توسعه و نگهداری زیرساخت فنی تعاملی دستگاه های اجرایی با مردم و کسب و کارها

کد :13091716000

به منظور یکپارچه‌سازی راهکارهای تبادل داده پیام بین مردم با دستگاه‌های اجرایی، کاهش زمینه تخلفات در تبادل پیام با مردم، ازجمله جعل، کلاه‌برداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی با مردم،  به ویژه در شرایط بحران سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام به راه­اندازی سامانه یکپارچه پیام ایران کرده است.

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به شهروندان(G2C)خدمت به کسب و کار (G2B) خدمت به دیگردستگاه های دولتی(G2G)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی نماینده دستگاههای اجرایی
نحوه آغاز خدمت: تقاضای گیرنده خدمت- تشخیص دستگاه- سایر: تصویب و ابلاغ دستور العمل اجرایی سامانه یکپارچه پیام ایران
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: کمتر از 1 روز
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
شرایط و ضوابط دریافت خدمت: ماده 27- اسناد ارسالی از سوی دستگاه‌ها در ایران پوشه کاربران حفظ می‌شود و با مجوز کاربر اسناد مذکور یا کلیه اسنادی که توسط کاربر ذخیره شده و حسب نیاز توسط دستگاه‌های ذیربط احراز اصالت شده می‌تواند در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار گیرد. ماده 28- در صورت لزوم بازیابی رمز عبور ایران پوشه، کاربران سطح دو و سه باید به یکی از کارگزاری‌ها بصورت حضوری مراجعه و با ارائه اصل کارت هوشمند ملی یا کارت ملی، رمز عبور جدید را دریافت کنند. بازیابی رمز عبور کاربران سطح یک بصورت غیر حضوری و از طریق سازوکار تعیین شده در سامانه انجام می‌شود. ماده 29- وصول سند جدید در سامانه باید بوسیله پیامک ویا سامانه پیام‌رسان داخلی ویا رایانامه برای سه بار در بازه‌های زمانی متناسب به آگاهی کاربر برسد. در صورت دریافت دو بار تأیید پیام از سوی کاربر، مکاتبه مزبور به منزله ابلاغ واقعی خواهد بود. ماده 30- کاربر می‌تواند بدون محدودیت جغرافیایی به سامانه دسترسی داشته و نسبت به چاپ و ذخیره اسناد ارسالی در ایران پوشه خود اقدام کند. تغییر اطلاعات هویتی موضوع مواد (18)، (19) و (20) تنها پس از راستی‌آزمایی ثبت می‌شود. ماده 31- در صورت فوت یا حجر کاربر حقیقی دسترسی به ایران پوشه کاربر تابع قوانین انحصار وراثت است. ماده 32- در صورت انحلال کاربر حقوقی، می‌بایستی کاربر بلافاصله موضوع انحلال شرکت را به یکی از کارگزاری‌ها اعلام کند. هرگونه دسترسی به سامانه کاربران حقوقی پس از درج پیام از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، منوط به رعایت تشریفات برشمرده در ماده (20) است. پیامدهای اطلاع‌ندادن یا اطلاع‌رسانی دیرهنگام به عهده نماینده کاربر خواهد بود. ماده 33- اسناد و مستندات ایران پوشه کاربران و همچنین داده‌های حاصل از تبادل (داده ترافیک) آنها، تا زمان انقضای اعتبار تعیین شده از سوی دستگاه فرستنده نزد سامانه نگاهداری می‌شوند.
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: رایگان

فرآیندها


مدارک خدمت

ثبت نام برخط در سامانه پیام ایران و ارائه اطلاعات هویتی و شماره موبایل جهت احراز هویت در سامانه برای کاربران حقیقی و حقوقی 

ارسال نامه رسمی معرفی نماینده سازمان برای دستگاه های اجرایی 

مدل مفهومی

ساختار سازمانی

سوالات متداول

1) سامانه پیام ایران چیست؟

در سامانه پیام ایران هر یک از مردم و کسب‌وکارها دارای یک کارپوشه‌ای الکترونیکی تحت عنوان "کارپوشه" بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را به‌صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران می‌توانند برای تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.

2) نحوه دسترسی به سامانه پیام ایران چگونه است؟

کلیه کاربران می توانند بصورت برخط و با مراجعه به سامانهpayam.iran.ir  ، یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه های کاربردی داخلی و یا نصب و استفاده از پیام رسان های داخلی متصل به سامانه پیام ایران ثبت نام نموده و به کارپوشه خود دسترسی داشته باشند. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پیامک می‌شود. همچنین کاربران می توانند  با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سامانه استفاده نمایند.

3)در مرحله ثبت نام چه اطلاعاتی می بایست توسط کاربر اعلام گردد؟

کدملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراهی که حتما می بایست به نام خود کاربر باشد.​

4) در هنگام ثبت نام پیغام "اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در ثبت احوال همخوانی ندارد " دریافت می گردد؟

اطلاعات وارد شده با مشخصات شناسنامه ای تطابق ندارد. در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه ای باید دقت گردد.

5) در صورت فراموش یا گم کردن رمز و یا نام کاربری چه باید کرد؟

نام کاربری همان کد ملی است. در صورت فراموشی رمز عبور با انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور مجددا رمز خود را از طریق پیامک دریافت نمایند.

6) در هنگام ثبت نام پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " دریافت می گردد؟

شماره تلفن همراه اعلام شده به نام شخص ثبت نام کننده نمی باشد. می بایست شماره تلفن همراهی اعلام گردد که به نام شخص، ثبت شده باشد.

7) آیا امکان تغییر رمز وجود دارد؟

بله. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری وجود دارد.

8) آیا کاربر می‌تواند کارپوشه خود را حذف یا غیرفعال نماید؟

خیر. این امکان وجود ندارد.

9) آیا استفاده از خدمات سامانه پیام ایران مشمول هزینه است؟

خیر

10) آیا می‌توان نامه‌های دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟

خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه می‌تواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوست‌هایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار می‌گیرد.

11) آیا امکان حذف نامه وجود دارد. در صورتی که نامه ای را به اشتباه حذف شود چه می‌توان کرد؟

در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامه‌ها دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

12) آیا امکان ارسال اطلاعات از سمت کاربر به دستگاه اجرایی وجود دارد؟

بله. در کارپوشه هر کاربر امکانی با نام ارسال نامه وجود دارد که می تواند با انتخاب دستگاه اجرایی نامه خود را به آن دستگاه ارسال نماید. همچنین در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان پاسخ را فعال کرده باشد و یا فرمی از طرف او به کاربر ارسال شده باشد کاربر می تواند پاسخ را ارسال نماید.

13)درصورتی که مهلت پاسخگویی به نامه دریافتی گذشته باشد چه می‌شود کرد؟

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط دستگاه ارسال‌کننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.

14) چگونه می توان از دریافت نامه‌ای جدید در کارپوشه مطلع شد؟

برای اطلاع از نامه‌های دریافتی کاربران می‌توانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نموده تا از دریافت نامه به صورت پیامک یا پست الکترونیکی مطلع شوند.

15) آیا پس از ارسال پاسخ به نامه‌ها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟

خیر.

17) آیا می‌توان از طریق تلفن همراه نیز به سیستم واردشده و نامه‌های دریافتی را مشاهده نمود؟

بله این امکان وجود دارد.

18) آیا نامه‌های دریافتی تا همیشه در کارپوشه کاربر در دسترس خواهند بود؟

خیر نامه‌ها در صورتی که مشاهده شده و پاسخ داده شده باشند در بازه‌های زمانی معین، توسط سیستم حذف می‌گردند.

19) آیا در تعداد نامه‌های دریافتی یا ارسالی از طریق این سیستم (به طور روزانه) محدودیتی وجود دارد؟

خیر؛ محدودیتی وجود ندارد.

20) آیا امکان احراز هویت دومرحله ای وجود دارد؟

بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحله ای در پروفایل کاربری ، ورود دو مرحله ای خواهد شد.

21) آیا امکان تغییر شماره همراه وجود دارد؟

بله. در پروفایل کاربری این امکان وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خودتان می باشد جایگزین نمایید.

پیوست‌ها



قوانین و اسناد بالادستی

اطلاعات تماس


نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت