صدور گواهی تاییدیه فنی نرم افزار
کد :13062638000نهاد متولی: سازمان فناوری اطلاعات ایران/ معاونت سیاست گذاری و اعتبار بخشی فناوری اطلاعات
مطابق قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانه ای، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی از نرم افزارها به مدت سی سال برای پدید آورنده نرم افزار است به شرطی که پدیدآورده اثر خود را در وزارت ارشاد به ثبت برساند، طبق قانون قبل از صدور سند ثبت توسط وزارت ارشاد میبایست یک گواهی فنی جهت تائیدیه فنی نرمافزار توسط وزارت ارتباطات صادر شود، این امر در حال حاضرتوسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می پذیرد.
برای مشاهده آخرین مجوزهای صادر شده به صفحه https://ito.gov.ir/page/certificates مراجعه نمایید.
شناسنامه خدمت
سطح خدمت: | ملی |
نوع خدمت: | خدمت به شهروندان (G2C) خدمت به کسب و کار (G2B) |
ماهیت خدمت: | حاکمیتی |
نوع مخاطبین: | شرکت های توسعه دهنده نرم افزار، اشخاص حقیقی مالک نرم افزار |
نحوه آغاز خدمت: | تقاضا گیرنده خدمت |
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: | 90 روز |
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): | تمام ایام سال |
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: | واریز 100 هزار ریال به حساب وزارت اقتصاد و امور دارایی (شماره شبا 2 IR54010000400100090100108 ) و 1 میلیون ریال در سامانه سرآمد وزارت ارشاد |
شناسنامه | دریافت |
توافقنامه سطح خدمات | دریافت |
فرآیندها
-
انجام ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به نشانی https://eservices.ito.gov.ir/ به عنوان متقاضی گواهی تاییدیه فنی
-
ورود به سامانه و تکمیل فرم های درخواستی . موارد زیر باید در هنگام تکمیل فرم ها مورد توجه قرار بگیرد:
-
در فرم مشخصات نرم افزار عنوان(نام) محصول نرم افزاری حتما باید شامل اسم عام(کارکرد اصلی محصول) و اسم خاص(برند محصول) در سامانه وارد شود. مثال: اتوماسیون اداری سپهررایانه
-
در قسمت اطلاعات هیات مدیره باید حداقل یک مدیر عامل، یک رییس هیات مدیره و یک عضو هیات مدیره وارد شود.این اطلاعات باید با تصویر روزنامه رسمی شرکت همخوانی داشته باشد.
-
برای اشخاص حقیقی باید تصویر کارت ملی جدید بارگذاری شود. در غیر این صورت باید رسید مربوط به دریافت کارت ملی جدید نیز بارگذاری شود.
-
در قسمت مالکین و پدیدآورندگان باید مجموع سهم مالکین 100 و مجموع سهم پدید آورندگان 100 باشد.
-
در قسمت مشخصات فنی نرم افزارها باید سه زیرسیستمی که کد منبع آن در لوح فشرده در اختیار این سازمان قرار میگیرد وارد شوند.
- جهت اثبات این موضوع که متقاضی نماینده توسعه دهنده سامانه می باشد، در قسمت مستندات فنی ، ارائه مستندات زیر الزامی می باشد:
-
مستند نیازمندی ها(یا چند نمونه از use case های سامانه)
-
مستند تست (یک نمونه تست کیس انجام شده)
-
معماری نرم افزار
-
راهنمای کاربری
-
راهنمای نصب
-
-
در نهایت در صورتی که نواقضی در هنگام تکمیل فرمهای مورد نیاز وجود داشته باشد، در قسمت نواقص سامانه این موارد اشاره شده است.
-
-
واریز 100 هزار ریال به حساب وزارت اقتصاد و امور دارایی (شماره شبا 2 IR54010000400100090100108 ) و 1 میلیون ریال در سامانه سرآمد وزارت ارشاد
-
دریافت فرم تعهد نامه/اقرارنامه از ( قالب فرم از طریق لینک زیر قابل دسترس می باشد. https://ito.gov.ir/fa/eghrarspo )و تکمیل آن (همراه با سربرگ و مهر و امضای شخص حقوقی یا امضاء و اثر انگشت شخص حقیقی در تمامی صفحات آنها. قابل ذکر است از این پس برای تکمیل پرونده درخواست تاییدیه فنی، مراجعه به محضر و اخذ سند رسمی برای تهیه تعهدنامه نیاز نیست و تنها کافی ست تعهدنامه به تایید متقاضی برسد.)
-
بارگذاری تصویر فیش بانکی و اقرارنامه (تعهدنامه) تاییدشده توسط متقاضی در سامانه
-
ارسال نامه و لوح های فشرده مطابق با موارد زیر به دبیرخانه سازمان فناوری اطلاعات ایران (نشانی ذکر شده در قسمت آدرس صفحه راهنمای خدمت):
-
نامه باید (در سربرگ شرکت و مهر و امضای مدیرعامل متقاضی حقوقی) یا ( با امضای این فرم توسط متقاضی حقیقی) باشد و الزامی ست کد رهگیری، عنوان و نسخه ی محصول نرم افزاری در متن نامه درخواست قید شود. نامه از طریق لینک زیر قابل دسترس می باشد https://ito.gov.ir/fa/officiallettertemp
-
قابل ذکر است برای تکمیل مدارک الکترونیکی پرونده متقاضی جهت درخواست تایید فنی نرم افزار، باید در مجموع دو سری لوح فشرده بهمراه سایر مدارک به سازمان ارسال شود.
محتویات لوح فشرده ها در صفحه ضوابط و شرایط خدمت تشریح شده است.
-
-
مکاتبه سازمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، پس از تکمیل پرونده جهت استعلام محتوای محصول و اطلاع به متقاضی جهت پیگیری اخذ پاسخ استعلام بصورت مکتوب به سازمان.
-
(لازم به ذکر است در این مرحله متقاضی باید به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی جهت تکمیل مدارک مراجعه نماید. برای اطلاعات بیشتر می تواند به https://samandehi.ir/ مراجعه نماید.)
-
انتشار آگهی محصول توسط سازمان یا ارشاد.
-
ارسال نامه وضعیت استعلام محتوای نرم افزار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان شامل: بلامانع- غیرمجاز- دردست بررسی- مشروط جهت تکمیل مدارک متقاضی. (شایسته است متقاضی تا قبل از ارسال پاسخ مکتوب وضعیت محتوای محصول توسط آن وزارت، از پیگیری تلفنی از سازمان ممانعت نماید.) متقاضی پس از حصول اطمینان از ارسال مکتوب پاسخ استعلام محتوای محصول توسط وزارت ارشاد می تواند از آخرین وضعیت درخواست خود از سامانه خدمات الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات ایران مطلع شود.
-
قابل ذکر است متقاضی پس از ثبت درخواست در سامانه iranspo.ir و پس از ارسال کلیه مدارک به سازمان، باید جهت تکمیل فرآیند و اخذ دفترچه گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای ارشاد، به سامانه samandehi.ir مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت و مدارک موردنظر را به آن وزارت تحویل دهد
-
متقاضی جهت پیگیری بلامانع بودن محتوای محصول نرم افزاری می تواند از طریق تماس با شماره تلفن 88846964 داخلی 2 یا شماره تلفن: 88846964 با کارشناسان نشر دیجیتال آن وزارت مذاکره نماید
-
شماره تماس دفتر رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت پیگیری پاسخ استعلام محتوای محصول: 02188846960
-
- صدور گواهی تایید فنی ثبت نرم افزار توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران (بعد از تایید وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی )
- درج شماره و تاریخ گواهی و شماره نامه بلامانع بودن و تاریخ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایت.
- ارسال تصویر رونوشت گواهی صادره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاع به متقاضی توسط سازمان جهت انجام و تکمیل فرآیند و صدور دفترچه ثبت ارشاد.
- درج شماره شناسایی گواهی در سامانه.
- ارسال گواهی برای متقاضی براساس آدرس مندرج در فرم برچسب لوح و آدرس.
شرایط خدمت
- ایرانی بودن محصول
- کامل بودن مدارک مورد نیاز (در قسمت مدارک توضیح داده شده است)
- تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران
- متقاضی دریافت خدمت باید بعد از دریافت گواهی به تمامی بندهای متعهد شده در فرم اقرارنامه متعهد باقی بماند.
- جهت استعلام گواهی های صادر شده باید به این لینک و تب تاییدیه فنی نرمافزار مراجعه شود.
- تمامی گواهی های صادره با امضای الکترونیک رییس سازمان در صفحه مجوزها قرار گرفته و هر نوع تغییری در آنها باعث مخدوش شدن امضای آنها می شود.
- اعتبار گواهی های صادر شده در حال حاضر سی سال می باشد.
- در صورت متهد نبودن دستگاه به شرایط مندرج در SLA مندرج در صفحه خدمت، متقاضی امکان ثبت شکایت را خواهد داشت.
مدارک خدمت
1-نامه درخواست کتبی که قالب آن از طریق لینک زیر قابل دریافت می باشد. https://ito.gov.ir/fa/officiallettertemp
2-تکمیل فرم های سامانه به نشانی https://eservices.ito.gov.ir/
3- تعهدنامه تاییدشده متقاضی بصورت فیزیکی(کاغذی) ( قالب فرم از طریق لینک زیر قابل دسترس می باشد. https://ito.gov.ir/fa/eghrarspo )
4- کلیپ 10 دقیقه ای از معرفی سامانه، توضیحات ساختار اصلی برنامه ( سورس کدها) و ارتباط فایل های برنامه نویسی به یکدیگر، نشانی آدرس اینترنتی (در صورت موجود)، یک سناریوی اجرایی از اپلیکیشن، تعداد نصب اپلیکیشن ، تفاوت با محصولات مشابه (در صورت موجود)
5- ارائه دو نسخه لوح فشرده مشتمل بر:نامه درخواست +فرم اقرار نامه تکمیل شده و امضا شده با سربرگ شرکت+ فایل فیلم کلیپ سامانه که در بند 5 محتویات آن ذکر شده است+ سورس کامل برنامه (در صورت ارائه تعهدنامه اختیاری است) + راهنمای نصب برنامه
سوالات متداول
جهت دریافت رتبه بندی شرکت های انفورماتیک باید از چه طریقی اقدام نماییم؟
متقاضیان محترم می بایست جهت دریافت گواهی رتبه بندی شرکت های انفورماتیک به سازمان برنامه و بودجه کشور (امور نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران) مراجعه نمایند. نشانی درگاه مورد نظر https://b2n.ir/salahyat میباشد.
جهت دریافت گواهی حق اختراع چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
گام های اجرایی به شرح زیر می باشد:
-
مراجعه متقاضی به سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربه آدرس ssaa.ir، ثبت اظهار نامه و انجام اقدامات مربوطه در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
-
صدور نامه از طرف مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و استعلام از دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه ارسال رونوشت اظهار نامه و سایر مدارک مربوطه
-
ارسال نامه استعلام مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران
-
اظهار نظر اعضاء کمیته حق اختراع در سازمان فناوری اطلاعات ایران(دفتر حقوقی)
-
دعوت از متقاضی برای حضور در جلسه ارائه شفاهی محصول درصورت لزوم
-
برگزاری جلسه کمیته و بررسی ادعا
-
ارسال تصمیمات نهایی کمیته در قالب نامه به مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
-
نگهداری پرونده مدارک و مستندات محصول در دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران
چه نرم افزارهایی مشمول ثبت و اخذ گواهی تاییدیه فنی می شوند؟
مطابق با بندهای 1 و 2 آییننامه اجرایی ثبت نرمافزار و نظام صنفی رایانهای مصوب هیات دولت، نرم افزار شامل هر نوع برنامه رایانه ای که قابلیت اجرا و نصب را در سیستم عامل های مختلف داشته باشد می شود. همچنین آتار و محصولات نرمافزاری نوشتاری، صوتی و تصویری که با کمک نرمافزار پردازش شده و به صورت یک پدیده مستقل تهیه و ارائه شود نیز مشمول این آئیننامه خواهد بود .
مدت اعتبار گواهی های تایید فنی نرم افزار به چه میزان می باشد؟
مطابق قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانه ای، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی از نرم افزارها به مدت سی سال برای پدید آورنده نرم افزار است به شرطی که پدیدآورده اثر خود را در وزارت ارشاد به ثبت برساند، طبق قانون قبل از صدور سند ثبت توسط وزارت ارشاد میبایست یک گواهی فنی جهت تائیدیه فنی نرمافزار توسط وزارت ارتباطات صادر شود، این امر در حال حاضرتوسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می پذیرد.
اعطای گواهی چه مدت پس از درخواست تعیین صلاحیت صورت خواهد گرفت؟
در صورت تکمیل بودن مدارک و تایید دو هفته ای وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ظرف یک ماه انجام خواهد شد. در صورت وجود نقص در مدارک و یا تاخیر ارسال تاییدیه توسط وزارت ارشاد این زمان افزایش خواهد یافت.
مزایای دریافت گواهی تاییدیه فنی برای دارنده گواهی چه می باشد؟
مطابق با قانون، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی نرم افزار رایانهای به مدت سی سال متعلق به پدید آورنده آن است. حقوق معنوی نرمافزار رایانهای بدون اینکه منحصر به این تعبیر باشد عبارت است از حق انتسابنرمافزار به پدیدآورنده آن و محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است. حقوق مادی نرمافزار رایانهای بدون اینکه منحصر به مصادیق زیر باشد عبارت از حق استفادهشخصی، حق نشر، حق عرضه، حق اجرا، حق تکثیر و هر گونه بهرهبرداری اقتصادی است و قابل نقل و انتقالمیباشد.
- نشر عبارت است از قراردادن نرمافزار در معرض استفاده عموم اعم از اینکه بر روی یکی از حاملهایرایانهای، تکثیر شده یا به منظور فوق در محیطهای رایانهای قابل استفاده برای دیگران قرار داده شود.
- عرضه عبارت است از ارائه نرمافزار برای استفاده شخص یا اشخاص معین دیگر در زمان یا مکان محدود و برای بهرهبرداری مشخص.
- اجرا عبارت است از استفاده عملی و کاربردی از نرمافزار در محیط های رایانهای.
چنانچه در حین کار کردن با سامانه مشکلی پیش آمد و یا خطای نامتعارفی مشاهده کردم چگونه میتوانم برای حل این خطا کمک بخواهیم؟
در صورت بروز هر گونه خطا که علت آن مشخص نبود و یا توسط فرد قابل تشخیص نبود، میتوان در سامانه تیکت ثبت نمایید.
بعد از انجام ثبت نام و بررسی و تایید سازمان فناوری اطلاعات متقاضی چه اقداماتی باید انجام دهد؟
بعد از بررسی و تایید نرم افزار در سازمان فناوری اطلاعات متقاضی باید به وزارت ارشاد مراجعه نماید. در واقع متقاضی باید جهت تکمیل فرآیند و اخذ دفترچه گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای ارشاد، به سامانه samandehi.ir مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت و مدارک موردنظر را به آن وزارت تحویل دهد. همچنین متقاضی جهت پیگیری بلامانع بودن محتوای محصول نرم افزاری می تواند از طریق تماس با شماره تلفن 88846964 داخلی 2 یا شماره تلفن: 88846964 با کارشناسان نشر دیجیتال آن وزارت مذاکره نماید.
پرونده عودت داده شده به چه معنا می باشد؟ آیا امکان ارسال مجدد پرونده وجود دارد؟
در صورتی که پرونده به متقاضی عودت داده شده باشد، به منزله این می باشد که بیش از یک ماه از اعلام نواقص در پرونده گذشته است و متقاضی هیچ اقدامی جهت رفع نواقص انجام نداده است. متقاضی میتواند بعد از رفع نواقص پرونده را مجدد ارسال نمایید.
جهت رفع نواقص در سامانه چگونه باید اقدام نماییم؟
چنانچه نقصی در مدارک ارسالی وجود داشته باشد، کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق سامانه اعلام نقص مینمایند. بعد از اعلام نقص، تب مشخصاتی که اعلام نقص شده است مجددا برای ویرایش فعال خواهد شد و کاربر باید مطابق با نقص اعلام شده، اقدام به برطرف نمودن نقص نماید. بعد از برطرف نمودن نقص، گزینه برطرف نمودن نقص را کلیک کند و مجددا درخواست برای بررسی به کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران ارجاع می شود.
جهت پیگیری آخرین وضعیت درخواست خود چگونه می توانیم اقدام نماییم؟
با مراجعه به کارتابل شخصی که در داخل سیستم برای هر فرد در نظر گرفته شده آخرین وضعیت درخواست های هر فرد قابل دسترس خواهد بود. با مراجعه به قسمت درخواست ها و درخواست های من این امکان وجود خواهد داشت که به آخرین وضعیت درخواست خود دسترسی داشته باشید.
مستند معماری نرم افزار باید شامل چه مواردی باشد؟
مستند معمای نرم افزار حداقل باید شامل موارد زیر شود
- فرضیات معماری
- دیدگاه منطقی( شامل زیر سیستم ها و ارتباط زیر سیستم ها با یکدیگر)
- دیدگاه مورد کاربرد (شامل نمودارهای مورد کاربرد و ارتباط کاربران با یکدیگر)
- دیدگاه پیاده سازی (شامل تکنولوژی های مورد استفاده، زبان برنامه نویسی، کتابخانه های مورد استفاده، پایگاه داده مورد استفاده، زبان های برنامه نویسی سمت سرور و کلاینت و...)
- دیدگاه فرآیندی (شامل فرآیندهای اجرایی نرم افزار)
- دیدگاه استقرار (شامل پیکره بندی و ارتباط مولفه های اصلی سامانه ) در صورت تحت وب بودن برنامه
در خصوص کارایی و مقیاس پذیری نرم افزار و تامین امنیت نرم افزار نیز باید اطلاعات کافی ارائه شود.
آمار
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام انجام شده در نظر گرفته شد است. | 157 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. | 146 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد مجوز صادر شده ارائه شده است. | 62 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 211 |
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام انجام شده در نظر گرفته شد است. | 225 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. | 200 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد مجوز صادر شده ارائه شده است. | 141 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 269 |
اطلاعات تماس
تلفن: 1649-021
پست الکترونیکی: از طریق تیکت و ابزار چت آن لاین پشتیبانی انجام می شود.
آدرس: تهران- خیابان شریعتی-ضلع جنوبی پل سید خندان- ورودی 21- ساختمان مرکزی- طبقه همکف - دبیرخانه مرکزی
نظرسنجی مخاطبین
مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد
شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت