ایجاد دسترسی به خدمات دولت همراه

کد :13091710101
نهاد متولی: معاونت دولت الکترونیکی

سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی بر روی ابزارک های همراه ( موبایل ، تبلت و ...) در قالب خدمات اپلیکیشن دولت همراه، خدمات ارائه‌شده درکد USSD با #4* و همچنین خدمات پیاده‌سازی شده در سرشماره پیامکی 4040 به شهروندان ارائه می‌شود.

 

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به شهروندان G2C
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی
نحوه آغاز خدمت: هزینه نصب اپلیکیشن رایگان می باشد- هزینه خدمات درخواستی به ماهیت خدمات مرتبط می‌باشد.
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: مدت زمان نصب اپلیکیشن دولت همراه به مانند سایر اپلیکیشن ها می‌باشد. مدت زمان ارائه خدمات داخل اپلیکیشن بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شود.
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
زمان تحویل درخواست خدمت: مدت زمان ارائه خدمات داخل اپلیکیشن بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شود.
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: در هر زمان و هر مکان
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: هزینه نصب اپلیکیشن رایگان می باشد لیکن جهت هزینه خدمات درخواستی به ماهیت خدمات و سازمان ارائه‌کننده خدمات مرتبط می‌باشد.
مدارک مورد نیاز: کد ملی و شماره موبایلی که به نام خود فرد باشد.

فرآیندها


مدارک خدمت

جهت استفاده از خدمات داخلی اپلیکیشن، لازم است ثبت‌نام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز کاربر عبارت‌اند از کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و شماره تلفن همراه که حتماً می‌بایست به نام خود کاربر  و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت داده‌شده و همزمان با اطلاعات شناسنامه‌ای فرد در سامانه ثبت‌احوال تطبیق داده‌شده و  در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبت‌نام کاربر انجام نخواهد شد .

ساختار سازمانی

سوالات متداول

سامانه دولت همراه چیست؟

سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی بر روی ابزارک های همراه ( موبایل ، تبلت و ...) در قالب خدمات اپلیکیشن دولت همراه، خدمات ارائه‌شده درکد USSD با #4* و همچنین خدمات پیاده‌سازی شده در سرشماره پیامکی 4040 به شهروندان ارائه می‌شود.

متولی سامانه دولت همراه کیست؟

سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیاده‌سازی و نگهداری سامانه دولت همراه می‌باشد.

چه خدماتی را می توان از اپلیکیشن دولت همراه دریافت نمود؟

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدمات‌دهی نمی‌نماید،  لذا تنها خدماتی را ارائه می‌نماید که دستگاههای دیگر اقدام به انتشار آنها در این سامانه نمودهاند. همچنین مسئولیت صحت اطلاعات و استعلامات به عهده دستگاه متولی می‌باشد.

نحوه دسترسی به سامانه دولت همراه به چگونه ای است؟

کلیه کاربران می‌توانند با  نصب مستقیم  اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه‌های کاربردی داخلی  ذکرشده در سایت  مذکور و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت‌نام نمایند. پس از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. شایان ذکر است نصب اپلیکیشن از سایر منابع معرفی نشده مورد تأیید نمی‌باشد .

در مرحله ثبت نام برای دریافت خدمات دولت همراه چه اطلاعاتی می بایست توسط کاربر اعلام گردد؟

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار دولت همراه نیاز به هیچ مدارک خاص ندارد، اما جهت استفاده از خدمات داخلی اپلیکیشن، لازم است ثبت‌نام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز کاربر عبارت‌اند از کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و شماره تلفن همراه که حتماً می‌بایست به نام خود کاربر  و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت داده‌شده و همزمان با اطلاعات شناسنامه‌ای فرد در سامانه ثبت‌احوال تطبیق داده‌شده و  در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبت‌نام کاربر انجام نخواهد شد .

آیا جهت ورود به اپلیکیشن دولت همراه نیاز به احراز هویت مجدد وجود دارد؟

برای ورود به اپلیکیشن، تنها یک مرحله بررسی امنیتی در هنگام اجرا وجود دارد که کاربر بایستی اثرانگشت، الگو و یا رمز عبور تعیین‌شده برای تلفن همراه خود را وارد نماید.

آیا استفاده از خدمات دولت همراه مشمول هزینه می باشد؟

هزینه نصب اپلیکیشن رایگان می‌باشد لیکن هزینه خدمات درخواستی به ماهیت خدمات و سازمان ارائه‌کننده خدمات مرتبط می‌باشد.

چه خدماتی میتوان از اپلیکیشن دولت همراه دریافت نمود؟

سامانه دولت همراه تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدمات‌دهی نمی‌نماید. فلذا تنها خدماتی روی این اپلیکیشن به کاربران ارائه می‌شود که دستگاه‌های دیگر اقدام به انتشار آن‌ها در این سامانه نموده‌اند.

در صورت وجود هر نوع سیستم ناقص، نادرست و یا نیازمند اصلاح در پاسخ سرویس ارائه شده چه باید کرد؟

با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده در سامانه دولت همراه به صورت برخط از سمت سازمان ارائه دهنده آن سرویس در اختیار کاربران قرار می‏گیرد لذا مسئولیت اطلاعات ارائه شده در این سامانه با سازمان ارائه دهنده سرویس است. در صورت مشاهده هرگونه اطلاعات ناقص، نادرست یا نیازمند اصلاح لازم است با سازمان مربوطه مکاتبه و ارتباط برقرار شود.

نصب اپلیکیشن دولت همراه بر روی جه سیستم عامل هایی امکان پذیر هست؟

نصب اپلیکیشن دولت همراه روی تمامی دستگاه‌های با سیستم‌عامل اندروید و IOS مقدور است.

آیا علاوه بر نصب اپلیکیشن دولت همراه راه‌های دیگری برای دسترسی به خدمات دولت همراه وجود دارد ؟

بله به‌منظور راحتی شهروندان خصوصاً کاربرانی که از ابزارک های هوشمند استفاده نمی‌کنند بسیاری از سرویس‌ها از دو طریق کد USSD 4* و سرشماره پیامکی 4040 در دسترس می‌باشد

آیا امکان استفاده از خدمات سامانه دولت همراه در خارج از کشور وجود دارد؟

خیر ؛ در خارج از کشور امکان استفاده از آن برای کاربران میسر نمی‌باشد.

متوسط مدت‌زمان ارائه خدمت در اپلیکیشن دولت همراه چقدر است ؟

مدت‌زمان نصب اپلیکیشن دولت همراه به‌مانند سایر اپلیکیشن ها می‌باشد. مدت‌زمان ارائه خدمات داخل اپلیکیشن بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست شود.

آیا امکان تغییر شماره همراه وجود دارد؟

بله. در پروفایل کاربری این امکان برای کاربر وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خود کاربر می‌باشد جایگزین شماره فعلی گردد.

سازمانها چگونه میتوانند خدمات خود را به دولت همراه ارائه نمایند؟

تمامی سازمان‌های علاقه‌مند می‌توانند جهت کسب اطلاعات و اخذ مجوزهای لازم با سازمان فناوری اطلاعات ایران مکاتبه نمایند.

آیا با اضافه شدن هر نسخه از اپلیکیشن نیاز به بروزرسانی اپلیکیشن وجود دارد؟

نسخه ­های جدید اپلیکیشن دولت همراه شامل خدمات جدیدی هستند که به اپلیکیشن اضافه می­شوند. همین‌طور باگ­های موجود در برخی از خدمات برطرف می­شوند. لذا جهت استفاده بهینه از اپلیکیشن و خدمات ارائه‌شده، پیشنهاد می‌شود کاربر با ارائه هر نسخه، اقدام به بروز رسانی اپلیکیشن مورداستفاده خود نماید.

در هنگام ثبت نام پیغام" اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در ثبت احوال همخوانی ندارد" ظاهر می گردد؟

اطلاعات واردشده توسط کاربر با مشخصات شناسنامه‌ای تطابق ندارد. کاربر باید در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه‌ای دقت نماید.

چرا در هنگام ثبت نام در اپلیکیشن دولت همراه پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کد ملی نمی باشد" دریافت می گردد؟

شماره تلفن همراه اعلام‌شده به نام شخص ثبت‌نام کننده نمی‌باشد. می‌بایست شماره تلفن همراهی اعلام شود که به نام خود فرد ثبت شده باشد.

پیغام نهاد مورد نظر پاسخگو نمی باشد به چه معناست؟

کلیه خدمات ارائه‌شده در اپلیکیشن دولت همراه از سازمان­های دولتی سرویس می­گیرند. ممکن است در زمان­هایی ارتباط بین اپلیکیشن و سازمان مربوطه دچار اختلال شود. در این هنگام، پیغام مذکور نشان داده می‌شود.

پیغام پاسخ گویی از نهاد مورد نظر زمان بر است به چه معناست؟

بر اساس خدمات ارائه‌شده از سازمان­های مختلف دولتی، ممکن است زمان پاسخگویی این سازمان­ها بیشتر از حد انتظار شود. در این هنگام، کاربر این پیغام را مشاهده می‌نماید. در این هنگام کاربر می‌تواند برای دریافت پاسخ منتظر مانده و یا کلید انصراف را انتخاب نماید.

پیوست‌ها



قوانین و اسناد بالادستی

اطلاعات تماس


نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت