راهبری تبادل اطلاعات و استعلامات بین دستگاه های اجرایی ( مراکز ملی تبادل اطلاعات )

کد :13061709000

یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. این عمل در لایه‌های مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت می‌گیرد. پیاده سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان های دولتی برای ارائه خدمات خود داده ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب و کار و ارائه هر چه سریعتر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق اتصال به بستر نرم افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) دست می یابد.

GSB مخفف شده Government Service Bus به مفهوم بستر نرم افزاری مرکز تبادل یکپارچه اطلاعات و یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک می باشد. GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت ، سیستم های واسطه نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمان‌های دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.

راه اندازی بستر تبادل ملی اطلاعات (GSB) از دو جنبه دارای اهمیت می باشد:

  • یکپارچه سازی سازمان های دولتی به عنوان ارائه دهنده سرویس و اطلاعات برای استفاده در سایر بخش ها در قالبی استاندارد و متحد الشکل
  • هر سازمان دولتی به عنوان دریافت کننده سرویس بتواند به این بستر یکپارچه متصل شده و از خدمات سایر بخش ها استفاده کند.

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به دیگر دستگاه‌های دولتی(G2G)
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: کلیه دستگاه‌های متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات
هزينه ارايه خدمت به خدمت گيرندگان: درخواست تقاضا گیرنده خدمت
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: 1 هفته کاری
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: بر اساس تقاضای دستگاه
شرایط و ضوابط دریافت خدمت: دستگاه های دولتی امکان استفاده از این خدمت را دارا می باشند.
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: رایگان
مدارک مورد نیاز: نامه معرفی نامه نماینده دستگاه 2- نامه مجوز دستگاه مالک داده 3- تکمیل فرم های درخواستی 4- ارسال نامه درخواست به سازمان فناوری اطلاعات

نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت

تمامی تعاملات سازمان های متقاضی خدمت از مرکز ملی تبادل اطلاعات با سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق فرآیندهای زیر انجام می شود.

  1. معرفی نماینده رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران: اولین اقدام معرفی نماینده رسمی سازمان/شرکت/بخش خصوصی متقاضی جهت دریافت/ارائه سرویس به/از مرکز ملی تبادل اطلاعات می باشد. کلیه مراودات از طریق همین نماینده رسمی انجام می‌پذیرد. نامه باید خطاب به معاونت دولت الکترونیک سازمان تهیه شود. اطلاعاتی که باید به سازمان فناوری اطلاعات در این نامه ارسال شود مشتمل بر 
    • نام و نام خانوادگی نماینده رسمی
    • کد ملی نماینده رسمی
    • شماره تماس نماینده رسمی
    • نشانی رایانامه نماینده رسمی (صرفاً روی نام دامنه اداری دستگاه متقاضی)
  2. ثبت درخواست دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات: مراحل زیر جهت دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات باید انجام شود.
    • متقاضی با دستگاه سرویس‌دهنده مذاکره نموده و مجوز بهره­برداری از سرویس مورد نظر را از دستگاه متولی سرویس اخذ و به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نماید. (به دلیل اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی سرویس نیست، لذا به هیچ عنوان اجازه ارائه سرویس بدون مجوز مربوطه وجود ندارد)
    • با توجه به اینکه سرویس دریافتی برای چه کاربردی مدنظر است، متقاضی بایستی نسبت به انتخاب گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) یا گذرگاه اختصاصی خدمات دولت (GSB) اقدام نماید. مهمترین نکته‌ای که در خصوص انتخاب نوع گذرگاه بایستی مد نظر قرار گیرد، این است که سرویس دریافتی از GSB بایستی در یک شبکه اختصاصی و منفصل از اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، لیکن سرویس دریافتی از PGSB می‌تواند در سامانه‌های مستقر بر بستر اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن متقاضی می‌تواند به نشانی https://iran.gov.ir/gsb مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های مربوط به اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.
  3. ​ثبت درخواست ارائه سرویس به مرکز ملی تبادل اطلاعات: مراحل زیر جهت دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات باید انجام شود.
    • ​​  ارسال نامه درخواست رسمی به سازمان فناوری اطلاعات جهت ارائه سرویس که شامل اطلاعات زیر می باشد:
      •  اطلاعات کارشناس رابط شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس

      • اطلاعات فنی سرویس شامل آدرس معتبر سرویس بر روی شبکه دایر شده تا مرکز ملی تبادل اطلاعات، راهنمای استفاده از سرویس، نمونه داده آزمایشی ورودی جهت فراخوانی سرویس و در صورت نیاز به نام کاربری و کلمه عبور اختصاص نام کاربری و کلمه عبور آزمایشی و موقت برای سازمان فناوری اطلاعات ایران

  4. بررسی و ارزیابی و انجام درخواست در سازمان فناوری اطلاعات ایران

  5. اطلاع رسانی به متقاضی در خصوص نتیجه ارائه خدمت

  6. پشتیبانی از خدمت ارائه شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران: نماینده دستگاه می‌تواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفن‌های 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پی‌گیری موضوع اقدام نمایند. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت می­پذیرد و دستگاه ها می­بایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفن­های 88386294 و 88386289 داخلی 2 (شبانه روزی) موضوع را پی‌گیری نمایند.

فرآیند کلان GSB

سوالات متداول

در صورتی که دستگاهی تمایل به دریافت خدمات الکترونیکی از مرکز ملی تبادل اطلاعات را داشته باشد، چه اقداماتی را می‌بایست انجام دهد؟

به منظور دریافت خدمات الکترونیکی، اقدامات زیر لازم است انجام پذیرد:

  1. متقاضی با دستگاه سرویس‌دهنده مذاکره نموده و مجوز بهره­برداری از سرویس مورد نظر را از دستگاه متولی سرویس اخذ و به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نماید. (به دلیل اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی سرویس نیست، لذا به هیچ عنوان اجازه ارائه سرویس بدون مجوز مربوطه وجود ندارد) .
  2. با توجه به اینکه سرویس دریافتی برای چه کاربردی مدنظر است، متقاضی بایستی نسبت به انتخاب گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) یا گذرگاه اختصاصی خدمات دولت (GSB) اقدام نماید. مهمترین نکته‌ای که در خصوص انتخاب نوع گذرگاه بایستی مد نظر قرار گیرد، این است که سرویس دریافتی از GSB بایستی در یک شبکه اختصاصی و منفصل از اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، لیکن سرویس دریافتی از PGSB می‌تواند در سامانه‌های مستقر بر بستر اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن متقاضی می‌تواند به نشانی https://iran.gov.ir/gsb مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های مربوط به اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.

در صورتی که دستگاهی تمایل به ارائه سرویس / سرویس هایی بر روی گذرگاه خدمات دولت باشد، چه اقداماتی را می‌بایست انجام دهد؟

اگر دستگاهی تمایل به ارائه سرویس بر روی گذرگاه خدمات دولت (GSB) را داشته باشد ضمن ارسال نامه درخواست رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران لازم است اطلاعات ذیل را جهت پیاده سازی سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه نماید:

-         اطلاعات کارشناس رابط شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس

-         اطلاعات فنی سرویس شامل آدرس معتبر سرویس بر روی شبکه دایر شده تا مرکز ملی تبادل اطلاعات، راهنمای استفاده از سرویس، نمونه داده آزمایشی ورودی جهت فراخوانی سرویس و در صورت نیاز به نام کاربری و کلمه عبور اختصاص نام کاربری و کلمه عبور آزمایشی و موقت برای سازمان فناوری اطلاعات ایران

شایان ذکر است که ارائه سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات صرفاً در قالب استاندارد «وب سرویس» امکان پذیر است.

در صورتی که دستگاه متقاضی به شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل باشد، چگونه می‌تواند از سرویس‌های موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات بهره¬مند شود؟

در این حالت دستگاه متقاضی دریافت سرویس می­بایست با دستگاه سرویس دهنده مذاکره نموده و نیاز است دستگاه متولی سرویس از طریق روال اداری مجوز بهره­برداری از سرویس مورد نظر را به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نماید. (به دلیل اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی سرویس نیست، لذا به هیچ عنوان اجازه ارائه سرویس بدون مجوز مربوطه وجود ندارد)

دستگاه متقاضی سپس می­بایست نماینده خود را جهت دریافت اطلاعات و مستندات راهنمای فنی مربوطه، طی نامه‌ای به سازمان معرفی کند و نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و نشانی رایانامه (Email) وی (صرفاً روی نام دامنه اداری دستگاه متقاضی) را به همراه عنوان سرویس مورد نظر اعلام نماید.

در صورت وجود مجوز بهرهبرداری از سرویس برای دستگاه متقاضی، چگونه اطلاعات سرویس را دریافت نماید؟

پس از حصول اطمینان در خصوص وجود مجوز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، دستگاه متقاضی سپس می­بایست نماینده خود را جهت دریافت اطلاعات و مستندات راهنمای فنی مربوطه، طی نامه‌ای به سازمان معرفی کند و نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و نشانی رایانامه (Email) وی (صرفاً روی نام دامنه اداری دستگاه متقاضی) را به همراه عنوان سرویس مورد نظر اعلام نماید.

پس از دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت میباشد؟

نماینده دستگاه می‌تواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفن‌های 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پی‌گیری موضوع اقدام نمایند. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت می­پذیرد و دستگاه ها می­بایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفن­های 88386294 و 88386289 داخلی 2 (شبانه روزی) موضوع را پی‌گیری نمایند.

در صورت عدم ارسال مجوز استفاده از سرویس برای متقاضی به سازمان فناوری اطلاعات ایران، چه اقداماتی باید انجام شود؟

در صورت عدم وصول مجوز دستگاه ارائه دهنده سرویس در سازمان فناوری اطلاعات ایران، لازم است که مراتب توسط دستگاه متقاضی سرویس از دستگاه متولی سرویس پیگیری شود تا در اسرع وقت مجوز بهره برداری از سرویس برای ایشان به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال گردد.

چنانچه دستگاه دریافت کننده سرویس با استفاده از هر زبان برنامه نویسی در پیاده سازی دچار مشکل شود و نیاز به نمونه کد داشته باشد چه اقدامی را می‌بایست انجام دهد؟

در صورت وجود مشکل در پیاده سازی سرویس با استفاده از هر یک از زبان های برنامه نویسی مراتب می‌بایست از سوی دستگاه متولی سرویس پیگیری شود تا نمونه کدهای لازم به منظور رفع خطاهای برنامه نویسی توسط ایشان در اختیار دستگاه متقاضی قرار گیرد.