
راهبری اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات
کد :13061709100نهاد متولی: سازمان فناوری اطلاعات ایران/ معاونت دولت الکترونیک / اداره کل طرح و توسعه شما
مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX)مطابق با تبصره 2 بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور به منظور تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلامها و خدمات الکترونیکی بین نهادی ایجاد شده است .ارایه و دریافت خدمات، در مرکز ملی تبادل اطلاعات مبتنی بر «وب سرویس» بوده و دو بستر نرم افزاری تبادل خدمات دولت الکترونیک با نام گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB) و گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) راهاندازی شده است.
اطلاعات دقیقتر در این خصوص در صفحه راهنمای خدمت در دسترس می باشد.
شناسنامه خدمت
سطح خدمت: | ملی |
نوع خدمت: | خدمت به دستگاه های دولتی |
ماهیت خدمت: | حاکمیتی |
نوع مخاطبین: | کلیه دستگاههای متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، شرکت های خصوصی خواهان اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات |
نحوه آغاز خدمت: | درخواست تقاضا گیرنده خدمت |
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: | 1 ماه |
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): | تمام ایام سال |
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: | در حال حاضر رایگان |
فرآیندها
با توجه به ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی و تبادل خدمات در بستری امن و اختصاصی بین دستگاههای اجرایی، گذرگاه GSB در شبکه ای جداگانه و منفصل از اینترنت مورد بهره برداری قرار گرفته است. کلیه خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان نیز میتوانند با یکی از سه روش زیر به گذرگاه GSB متصل شوند. لازم به ذکر است، شبکه اختصاصی متقاضی نیز در هیچ نقطهای به طور مستقیم یا غیرمسقیم به شبکههای ناامن از جمله اینترنت نباید متصل باشد:
- اتصال از طریق ستاد مرکزی دستگاه: در این روش هر یک از دستگاههای اجرایی استانی و یا زیرمجموعه، پس از اتصال به شبکه اختصاصی دستگاه مرکزی و با هماهنگی واحد فناوری اطلاعات ستاد مرکزی دستگاه میتوانند از خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات استفاده نمایند.
- اتصال از طریق شبکه دولت(شبکه مرکز IT نهاد ریاست جمهوری): دستگاههای اجرایی زیرمجموعه و یا استانی پس از اتصال به شبکه دولت و با انجام هماهنگیهای لازم با مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری میتوانند از خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات استفاده نمایند.
- اتصال مستقیم به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX):بدین منظور ضمن هماهنگی با ستاد مرکزی دستگاه، یکی از اولویت های زیر برای اتصال میتواند انتخاب شود:
- اولویت اول: اتصال از بستر شبکه نورنتا
- اولویت دوم: اتصال از بستر شبکه MPLS-VPN
این گذرگاه در شبکه ای مستقل از شبکه مرتبط با گذرگاه GSB راه اندازی شده و اتصال سازمان ها و دستگاههای ارایه کننده خدمت به گذرگاه PGSB، بصورت امن و اختصاصی از طریق روشهای زیر قادر به اتصال به این شبکه ها می باشند.
- اتصال از طریق بستر شبکه MPLS شرکت مخابرات ایران
- اتصال شرکت ها و کسب و کارها بصورت لایه 3 و از بستر MPLS و یا اینترنت
در هر دو روش باید ملاحظات شبکه ای مرکز ملی تبادل اطلاعات لحاظ شود.
- متقاضی با مراجعه به صفحه خدمات و مطالعه تمام شرایط و ضوابط نحوه اتصال به گذرگاه خدمات دولت (GSB) را انتخاب می نماید.
- در صورت انتخاب روش مستقیم، باید از بیرن روش نورونتا، MPLS کشوری و MPLS استانی یک مورد را انتخاب نماید.
- ارسال نامه به سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت ارائه درخواست اتصال ( تمپلیت نامه از اینجا قابل دسترس خواهد بود)
- بررسی درخواست و ارسال نامه تایید درخواست توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران
- ارسال فرم و نامه متناسب با روش اتصال به شرکت مخابرات ایران (نامه ها و فرمهای مربوطه در قسمت پیوستها در دسترس می باشند)
- پیگیری از شرکت مخابرات ایران جهت برقراری اتصال مربوطه
- برقراری اتصال توسط شرکت مخابرات ایران
پس از برقراری اتصال از طریق شرکت ملی مخابرات ایران متقاضی باید اقدمات زیر را انجام دهد:
- برقراری تماس با پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیک به شماره تلفنهای 88386289 ، 88386294 و 88386311 (داخلی یک) به منظور انجام تنظیمات شبکهای مورد نظر مرکز ملی تبادل اطلاعات .
- انجام تنظیمات و ملاحظات شبکه ای مورد نظر به شرح زیر
- برقراری تانل GRE بین شبکه متقاضی و شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات
- برقراری پروتکل IPSEC (در صورت عدم امکان برقراری پروتکل IPSEC، موضوع بررسی و تصمیم گیری میشود)
- برقراری پروتکل روتینگ OSPF با Area و پیکربندی تعیین شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات
- انجام تنظیمات لازم در شبکه و فایروال متقاضی از آدرس های IP مبدا زیر به مقصد سرویس های متقاضی:
- سرورهای GSB اصلی 10.0.233.2 و 10.0.233.132 و 10.0.233.254 (پورت 80 و 443)
- سرورهای GSB پشتیبان 10.0.255.10 و 10.0.255.11 و 10.0.255.12 (پورت 80 و 443
- انجام تنظیمات لازم در شبکه و فایروال متقاضی به منظور دسترسی به سرورهای DNS مرکز ملی تبادل اطلاعات
- سرورهای DNS اصلی 10.0.255.130 و 10.0.255.131(پورت 53)
- سرورهای DNS پشتیبان 10.0.254.130 و 10.0.254.131 (پورت 53)
- تعریف زون *.iran.gov.ir و انجام تنظیمات DNS Forwarder بر روی سرور های DNS
- الزام به استفاده از آدرس https://gsbservices.iran.gov.ir به عنوان آدرس دومین گذرگاه GSB
- بعد از انجام تنظیمات شبکه، ارتباط از طریق کارشناسان مرکز ملی تبادل اطلاعات تست خواهد شد و در صورتی که مشکلی نباشد، ارتباط برقرار شده است. در صورت وجود مشکل، طی یک فرآیند اشکال زدایی با متقاضی اشکالات ارتباطات برطرف خواهد شد.
- متقاضی با مراجعه به صفحه خدمات و مطالعه تمام شرایط و ضوابط نحوه اتصال به گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) را انتخاب می نماید.
- روش هایی موجود در حال حاضر: VPN، اینترنت، و MPLS شرکت مخابرات ایران می باشد.
- لازم به ذکر است که سامانههای اینترنتی دستگاههای اجرایی که به کسب و کارها و یا عموم مردم خدماتی ارایه مینمایند، خدمت مورد نیاز خود (مثل استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی) را از طریق گذرگاه PGSB تبادل مینمایند.
- ارسال نامه به سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت ارائه درخواست اتصال ( تمپلیت نامه از قسمت پیوست ها در دسترس می باشد.)
- بررسی درخواست و ارسال نامه تایید درخواست توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران
- در صورتی که روش MPLS استانی انتخاب شده بود، مراحل زیر انجام می شود.
- سال فرم و نامه متناسب با روش اتصال به شرکت مخابرات ایران (نامه ها و فرمهای مربوطه در قسمت پیوستها در دسترس می باشند)
- پیگیری از شرکت مخابرات ایران جهت برقراری اتصال مربوطه
- برقراری اتصال توسط شرکت مخابرات ایران
- در صورتی که انتخاب روش سایر روش ها بود و یا بعد از برقراری اتصال توسط مخابرات باید متقاضی نسبت به رقراری تماس با پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیک به شماره تلفنهای 88386289 ، 88386294 و 88386311 (داخلی یک) به منظور انجام تنظیمات شبکهای مورد نظر مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نماید.
- انجام تنظیمات و ملاحظات شبکه ای مورد نظر به شرح زیر
- الزام به استفاده از آدرس https://pgsb.iran.gov.ir به عنوان آدرس دومین گذرگاه PGSB
- اتصال خدمت گیرنده بصورت لایه 3 و از طریق VPN، بستر اینترنت، اینترانت ملی و یا MPLS انجام میشود.
- اتصال خدمت دهنده بصورت لایه 3 و از طریق بستر MPLS امکان پذیر است.
- برقراری پروتکل روتینگ BGP با AS و پیکربندی تعیین شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات
- برقراری پروتکل IPSEC (در صورت عدم امکان برقراری پروتکل IPSEC، موضوع بررسی و تصمیم گیری میشود)
- برقراری تانل GRE بین شبکه متقاضی و شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات
-
شرایط خدمت
- ایزوله بودن شبکه اتصالی به GSB از شبکه های پرخطر نظیر اینترنت
- رعایت شرایط و الزامات امنیتی اتصال به GSB , PGSB مندرج در فرایندهای اتصال
مدارک خدمت
- نامه درخواست اتصال به GSB / PGSB همراه معرفی نماینده دستگاه
- الزامات شبکه ای مندرج در فرایندهای خدمت
مدل مفهومی

سوالات متداول
تفاوت GSB و PGSB چیست ؟ و برای اتصال باید به کدامیک وصل بشویم؟
گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB): بستر نرم افزاری تبادل اطلاعات بین خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به منظور انجام استعلام های بین دستگاههای اجرایی. نقطه مورد اهمیت در خصوص این شبکه این می باشد که شبکه اختصاصی متقاضی نیز در هیچ نقطهای به طور مستقیم یا غیرمسقیم به شبکههای ناامن از جمله اینترنت نباید متصل باشد.
گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB): بستر نرم افزاری تبادل اطلاعات بین خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به منظور ارایه خدمات دستگاههای اجرایی به کسب و کارها و عموم مردم نکته حایز اهمیت در خصوص این گذرگاه این می باشد اگر سامانه درخواستی بر بستر اینترنت میزبانی شده باشد باید از طریق این گذرگاه اتصال برقرار شود.
پس از دریافت خدمت از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت میباشد؟
نماینده دستگاه میتواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (بصورت شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پیگیری موضوع اقدام نماید. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت میپذیرد و دستگاه ها میبایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفنهای 88386294 و 88386289 داخلی 2 (بصورت شبانه روزی) موضوع را پیگیری نمایند.
شبکه نورونتا مخابرات دارای چه ویژگی هایی است؟
نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار میسازد.
در این شبکه در صورت عدم وجود بستر فیبر نوری، حداکثر تا عرض باند ۱۲Mbps سرویس ها از طریق سیم مسی و مودم G.SHDSL در سمت مشترک قابل ارائه است. برای عرض باند های بالاتر، سرویس از طریق بستر فیبر نوری برقرار شده و به مشترک STM-۱ Channelized ارائه می شود.
شبکه MPLS مخابرات دارای چه ویژگی هایی است؟
MPLS یک بستر ارتباطی خصوصی است که توسط مخابرات یا شرکت های خصوصی برروی شبکه ملی داده های ایران برقرار می گردد. هر نقطه توسط زوج سیم تلفن، فیبر یا روش های دیگر به شبکه MPLS خصوصی شما متصل می گردد. سیستم های متصل به این شبکه به ایننترنت دسترسی نداشته و از خارج از این شبکه امکان دسترسی به داخل وجود ندارد
شرایط دریافت خدمت از گذرگاه خدمات دولت (GSB) چه می باشد؟
- ایزوله بودن شبکه اتصالی به GSB از شبکه های پرخطر نظیر اینترنت
- انجام تنظیمات و ملاحظات شبکه ای مورد نظر به شرح زیر
- برقراری تانل GRE بین شبکه متقاضی و شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات
- برقراری پروتکل IPSEC (در صورت عدم امکان برقراری پروتکل IPSEC، موضوع بررسی و تصمیم گیری میشود)
- برقراری پروتکل روتینگ OSPF با Area و پیکربندی تعیین شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات
- انجام تنظیمات لازم در شبکه و فایروال متقاضی از آدرس های IP مبدا زیر به مقصد سرویس های متقاضی:
- سرورهای GSB اصلی 10.0.233.2 و 10.0.233.132 و 10.0.233.254 (پورت 80 و 443)
- سرورهای GSB پشتیبان 10.0.255.10 و 10.0.255.11 و 10.0.255.12 (پورت 80 و 443
- انجام تنظیمات لازم در شبکه و فایروال متقاضی به منظور دسترسی به سرورهای DNS مرکز ملی تبادل اطلاعات
- سرورهای DNS اصلی 10.0.255.130 و 10.0.255.131(پورت 53)
- سرورهای DNS پشتیبان 10.0.254.130 و 10.0.254.131 (پورت 53)
- تعریف زون *.iran.gov.ir و انجام تنظیمات DNS Forwarder بر روی سرور های DNS
- الزام به استفاده از آدرس https://gsbservices.iran.gov.ir به عنوان آدرس دومین گذرگاه GSB
شرایط دریافت خدمت از گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) چه می باشد؟
انجام تنظیمات و ملاحظات شبکه ای مورد نظر به شرح زیر
- الزام به استفاده از آدرس https://pgsb.iran.gov.ir به عنوان آدرس دومین گذرگاه PGSB
- اتصال خدمت گیرنده بصورت لایه 3 و از طریق VPN، بستر اینترنت، اینترانت ملی و یا MPLS انجام میشود.
- اتصال خدمت دهنده بصورت لایه 3 و از طریق بستر MPLS امکان پذیر است.
- برقراری پروتکل روتینگ BGP با AS و پیکربندی تعیین شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات
- برقراری پروتکل IPSEC (در صورت عدم امکان برقراری پروتکل IPSEC، موضوع بررسی و تصمیم گیری میشود)
- برقراری تانل GRE بین شبکه متقاضی و شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات
اتصال ادارات تابعه و یا استانی ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات به چه صورت خواهد بود؟
اتصال ادارات تابعه و یا استانی ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات از طریق شبکه اختصاصی خدمت دهنده و یا خدمت گیرنده و یا از طریق شبکه دولت خواهد بود و در خصوص دستگاههای فاقد دستگاه مرکزی نظیر شهرداری ها، از طریق نورونتا و یا MPLS کشوری امکان پذیر می باشد.
آمار
عنوان | توضیحات | تعداد |
---|---|---|
تعداد مورد درخواست خدمت | این شاخص بر اساس تعداد نامه ها و تعداد درخواست های ارائه شده در نظر گرفته شده . | 135 |
تعداد تولید خدمت | این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. | 95 |
تعداد تحویل خدمت | این شاخص بر اساس تعداد اتصال برقرار شده در نظر گرفته شده است. | 81 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 650 |
تعداد پشتیبانی خدمت | این شاخص بر اساس تعداد تیکت پاسخ داده شده در نظر گرفته شده است. | 59 |
اطلاعات تماس
تلفن: شماره تماس های پشتیبانی و رفع خرابی 88386289 - 88386294 - 88386311: داخلی 1
نظرسنجی مخاطبین
مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد
شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت