
راهبری ارائه سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات
کد :13061709101یکپارچهسازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق دولت الکترونیک نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراکگذاری دادهها، اطلاعات و خدمات است. این عمل در لایههای مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت میگیرد. پیاده سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان های دولتی برای ارائه خدمات خود داده ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب و کار و ارائه هر چه سریعتر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق اتصال به بستر نرم افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) دست می یابد.
GSB مخفف شده Government Service Bus به مفهوم بستر نرم افزاری مرکز تبادل یکپارچه اطلاعات و یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک می باشد. GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت ، سیستم های واسطه نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمانهای دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.
در این زیرخدمت بعد از ارائه اطلاعات مورد نیاز توسط دستگاه متقاضی به سازمان فناوری اطلاعات ایران، با هماهنگی با دستگاه، وب سرویس درخواستی در مرکز ملی تبادل اطلاعات پیاده سازی و عملیاتی خواهد شد..
شناسنامه خدمت
سطح خدمت: | ملی |
نوع خدمت: | خدمت به دیگر دستگاههای دولتی (G2G) |
ماهیت خدمت: | حاکمیتی |
نوع مخاطبین: | دستگاه های اجرایی کشور |
نحوه آغاز خدمت: | درخواست تقاضا گیرنده خدمت |
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: | 1 هفته الی دو 2 هفته کاری |
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): | تمام ایام سال |
زمان درخواست خدمت و مکان اخذ خدمت: | بر اساس تقاضای دستگاه |
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: | رایگان |
مدارک مورد نیاز: | نامه رسمی معرفی نماینده سازمان- نامه رسمی مشخصات وب سرویس |
شناسنامه | دریافت |
توافقنامه سطح خدمات | دریافت |
فرآیندها
شماره گام |
الگوی فعالیت |
شرح فعالیت |
ذی نفع متولی |
گام بعدی |
گام قبلی |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
آماده سازی |
کاربر به سامانه https://sso.ito.gov.ir مراجعه می کند. |
متقاضی خدمت |
1-1 |
|
1-1 |
تصمیم گیری |
کاربر گزینه ثبت نام را انتخاب می کند. |
متقاضی خدمت |
1-2 |
1 |
1-2 |
تصمیم گیری |
کاربر گزینه ثبت نام دستگاه اجرایی را انتخاب میکند. |
متقاضی خدمت |
2 |
1-1 |
۲ |
آماده سازی |
سیستم منوی مربوط به ثبت نام دستگاه اجرایی را نمایش می دهد. |
سامانه پیام ایران |
۳ |
1-2 |
۳ |
ذخیره سازی |
کاربر اطلاعات درخواستی را تکمیل میکند. (اطلاعات درخواستی شامل کد ملی، شماره موبایل، مشخصات فردی و شناسنامه ای نماینده دستگاه اجرایی ، و ایمیل می شود) |
متقاضی خدمت |
4 |
2 |
3-1 |
آماده سازی |
کاربر نامه مربوطه به معرفی نماینده دستگاه اجرایی را مطابق با الگوی معرفی شده تولید میکند. |
متقاضی خدمت |
3-2 |
3 |
3-2 |
ذخیره سازی |
کاربر نامه معرفی نماینده دستگاه اجرایی را در سامانه بارگذاری میکند. |
متقاضی خدمت |
4 |
3-1 |
4 |
ذخیره سازی |
کاربر رمز عبور درخواستی خود را وارد می نماید |
متقاضی خدمت |
5 |
3 |
5 |
ذخیره سازی |
کاربر کد کپچا نمایش داده شده را وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
6 |
4 |
6 |
بازرسی |
سیستم بررسی می کند که آیا کد کپچا وارد شده درست وارد شده یا خیر |
سامانه پیام ایران |
6-1 یا 7 |
5 |
6-1 |
پایان دادن |
در صورتی که کد کپچا نادرست وارد شده باشد، سیستم پیغام خطا به متقاضی میدهد و کدی دیگر تولید میکند که کاربر باید آن کد را وارد نماید. |
سامانه پیام ایران |
5 |
6 |
7 |
درخواست کردن |
در صورتی که کد کپچا درست وارد شده باشد، سیستم بر اساس کد ملی وارد شده و تاریح تولد، وب سرویس ثبت احوال را از بستر PGSB صدا می کند. |
سامانه پیام ایران |
7-1 |
6 |
7-1 |
درخواست کردن |
سامانه PGSB درخواست سامانه را به سامانه ثبت احوال ارسال میکند. |
سامانه PGSB |
7-2 |
7 |
7-2 |
بازرسی |
سامانه ثبت احوال بر اساس اطلاعات وارد شده پاسخ کاربر را ارائه میکند. |
سامانه ثبت احوال |
7-3 |
7-1 |
7-3 |
پایان دادن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس عدم تطابق باشد، سیستم درخواست کاربر را رد میکند و وارد مرحله 3 می شویم . |
سامانه پیام ایران |
3 |
7-2 |
8 |
درخواست کردن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس تطابق باشد، سیستم بر اساس کد ملی وارد شده و شماره تماس وارد شده، وب سرویس شاهکار را از بستر PGSB صدا میکند. |
سامانه پیام ایران |
8-1 |
7-2 |
8-1 |
بازرسی |
سامانه PGSB درخواست سامانه را به سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال میکند. . |
سامانه PGSB |
8-2 |
8 |
8-2 |
گزارش دادن |
سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس اطلاعات وارد شده پاسخ کاربر را ارائه میکند. |
سامانه شاهکار |
8-3 |
8-1 |
8-3 |
پایان دادن |
در صورتی که پاسخ وب سرویس عدم تطابق باشد، سیستم درخواست کاربر را رد میکند و وارد مرحله 3 می شویم. |
سامانه پیام ایران |
3 |
8-2 |
9 |
آماده سازی |
در صورتی که پاسخ وب سرویس تطابق باشد،سیستم اقدام به تولید کد یکبار مصرف می نماید. |
سامانه پیام ایران |
9-1 |
8-2 |
9-1 |
اطلاع دادن |
سیستم کد یکبار مصرف را به شماره موبایل وارد شده پیامک می نماید. |
سامانه پیام ایران |
9-2 |
9 |
9-2 |
ذخیره سازی |
متقاضی کد دریافت شده را در سامانه وارد می نماید. |
متقاضی خدمت |
9-3 |
9-1 |
9-3 |
بازرسی |
سیستم بررسی می کند که آیا کد پیامک وارد شده درست وارد شده یا خیر |
سامانه پیام ایران |
9-4 یا 10 |
9-2 |
9-4 |
پایان دادن |
در صورتی که کد کپچا نادرست وارد شده باشد، سیستم پیغام خطا به متقاضی میدهد و کدی دیگر تولید میکند که کاربر باید آن کد را وارد نماید(حداکثر تا سه بار و بعد از به مرحله 3 می رود) |
سامانه پیام ایران |
3 |
9-3 |
10 |
آماده سازی |
در صورتی که رمز ارسالی توسط پیامک به متقاضی ، توسط متقاضی درست وارد شده باشد، فرایند بررسی درخواست احراز هویت دستگاه های اجرایی آغاز می شود. |
سامانه پیام ایران |
11 |
9-3 |
11 |
آماده سازی |
در صورتی که هویت متقاضی و نامه ارسالی وی مورد تایید قرار گرفت ، سیستم بر اساس مشخصات نماینده و مشخصات دستگاه، برای دستگاه نام کاربری ایجاد میکند. |
سامانه پیام ایران |
12 |
10 |
12 |
اطلاع دادن |
سیستم تایید نهایی ساخت پروفایل را به همراه نام کاربری برای کاربر پیامک میکند. رمز عبور نیز همان رمز عبور درخواستی متقاضی در نظر گرفته می شود. |
سامانه پیام ایران |
|
11 |
شماره گام |
الگوی فعالیت |
شرح فعالیت |
ذی نفع متولی |
گام بعدی |
گام قبلی |
---|---|---|---|---|---|
۱ |
آماده سازی |
سامانه بعد از تایید هویت فرد، جهت تایید هویت دستگاه کار را به کارتابل نیازمند بررسی ارسال میکند. |
سامانه پیام ایران |
2 |
|
2 |
آماده سازی |
کارشناس سازمان اقدام به مشاهده اطلاعات وارد شده توسط کاربر می نماید. |
کارشناس سازمان |
3 |
1 |
3 |
تصمیم گیری |
کارشناس سازمان نامه وارد شده را با سامانه اتوماسیون اداری سازمان تطبیق می دهد و از صحت و سقم نامه مطلع می شود. |
کارشناس سازمان |
4 |
2 |
4 |
آماده سازی |
در صورت تایید نامه و تطبیق آن با نامه بارگذاری شده کارشناس تایید می زند. |
کارشناس سازمان |
5 |
3 |
5 |
ذخیره سازی |
در صورت عدم تطبیق کارشناس عدم تایید می زند. |
کارشناس سازمان |
|
4 |
سوالات متداول
در صورتی که دستگاهی تمایل به ارائه سرویس / سرویس هایی بر روی گذرگاه خدمات دولت باشد، چه اقداماتی را میبایست انجام دهد؟
اگر دستگاهی تمایل به ارائه سرویس بر روی گذرگاه خدمات دولت (GSB) را داشته باشد ضمن ارسال نامه درخواست رسمی به سازمان فناوری اطلاعات ایران لازم است اطلاعات ذیل را جهت پیاده سازی سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات ارائه نماید:
- اطلاعات کارشناس رابط شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس
- اطلاعات فنی سرویس شامل آدرس معتبر سرویس بر روی شبکه دایر شده تا مرکز ملی تبادل اطلاعات، راهنمای استفاده از سرویس، نمونه داده آزمایشی ورودی جهت فراخوانی سرویس و در صورت نیاز به نام کاربری و کلمه عبور اختصاص نام کاربری و کلمه عبور آزمایشی و موقت برای سازمان فناوری اطلاعات ایران
شایان ذکر است که ارائه سرویس در مرکز ملی تبادل اطلاعات صرفاً در قالب استاندارد «وب سرویس» امکان پذیر است.
پس از دریافت سرویس از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت میباشد؟
نماینده دستگاه میتواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پیگیری موضوع اقدام نمایند. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت میپذیرد و دستگاه ها میبایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی 2 (شبانه روزی) موضوع را پیگیری نمایند.
پیوستها
آمار
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام های خدمت و یا تعداد درخواست های ارائه شده به عنوان درخواست خدمت در نظر گرفته شده | 242 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 240 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 234 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس ایمیل پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 417 |
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد ثبت نام های خدمت و یا تعداد درخواست های ارائه شده به عنوان درخواست خدمت در نظر گرفته شده | 1250 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 155 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد وب سرویس های پیاده سازی شده در بستر PGSB در نظر گرفته شده | 155 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس ایمیل پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 550 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 10000 |
اطلاعات تماس
تلفن: شماره تماس های پشتیبانی و رفع خرابی 88386289 - 88386294 - 88386311: سرویس گذرگاه خدمات دولت GSB (داخلی 2) سرویس گذرگاه عمومی خدمات دولت PGSB (داخلی 3)
نظرسنجی مخاطبین
مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد
شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت