریتم خاص به تفکیک هر دستگاه تخصیص داده می‌شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی امکان پیشنهاد درخصوص سرشماره‌های پیامکی خود را نخواهند داشت و تنها در بازه عددی مشخص امکان انتخاب آن را دارند.

چگونه مستند راهنمای وب سرویس و اطلاعات دسترسی سرویس پیامک (نام کاربری و رمزعبور) را دریافت کنیم؟

پس از تایید نهایی درخواست اتصال به وب سرویس پیامکی، مستند راهنمای فراخوانی سرویس و اطلاعات دسترسی سرویس پیامکی شامل نام کاربری و رمزعبور در سامانه خدمات الکترونیک سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir بارگذاری می‌شود. شایان ذکر است نام کاربری و رمزعبور ارسال شده به دلیل مسائل امنیتی صرفاً به مدت 7 روز قابل نمایش است و پس از این می‌بایست از طریق اداره PGSB اقدام شود.

چگونه جهت دریافت دسترسی وب سرویس سامانه پیامکی ثبت نام کنیم؟

لازم به ذکر است به منظور بهره‌برداری از وب سرویس پیامکی نیاز است دستگاه‌اجرایی به گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) متصل باشد. درغیر اینصورت ابتدا باید دسترسی به PGSB فعال گردد. شایان ذکر است به منظور فراخوانی سرویس پیامکی نماینده دستگاه به دو نام کاربری و رمز عبور نیاز دارد. 1) شبکه PGSB 2) سرویس پیامکی.

در ادامه جهت دسترسی به سرویس پیامکی می‌بایست درخواست خود را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان فناوری https://sso.ito.gov.ir به آدرس ثبت نماید. پس از بررسی درخواست و تایید آن توسط دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، مستند راهنمای وب سرویس و اطلاعات دسترسی شامل نام کاربری و رمزعبور سرویس پیامکی در سامانه خدمات الکترونیک بارگذاری خواهد شد.

چگونه جهت دسترسی پنل سامانه پیامکی ثبت نام کنیم؟

در ابتدا نماینده دستگاه اجرایی می‌بایست جهت ثبت درخواست درخصوص دریافت دسترسی پنل پیامکی، ضمن مکاتبه معرفی نماینده با دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir اقدام نماید. سپس از درگاه خدمات الکترونیکی سازمان درخواست خود جهت دریافت دسترسی به پنل/ وب سرویس سرشماره پیامکی را ثبت نماید.

ارائه خدمات پیامکی از طریق پنل است یا وب سرویس؟

خدمات پیامکی از هر دو طریق پنل و وب سرویس ارائه می شود و متقاضیان می توانند در زمان ثبت درخواست متناسب با نیاز خود هر یک از دو طریق را انتخاب نمایند.

مراحل دریافت سرشماره‏ی 4040 به چه صورت است؟

سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام به راه‌اندازی سامانه پیامکی جهت تخصیص سرشماره پیامکی ذیل 4040 کرده است و دستگاه‌های اجرایی امکان دریافت دسترسی پنل، وب سرویس و تخصیص سرشماره‌های مختص به خود را خواهند داشت. در ابتدا دستگاه اجرایی می‌بایست جهت دسترسی به پنل پیامکی ضمن مکاتبه با سازمان (دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در سامانه خدمات الکترونیک سازمان به آدرس https://sso.ito.gov.ir ثبت نام کند. پس از اعطای دسترسی درگاه خدمات الکترونیکی سازمان، درخواست دریافت دسترسی پنل و وب سرویس پیامکی را ارسال نماید. شایان ذکر است جهت شارژ پنل پیامکی و ارسال پیامک توسط دستگاه‌های اجرایی نیاز به عقد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات ایران و پرداخت هزینه مطابق با تعرفه مشخص وجود دارد.

در مرحله ثبت نام چه اطلاعاتی می بایست توسط کاربر اعلام گردد؟

در حال حاضر علاوه‌بر اینکه، امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان وجود دارد، امکان ورود به سامانه با احراز هویت یکپارچه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (https://sso.my.gov.ir/login)  نیز در نظر گرفته شده است. لذا کاربر می‌بایست اطلاعات دقیق هویتی از قبیل کدملی، شماره همراه به نام و ... را وارد نماید.

در هنگام ثبت نام پیغام "اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در ثبت احوال همخوانی ندارد " دریافت می گردد؟

ثبت نام در سامانه کارپوشه پیام ایران از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند صورت می‌گیرد. باتوجه به اینکه در این سامانه‌ها اطلاعات پایه‌ای هویتی افراد از سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ... دریافت می‌شود، کاربر می‌بایست اطلاعات هویتی دقیق خود را در هنگام ثبت نام وارد نماید.

در هنگام ثبت نام پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " دریافت می گردد؟

در حال حاضر امکان ثبت نام در سامانه کارپوشه از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی https://ito.gov.ir  وجود دارد و درصورت مغایرت شماره تلفن فرد با کد ملی پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " به شخص نمایش داده می‌شود.

آیا امکان تغییر رمز وجود دارد؟

بله. به صورت مستقل از طریق آدرس https://inbox.iran.gov.ir/faces/InboxLogin امکان فراموشی رمز و در بخش پروفایل سامانه امکان تغییر رمز وجود دارد.

آیا می‌توان سند‌های دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟

بله، دو سامانه کارپوشه پیام ایران و پست الکترونیکی ملی به صورت یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند. هر سندی که در کارپوشه فرد ارسال و یا دریافت می‌شود به صورت خودکار، در پست الکترونیکی ذیل دامنه @iran.ir نیز وجود خواهد داشت.

درصورتی که مهلت پاسخگویی به سند دریافتی گذشته باشد چه می‌شود کرد؟

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

چگونه می توان از دریافت سند جدید در کارپوشه پیام ایران مطلع شد؟

برای اطلاع از سند‌های دریافتی، پیامکی مبنی بر اطلاع از ارسال سند از طرف دستگاه‌های اجرایی با مسک MGOV ارسال خواهد شد.

آیا امکان ارسال اطلاعات از سمت کاربر به دستگاه اجرایی وجود دارد؟

در حال حاضر در صورتی که دستگاه ارسال کننده سند امکان پاسخ را فعال کرده باشد، امکان پاسخ به سند وجود دارد.

آیا امکان حذف سند وجود دارد. در صورتی که سند ای را به اشتباه حذف شود چه می‌توان کرد؟

در صورتی که دستگاه ارسال کننده سند امکان حذف سند را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف سند‌ها دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

آیا پس از ارسال پاسخ به سند‌ها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟

خیر.

پیوست‌ها



قوانین و اسناد بالادستی

آمار


اطلاعات تماس


تلفن: 88115874-021

نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت