سال مهار تورم، رشد تولید
EN

راهبری اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات

کد :13061709100
نهاد متولی: سازمان فناوری اطلاعات ایران/ معاونت دولت الکترونیک / اداره کل مدیریت و توسعه ابر دولت و اداره کل توسعه خدمات دولت الکترونیک

به منظور ثبت درخواست های مرتبط با مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) ، ثبت نام و احراز هویت در سامانه eservices.ito.gov.ir مورد نیاز بوده و لازم است قبل از ثبت درخواست اتصال، فرایند ثبت نام بایستی کامل شده  باشد. ضمنا از آنجاییکه دو بستر نرم افزاری تبادل خدمات دولت الکترونیک با نام گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB) و گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB)  در مرکز NIX راه‌اندازی شده لذا، اتصال به گذرگاههای مذکور جداگانه انجام می‌شود. اطلاعات کامل تر در این خصوص در صفحه راهنمای خدمت در دسترس می باشد.

 

 

شناسنامه خدمت

سطح خدمت: ملی
نوع خدمت: خدمت به دستگاه های دولتی
ماهیت خدمت: حاکمیتی
نوع مخاطبین: کلیه دستگاه‌های اجرایی و شرکت های خصوصی
نحوه آغاز خدمت: درخواست تقاضا گیرنده خدمت
متوسط مدت زمان ارايه خدمت: 1 ماه
زمان ارائه خدمت(ایام هفته و سال): تمام ایام سال
هزینه خدمت و شیوه واریز هزینه: در حال حاضر رایگان
شناسنامه دریافت
توافق‌نامه سطح خدمات دریافت

فرآیندها


در صورتیکه ثبت نام و احراز هویت در سایت https://eservices.ito.gov.ir انجام نشده، ضروری است  ابتدا نسبت به تکمیل نامه معرفی نماینده و سپس ارسال آن به سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام شود. پس از آن، در صورت مورد تایید بودن درخواست، پیامک رمز عبور و نام کاربری برای نماینده‌ای که ثبت نام نموده، توسط سامانه ارسال خواهد شدنامه مذکور در قسمت مدارک خدمت به نام پیوست شماره یک جهت تکمیل و ارسال به دبیرخانه سازمان قرار داده شده است.

اتصال به گذرگاه GSB طی مراحل ذیل انجام می پذیرد:

  1. در  سایتhttps://eservices.ito.gov.ir  با نام کاربری و رمز عبور دریافتی (در مرحله‌ی احراز هویت) وارد شده سپس در بخش سامانه دولت الکترونیک،  "ایجاد درخواست  جدید"  و گزینه درخواست اتصال به گذرگاه GSB/PGSB را انتخاب و نسبت به تکمیل "مشخصات اتصال" و "اطلاعات فرد فنی"  اقدام شود.
  2. بخش مشخصات اتصال، با انتخاب گذرگاه GSB و یکی از پنج روش ذیل برای اتصال به گذرگاه GSB تکمیل می‌شود:
    • روش اول: اتصال از طریق دستگاه مرکزی
    • روش دوم: از طریق شبکه MPLS-VPN شهری (دستگاه مستقر در شهر تهران)
    • روش سوم: از بستر شبکه نورنتا ( ویژه تمامی دستگاه‌ها)
    • روش چهارم: از طریق شبکه MPLS-VPN کشوری (دستگاه خارج از شهر تهران)
    • روش پنجم: شبکه دولت

نکات مهم  :

  1. پس از انتخاب روش اتصال (روش‌های ۲ ،۳ و ۴) و ثبت درخواست در صورت تایید اتصال مستقیم نامه تاییدیه دریافت ارتباط به شرکت مخابرات ایران ارسال و در بخش مستندات بارگذاری می‌گردد، در این مرحله  متقاضی می بایست نسبت به تکمیل فرم و نامه و ارسال آن به شرکت مخابرات به همراه تاییدیه دریافت شده مطابق شرح ذیل اقدام نماید:
  • در صورتیکه اتصال از طریق بستر MPLS استان تهران باشد، پیوست های شماره 2 و3 باید تکمیل شده و به همراه تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران به "شرکت مخابرات ایران، منطقه تهران" ارسال شود.
  • در صورتیکه اتصال از طریق بستر MPLS کشوری باشد، پیوست شماره 4 باید تکمیل شده و به همراه تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران به "شرکت مخابرات ایران" ارسال شود.
  • در صورتیکه اتصال از طریق بستر نورنتا باشد، پیوست شماره 5 باید تکمیل شده و به همراه تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران به "شرکت مخابرات ایران" ارسال شود.
  1. درصورت انتخاب روش اتصال از طریق دستگاه مرکزی / شبکه دولت پس از بررسی و تایید اتصال، متقاضی می‌بایست ادامه روند اتصال را از طریق ستاد مرکزی یا شبکه دولت پیگیری نماید.
  2. متقاضیان پس از دریافت لینک ارتباطی (MPLS/ نورنتا) از شرکت مخابرات ایران،  می‌بایست با مراجعه به سامانه eservices  اطلاعات دریافت شده شامل شماره پرونده، آدرس WAN و پهنای باند را در بخش تکمیل اطلاعات ثبت نماید. پس از بررسی و تایید اطلاعات نمونه تنظیمات مورد نیاز جهت اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات در بخش مستندات درخواست بارگذاری و فرآیند برقراری اتصال تکمیل می‌گردد.
فرآیند اتصال به GSB

در صورتیکه ثبت نام و احراز هویت در سایت https://eservices.ito.gov.ir انجام نشده، ضروری است  ابتدا نسبت به تکمیل نامه معرفی نماینده و سپس ارسال آن به سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام شود. پس از آن، در صورت مورد تایید بودن درخواست، پیامک رمز عبور و نام کاربری برای نماینده‌ای که ثبت نام نموده، توسط سامانه ارسال خواهد شدنامه مذکور در قسمت مدارک خدمت به نام پیوست شماره یک جهت تکمیل و ارسال به دبیرخانه سازمان قرار داده شده است.

اتصال به گذرگاه PGSB طی مراحل ذیل انجام می پذیرد:

  1. در  سایتhttps://eservices.ito.gov.ir  با نام کاربری و رمز عبور دریافتی (در مرحله ی احراز هویت) وارد شده سپس در بخش سامانه دولت الکترونیک،  "ایجاد درخواست  جدید"  و گزینه درخواست اتصال به گذرگاه GSB/PGSB را انتخاب و نسبت به تکمیل "مشخصات اتصال" و "اطلاعات فرد فنی"  اقدام شود.
  2. بخش مشخصات اتصال، با انتخاب گذرگاه PGSB و یکی از سه روش ذیل برای اتصال به گذرگاه PGSB تکمیل می‌شود:
    • روش اول: از طریق VPN
    • روش دوم: از بستر اینترنت و یا اینترانت
    • روش سوم: از بستر شبکه MPLS-VPN

نکات مهم  :

1. چنانچه متقاضی سروری در مراکز داده دولت الکترونیک دارد در بخش توضیحات اعلام نماید  تا اتصال از طریق آن سرورها انجام پذیرد.

2. اتصال ارائه دهنده خدمت به PGSB صرفا از بستر شبکه MPLS امکان پذیر است.

3. چنانچه روش اتصال  از بستر شبکه MPLS-VPN انتخاب گردد پس از ثبت درخواست و اخذ تاییدیه کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران،  متقاضی می بایست نسبت به تکمیل فرم و نامه و ارسال آن به شرکت مخابرات مطابق شرح ذیل اقدام نماید:

  • در صورتیکه آدرس مکان برقراری اتصال در استان تهران باشد، پیوست های شماره 2 و3 باید تکمیل شده و به همراه تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران به "شرکت مخابرات ایران، منطقه تهران" ارسال شود.
  • در صورتیکه آدرس مکان برقراری اتصال در سایر استان ها باشد، پیوست شماره 4 باید تکمیل شده و به همراه تاییدیه سازمان فناوری اطلاعات ایران به "شرکت مخابرات ایران" ارسال شود.
  • این مستندات در بخش پیوستهای کارتابل متقاضی در سایت eservices نیز بارگذاری خواهد گردید.

4. متقاضیان MPLS، پس از دریافت لینک MPLS از شرکت مخابرات ایران،  می بایست با پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیک به شماره تلفن های  88386289 ،88386294 و 88113622 (داخلی یک) به منظور انجام تنظیمات شبکه‌ای مورد نظر تماس حاصل نموده و سپس IP های دریافتی از مرکز داده را در سامانه eservices  در بخش تکمیل اطلاعات ثبت نماید.

5. در صورتیکه روش اتصال از بستر اینترنت/اینترانت و یا VPN انتخاب شود، پس از تایید توسط کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران، متقاضی می بایست با پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیک به شماره تلفن های 88386289 ،88386294 و88113622 (داخلی یک) به منظور انجام تنظیمات شبکه‌ای تماس حاصل نموده  و سپسIP دریافتی از مرکز داده را در سامانه eservices در بخش تکمیل اطلاعات ثبت نماید.

 

فرآیند اتصال به PGSB

مدارک خدمت

دریافت این خدمت نیاز به ارسال مدارک هویتی ندارد

 

سوالات متداول

تفاوت GSB و PGSB چیست ؟ و برای اتصال باید به کدامیک وصل بشویم؟

گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB): بستر نرم افزاری تبادل اطلاعات بین خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به منظور انجام استعلام های بین دستگاههای اجرایی. نقطه مورد اهمیت در خصوص این شبکه این می باشد که  شبکه اختصاصی متقاضی نیز در هیچ نقطه‌ای به طور مستقیم یا غیرمسقیم به شبکه‌های ناامن از جمله اینترنت نباید متصل باشد. 

گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB): بستر نرم افزاری تبادل اطلاعات بین خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به منظور ارایه خدمات دستگاههای اجرایی به کسب و کارها و عموم مردم نکته حایز اهمیت در خصوص این گذرگاه این می باشد اگر سامانه درخواستی بر بستر اینترنت میزبانی شده باشد باید از طریق این گذرگاه اتصال برقرار شود.

 

پس از دریافت خدمت از مرکز ملی تبادل اطلاعات، نحوه اعلام خرابی و درخواست بررسی جهت رفع خطای احتمالی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به چه صورت می­باشد؟

نماینده دستگاه می‌تواند در صورت خرابی در شبکه و اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات با شماره تلفن‌های 88386294 و 88386289 داخلی ۱ (بصورت شبانه روزی) تماس حاصل کند تا بخش پشتیبانی شبکه نسبت به ثبت تیکت و پی‌گیری موضوع اقدام نماید. در صورت خرابی در سرویس، تعامل از طریق پست الکترونیکی gsb@ito.gov.ir صورت می­پذیرد و دستگاه ها می­بایست هرگونه درخواست خود در حوزه سرویس را به صورت الکترونیکی به همراه مستندات و تصاویر خطاهای احتمالی ارسال و از طریق شماره تلفن­های 88386294 و 88386289 داخلی 2 (بصورت شبانه روزی) موضوع را پی‌گیری نمایند.

شبکه نورونتا مخابرات دارای چه ویژگی هایی است؟

نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار می­‌سازد.

در این شبکه در صورت عدم وجود بستر فیبر نوری، حداکثر تا عرض باند ۱۲Mbps سرویس ها از طریق سیم مسی و مودم G.SHDSL در سمت مشترک قابل ارائه است. برای عرض باند های بالاتر، سرویس از طریق بستر فیبر نوری برقرار شده و به مشترک STM-۱ Channelized ارائه می شود.

شبکه MPLS مخابرات دارای چه ویژگی هایی است؟

MPLS یک بستر ارتباطی خصوصی است که توسط مخابرات یا شرکت های خصوصی برروی شبکه ملی داده های ایران برقرار می گردد. هر نقطه توسط زوج سیم تلفن، فیبر یا روش های دیگر به شبکه MPLS خصوصی شما متصل می گردد. سیستم های متصل به این شبکه به ایننترنت دسترسی نداشته و از خارج از این شبکه امکان دسترسی به داخل وجود ندارد

شرایط دریافت خدمت از گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) چه می باشد؟

انجام تنظیمات و ملاحظات شبکه ای مورد نظر به شرح زیر

  • الزام به استفاده از آدرس https://pgsb.iran.gov.ir به عنوان آدرس دومین گذرگاه PGSB
  • اتصال خدمت گیرنده بصورت لایه 3 و از طریق VPN، بستر اینترنت، اینترانت ملی و یا MPLS انجام میشود.
  • اتصال خدمت دهنده بصورت لایه 3 و از طریق بستر MPLS امکان پذیر است.
  • برقراری پروتکل روتینگ BGP با AS و پیکربندی تعیین شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات
  • برقراری  پروتکل IPSEC  (در صورت عدم امکان برقراری پروتکل IPSEC، موضوع بررسی و تصمیم گیری میشود)
  • برقراری تانل GRE بین شبکه متقاضی و  شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات

اتصال ادارات تابعه و یا استانی ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات به چه صورت خواهد بود؟

اتصال ادارات تابعه و یا استانی ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات از طریق شبکه اختصاصی خدمت دهنده و یا خدمت گیرنده و یا از طریق شبکه دولت خواهد بود و در خصوص دستگاه‌های فاقد دستگاه مرکزی نظیر شهرداری ها، از طریق نورونتا و یا MPLS کشوری امکان پذیر می باشد.

آمار


گزارش مراحل چهارگانه خدمت سال 1401

عنوان توضیحات تعداد
تعداد مورد درخواست خدمت این شاخص بر اساس تعداد نامه ها و تعداد درخواست های ارائه شده در نظر گرفته شده .  72
تعداد تولید خدمت این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. 38
تعداد تحویل خدمت این شاخص بر اساس تعداد اتصال برقرار شده در نظر گرفته شده است.  39
تعداد پشتیبانی خدمت این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده  در نظر گرفته شده است. 125

گزارش مراحل چهارگانه خدمت شش ماهه دوم سال 1400

عنوان توضیحات تعداد
تعداد مورد درخواست خدمت این شاخص بر اساس تعداد نامه ها و تعداد درخواست های ارائه شده در نظر گرفته شده .  135
تعداد تولید خدمت این شاخص بر اساس تعداد مواردی که مدارک آنها تکمیل بوده و مورد تایید اولیه قرار گرفته اند در نظر گرفته شد است. 95
تعداد تحویل خدمت این شاخص بر اساس تعداد اتصال برقرار شده در نظر گرفته شده است.  81
تعداد پشتیبانی خدمت این شاخص بر اساس تعداد تماس تلفنی پاسخ داده شده  در نظر گرفته شده است. 650
تعداد پشتیبانی خدمت این شاخص بر اساس تعداد تیکت پاسخ داده شده  در نظر گرفته شده است. 59

اطلاعات تماس


تلفن: شماره تماس پشتیبانی در خصوص احراز هویت و ثبت نام: 88115893 شماره تماس پشتیبانی در خصوص اتصال به گذرگاه خدمات دولت: 88112474 شماره تماس پشتیبانی در خصوص اتصال به گذرگاه عمومی خدمات دولت: 88386289، 88386294 و 88386311 (داخلی یک)

نظرسنجی مخاطبین


مخاطب محترم، پرسشنامه زير جهت دريافت نظرات شما تهيه گرديده است. خواهشمند است با مطالعه و پاسخگويی مناسب ما را در جهت بهبود مستمر و ارائه بهتر خدمات ياری نماييد. همچنین بزودی ارزیابی نظرات مخاطبین به صورت عمومی در این بخش ارائه خواهد شد

شروع نظرسنجی خدمت نتایج نظرسنجی خدمت