
راهبری دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات
کد :13061709102نهاد متولی: معاونت دولت الکترونیک- دفتر توسعه دولت الکترونیک
یکپارچهسازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراکگذاری دادهها، اطلاعات و خدمات است. این عمل در لایههای مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت میگیرد. پیاده سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان های دولتی برای ارائه خدمات خود داده ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب و کار و ارائه هر چه سریعتر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق اتصال به بستر نرم افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) دست می یابد.
GSB مخفف شده Government Service Bus به مفهوم بستر نرم افزاری مرکز تبادل یکپارچه اطلاعات و یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک می باشد. GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت ، سیستم های واسطه نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمانهای دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.
در این زیرخدمت بعد از تایید دستگاه مالک داده در خصوص ارائه سرویس به دستگاه متقاضی، فرآیندهای مورد نظر انجام می شود. و دسترسی ها و راهنمایی های لازم به دستگاه متقاضی ارائه می شود.
شناسنامه خدمت
سطح خدمت: | ملی |
نوع خدمت: | خدمت به کسب و کار (G2B) مخاطبین و خدمت به دیگر دستگاه های دولتی(G2G) |
ماهیت خدمت: | حاکمیتی |
نوع مخاطبین: | کلیه دستگاههای متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات- شرکت های مبتنی بر کسب و کار دیجیتال |
نحوه آغاز خدمت: | درخواست تقاضا گیرنده خدمت |
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: | 1 هفته کاری |
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): | تمام ایام سال |
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: | بر اساس تقاضای دستگاه |
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: | برای دستگاه های دولتی رایگان/ برای شرکت های حوزه کسب و کار دیجیتال که خصوصی محسوب می شوند مطابق با تعرفه مصوب سرویس درخواستی |
مدارک مورد نیاز: | نامه رسمی معرفی نماینده سازمان- نامه رسمی مجوز دستگاه مالک داده |
شناسنامه | دریافت |
توافقنامه سطح خدمات | دریافت |
فرآیندها
شماره گام |
الگوی فعالیت |
شرح فعالیت |
ذی نفع متولی |
گام بعدی |
گام قبلی |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
آماده سازی |
کاربر به سامانه https://sso.ito.gov.ir مراجعه می کند. |
متقاضی خدمت |
1-1 |
|
1-1 |
تصمیم گیری |
کاربر گزینه ثبت نام را انتخاب می کند. |
متقاضی خدمت |
1-2 |
1 |
1-2 |
تصمیم گیری |
کاربر گزینه ثبت نام دستگاه اجرایی را انتخاب میکند. |
متقاضی خدمت |
2 |
1-1 |
۲ |
آماده سازی |
سیستم منوی مربوط به ثبت نام دستگاه اجرایی را نمایش می دهد. |
سامانه پیام ایران |
۳ |
1-2 |
۳ |
ذخیره سازی |
کاربر اطلاعات درخواستی را تکمیل میکند. (اطلاعات درخواستی شامل کد ملی، شماره موبایل، مشخصات فردی و شناسنامه ای نماینده دستگاه اجرایی ، و ایمیل می شود) |
متقاضی خدمت |
4 |
2 |
3-1 |
آماده سازی |
کاربر نامه مربوطه به معرفی نماینده دستگاه اجرایی را مطابق با الگوی معرفی شده تولید میکند. |
متقاضی خدمت |
3-2 |
3 |
3-2 |
ذخیره سازی |
کاربر نامه معرفی نماینده دستگاه اجرایی را در سامانه بارگذاری میکند. |
متقاضی خدمت |
4 |
3-1 |
4 |
ذخیره سازی |
کاربر رمز عبور درخواستی خود را وارد می نماید |
متقاضی خدمت |
5 |
3 |
5 |
ذخیره سازی |
کاربر کد کپچا نمایش داده شده را وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
6 |
4 |
6 |
بازرسی |
سیستم بررسی می کند که آیا کد کپچا وارد شده درست وارد شده یا خیر |
سامانه پیام ایران |
6-1 یا 7 |
5 |
6-1 |
پایان دادن |
در صورتی که کد کپچا نادرست وارد شده باشد، سیستم پیغام خطا به متقاضی میدهد و کدی دیگر تولید میکند که کاربر باید آن کد را وارد نماید. |
سامانه پیام ایران |
5 |
6 |
7 |
درخواست کردن |
در صورتی که کد کپچا درست وارد شده باشد، سیستم بر اساس کد ملی وارد شده و تاریح تولد، وب سرویس ثبت احوال را از بستر PGSB صدا می کند. |
سامانه پیام ایران |
7-1 |
6 |
7-1 |
درخواست کردن |
سامانه PGSB درخواست سامانه را به سامانه ثبت احوال ارسال میکند. |
سامانه PGSB |
7-2 |
7 |
7-2 |
بازرسی |
سامانه ثبت احوال بر اساس اطلاعات وارد شده پاسخ کاربر را ارائه میکند. |
سامانه ثبت احوال |
7-3 |
7-1 |
7-3 |
پایان دادن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس عدم تطابق باشد، سیستم درخواست کاربر را رد میکند و وارد مرحله 3 می شویم . |
سامانه پیام ایران |
3 |
7-2 |
8 |
درخواست کردن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس تطابق باشد، سیستم بر اساس کد ملی وارد شده و شماره تماس وارد شده، وب سرویس شاهکار را از بستر PGSB صدا میکند. |
سامانه پیام ایران |
8-1 |
7-2 |
8-1 |
بازرسی |
سامانه PGSB درخواست سامانه را به سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال میکند. . |
سامانه PGSB |
8-2 |
8 |
8-2 |
گزارش دادن |
سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس اطلاعات وارد شده پاسخ کاربر را ارائه میکند. |
سامانه شاهکار |
8-3 |
8-1 |
8-3 |
پایان دادن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس عدم تطابق باشد، سیستم درخواست کاربر را رد میکند و وارد مرحله 3 می شویم. |
سامانه پیام ایران |
3 |
8-2 |
9 |
آماده سازی |
در صورتی که پاسخ وب سرویس تطابق باشد،سیستم اقدام به تولید کد یکبار مصرف می نماید. |
سامانه پیام ایران |
9-1 |
8-2 |
9-1 |
اطلاع دادن |
سیستم کد یکبار مصرف را به شماره موبایل وارد شده پیامک می نماید. |
سامانه پیام ایران |
9-2 |
9 |
9-2 |
ذخیره سازی |
متقاضی کد دریافت شده را در سامانه وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
9-3 |
9-1 |
9-3 |
بازرسی |
سیستم بررسی می کند که آیا کد پیامک وارد شده درست وارد شده یا خیر |
سامانه پیام ایران |
9-4 یا 10 |
9-2 |
9-4 |
پایان دادن |
در صورتی که کد کپچا نادرست وارد شده باشد، سیستم پیغام خطا به متقاضی میدهد و کدی دیگر تولید میکند که کاربر باید آن کد را وارد نماید(حداکثر تا سه بار و بعد از به مرحله 3 می رود) |
سامانه پیام ایران |
3 |
9-3 |
10 |
آماده سازی |
در صورتی که رمز ارسالی توسط پیامک به متقاضی ، توسط متقاضی درست وارد شده باشد، فرایند بررسی درخواست احراز هویت دستگاه های اجرایی آغاز می شود. |
سامانه پیام ایران |
11 |
9-3 |
11 |
آماده سازی |
در صورتی که هویت متقاضی و نامه ارسالی وی مورد تایید قرار گرفت ، سیستم بر اساس مشخصات نماینده و مشخصات دستگاه، برای دستگاه نام کاربری ایجاد میکند. |
سامانه پیام ایران |
12 |
10 |
12 |
اطلاع دادن |
سیستم تایید نهایی ساخت پروفایل را به همراه نام کاربری برای کاربر پیامک میکند. رمز عبور نیز همان رمز عبور درخواستی متقاضی در نظر گرفته می شود. |
سامانه پیام ایران |
|
11 |
|
شماره گام |
الگوی فعالیت |
شرح فعالیت |
ذی نفع متولی |
گام بعدی |
گام قبلی |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
آماده سازی |
سامانه بعد از تایید هویت فرد، جهت تایید هویت دستگاه کار را به کارتابل نیازمند بررسی ارسال میکند. |
سامانه پیام ایران |
2 |
|
2 |
آماده سازی |
کارشناس سازمان اقدام به مشاهده اطلاعات وارد شده توسط کاربر می نماید. |
کارشناس سازمان |
3 |
1 |
3 |
تصمیم گیری |
کارشناس سازمان نامه وارد شده را با سامانه اتوماسیون اداری سازمان تطبیق می دهد و از صحت و سقم نامه مطلع می شود. |
کارشناس سازمان |
4 |
2 |
4 |
آماده سازی |
در صورت تایید نامه و تطبیق آن با نامه بارگذاری شده کارشناس تایید می زند. |
کارشناس سازمان |
5 |
3 |
5 |
ذخیره سازی |
در صورت عدم تطبیق کارشناس عدم تایید می زند. |
کارشناس سازمان |
|
4 |
شماره گام |
الگوی فعالیت |
شرح فعالیت |
ذی نفع متولی |
گام بعدی |
گام قبلی |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
آماده سازی |
مراجعه به سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان به نشانی https://eservices.ito.gov.ir/ و ورود به سیستم |
متقاضی خدمت |
۲ |
|
۲ |
درخواست کردن |
انتخاب گزینه دولت الکترونیک از منوهای درخواستی |
متقاضی خدمت |
۳ |
۱ |
۳ |
درخواست کردن |
انتخاب درخواست دریافت سرویس از GSB/PGSB |
متقاضی خدمت |
4 |
2 |
4 |
بازرسی |
سیستم بررسی می کند که آیا متقاضی قبلا فرایند اتصال به GSB یا PGSB را انجام داده است یا خیر؟ |
سامانه جامع خدمات سازمان |
5 یا 6 |
3 |
5 |
بازرسی |
در صورتی که متقاضی اتصالی به مراکز ملی تبادل اطلاعات نداشته باشد سیستم متقاضی را به فرایند اتصال به مراکز ملی تبادل اطلاعات هدایت می کند. |
سامانه جامع خدمات سازمان |
|
4 |
6 |
ذخیره سازی |
متقاصی نوع درخواست خود را بر اساس نوع اتصال از بین گزینه های GSB یا PGSB انتخاب می نماید. |
متقاضی هدمت |
7 |
4 |
7 |
ذخیره سازی |
متقاضی اطلاعات مربوط به سامانه ای که برای آن درخواست اتصال را دارا می باشد را وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
8 |
6 |
8 |
ذخیره سازی |
متقاضی اطلاعات مربوط به نامه مجوز دریافت شده برای سرویس را بارگذاری می نماید (شماره نامه و تصویر نامه مجوز) |
متقاضی خدمت |
9 |
7 |
9 |
درخواست کردن |
متقاضی نوع سرویسی که مورد نیازش است را از لیست تمامی سرویس ها ی موجود انتخاب می نماید. |
متقاضی خدمت |
10 |
8 |
10 |
ذخیره سازی |
متقاضی اطلاعات رابط فنی خود را برای برقراری تعامل بهتر وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
11 |
9 |
11 |
بازرسی |
سامانه بررسی می کند که آیا تمام اطلاعات مورد نیاز از متقاضی تکمیل شده است یا خیر در صورت تکمیل شدن اجازه ثبت نهایی به متقاضی داده می شود. |
سامانه سامانه جامع خدمات سازمان |
12 یا 14 |
10 |
12 |
گزارش دادن |
در صورتی که متقاضی اطلاعات را به صورت کامل وارد نکرده باشد سامانه به متقاضی پیغامی مبنی بر وجود نواقص در اطلاعات تکمیلی نمایش می دهد. |
سامانه سامانه جامع خدمات سازمان |
13 |
11 |
13 |
ذخیره سازی |
متقاضی نسبت به بررسی نواقص اعلام شده و برطرف کردن آنها اقدام می نماید. |
متقاضی خدمت |
14 |
12 |
14 |
درخواست کردن |
در صورتی که نواقصی در مدارک تکمیلی متقاضی وجود نداشته باشد، امکان ثبت درخواست و ارجاع به سازمان برای وی فعال می شود و باید گزینه ارسال به کارشناس را بزند. |
متقاصی خدمت |
|
11 |
سوالات متداول
در صورتی که دستگاهی تمایل به دریافت خدمات الکترونیکی از مرکز ملی تبادل اطلاعات را داشته باشد، چه اقداماتی را میبایست انجام دهد؟
به منظور دریافت خدمات الکترونیکی، اقدامات زیر لازم است انجام پذیرد:
- متقاضی با دستگاه سرویسدهنده مذاکره نموده و مجوز بهرهبرداری از سرویس مورد نظر را از دستگاه متولی سرویس اخذ و به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نماید. (به دلیل اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی سرویس نیست، لذا به هیچ عنوان اجازه ارائه سرویس بدون مجوز مربوطه وجود ندارد) .
- با توجه به اینکه سرویس دریافتی برای چه کاربردی مدنظر است، متقاضی بایستی نسبت به انتخاب گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) یا گذرگاه اختصاصی خدمات دولت (GSB) اقدام نماید. مهمترین نکتهای که در خصوص انتخاب نوع گذرگاه بایستی مد نظر قرار گیرد، این است که سرویس دریافتی از GSB بایستی در یک شبکه اختصاصی و منفصل از اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، لیکن سرویس دریافتی از PGSB میتواند در سامانههای مستقر بر بستر اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن متقاضی میتواند به نشانی https://iran.gov.ir/gsb مراجعه و نسبت به تکمیل فرمهای مربوط به اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.
در صورت وجود مجوز بهرهبرداری از سرویس برای دستگاه متقاضی، چگونه اطلاعات سرویس را دریافت نماید؟
پس از حصول اطمینان در خصوص وجود مجوز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، دستگاه متقاضی سپس میبایست نماینده خود را جهت دریافت اطلاعات و مستندات راهنمای فنی مربوطه، طی نامهای به سازمان معرفی کند و نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و نشانی رایانامه (Email) وی (صرفاً روی نام دامنه اداری دستگاه متقاضی) را به همراه عنوان سرویس مورد نظر اعلام نماید.
پس از دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت میباشد؟
نماینده دستگاه میتواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پیگیری موضوع اقدام نمایند. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت میپذیرد و دستگاه ها میبایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی 2 (شبانه روزی) موضوع را پیگیری نمایند.
چنانچه دستگاه دریافت کننده سرویس با استفاده از هر زبان برنامه نویسی در پیاده سازی دچار مشکل شود و نیاز به نمونه کد داشته باشد چه اقدامی را میبایست انجام دهد؟
در صورت وجود مشکل در پیاده سازی سرویس با استفاده از هر یک از زبان های برنامه نویسی مراتب میبایست از سوی دستگاه متولی سرویس پیگیری شود تا نمونه کدهای لازم به منظور رفع خطاهای برنامه نویسی توسط ایشان در اختیار دستگاه متقاضی قرار گیرد.
پیوستها
آمار
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام های خدمت و یا تعداد درخواست های ارائه شده به عنوان درخواست خدمت در نظر گرفته شده | 118 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 105 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 99 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس ایمیل پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 218 |
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام های خدمت و یا تعداد درخواست های ارائه شده به عنوان درخواست خدمت در نظر گرفته شده | 116 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 52 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 52 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس ایمیل پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 500 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 10000 |
اطلاعات تماس
تلفن: شماره تماس های پشتیبانی و رفع خرابی 88386289 - 88386294 - 88386311: سرویس گذرگاه خدمات دولت GSB (داخلی 2) سرویس گذرگاه عمومی خدمات دولت PGSB (داخلی 3)
نظرسنجی مخاطبین
مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد
شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت