سال سرمایه گذاری برای تولید
EN

راهبری اعمال تعرفه ترجیحی برای دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی کشور

کد :13061717101
نهاد متولی: سازمان فناوری اطلاعات ایران/ معاونت خدمات پایه و دارایی های دیجیتال

این خدمت جهت شناسایی منابع ترافیک داخلی و اعمال تعرفه ترجیحی در راستای تفکیک ترافیک داخل از خارج ایجاد شده است. اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده سایت های داخلی جهت استفاده از مزایای تعرفه داخلی می توانند، دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی خود را در سامانه خدمات الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران به نشانی ir.gov.ito.eservices ثبت نمایند. پس از بررسی و تایید اطلاعات ثبت شده از لحاظ داخلی بودن IP و میزبانی آن؛ نام های دامنه به همراه آی پی متناظرش در لیست سفید تعرفه ترجیحی قرار خواهند گرفت. . لیست تعرفه ترجیحی در دو فرمت فایل اکسل و وب سرویس جهت بهرهبرداری توسط اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قابل دسترس خواهد بود.

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به دیگردستگاه های دولتی(G2G) خدمت به شهروندان(G2C) خدمت به کسب و کارها (G2B)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: صاحبان سایتها اعم از حقیقی، حقوقی، اپراتورها، FCP ها، Servco ها و...
نحوه آغاز خدمت: درخواست تقاضا گیرنده خدمت
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: 1 هفته کاری
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: در هر زمان و از هر مکان
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: رایگان
شناسنامه دریافت
توافق‌نامه سطح خدمات -

فرآیندها


  1.  کاربر با مراجعه به درگاه https://G2b.ito.gov.ir  فرم ثبت نام را کلیک می کند
  2. چنانچه کاربر شخصیت حقوقی باشد بر روی ثبت نام حقوقی کلیک میکند و در صورت شخصیت حقیقی بودن بر روی شخصیت حقیقی کلیک می نماید. 
  3. کاربر اقدام به تکمیل فرم مشخصات ثبت نام می نماید.
ثبت نام در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی

شرایط خدمت

  • داخلی بودن IP اعلام شده
  • آی پی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در داخل کشور صورت پذیرد.
  • آی پی متعلق به کشور ایران باشد و به عنوان  آی پی داخلی در بخش منابع عددی اینترنتی همین سامانه ثبت شده باشد.
  • چنانچه نام دامنه و آی پی دارای بازدید و ترافیک بالایی باشد موظف به برقراری قرارداد peering با اپراتورهای دسترسی می باشد.
  • نام دامنه و آی پی مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه ای نباشد.
  • نام دامنه و آی پی شامل تبلیغ یا فروش نرم افزارهای فیلتر شکن، پراکسی، نرم افزارهای کرک شده یا بدافزار و نظایر آن نباشد.
  • پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که آی پی­ های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.

مدارک خدمت

  1. ثبت نام در سامانه احراز هویت سازمان
  2. تکمیل فرم های سامانه خدمات الکترونیک سازمان 

دریافت این خدمت نیاز به ارسال مدارک هویتی ندارد

سوالات متداول

اپراتورها چگونه می توانند لیست تعرفه داخلی را دریافت نمایند؟

امکان ارایه‌ی لیست به صورت وب‌سرویس و فایل وجود دارد، اپراتورها در این خصوص باید با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ نمایند.

مبنای محاسبه ی ترافیک چیست؟

با توجه به سرویس‌دهنده مربوطه میزان ترافیک را می‎‌توان از سایت شرکت مذکور دریافت کرد.

آیا نام دامنه با http یا https جهت بهره مندی از تعرفه داخلی فرق دارد؟

ترافیک داخلی وابسته به پروتکل نیست و ثبت یک مورد کافی می باشد

آیا همه ی اپراتورها از لیست تعرفه داخلی برای اعمال تعرفه استفاده می کنند؟

اعمال تعرفه داخلی مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و در آن استثنایی آورده نشده است و  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر نحوه‌ی اجرا نظارت می‌کند، این مورد را از سازمان مذکور می‌توانید سوال کنید.

حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها پس از تایید آی پی و قرار گرفتن در لیست تعرفه ترجیحی چقدر است و در صورت اعمال نشدن پس از این مهلت چگونه باید پیگیری نمود؟

پس از تایید آی پی و قرار گرفتن در لیست تعرفه داخلی؛ حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها در لیست تعرفه ترجیحی به آدرس (https://eservices.ito.gov.ir/page/iplistمشخص شده و توسط کاربران قابل مشاهده است. پس ابتدا با جستجوی نام دامنه یا آی پی خود  حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها را  برای رکورد خود مشاهده نموده و سپس در صورتیکه پس از اتمام مهلت مقرر اپراتورها، برای کاربر مشخص شود که تعرفه ترجیحی برای ایشان اعمال نمی شود می تواند از طریق شماره تلفن 195 و یا سامانه https://195.cra.ir/ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

چگونه متوجه شویم IP تأیید شده است یا خیر؟

به محض تأیید یا عدم تأیید IP یک پیام به شماره تلفن همراه و یک پیام به پست الکترونیکی کاربر ارسال می‎‌شود. همچنین کاربر می تواند از پس از ورود به سامانه از طریق منوی ثبت آدرس های آی پی وضعیت رکوردهای خود را مشاهده نماید.

چه سایت هایی را می توان در این سامانه ثبت کرد؟

کلیه پرتال‌ها، سایت‌ها، برنامه‌ها و یازی‌هایی که کلیه‌ی عملیات میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود؛ و دارای شرایط لازم هست می‌توانند درخواست ثبت ارایه کنند. IPهایی ثبت شده‌ای تایید می‌شوند که دارای شرایط زیر یاشند:

  • آی پی های وارد شده، IP های داخل کشور ایران بوده و به عنوان IPداخلی در بخش منابع عددی اینترنتی همین سامانه ثبت شده باشد.
  • پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانه‌ای موجود در قانون نباشد.
  • پرتال، وب سایت، اپلیکیشن فاقد نرم افزارهایی نظیر پراکسی، فیلترشکن، دانلود نرم افزار های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.
  • پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.

دامنه غیر .ir می توانم ثبت کنم؟

بله. هر دامنه ای اعم از .COM، .NET و .... که میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود؛ می‎‌توانند در این سایت ثبت شوند.

دلیل رد پرونده اطلاعات هویتی من چه بوده است؟

چنانچه کاربر در خصوص رد پرونده اطلاعات هویتی  سوالی داشته باشد، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که موضوع را باید ثبت نام و تایید مدارک انتخاب نماید و برای واحد مربوطه تیکت خود را ارسال نماید.

چگونه در بخش منابع عددی اینترنتی، ثبت درخواست نمایم؟

کلیه‌ی کسانی که به عنوان LIR در کشور فعالیت می‌کنند مطابق مصوبات 106 و 172 کمیسیون موظف به ثبت نام در سامانه‌ی مذکور هستند، این کار لزوما توسط دارنده محتوا انجام نمی‌شود، مالک IP باید این کار را انجام دهد که ممکن است دیتاسنتر یا فراهم‌کننده اینترنت و... باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا هر گونه سوال در این زمینه از طریق ثبت تیکت با موضوع  منابع عددی اینترنتی اقدام نمایید.

چنانچه کاربر سوال و یا مشکلی درخصوص خدمت تعرفه ترجیحی داشت چگونه می تواند راهنمایی بخواهد؟

چنانچه کاربر در خصوص خدمت تعرفه داخلی مشکل یا سوالی داشته باشد که از طریق سوالات متداول به آن پاسخ داده نشده ، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که موضوع را باید خدمت تعرفه ترجیحی انتخاب نماید.

 

آی پی من متعلق به ایران است، اما در این سامانه به عنوان IP داخلی تشخیص داده نمی شود، چطور می توانم داخلی بودن IP خود را اعلام نمایم؟

در صورتی که IP خود را مستقیما از RIPE NCC دریافت نکرده اید با ارسال آی پی، از طریق ثبت تیکت برای تیم کاری منابع عددی اینترنتی اقدام نمایید. در صورتی که IP خود را مستقیما از RIPE NCC دریافت کرده اید، به سامانه خدمات الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات  ایران به‌نشانی  https://eservices.ito.gov.ir مراجعه نموده و با ثبت درخواست خود در قسمت منابع عددی اینترنتی اقدام نمایید.

چنانچه در رابطه با بخش منابع عددی اینترنتی سوال و یا مشکلی داشته باشم، چگونه می توانم اقدام کنم؟

در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل مرتبط در این خصوص از قبیل واگذاری منابع عددی، ثبت تیم فنی، استعلام ثبت آی پی، نحوه ثبت، خطا در سامانه و ..... از طریق ثبت تیکت با موضوع منابع عددی اینترنتی اقدام نمایید.

چرا بعد از ثبت آی پی و نام دامنه در پنل کاربری اطلاعات من در دست بررسی قرار نگرفته و تایید یا رد نشده است؟

کاربران اولین بار بعد از ثبت آی پی و نام دامنه خود حتما بایستی از منوی ارسال به کارشناس دکمه ارسال پرونده را کلیک کرده تا اطلاعات ایشان در دست بررسی توسط کارشناس قرار بگیرد این اقدام(ارسال پرونده) فقط یکبار برای دفعه اول ثبت رکورد لازم به انجام بوده و پس از آن با ثبت هر آی پی و نام دامنه، اطلاعات در دست بررسی قرار خواهد گرفت و دیگر نیازی به دکمه ارسال پرونده نخواهد بود.

چنانچه کاربر سوال و یا مشکلی درخصوص ثبت نام کاربری و اطلاعات هویتی داشت چگونه می تواند راهنمایی بخواهد؟

چنانچه کاربر در خصوص ثبت نام، فعال شدن حساب کاربری، نقص مدارک و مستندات کاربری و یا هر گونه سوال مربوط به اطلاعات هویتی  داشته باشد، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که تیم کاری را باید ثبت نام و تایید مدارک انتخاب نماید و تیکت خود را برای واحد مربوطه ارسال نماید.

آیا امکان حذف و ویرایش پس از ثبت آی پی و نام دامنه برای کاربر وجود دارد؟

بله؛ کاربر پس از ثبت آی پی و نام دامنه خود می تواند رکورد خود را ویرایش و یا حذف نماید. بدین منظور از همان پنل ثبت آدرس های آی پی می تواند استفاده نماید. لازم به ذکر است که در صورت ویرایش؛ رکورد مذکور از حالت تایید  و یا رد شده خارج شده و در وضعیت در دست بررسی قرار میگیرد. در صورت حذف نیز چنانچه قبلا رکورد در وضعیت تایید شده باشد از حالت تایید خارج و از لیست تعرفه ترجیحی نیز حذف می گردد

اگر کاربر در هنگام کار کردن با سامانه جهت بهره مندی از خدمت تعرفه داخلی با مشکل برنامه نویسی و یا خطای نامتعارفی روبرو شد چگونه می تواند کمک بخواهد؟

چنانچه کاربر در حین کار کردن با سامانه برای بهره مندی از خدمت تعرفه داخلی با مشکل یا خطای نامتعارفی روبرو شد باید از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که موضوع  را باید پشتیبانی فنی انتخاب نماید.

آیا آی پی من تأیید می شود؟

پس از ثبت آی پی اطلاعات شما بررسی و نتیجه‌ی آن مبنی بر تایید یا عدم تایید هم  ایمیل و هم پیامک خواهد شد  IPهایی ثبت شده‌ای تایید می‌شوند که دارای شرایط زیر یاشند:

• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن دارای محتوا بوده و فعال باشد.
• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانه‌ای موجود در قانون نباشد
• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن فاقد نرم افزارهایی نظیر پراکسی، فیلترشکن، دانلود نرم افزار های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.
•پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.

دلیل رد و عدم تایید آی پی و نام دامنه من چه بوده است؟

دلیل رد درخواست از طریق ایمیل به کاربر اطلاع رسان می شود. که می تواند به یکی ازدلایل به شرح ذیل باشد:

 IP وارد شده مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه ای است.
شامل تبلیغ یا فروش نرم افزارهای فیلتر شکن، پراکسی، نرم افزارهای کرک شده یا بدافزار و نظایر آن است.
دارندگان محتواهای پر بازدید و پر ترافیک نسبت به برقراری قرارداد peering با اپراتورهای دسترسی اقدام نکرده اند.
عدم ورود اطلاعات صحیح
میزبانی محتوا، داخل کشور انجام نمی شود.
نام دامنه و آی پی ثبت شده عینا توسط کاربر دیگری قبلا ثبت شده و تکراری است.
 
نام دامنه ثبت شده حاوی محتوا نبوده و سایت مربوطه بالا نیست.

نکته: در مواردی که آدرس آی پی وارد شده مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه ای باشد از قبیل استفاده از پروکسی، فیلترشکن و .... حساب کاربری جهت استفاده از خدمت تعرفه ترجیحی غیر فعال خواهد شد.

 

چرا امکان ثبت آی پی ندارم؟

فرمت وارد شده‌ برای IP صحیح نیست، IPها باید طبق فرمت xyz.xyz.xyz.xyz/ab وارد شوند، که در آن x=0,1,2  و y,z=0-9 می‌تواند باشد، ضمن این که IP باید جزو IPهای عمومی (Public IP) باشد، IPهای غیر عمومی نظیر رنج‌های 10.x.y.z  یا 172.16.x,y – 172.31.x.y یا  192.168.x.y جزو آی پی های عمومی نیست.

آمار


گزارش مراحل چهارگانه خدمت سال 1401

عنوان توضیحات تعداد
تعداد مورد درخواست خدمت این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام انجام شده در نظر گرفته شد است.  1159
تعداد تولید خدمت این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. 1159
تعداد تحویل خدمت این شاخص بر اساس تعداد مجوز صادر شده ارائه شده است.  712
تعداد پشتیبانی خدمت این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده  در نظر گرفته شده است. 185

گزارش مراحل چهارگانه خدمت شش ماهه دوم سال 1400

عنوان توضیحات تعداد
تعداد مورد درخواست خدمت این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام انجام شده در نظر گرفته شد است.  1548
تعداد تولید خدمت این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. 1548
تعداد تحویل خدمت این شاخص بر اساس تعداد مجوز صادر شده ارائه شده است.  1239
تعداد پشتیبانی خدمت این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده  در نظر گرفته شده است. 129

اطلاعات تماس


تلفن: ارتباط با ادمین سامانه از طریق تیکت پشتیبانی

نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت

صفحات مرتبط